juryleden op facebook

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:20

Suzanne F. schreef:
... Social media is zoals ik aangaf 1 van de gevaarlijkste. Waarom jezelf profileren? Waarom iedereen laten weten wat je allemaal doet? Ik heb er een tijdje aan mee gedaan maar ben er heel hard weer van terug gekomen. Zoals ik eerder al aangaf werkt het gevoelens van jaloezie in de hand, van twijfel, van bewijsdrang, van narcisme en van onzekerheid, gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect. Iemand anders profileert zichzelf altijd net mooier, beter, knapper, geleerder, nuttiger dan jij. Het is een soort zeepbel waarin je alles door een roze bril ziet. Hoe meer vriendjes, hoe beter. Aardige berichtjes naar elkaar sturen, zorgen dat anderen deze vooral lezen. Anderen laten weten waar je bent en wat je gedaan hebt, oh wat heb ik een geweldig leven, kijk eens wie ik ben en hoe belangrijk en goed ik wel niet ben.....

En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Maar als je SM alleen gebruikt om te communiceren is er niks mis met een telefoon of e-mail.
...

Een klein beetje offtopic, maar ik denk dat deze ideeen over bv facebook echt meer bij jezelf liggen, dan aan het betreffende medium. Ik plaats zo heel af en toe iets op FB, gewoon als ik iets heel leuks meemaak. Maar heb echt nooit gevoelens van jaloezie, narcisme en onzekerheid meegemaakt. Ik denk eerder dat als je dat soort gevoelens al in het dagelijks leven hebt, dat dat versterkt kan worden door FB. Maar dan ligt dat toch echt in eerste instantie aan jezelf.

Ik zie voor MIJ dus ook geen enkel gevaar in sociale media. Ook niet in bij het jureren. Al zou ik persoonlijk nooit iets over jureren plaatsen op mijn FB, als is het alleen maar omdat ik denk dat het geen van mijn vrienden iets interesseert waar ik jureer. Maar ik heb dan ook meerendeel niet-paarden-vrienden :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:25

Ik denk dat het je als jury vrij staat om te noemen waar je gaat jureren of niet. Op de startlijsten staat bij sommige verenigingen ook de jury erbij genoemd en bij andere verenigingen niet, dus dan weten de mensen in de ring toch wel dat jij het bent.

Wat Suzanne en anderen hier aangeven is veel meer een ontwikkeling op zichzelf, de ontwikkeling van de SM. Dan heb je het gevaar dat sommige mensen het als statussymbool zien om vooral vriendjes te zijn met juryleden en hopen dat dit van invloed is op de punten. Ik neem aan dat de meeste juryleden professioneel genoeg zijn om eea van elkaar los te koppelen.
In de huidige tijd ontkom je daar toch niet aan en het is aan een ieder om voor zichzelf te bepalen hoe ze met de social media willen omgaan.

Overigens had ik, op mijn allereerste officiële wedstrijd ooit, een bokker als jurylid. Zij wist wel dat ze mij in de ring had, ik toen nog niet dat zij de jury was (daar kwam ik pas op de wedstrijd zelf achter). Nog een winstpunt ook gereden en toen zei de jury ook nog 'nou, als je wilt dan kun je nu ook officieel gaan springen'. Nooit van mn leven, dacht ik toen :') :))
Later had ik trouwens ook een keer een stalgenoot als jury. Stond niet op de startlijst, zij had me dat ook niet gemeld en ik heb ook niet het idee dat dit in de punten had meegespeeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:26

Anoeska schreef:
Een klein beetje offtopic, maar ik denk dat deze ideeen over bv facebook echt meer bij jezelf liggen, dan aan het betreffende medium. Ik plaats zo heel af en toe iets op FB, gewoon als ik iets heel leuks meemaak. Maar heb echt nooit gevoelens van jaloezie, narcisme en onzekerheid meegemaakt. Ik denk eerder dat als je dat soort gevoelens al in het dagelijks leven hebt, dat dat versterkt kan worden door FB. Maar dan ligt dat toch echt in eerste instantie aan jezelf.

Ik zie voor MIJ dus ook geen enkel gevaar in sociale media. Ook niet in bij het jureren. Al zou ik persoonlijk nooit iets over jureren plaatsen op mijn FB, als is het alleen maar omdat ik denk dat het geen van mijn vrienden iets interesseert waar ik jureer. Maar ik heb dan ook meerendeel niet-paarden-vrienden :)

Ja zou kunnen. Misschien heb ik dan geen ruggegraat zoals je zo mooi omschreef.
Maar ik ben echt niet de enige die dit zo voelt. Dat ik dit zelf herken en erken is een voordeel. Vele mensen gaan in bovenstaande mee en hebben niet eens door dat dit hun leven zo beinvloedt.

Ja alleen iets plaatsen als je iets heel leuks meemaakt.... daar sla je de spijker op zijn kop. Dat doet bijna iedereen en zo lijkt de wereld ineens een plaats met allemaal leuke dingen. Iedereen maakt leuke dingen mee, en dan ineens lijkt jou miezerige leventje zo klein en saai. Waarom maak ik zo weinig leuks mee etc etc.
Maar dit is idd offtopic en meer een discussie over SM zelf.

