Beengebruik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Re: Beengebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:17

je pony moet al hebben gereageerd als jij jouw benen aanlegt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:22

hoe regel je dat op een ander paard?
Als je daar 3x been geeft snap hij niet wat je bedoelt.
En als je van halt in de linkergalop wil aanspringen?Succes met je 3x been ;)
Misschien toch eens les nemen en de juiste hulpen leren ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:55

Dan kan de TS dus ook niet in 1x naar draf of in 1x naar galop, want bij 1x been gaat het paard stappen, bij twee keer naar draf, dan ga je dus altijd via de stap naar de draf en vervolgens kan je pas naar de galop. Apart...

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:49

Ik heb al eerder gezegd; Ik maak een filmpje voor jullie? als jullie mijn manier niet goed vinden, ga ik naar een nog betere instructrice opzoek. Of een Bokker.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:57

Ik heb nog een vraagje over de galophulp. Ik ga doorzitten,zorg dat mijn paardje stelling naar binnen heeft, leg mijn buitenbeen achter de singel een "geef gas" met mijn binnenbeen en paard springt aan in de juiste galop.
Nu zag ik tijdens de manegeles van mijn dochtertje dat de kids welliswaar hun buitenbeen achter de singel leggen maar wel met twee benen aandrijven. Dit hoort toch niet zo of ben ik nou gek?!

Hoe geven jullie de galophulp? Wat voor een zithulp geef je dan Ambre?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:00

Ik duw mijn binnenheup naar voren,zo duw ik sls het ware de schouder weg.
Buitenbeen geeft de hulp voor de galop,het buitenachterbeen begint immers ook met galopperen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:02

ik drijf juist altijd aan met t binnenbeen..... Mijn hele leven al zo gedaan!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:36

Daarmee druk je het paard naar buiten en dus juist op het buitenvoorbeen.
Ook is het later met de wissels niet handig:je drukt ze daarbij scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:38

Hier ook aanspringen op mijn buitenbeenhulp :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:51

toch springt mijn paard wel altijd op het goede been aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:01

max66 schreef:
toch springt mijn paard wel altijd op het goede been aan...

Ja t is ook maar net hoe je het ze aanleert :D Met mijn paard begon ik ook op aanspringen op binnenbeen, maar toen we verder kwamen omgeschakeld naar aanspringen op buitenbeen :j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:19

Ik heb altijd geleerd eerst beendruk voor stap en draf, hoeveel druk hangt van je paard en welke gang af. En inderdaad binnenbeen druk en buitenbeen achter de singel voor galop. Zodra in galop been weer op de "normale"plek. Bij wisselen gewoon je andere been achter de singel aanleggen. Tempowisselingen dus ook gewoon met beendruk.
De 1x stap 2x draf en 3x galop klinken mij ook raar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:56

Galophulpen zijn echt heel persoonlijk. Je zal merken als je op een ander paard stapt, je moeite hebt met aangalopperen. Het is echt een heel persoonlijk ding, ik rommel er bij lesklanten ook nooit teveel aan als ik het paard een keer rijd.

Bij mijn eerste paard heb ik eigenlijk geen idee hoe ik hem liet aangalloperen, iets met een beetje zit en dan 2 benen, buitenbeen ietsje terug. :')

Maar met het andere paard kwam ik weer in de knoop met buitenbeen aanspringen en travers vanuit de hoek meenemen. Die hulpen lijken namelijk ook veel op elkaar.
Net als keertwendingen en aangalopperen vanuit stap.
Ligt soms heel dicht bij elkaar.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:00

Qua beenhulpen wel,de zithulp moet dan de doorslag geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:11

belinda1986 schreef:
Ik heb altijd geleerd eerst beendruk voor stap en draf, hoeveel druk hangt van je paard en welke gang af. En inderdaad binnenbeen druk en buitenbeen achter de singel voor galop. Zodra in galop been weer op de "normale"plek. Bij wisselen gewoon je andere been achter de singel aanleggen. Tempowisselingen dus ook gewoon met beendruk.
De 1x stap 2x draf en 3x galop klinken mij ook raar.

En hoe snapt je paard dan dat ie in (contra)galop moet blijven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:15

ambre schreef:
Qua beenhulpen wel,de zithulp moet dan de doorslag geven.

:j
Dat maakt paardrijden zo moeilijk en zo leuk eigenlijk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:20

Relaxed schreef:

Ik heb het hier over normale galop, dus als ie in galop zit, zit ie in galop en hoef je geen hulpen te geven.
Als je wilt wisselen of contragalop wilt rijden moet je natuurlijk hulpen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:26

belinda1986 schreef:
Relaxed schreef:

Ik heb het hier over normale galop, dus als ie in galop zit, zit ie in galop en hoef je geen hulpen te geven.
Als je wilt wisselen of contragalop wilt rijden moet je natuurlijk hulpen geven.

Ik hield mijn been naar achteren tot ik weer naar draf wou.. Draf was buitenbeen terug naar voren en mezelf beetje lang maken :j Grappig dat iedereen het zo anders doet ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:28

Toch wel grappig om hier over na te denken want ik weet eigenlijk niet eens echt wat ik doe. Volgens mij houd ik in de galop toch mijn been op de plaats voor die galop dus binnenbeen op de singel en buitenbeen terug. Als ik contra rijd houd ik mijn benen ook op de plek, bij een wissel verleg ik ze uiteraard. In galop heb ik dus niet mijn been gewoon, dan zou ze in draf vallen denk ik.

Edit: Net zoals Relaxed denk ik.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:47

Inderdaad wel grappig om te zien dat iedereen het anders doet.

Misschien wel handig om erbij te vermelden dat ik tegenwoordig Western rijd, das iets anders dan dressuur.
Terugnemen naar draf doe ik op zit en als dat niet werkt stemhulp erbij, maar dat is veel gebruikelijker bij Western.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:01

grappig dat iedereen het anders lijkt te doen...dacht altijd dat hetgeen ik heb geleerd standaard is :')

binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:19

ja, dat dacht ik dus ook!
Mijn dochtertje rijdt nog in manegelessen en daar wordt het de kinderen ook zo aangeleerd. Buitenbeen achter de singel en je binnenbeen is je "gaspedaal"!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:40

Dat is heel jammer van die manegelessen,dat moet ik er dan weer uit zien te krijgen.
Geen van die kinderen ooit van een zithulp gehoord en dat is bij het aanspringen toch wel de belangrijkste..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:47

Maar hoe doe je dan dingen als tempowisselingen en nette overgangen? En wissels? @ TS

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:51

ambre schreef:
Dat is heel jammer van die manegelessen,dat moet ik er dan weer uit zien te krijgen.
Geen van die kinderen ooit van een zithulp gehoord en dat is bij het aanspringen toch wel de belangrijkste..

Inderdaad heb ik de instructeurs op de manege nog nooit over zithulpen gehoord. Verder valt me op dat ze bv wel zeggen dat er stelling naar binnen (of buiten) gevraagd moet worden, maar HOE ze dat dan moeten doen wordt er niet bij verteld.

Nee, ik ben echt ontevreden over die lessen. Mijn dochtertje maakt haar kaart op en dan stopt ze er ook mee (met de manegelessen bedoel ik, niet met rijden!).