Verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:49

Het is niet de bedoeling om te demotiveren, met het commentaar wat je dan op de protocol laat zetten, geef je een boel tips mee om de volgende training mee aan het werk te gaan.
Denk eens even in, een ring van 25 pony-combinaties. Een aantal rijdt gewoon goed, mooie punten, niks aan de hand. Een aantal, de middenmoot, rijdt niet verkeerd, maar zijn nog wat verbeterpunten om wel boven de 180 uit te komen. En een aantal, meestal maar een paar, rijdt gewoon nog niet goed genoeg om boven de 165 uit te komen. Moet ik die dan maar 170 punten geven? Dan heb ik de middenmoot ook niet hoog genoeg gepunt, en daarmee dus ook weer de bovenste groep niet. Alles schuift dan op namelijk, als je onderaan soeple gaat punten moet je dat in het midden ook doen en bovenaan ook.

@Tendance, praktijk leert dat vooral kinderen niet afgroeten. Of ze weten het niet of ze bedenken het niet tijdens de proef...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:50

Ik vind, dat je iemand en met name een kind niet voor de gek moet houden. Als deze slecht gereden heeft, dan mag die dat ook zien. Stel de week erop gaat het veel beter, maar krijgt het kind evenveel punten. Dan weet het kind het toch ook niet meer!
Ook een kind moet met verlies leren omgaan en voor de ouders een grote rol om ze hiermee te leren omgaan.
Of om kinderen pas op concours te laten gaan als ze redelijk een proefje rond kunnen komen en voldoende geoefend hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:50

Soms kun je een jurylid ook niet helemaal volgen in hoe er gepunt wordt :-) .

160 in een proef is gewoon heel erg laag, als je iets hoger geeft weet iemand ook wel dat er nog werk te doen is.
Ik snap de redenering van Katja ook wel, vooral in de B als er nog geen verliespunten geregistreerd worden. Dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Overigens kun je niet altijd inschatten hoe een proef gaat en gepunt wordt. Voor je gevoel kun je best een redelijke proef wegzetten, misschien niet winstpuntwaardig, maar ook niet bar slecht en dan op je protocol toch tegen een 160-er aankijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:51

kleinvosje schreef:
@Tendance, praktijk leert dat vooral kinderen niet afgroeten. Of ze weten het niet of ze bedenken het niet tijdens de proef...

Ook hier ligt de rol voor ouders en instructeurs om ze die uitleg te geven en in de proef kun je, als het kind dit weet, dan aangeven, dat het niet verder moet gaan!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:52

Tendance schreef:
Ik vind, dat je iemand en met name een kind niet voor de gek moet houden. Als deze slecht gereden heeft, dan mag die dat ook zien. Stel de week erop gaat het veel beter, maar krijgt het kind evenveel punten. Dan weet het kind het toch ook niet meer!
Ook een kind moet met verlies leren omgaan en voor de ouders een grote rol om ze hiermee te leren omgaan.
Of om kinderen pas op concours te laten gaan als ze redelijk een proefje rond kunnen komen en voldoende geoefend hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens, en dan vooral de laatste zin. Het zijn heel vaak de ouders die willen dat het kind op wedstrijd gaat, en vinden dat hun kind goed genoeg is. Soms is het dan gewoon even nodig om de ouders die boodschap door te geven.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:52

ja dat vind ik ook, ik geef een kindje les en die rijd BB en die had 159 pn of zo, en die het is echt een hele mooie combinatie, en het gaat nog niet altijd even goed maar niet zo slecht, hij was een beetje heet maar dat was het ook. en in de 2e proef had ze 180 pn ging ook beter, maar daar stond bij leuk combo moet nog veel oefenen dan komt het goed, nou en dat is ook zo

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:53

Apple schreef:
Soms kun je een jurylid ook niet helemaal volgen in hoe er gepunt wordt :-) .

160 in een proef is gewoon heel erg laag, als je iets hoger geeft weet iemand ook wel dat er nog werk te doen is.
Ik snap de redenering van Katja ook wel, vooral in de B als er nog geen verliespunten geregistreerd worden. Dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Overigens kun je niet altijd inschatten hoe een proef gaat en gepunt wordt. Voor je gevoel kun je best een redelijke proef wegzetten, misschien niet winstpuntwaardig, maar ook niet bar slecht en dan op je protocol toch tegen een 160-er aankijken.