Ik snap het nut gewoon niet van juryleden die laten weten op SM waar ze jureren. Nergens voor nodig. Gewoon gaan en zie maar wie je in de ring krijgt.

kleinvosje

Re: juryleden op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:28

Maar ik ga ook gewoon en zie wel wie ik in de ring krijg. Dat is ook niet de reden van het plaatsen. Wel dat ik iets leuks ga doen, en daar valt jureren ook onder.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:50

Hmmm, interessant! Ik zet er zelf niks over op FB, ben er sowieso niet erg actief. Ook hier op bokt meld ik eigenlijk niet waar ik heen ga of geweest ben, of er moet een topic over lopen wat ik toevallig tegen kom en ik denk er wat aan toe te voegen hebben (bijv kampioenschappen en juryverschillen). Wat dat betreft probeer ik er wel 'discreet' (al is dat meteen zo'n zwaar woord) mee om te gaan.

De manier waarop vind ik ook wel wat over te zeggen. Maak je een algemene melding dat je zin hebt om te gaan jureren of ga je tot in de details dat je in plaats X moet en dat je Jan, Piet, Annie en Herman in de ring gaat krijgen?!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:15

Ik zet zelf als jury zijnde dat soort dingen nooit op facebook of bokt(hooguit dat ik die dag aanweZig ben)......maar heb er niets op tegen.

Maar wat nu als je als ruiter en jury een eigen website hebt.....
en je houd je agenda daar goed bij....daar vermeld je dus ook waar en wanneer je gaat jureren, is dat niet precies het zelfde?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:37

Ik heb er niet zoveel moeite mee. Als ik door de stal loop hoor ik ook weleens van stalgenootjes dat ze bij mij in de ring rijden, maar goed, probeer maar eens geen enkele bekende in de ring te hebben op bijvoorbeeld de selecties, dat gaat niet als je op een grote stal + vereniging staat.

Enige voordeel wat stalgenootjes aan mij hebben is dat ik weleens proefjes met ze oefen, maar nooit als ik ze op korte termijn in de ring krijg. En misschien na de proef extra toelichting op de proef, als mensen je kennen vragen ze een jury veel eerder om commentaar.

Tja social media is lastig, van mijn werk mag ik alleen op fb positieve dingen zetten. (dus niet dat ik bijv eens een dag geen zin heb om te gaan werken....) Stel voor dat de KNHS met het afgeven van de licentie me ook als integer ziet en me dus niet van alles hoeft op te leggen....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:26

meredith schreef:
ja jij kan dit nu wel zeggen, helaas tot de olympische spelen aan toe blijft er altijd een twijfel bestaan.Heb zelf ook meegeschreven bij jury,s en dat bevestigd alleen maar mijn mening.Maar We kunnen niet iedereen over 1 kam scheren. Er zijn natuurlijk wel jury,s die gewoon eerlijk zijn.

Dit vind ik dan weer zo'n uitspraak waarvan ik denk, waar haal je het vandaan. ''Er zijn natuurlijk wel jury's die gewoon eerlijk jureren''. En dat wordt gebaseerd op de olympische spelen uitslag??? en de keren dat je schreef bij een jury. Tuurlijk, dan kun je gelijk zoiets lomps beweren, nou bedankt namens alle collega's die steeds weer op pad gaan.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:03

Tis maar net waar je de klemtoon wilt leggen en wat je graag horen wil :(:)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:14

Ts vindt dat je deels gelijk hebt. Een jury mag best plaatsen ga daar jureren vandaag. Ik doe dat ook wel eens, heb heel zelden dat ik iemand ken die zegt dan "moet je ook daar jureren etc" maar ik zeg niet welke ring klasse etc. Om ongemakkelijke situaties te voorkomen. (Al heb ik tot op heden ook geen echt bekende van me in de ring gehad).

Elke jury dient objectief te zijn en een goede jury is ook objectief als die op fb plaatst "gezellig dat je bij me in de ring rijdt". Het geeft alleen naar de buitenwereld een indruk, en ik denk dat je dat als jury moet voorkomen om speculaties te voorkomen (ook al ben je helemaal objectief). En dus doe dat soort gesprekken dan via privebericht zou ik zeggen...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:21

meredith schreef:

Ach ja, overal een antwoord op, maar er staat wel dat eerlijk jurerende officials de uitzondering zijn. En dat is gewoon niet waar.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:20

CharleyT schreef:
meredith schreef:

Ach ja, overal een antwoord op, maar er staat wel dat eerlijk jurerende officials de uitzondering zijn. En dat is gewoon niet waar.

waar staat dat dan van die uitzondering??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:22

meredith schreef:
Er zijn natuurlijk wel jury,s die gewoon eerlijk zijn.

Als je dit op deze manier stelt, ga je er dus van uit dat het overgrote deel van het jurycorps oneerlijk is........moet zeggen dat ik dat ook wel een heel forse bewering vind eigenlijk.

Beetje jammer ook van al die goedbedoelende vrijwilligers die voor een appel en een ei naar proeven zitten te kijken die met enige regelmaat het aanzien niet waard zijn.......

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:25

nou sorry dan , dan zeg ik het anders. Natuurlijk zijn de meeste jury,s eerlijk zou wat moois zijn als het niet zo was.

En als je als ruiter niet tegen commentaar kan dan moet je niet starten,als je als jury vindt dat je niet genoeg waardering krijg dan moet je wat anders vrijwilligs gaan doen.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:41

Op bokt staan af en toe wel berichten van juryleden die aangeven waar ze jureren en dan komen er van die berichten van, oh dan heb je mij in de ring, waarop dat jurylid dan weer aangeeft, vind je mij niet te streng dan, ik punt nl. Aaltijd heel objectief hoor, ik punt wat ik zie en dat soort overbodige blabla, dat vind ik storender dan een medeling op fb en ook niet professioneel. Als jry moet je inderdaad punten wat je ziet en niet naar complimentjes van de deelnemers vissen op bokt, ongeacht overiges of je ze goedvkent, gewoon niet doen!

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:43

Paar typefoutjes, sorry