Susyb schreef:Ik heb een startkaart maar door mijn knieen mag ik niet meeer rijdenalleen heb ik dat nooit gewijzigd.. hij staat al 2 jaar zo
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dat zou makkelijk verdienen zijn Ilzas schreef:Susyb schreef:Ik heb een startkaart maar door mijn knieen mag ik niet meeer rijdenalleen heb ik dat nooit gewijzigd.. hij staat al 2 jaar zo
![]()
![]()
daarom moeten mijn lesklanten ook altijd lachen.. Susyb schreef:Ja zo doe ik dat altijd.. ik zoek mensen op waar ik potentie in zie.. en ik vraag inderdaad alleen maar; wat voel jenou.. en als ze het dan zeggen antwoord ik: ja goed goed zol hoort het![]()
dat zou makkelijk verdienen zijn
Ilzas schreef:Susyb schreef:Ja zo doe ik dat altijd.. ik zoek mensen op waar ik potentie in zie.. en ik vraag inderdaad alleen maar; wat voel jenou.. en als ze het dan zeggen antwoord ik: ja goed goed zol hoort het![]()
dat zou makkelijk verdienen zijn
Oh oke, dus dat is het. Maar ja, ik wilde dus niet (primair) naar de Orun om les te kunnen gaan geven, maar om beter te leren rijden. Maar weet je, jasmijn woont bij mij in de buurt, dus ik ga gewoon naar jasmijn. Doet ze wel voor me, he jasmijn?
dat is veel beter Susyb schreef:Ilzas schreef:Oh oke, dus dat is het. Maar ja, ik wilde dus niet (primair) naar de Orun om les te kunnen gaan geven, maar om beter te leren rijden. Maar weet je, jasmijn woont bij mij in de buurt, dus ik ga gewoon naar jasmijn. Doet ze wel voor me, he jasmijn?
Maar bij mij krijg je te horen wat je wil horendat is veel beter

ik maak al sinds mijn 9de jonge paarden mak en rij ze door...
jasmijn78 schreef:Dus max. 6 wedstrijden en je bent L + 1 wp en je kunt toegelaten worden. De kosten van 6 wedstrijden en evt. huur van een trailer zijn nog te overzien. En tussen oktober en december heb een startkaart voor half geld (is 20,-). Is ook nog te overzien. Als je eigen paard het niet kan, dan kun je vast een paard lenen? Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....
dus wat wil je daar mee zeggen? als ik geen paard kan lenen ben ik dus geen goede ruiter? hmmzz... maargoedCitaat:Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....
M_D_H schreef:maar even serieus he...
ik ken genoeg instructeurs die boven de Z rijden(een eis van jasmijn geloof ik?)
die hun orunpapiertje fase 4 al hebben gehaald...
die nog niet eens fatsoenlijk aan een L ruiter kunnen lesgeven
die met de meest absurde dingen aan komen waarvan ik (als paardenhouderij student en basis orun instructeur) zelfs al weet dat het nooit gaat werken
en dan het volgende...
ik heb mijn basisorun gehaald, dit omdat ik toen nog niet mijn L wp had gehaald maar wel veel ervaring heb...
met jonge paardenik maak al sinds mijn 9de jonge paarden mak en rij ze door...
ik ben aardig handig met jonge paarden door mijn ervaring. en ook door mijn ervaring heb ik al heel veel gezien...
maar volgens de meeste hier (jasmijn ?) kan ik dan niet fatsoenlijk lesgeven omdat ik nog nooit Z heb gereden?
grappig... ik ken veel Z ruiters die hun paard bij mijn oude werk gekocht hebben...
een paard die ik mak heb gemaakt...
aardig wat Z ruiters/instructeurs kopen een paard die al wat meer kan aan zodat ze sneller hun niveau weer kunnen bereiken/handhaven...
die missen dus de ervaring die ik wel heb
maar schijnbaar kunnen zij dan beter lesgeven aan de mensen met jonge paarden dan ik want zij zijn natuurlijk al Z geweest
Paddenpad schreef:TS misschien kun je je eerst vantevoren eens de vraag stellen,wat heb jij een leerling te bieden?
Welke kwaliteiten heb jij die toepassing zijn op het lesgeven en het overbrengen van de juiste kennis waar een ander mee gebaat is?
Dus in hoeverre is jouw kennis die je over wilt brengen op een ander?
