Orun Instructeursopleiding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anieke89

Re: Orun Instructeursopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:35

Zelf ben ik ook van plan de cursus volgend jaar te doen. Heb alles even goed nagelezen maar je hoeft niet al die modules te volgen. Als je voor de dressuur en springen vrijstelling hebt kan je ook in september rechtstreeks examen doen en dan gelijk beginnen met niveau 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:58

Anieke89 schreef:
Zelf ben ik ook van plan de cursus volgend jaar te doen. Heb alles even goed nagelezen maar je hoeft niet al die modules te volgen. Als je voor de dressuur en springen vrijstelling hebt kan je ook in september rechtstreeks examen doen en dan gelijk beginnen met niveau 3.

Maar wat zijn dan de kosten? Ik kan nergens vinden dat er dan andere prijzen gelden..

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:04

@ Relaxed : Dat staat in zo een voorbeeld berekening, volgens mij is examengeld 180 euro en dan komen de kosten niveau 3 er nog bij (die kan ik ook nog niet vinden overigens)

edit: dan kom je hier op uit:

'Rik heeft veel ervaring met paarden. Zijn ouders hebben een trainingsstal, waar hij al van jongs af aan mee helpt. Hij heeft veel verschillende paarden en pony's in de wedstrijdsport gereden. Als kind zowel in de dressuur als in het springen, maar tegenwoordig alleen nog in het springen. Op basis van zijn wedstrijdklassering krijgt Rik vrijstelling voor de modules EV2-1 Dressuur 1, EV2-3 Springen 1 en EV2-4 Springen 2. Zijn voorkeursdiscipline is het springen, dus module EV-2-2 Dressuur 2 hoeft hij niet te doen. Rik vindt het niet nodig de andere modules te volgen, en doet rechtstreeks examen voor de modules HM2-1 Voeding en gezondheid, HM2-2 Omgang, verzorging en praktische paardenkennis, HM2-3 Longeren en LG2 Lesgeven. Hij betaalt hier in totaal 180 euro voor. '

http://knhs.nl/news.asp?pCatID=231&CatI ... le=11&men= onder puntje 12

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:11

Oei... Die prijzen zijn nu nog niet voor mij weggelegd. Was van plan om dit jaar of volgend jaar de Orun te gaan doen. Had wel rekening gehouden dat het wat duurder uit zou pakken, maar zoveel... Ik schuif het nog maar wat jaartjes op denk ik... -O- Jammer, had er best veel zin in! Even sparen nog....

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:29

Anieke89 schreef:

Maar die andere modules moeten sowieso wel. En hoe weet je wat ze op het examen verwachten als je de cursus niet volgt? Dat vraag ik me dan altijd wel af.

En je krijgt alleen vrijstelling als je behaald WP hebt en die hebt ik dus niet. Ook geen paard op dit moment om die wel te halen.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:26

Teigetje008 schreef:
Maar die andere modules moeten sowieso wel. En hoe weet je wat ze op het examen verwachten als je de cursus niet volgt? Dat vraag ik me dan altijd wel af.

Daar heb ik de KNHS vandaag een mail over gestuurd. Verder staan er op internet wel exameneisen dus neem aan dat als je dat kent dat je dan een heel eind bent :)

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:36

De exameneisen zijn terug te vinden op de site. Ik heb ook gebeld met de KNHS. Wilde direct examens doen voor de vooropleiding, maar het leek me wel handig als ik de theorie nog eens door kon nemen. Het schijnt dus wel mogelijk te zijn direct examen te doen én de theorieboeken te krijgen. Dan kost het vast geen € 180,00 :+

Ik wilde dus ook daarna direct door met fase 3. Daar staat nu nieuwe info bij. Ik schrik echt enorm van de tijd die dat gaat kosten maar met name door de cursuskosten! Jemig....Vooropleiding is dus 3 jaar geldig en dan móet je fase 3 gaan doen anders ben je je bevoegdheid kwijt...Zit nu heeeel erg te twijfelen of ik het niet gewoon bij mijn jurycursus ga houden. Belachelijk veel geld zeg....

