bitloos rijden op orun cursus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Re: bitloos rijden op orun cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 00:00

de wave bij mijn paard is zo dat hij de draai bewegingen van het malen van voer niet af kan maken. Blokkeert zeg maar. En die wolfs kies heeft ie met rijden wel last van. De kies is door 't bit al een beetje versleten. Hij kantelt ook tijdens 't rijden en vlucht onder druk weg. Dus neem aan dat 't niet fijn voelt. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik 't nooit gezien heb!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:04

Ik rijd in de les ook bitloos met mijn paard (vermoedelijk op de manege waar de cursus gegeven wordt ;), als ik even kijk naar je woonplaats TS ), heb mijn instructrice uitgelegd dat het hetzelfde werkt, maar dan via druk op de neus. En daarmee was het voor haar prima, ondanks dat zij er ook niet echt bekend mee was. Dus het lijkt me dat ze daar in de cursus ook niet moeilijk over gaan doen, gewoon even uitleggen dat het principe gelijk is, je paard heeft alleen geen bit in de mond hangen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:06

Ja, het mag, maar afhankelijk van de locatie kun je daar wel 'op aangekeken' worden.

[/quote]
Dat weet ik nog niet zo... Ik denk dat niet veel mensen die met bit rijden weten wanneer de neusriem bij een bitloos hoofdstel correct zit. Een instructeur moet daar toch wel iets van weten als iemand zo in je les komt.[/quote]

Ik snap dat je dit zegt, maar bitloos is geen hogere wiskunde... Daarbij zijn de hoofdstellen die op wedstrijden toegestaan zijn niet 'spectaculair'. (Niet de hoofdstellen waar je van die wazige horrorverhalen over hoort of waar uberhaupt veel aan mis zou kunnen...)
Omgekeerd denk ik dat er ook genoeg mensen zijn die met bit rijden zonder daar een hoop vanaf te weten...

Vind het altijd zo jammer (niet van jou he, van de KNHS!) dat er zo speciaal wordt gedaan over bitloos. Dat het toegestaan is, is geweldig! Maar de uitvoering is een gemiste kans imo...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 07:54

supertinkie schreef:
Ik rijd in de les ook bitloos met mijn paard (vermoedelijk op de manege waar de cursus gegeven wordt ;), als ik even kijk naar je woonplaats TS ), heb mijn instructrice uitgelegd dat het hetzelfde werkt, maar dan via druk op de neus. En daarmee was het voor haar prima, ondanks dat zij er ook niet echt bekend mee was. Dus het lijkt me dat ze daar in de cursus ook niet moeilijk over gaan doen, gewoon even uitleggen dat het principe gelijk is, je paard heeft alleen geen bit in de mond hangen.

ja moet indd naar manege sneek! Ha ha. Weet dus niet wie daar als orun begeleider aanwezig is. Maar Dacht anders neem ik met diegene ff contact op. Hoef ik er voor die tijd ook niet heen te vliegen. Sta er gelukkig vlakbij met mijn paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:01

marjan1986 schreef:
daar word met de wedstrijden bitloos ook niet op gelet.

O nee? Ik doe dat wel hoor. Als iemand de neusriem te laag heeft zitten dan wijs ik hem daarop en ik leg uit hoe het wel moet.

TurdusMerula schreef:
Ik snap dat je dit zegt, maar bitloos is geen hogere wiskunde... Daarbij zijn de hoofdstellen die op wedstrijden toegestaan zijn niet 'spectaculair'. (Niet de hoofdstellen waar je van die wazige horrorverhalen over hoort of waar uberhaupt veel aan mis zou kunnen...)
Omgekeerd denk ik dat er ook genoeg mensen zijn die met bit rijden zonder daar een hoop vanaf te weten...

Vind het altijd zo jammer (niet van jou he, van de KNHS!) dat er zo speciaal wordt gedaan over bitloos. Dat het toegestaan is, is geweldig! Maar de uitvoering is een gemiste kans imo...

Nee, het is geen hogere wiskunde, maar je ziet nogal eens dat de neusriem te laag zit en vaak weten de ruiters dat zelf niet eens. Als hij op de goede plek zit werkt hij vriendelijker in, het lijkt me heel normaal dat ik daar wat van zeg. Als er bij iemand die met bit rijdt iets niet goed zit dan zeg ik dat ook. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:06

3 jaar geleden de opleiding gedaan en daarbij vermeld dat mijn paarden alleen maat bitloos werden gereden.
Dit was geen probleem.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 09:11

ha ha. Dan ben je 1 van de weinigen. Er word bij ons in de regio echt veel te weinig naar gekeken. Zelfde als naar de bitten, laatst iemand met een knevel trens in de B dressuur bij de pony's, kon gewoon door rijden. Mij is altijd verteld dat je daar niet mee mag rijden. Paspoorten worden hier met het indoor seizoen niet na gekeken. En zwepen die veel te lang zijn word ook niet opgelet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:15

Een kneveltrens is gewoon toegestaan.
Paspoorten worden hier in de regio binnen ook niet gecontroleerd.
Iemand met een te lange zweep moet hem bij mij ook weg leggen.

Dana01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:19

marjan1986 schreef:
supertinkie schreef:

ja moet indd naar manege sneek! Ha ha. Weet dus niet wie daar als orun begeleider aanwezig is. Maar Dacht anders neem ik met diegene ff contact op. Hoef ik er voor die tijd ook niet heen te vliegen. Sta er gelukkig vlakbij met mijn paard.

Simone Altenburg is de begeleidster, je zou haar even kunnen bellen of anders diegene voor wie je rijd :D

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 09:38

KarinvdM schreef:
Een kneveltrens is gewoon toegestaan.
Paspoorten worden hier in de regio binnen ook niet gecontroleerd.
Iemand met een te lange zweep moet hem bij mij ook weg leggen.
sorry bedoelde de knevel met die twee kleine ringen (niet de pessoa) kom ff niet op de naam. Ha ha.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:08

Op locatie Didam mag je alleen met bit rijden, precieze reden ben ik vergeten, maar had iets te maken met dat het een andere vorm van rijden vereist en dat de instructeur geen tijd (of zin?) had om zich daarin te verdiepen.

Als ik jou was zou ik even bellen met de persoon voor wie je gaat rijden :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:37

Bedoel je de Fulmer trens dan Marjan1986? Die mag niet op wedstrijd

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 16:06

nou ik had toestemming om bitloos te rijden. Helaas is het door prive omstandigheden van de cursist gister helaas niet door gegaan. Nu maybe 5 december mee! Maar moet dan alsnog bitloos. Ga donderdag met hem naar de kliniek.