Suzanne F. schreef:... Social media is zoals ik aangaf 1 van de gevaarlijkste. Waarom jezelf profileren? Waarom iedereen laten weten wat je allemaal doet? Ik heb er een tijdje aan mee gedaan maar ben er heel hard weer van terug gekomen. Zoals ik eerder al aangaf werkt het gevoelens van jaloezie in de hand, van twijfel, van bewijsdrang, van narcisme en van onzekerheid, gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect. Iemand anders profileert zichzelf altijd net mooier, beter, knapper, geleerder, nuttiger dan jij. Het is een soort zeepbel waarin je alles door een roze bril ziet. Hoe meer vriendjes, hoe beter. Aardige berichtjes naar elkaar sturen, zorgen dat anderen deze vooral lezen. Anderen laten weten waar je bent en wat je gedaan hebt, oh wat heb ik een geweldig leven, kijk eens wie ik ben en hoe belangrijk en goed ik wel niet ben.....
En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Maar als je SM alleen gebruikt om te communiceren is er niks mis met een telefoon of e-mail.
...
Een klein beetje offtopic, maar ik denk dat deze ideeen over bv facebook echt meer bij jezelf liggen, dan aan het betreffende medium. Ik plaats zo heel af en toe iets op FB, gewoon als ik iets heel leuks meemaak. Maar heb echt nooit gevoelens van jaloezie, narcisme en onzekerheid meegemaakt. Ik denk eerder dat als je dat soort gevoelens al in het dagelijks leven hebt, dat dat versterkt kan worden door FB. Maar dan ligt dat toch echt in eerste instantie aan jezelf.
Ik zie voor MIJ dus ook geen enkel gevaar in sociale media. Ook niet in bij het jureren. Al zou ik persoonlijk nooit iets over jureren plaatsen op mijn FB, als is het alleen maar omdat ik denk dat het geen van mijn vrienden iets interesseert waar ik jureer. Maar ik heb dan ook meerendeel niet-paarden-vrienden