Nou sorry, maar het verschil tussen overal een 5 rijden of een behoorlijk deel voldoende rijden, moet je mijns inzien gewoon kunnen voelen. En anders heb je naar mijn idee nog niet voldoende beeld van je eigen rijden om op concours te gaan.
En het zal velen verbazen hoe goed kids weten wat ze doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:55

Maar nicky_rilana, stel dat die eerste jury nou ook had gedacht dat het sneu was te laag te punten, en haar voor de eerste proef hoger had gepunt. Dan was het verschil in punten toch te weinig geweest in vergelijking met het verschil in hoe de proeven zelf gingen? Dat klopt dan niet, is niet met elkaar te verenigen.

kleinvosje

Re: Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:56

Nog steeds is een 5 een voldoende volgens het punten systeem van de KNHS. En hoeveel is 30 x 5? Juist, geen 180...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:56

CharleyT schreef:
@studiemiep: en wat heeft deze klaagzang met het topic te maken???
Wat betreft je verhaal: kind gaat niet dood van lage punten of zelfs een keer verlies, hou op zeg.
buurjongetje verloor met zijn pupillen team laatst een voetbalwedstrijd met 1-9. Ach gossie wat zielig zou je zeggen, maar de scheidsrechter besluit heus niet om maar eerder te stoppen ofzo, omdat het zo zielig is.
Ik wordt zo moe van die kinderen/zielig verhalen. Ga dan niet op een jurysport is mijn advies, kun je ook de jury niet de schuld geven.
Allemaal offtopic, maar ik moest het effies kwijt :)

Maar goed zoals ik begrijp ben jij de expert in het functioneren van het kinderbrein en wat voor een impact hele negatieve beoordelingen op het functioneren van een kind kunnen hebben ;) .

Gelukkig ben ik zelf jurylid (heb overigens zelf geen kinderen ;) ) maar ik vind het wel heerlijk om juist onze jonge generatie te mogen beoordelen ;) en ik ben absoluut geen sinterklaas die alles maar schattig en lief vind.

Tuurlijk gaat een kind er niet dood van maar een verliespunt is wel ontzettend dramatisch voor een kind hoor, ga er nu verder geen woorden meer aan vuil maken want sommige mensen zullen het blijkbaar nooit snappen.

Bovendien voetballen is geen jurysport en je staat daar met een team dan voelt het ook nog eens minder zwaar daarnaast kunnen ze geen "persoonlijk"verlies punt krijgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:57

Tendance schreef:
Nou sorry, maar het verschil tussen overal een 5 rijden of een behoorlijk deel voldoende rijden, moet je mijns inzien gewoon kunnen voelen. En anders heb je naar mijn idee nog niet voldoende beeld van je eigen rijden om op concours te gaan.
En het zal velen verbazen hoe goed kids weten wat ze doen.
Het ligt wel iets genuanceerder dan dat. Ik heb wel eens voor dezelfde proef ruim 67% en 52% gekregen. Natuurlijk is er een verschil tussen hoe een jury bij C het ziet ten opzichte van die bij M of H maar je kunt zomaar een keer een stuk lager zitten dan je zelf denkt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:00

kleinvosje schreef:
Nog steeds is een 5 een voldoende volgens het punten systeem van de KNHS. En hoeveel is 30 x 5? Juist, geen 180...

Nee, dat heb ik inderdaad al nooit begrepen, dat een 5 als voldoende wordt gezien, maar goed.
Vele leerlingen op mijn school zouden blij zijn als ze met een 5 geslaagd zouden zijn.
Een 5 is gewoon geen voldoende, maar goed als je alles een 5 rijdt, dan heb je ook net geen verliespunt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:00

Voor de duidelijkheid.. Het waren senioren en iedereen is extreem laag beoordeeld meerdere die tegen een verlies zaten terwijl er redelijk gereden is naar ieders inzien daar behalve volgens jury.. Maakt verder ook niet uit daar blijft het een nury sport voor.. Verder was de betreffende ruiter l2 en dus geen b kindje maar dat veranderd niks aan de vraag van de ts..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:04

studiemiep schreef:
Maar goed zoals ik begrijp ben jij de expert in het functioneren van het kinderbrein en wat voor een impact hele negatieve beoordelingen op het functioneren van een kind kunnen hebben ;) .