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:19

Charmaine schreef:
De exameneisen zijn terug te vinden op de site. Ik heb ook gebeld met de KNHS. Wilde direct examens doen voor de vooropleiding, maar het leek me wel handig als ik de theorie nog eens door kon nemen. Het schijnt dus wel mogelijk te zijn direct examen te doen én de theorieboeken te krijgen. Dan kost het vast geen € 180,00 :+

Ik wilde dus ook daarna direct door met fase 3. Daar staat nu nieuwe info bij. Ik schrik echt enorm van de tijd die dat gaat kosten maar met name door de cursuskosten! Jemig....Vooropleiding is dus 3 jaar geldig en dan móet je fase 3 gaan doen anders ben je je bevoegdheid kwijt...Zit nu heeeel erg te twijfelen of ik het niet gewoon bij mijn jurycursus ga houden. Belachelijk veel geld zeg....

ik schrok eigenlijk ook van het feit dat je niveau 3 móet volgen om je lesbevoegdheid te behouden. En ook binnen 3 jaar na je eerst afgeronde module van de vooropleiding. Dat is best snel als je bedenkt dat niet alle modules altijd in de buurt aangeboden worden. (Ik kan hier in de buurt dressuur 1 pas volgen in januari 2013, óf ik moet 2 uur rijden...mét paard in de trailer en dus ook 2 uur terug).

Niveau 2 van vroeger was veel simpeler en je mocht wel lesgeven en blijven geven...

Ik ben benieuwd naar de rest van de informatie van de KNHS, later deze week nog maar weer es kijken.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:29

Dat ook inderdaad. Waar en wanneer de modules gegeven worden, is nog niet bekend. Dat doen ze voor fase 3 pas in oktober. Ik zit er ook niet op te wachten om 2 uur met paard (en paard is niet van mij) te gaan reizen. Ik moet overdag ook nog zoiets als werken :D

Ik vind ook dat ze helemaal niet duidelijk aangeven dat je dus fase 3 móet doen. Zet voor mij het hele opleidingstraject in een ander daglicht. Als het lesgeven nou mijn werk is, ok, maar ik doe het puur als hobby en dan vind ik het toch wel een hele investering worden zo. Denk dat ik afhaak.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:29

pff van die kosten schrik ik ook wel eigenlijk! Ruim 1600 euries alleen voor niveau 3 :\

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:08

Ik ga examen doen voor alle modules in september/oktober!

20 september leusden: Lesgeven + Longeren
24 september Ede: Eigen vaardigheid + HM2-2
11 oktober Uddel: HM2-1

In totaal 320 euro kwijt :)

Spannend!

Ik moet 1 combinatie meenemen, en die moet ik springles geven ca. 15 minuten. En een vreemde combinatie dressuur les..... :+

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:56

Ik ga ook aan de vooropleiding beginnen!
Ik heb vrijstelling voor alle eigen vaardigheden en ga direct examen doen bij omgang, verzorging en paardenkennis en longeren.
Voeding en gezondheid wil ik wel gaan volgen en natuurlijk het lesgeven. :)

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:00

Hilde_ schreef:
Ik ga ook aan de vooropleiding beginnen!
Ik heb vrijstelling voor alle eigen vaardigheden en ga direct examen doen bij omgang, verzorging en paardenkennis en longeren.
Voeding en gezondheid wil ik wel gaan volgen en natuurlijk het lesgeven. :)

Leuk! Ga je ook in september examen doen voor omgang en longeren? Theorie kan alleen op 11 oktober...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:39

Nou die vooropleiding is idd prima te doen qua kosten en tijd, maar je moet hiermee door naar allround 3 om uberhaupt iets ermee te kunnen.. Om daar 2000 euro voor neer te leggen, alleen omdat het me wel leuk lijkt, nee dat ga ik echt niet doen :n Ik houd het wel bij rijden en jureren :D

