Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
WhySoWhite schreef:Tja, wat moet je hier over zeggen, ik zeg altijd je hebt instructeurs en entertainers... Dit is er dus zo een.
petitparis schreef:Terwijl mijn vriendin bv altijd les krijgt volgens hetzelfde stramien en haar lesgeefster (amazone uit de lichte toer) continue tegen haar zegt wat te doen. Als m'n vriendin dan zegt: "ik moet nog beter leren aanvoelen" dan vraag ik mij af hoe zij kan leren aanvoelen als de instructie continue overal corrigeert. Of zie ik dit fout omdat ik niet gewoon ben dat mijn instructie bij elke pas commentaar geeft
Kan ze daarna gaan leuteren over details van mijn houding enzo, want daar valt heus nog het nodige aan winst te pakken
Citaat:Als jij dan dit doet dan denkt het paard zus en zo…”
Citaat:Dat is ook zoiets, ben je er om je leerlingen te vermaken of om ze wat te leren? Als de dames leerlingen het gezellig vinden om over andere dingen te kletsen zoals vakantie, familie en gezamelijke kennissen, ga je daar dan in mee als instructeur. Ik zelf vind van niet
Privé-instructeurs heb ik weinig verschillende van gezien (alleen die ik zelf had en heb, en daar was ik het mee eens natuuurlijk anders zocht ik wel verder
), maar heb m.n. veel manege-instructeurs aan het werk gezien door de jaren heen.
JJane schreef:Wat mij enorm kan storen is dat er van het paard een (bijna) olympische prestatie wordt verwacht en de ruiter er zo krom als pisa op zit te schudden. Dan begin je daar toch eerst mee?
petitparis schreef:ik vermoed van wel aangezien zij en haar paard best vooruit gegaan zijn, maar zoals ik kan verstaan, voelt ze alles veel te laat omdat ze continue aan het luisteren is en instructies opvolgd. Dus ze merkt het altijd net te laat dat het "goed" zit.
@2meisje2: dat "truucje" om op het binnenbeen te gaan lichtrijden om aan te springen is wel vaker gebruikt en vind ikzelf ook heel goed om een jong/groen paard te leren aanspringen. doorzitten heeft op dat moment weinig zin. Alleen dat van die hand is imo iets minder "correct"
Ik heb een Goodtimes merrie. Kwam een keer een instructrice kennis maken voor les voor mij en een stalgenoot. Ik stel mijn paard voor en zij vraagt de afstamming. Dus ik: Goodtimes x Orthos.

.2MEISje2 schreef:Heb mezelf overigens ook wel eens betrapt op rare uitspraken..
Jeetje, ik heb wat raare advisen gegeven. Pfffffft... Waak komt het door dat ik sneller denk dan ik spreek, en een stuk overslaan, of dat ik van uitgaan dat mensen meer kennis hebben dan ze hebben en dat ze self het gat tussen in kan invullen. Dan hoor je je eigen verhal (bijna) terug verteld uit te mond van iemand anders.... Nou C zie dat... en je denkt, oh SH*T! NEE! Zo bedoelde ik het niet.
)
De eerste paar keren dat ik les kreeg van haar, zei ze duidelijk dat ik niet diep in het zadel moest gaan zitten, maar juist íets naar voren met lichtrijden (doorzitten deden we nog niet) zodat het paard de ruimte krijgt om onder te treden en zodoende de rugspieren te trainen. Dit ging in tegen alles wat ik daarvoor geleerd had, maar verdikkeme, het werkte! Nu zijn we verder, nog steeds beginnen we met ruimte geven om onder te treden, daarna pakken we het langzaam op en voel ik dat ik steeds gemakkelijker dieper kan zitten.