Gelukkig ben ik zelf jurylid (heb overigens zelf geen kinderen ;) ) maar ik vind het wel heerlijk om juist onze jonge generatie te mogen beoordelen ;) en ik ben absoluut geen sinterklaas die alles maar schattig en lief vind.

Tuurlijk gaat een kind er niet dood van maar een verliespunt is wel ontzettend dramatisch voor een kind hoor, ga er nu verder geen woorden meer aan vuil maken want sommige mensen zullen het blijkbaar nooit snappen.

Bovendien voetballen is geen jurysport en je staat daar met een team dan voelt het ook nog eens minder zwaar daarnaast kunnen ze geen "persoonlijk"verlies punt krijgen.

Het is niet het falen of de verliespunten, die het kinderbrein aantasten, maar de manier hoe dit met behulp van ouders en omgeving verwerkt wordt.

Vind jouw manier van reageren niet echt respectvol! Maar goed, dat is mijn mening!
Blijkbaar vindt jij jezelf wel de expert, die een ander volgens jou niet zou kunnen/mogen zijn.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:05

nicky_rilana schreef:
ik vindt dat dat niet kan, z'n kind moet leren dat ze dan zo slecht rijd geeft d'r dat 170 pn of zo. zo motieveer je een kind ook niet als je iedere keer 160 pn krijgt dan stop je er zo mee

Hier ben ik het niet mee eens. Want stel dat dat kindje na een poosje met de pony een heel stuk verbeterd is, maar nog niet winstwaardig is. Dan zou ze nog steeds dezelfde 170 punten krijgen en niet begrijpen waarom ze nog steeds hetzelfde aantal punten krijgt terwijl het veel beter gaat.
Vooral bij kinderen denk ik dat de ouders soms zouden moeten zeggen dat het nog te vroeg is om wedstrijden te gaan rijden, en ze eerst nog maar een poosje moet oefenen. Het is niet de schuld van jury's dat kinderen soms gedemotiveerd raken.

Verlies hoort er helaas wel eens bij. Vervelend maar volgende keer beter, en in de tussentijd fijn doortrainen :+

@studiemiep. Tuurlijk heeft het impact op een kind als hij verlies rijdt. Maar is het dan de taak van de jury om het kind te ontzien? Of de taak van de ouder om het kind hierop voor te bereiden, soms door te zeggen dat het geen goed idee is om al wedstrijden te gaan rijden. Zulke dingen horen toch ook een beetje bij opgroeien. Net als op school, daar krijgen ze toch ook een onvoldoende als ze een toets niet goed hebben gemaakt, en wordt ook niet gezegd dat de boodschap met een 5 ook wel overkomt..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:06

Verder ken ik voldoende proeven, die door 2 jury's beoordeeld werden waar meer dan 15 punten tussen zat, maar van 45 punten had ik nog nooit gehoord.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:12

Ach het is een jury sport, en onder de 170 rijden is echt geen drama hoor.
Ook voor kinderen niet.
Die snappen vaak nog weinig van die cijfers, het is meer voor de ouders en instructie om iets met die punten te gaan doen.
Ik heb zelf ook wel eens 160 gereden. Tuurlijk, je baalt, maar het is zo, en thuis weer lekker verder oefenen.
Ook wel is over de 200 punten gereden waarvan ik vond dat die proef het niet waard was, maar die punten neem je ook mee naar huis, dus die lage dan ook maar een keer toch.

En van de ruiter vind ik het persoonlijk heel onsportief om te vragen of het de prullenbak in kan, neem het mee naar huis, en kijk ernaar, dan kun je er nog iets van leren.

@ TS als die jury altijd laag punt dan kun je er voor kiezen om deze niet meer uit te nodigen.
Wij hebben ook juryleden die wij bij ponycombinaties niet meer uitnodigen (gaat wel over mennen dressuur dan) omdat deze altijd laag gepunt worden, en de paarden wel hoog.

