Open en dichte rijbanen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:29

L1. Hoezo?

texelse

Re: Open en dichte rijbanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:33

omdat er in de lagere klassen wel eens wat meer door de vingers gezien wordt, vandaar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:43

Tja, daarom vond ik het ook wel een beetje flauw, maar ja. Niks aan te doen, maar ik vroeg me af of er anderen zijn die een soortgelijke ervaring hebben en weten hoe het geinterpreteerd moet worden. Want een opening BIJ A vind ik iets van een plank lang, zeg minimaal 2 meter, maximaal 4 meter en niet iets van 12 tot 16 meter. Vandaar. Ik weet wel, er is toch niks meer aan te veranderen, maar ik wil altijd graag precies weten hoe het zit. Ook om dit dan weer aan mijn leerlingen door te kunnen geven.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:32

Jij was in Uden de 2e start of niet?
Volgens mij is het als je dan echt achter A door rijd wel uitsluiting. Maar ik vond het ook nogal een grote opening hoor...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:02

vur schreef:
Tja, daarom vond ik het ook wel een beetje flauw, maar ja. Niks aan te doen, maar ik vroeg me af of er anderen zijn die een soortgelijke ervaring hebben en weten hoe het geinterpreteerd moet worden. Want een opening BIJ A vind ik iets van een plank lang, zeg minimaal 2 meter, maximaal 4 meter en niet iets van 12 tot 16 meter. Vandaar. Ik weet wel, er is toch niks meer aan te veranderen, maar ik wil altijd graag precies weten hoe het zit. Ook om dit dan weer aan mijn leerlingen door te kunnen geven.

Je jury weet het zelf ook niet zeker :')

colette_007 @ [JI] Jurycursus 2011/2012

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:10

Ik zal ook maar even reageren ;). Het is dus echt een gesloten rijbaan. Toch is het altijd slim om dit even na te checken gezien het inderdaad een groot gat is.
Maar zoals reglement beschrijft volgt uitsluiting wat ik ook heb laten zien.
En is er dus correct gehandeld. Erg vervelend natuurlijk voor de ruiter.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:43

Na ja, mooi om hier nog eens over te kunnen stoeien. Komt ook denk ik door mijn achtergrond, dat ik graag het naadje van de kous wil weten. Een reglement is voor mij net zoiets als wetgeving. Mooi bedachte regels die soms extra uitleg nodig hebben in de vorm van een nota van toelichting en daarnaast bij de rechter toch nog eens jurisprudentie oplevert omdat de regel en de toelichting toch nog ruimte laat voor interpretatieverschillen. Dus ik vind het helemaal niet zo raar als er verschillende meningen zijn (ook onder juryleden) over bepaalde regels en als een jury dan wil weten hoe het precies zit, vind ik dat geen teken van "zwakte" maar juist van sterkte. Juist die mensen die zogenaamd precies weten hoe het zit en daar maar stug aan vast blijven houden, zijn soms gewoon te eigenwijs om iets bij te leren en daar heeft niemand iets aan.
Trouwens, de uitsluiting is het punt nog niet eens zozeer, want de winstpunten heb ik niet nodig, maar zoals al eerder gezegd, gaat het mij meer om om precies te weten hoe de regel uitgelegd moeten worden, dan kan ik daar alleen nog maar meer van leren.
;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:30

Toch denk ik dat er ook gewoon veel wedstrijdruiters niet weten dat ze de rijbaan als 'gesloten' moeten beschouwen ook al wordt de rijbaan niet 'dicht' gedaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:05

MargrietJonk schreef:
Toch denk ik dat er ook gewoon veel wedstrijdruiters niet weten dat ze de rijbaan als 'gesloten' moeten beschouwen ook al wordt de rijbaan niet 'dicht' gedaan.

Ja maar soms is het geen kwestie van dicht doen of niet dicht doen. Als je een heel stel hekjes nodig zou hebben om hem dicht te kunnen doen, dan wordt het wel een lastig verhaal als je kijkt naar de bijzin over het "niet dicht laten doen door een helper, dan wordt ie toch als afgesloten beschouwd". Dan is het wel duidelijk.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:39

Ja dat begrijp ik. Wat ik probeer te zeggen is. 'Als je dus wordt uitgesloten omdat je paard bij A buiten de baan is geweest met 4 benen" Is dat de ruiter vaak vanzelfsprekend zegt. "ja maar de baan was open. Dus kun je niet zeggen van een "gesloten' rijbaan :D " .

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:39

Hoewel ik hier NIEMAND over 1 kam wil scheren hoor! Laat ik dat even voorop stellen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:14

Dat snap ik wel hoor. Misschien toch maar gewoon een hele gesloten ring of alleen de hoeken oid en niet half, half. Krijg je ook geen scheve gezichten of onduidelijkheden. Misschien even een paar bordjes meer verzetten van een 20x60 ring. Probleem opgelost. Zeker met jonge beesten wel handig. Werk je ook geen verzet in de hand doordat ze door wat spanning het liefst terug willen naar losrijterrein. Het is toch allemaal al spannend genoeg.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:15

Ja inderdaad! Maar ja... je moet toch ergens beginnen he... hi hi.