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:35

Mijn idee ook Relaxed :D

hestepige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:59

Wou ook Orun basis opleiding doen zonder eigen rijden, jammer dat niet meer kan. Mijn paard is te klein(1.56m) volgend het KNHS om hem in te zetten voor de cursus.
Dan zou ik dus met iemands anders paard moeten starten in Dressuur en Springen en WP halen. Helaas durf ik ook geen 1m te springen dus moet ik ervan af zien terwijl ik al 20 jaar hobbymatig les geef.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:31

hestepige schreef:
Wou ook Orun basis opleiding doen zonder eigen rijden, jammer dat niet meer kan. Mijn paard is te klein(1.56m) volgend het KNHS om hem in te zetten voor de cursus.
Dan zou ik dus met iemands anders paard moeten starten in Dressuur en Springen en WP halen. Helaas durf ik ook geen 1m te springen dus moet ik ervan af zien terwijl ik al 20 jaar hobbymatig les geef.

Je hebt inderdaad een paard nodig van minimaal 1.60, maar een winstpunt in dressuur en springen is niet waar. Dit hoeft niet meer. :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:45

Indien je niveau 2 heb gevolgd zonder rijden en niveau 3 wilt gaan doen is het verplicht om een rijtest af te leggen.
Heb al de vraag gemaild want ik neem aan dat dat bij een bepaalde wedstrijdklassering toch wel te vervallen komt.

Volgens mij is het trouwens nog wel mogelijk als je niveau 2 met rijden nieuwe stijl hebt gevolgt om je dan in niveau 3 alleen voor springen of dressuur op te geven en niet allround.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:10

Ik kan het niet meer terug vinden, maar er stond eerst op de site dat je bij de vooropleiding al een voorkeur voor dressuur of springen kon aangeven en dat je dan dus in de andere discipline het eigen rijden deel 2 niet hoefde te doen. Ik heb al vrijstelling voor dressuur 1+2 en voor springen 1. Maar als ik dan Dressuur als hoofdrichting doe hoef ik springen 2 toch niet meer te doen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:11

Volgens mij moet je bij de vooropleiding wel springen rijden maar ik kan het mis hebben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:33

Ik heb dezelfde vraag als het gaat om springen.... Ik heb recht op vrijstelling voor dressuur 1 + 2. Mij is nog steeds niet duidelijk hoe het dan met dat springen zit. Moet ik dan springen 1 + 2 doen? Of slechts 1 daarvan? Of beide niet?

(voel me een beetje suf met deze vraag, maar vind het niet heel helder omschreven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:43

Bij springen 1 heb je al vrijstelling als je B+1 hebt gesprongen..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:13

Dus als je nooit gesprongen hebt, althans niet op wedstrijd, dan moet je 1 + 2 doen neem ik aan :)

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:20

Ik weet wat je bedoelt, het staat in een van de PDF's, ik ga even voor je zoeken Pannie!

edit: gevonden

MODULES EIGEN VAARDIGHEID
Bij de modules eigen vaardigheid kun je een 1e en een 2e discipline kiezen. Kun je beter dressuur rijden dan springen, dan is dressuur je 1e discipline en springen je 2e discipline. Je moet dan de modules EV2-2 Dressuur 2 en EV2-3 Springen 1 halen.
Kun je beter springen dan dressuur rijden, dan is springen je 1e discipline en dressuur je 2e discipline. Je moet dan de modules EV2-4 Springen 2 en EV2-1 Dressuur 1 halen.
Laatst bijgewerkt door Hilde_ op 04-08-12 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:21

Je kiest óf dressuur 2 + springen 1 (als je richting dressuur wil) óf dressuur 1 + springen 2 (als je allround wil) Als je voor springen 1 geen vrijstelling hebt (dus nooit een wp in B springen gehaald) moet je springen bij je examen. Als je voor dressuur 2 wel vrijstelling hebt, hoef je dat niet te doen.