Ook is het zo dat als ik naar een wedstrijd ga, en ik kan zien wie de jury is en deze bevalt mij niet dan meld ik met gewoon niet aan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:15

Tendance schreef:
Verder ken ik voldoende proeven, die door 2 jury's beoordeeld werden waar meer dan 15 punten tussen zat, maar van 45 punten had ik nog nooit gehoord.

In mijn geval zaten er 52 punten tussen en de waarheid lag denk ik in het midden. Vreemde in dit geval is dat ik bij in de plaatsen bijna bovenaan stond bij de ene en met voorsprong laatste bij de andere.
Het geeft gewoon aan dat je soms heel erg verrast kunt worden door de beoordeling van een jury.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:17

Dat doe ik eigenlijk nooit. Ik start altijd gewoon ondanks de jury, maar als het echt bagger gaat, dan zou ik afgroeten. Betalen moet ik toch, dus dan kan ik het net zo goed proberen.
Afgroeten heb ik tot nu toe in 16 jaar 1 keer gedaan!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:17

Katja schreef:
Tendance schreef:

In mijn geval zaten er 52 punten tussen en de waarheid lag denk ik in het midden. Vreemde in dit geval is dat ik bij in de plaatsen bijna bovenaan stond bij de ene en met voorsprong laatste bij de andere.
Het geeft gewoon aan dat je soms heel erg verrast kunt worden door de beoordeling van een jury.

Inderdaad, alleen lijkt me dit wel een unicum...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:19

Het is vooral uniek omdat je in dit geval de twee uitersten in één proef treft. Helaas zitten er toch regelmatig juryleden tussen die anders dan gemiddeld punten en dat is beide kanten op. De meeste mensen klagen alleen niet als ze teveel punten krijgen. Of nog erger, ze vinden die teveel punten meer dan terecht.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:22

Die mensen zijn er inderdaad heel veel. Ik had van het weekend tijdens mijn eerste L1 proef met dit paard een ":#$% gevoel. Hij was echt heeeeeel stout!
Toen kreeg ik 180 punten.
Het zal er misschien winstpuntwaardig uitgezien hebben, maar zo voelde het niet, dus ik vind redelijke punten soms ook juist niet terecht, zoals bij mezelf dus.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:29

Precies onder de 170 punten is ook helemaal geen drama maar ik zorg er als jury wel voor dat het kind geen verliespunt rijd dat vind ik dus wel onnodig,de laagste punten die ik ooit een keer heb gegeven was trouwens 154, helaas kon ik er niet meer van maken. Heb de betreffende amazone wel bij mij geroepen om haar een hart onder de riem te steken en wat tips mee te geven (coupon stond ook vol met aanwijzingen)want die pony was zich zwaar aan het misdragen tijdens de proef.

@Tendance mag jij mij eens uitleggen wat er niet respectvol aan mijn post is?

Ik weet niet of ik kennis heb, ben uiteraard geen expert maar op andere gebieden ben ik niet bepaald "dom" doe mijn nickname eer aan haha.

En ik vind dat ik als jury ook mag "klagen"

@Katja ik heb zelf tijdens de regiokampioenschappen gehad dat ik bij het ene jurylid 2de stond en bij de andere bijna laatste.....tja oliebol happens en als ik mij goed meen te herinneren 32 punten verschil..oeps.

Toen ik de couponnen kreeg had ik het idee dat er naar 2 totaal verschillende proeven was gekeken..totaal geen overeenkomst...Het jurylid waarbij ik die hele lage punten had gekregen kwam ik 2 maanden later weer tegen als jury in de ring waarin ik moest rijden en wat denkje, huppa 1ste plaats met 2 winstpunten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:31

@Tendance..dat is uiteraard ook irritant hoor, als het er wel goed uitziet maar het niet zo voelt.
Heb nu een 3 jarige en heb dat gevoel vaker..en langs de kant hoor je ziet er super uit en ik denk..dit rijd voor geen meter

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:32

En wat nu als een kind steigerend een proef doorgaat, maar niet wil stoppen, omdat ze net als ik vroeger altijd een proef wil uitrijden? Dan verdien je gewoon niet meer dan een verliespunt.

Verder studiemiep, vind ik dat je een aanvallende houding aanneemt, die volgens mij niet nodig is en dat vind ik respectloos. Je laat iemand door je manier van reageren niet in haar waarde.