Wil je een beetje leuk kindjes les gaan geven in de leeftijd van 6j tot 10jaar kun je net zo goed de fnrs cursus gaan doen,dat is op manegeniveau.
Wil je hogerop dan zou ik toch eerst eens een paar jaar goed les gaan nemen bij een lesgever op minimaal ZZ-licht niveau a 60,=per uur een goed dressuurpaard kopen en wedstrijdervaring gaan opdoen.
Susyb schreef:M_D_H schreef:maar even serieus he...
ik ken genoeg instructeurs die boven de Z rijden(een eis van jasmijn geloof ik?)
die hun orunpapiertje fase 4 al hebben gehaald...
die nog niet eens fatsoenlijk aan een L ruiter kunnen lesgeven
die met de meest absurde dingen aan komen waarvan ik (als paardenhouderij student en basis orun instructeur) zelfs al weet dat het nooit gaat werken
en dan het volgende...
ik heb mijn basisorun gehaald, dit omdat ik toen nog niet mijn L wp had gehaald maar wel veel ervaring heb...
met jonge paardenik maak al sinds mijn 9de jonge paarden mak en rij ze door...
ik ben aardig handig met jonge paarden door mijn ervaring. en ook door mijn ervaring heb ik al heel veel gezien...
maar volgens de meeste hier (jasmijn ?) kan ik dan niet fatsoenlijk lesgeven omdat ik nog nooit Z heb gereden?
grappig... ik ken veel Z ruiters die hun paard bij mijn oude werk gekocht hebben...
een paard die ik mak heb gemaakt...
aardig wat Z ruiters/instructeurs kopen een paard die al wat meer kan aan zodat ze sneller hun niveau weer kunnen bereiken/handhaven...
die missen dus de ervaring die ik wel heb
maar schijnbaar kunnen zij dan beter lesgeven aan de mensen met jonge paarden dan ik want zij zijn natuurlijk al Z geweest
Jij bent in ieder geval nog hoger als mij
gummie schreef:[
Mee eens.... Al zijn er briljante ruiters die totaal niets weten over te brengen op leerlingen, en andersom ook mindere (minder ervaren) ruiters die dat wel kunnen. Goed lesgeven is een vak apart, goed paardrijden ook. De combinatie ervan is des te moeilijker te vinden. Wat mij betreft is de markt al aardig verzadigd,

M_D_H schreef:oh doe je dat zo suus?
vroeg me al of hoe je dat voor elkaar kreeg met jou ervaring en niveau![]()
dus dat komt allemaal wel weerdoor mij 
jameyskatje schreef:gummie schreef:[
Mee eens.... Al zijn er briljante ruiters die totaal niets weten over te brengen op leerlingen, en andersom ook mindere (minder ervaren) ruiters die dat wel kunnen. Goed lesgeven is een vak apart, goed paardrijden ook. De combinatie ervan is des te moeilijker te vinden. Wat mij betreft is de markt al aardig verzadigd,
mee eens!
alleen wil ik met dit soort cursussen mezelf dus beter ontwikkelen en uiteindelijk vertrekken naar het buitenland, waar het niveau echt vele malen lager is en ook de markt nog heel magertjes is. (want dat de nederlandse markt verzadigd is en het niveau vrij hoog ligt dat snap ik, daarom heeft ons project ook geen kans hier in NL en willen we dus vertrekken)
maar als ik mijn orun heb gehaald wil ik deze natuurlijk wel tijdelijk gebruiken, maar slechts bij mij op stal in de beginnerslessen, puur om meer ervaring op te doen.
Meer ervaring opdoen
Denk echter dat de criteria om een cursus "lesgeven" te volgen specifiek gericht zijn op het verwerven van mensen die "in staat zijn op een correcte manier les te geven" en niet alleen mensen die gewoon ervaring en kennis op willen doen voor zichzelf.
Wat mij betreft moeten juidt de beginners de allerbeste instructeurs hebben! Een goed begin is het halve werk. Jong geleerd is oud gedaan. De basis is belangrijk. Dus juist voor beginnerslessen ben ik van mening dat de criteria zeer strikt moeten zijn, om te voorkomen dat andere instructeurs later de fouten moeten herstellen. Paddenpad schreef:TS misschien kun je je eerst vantevoren eens de vraag stellen,wat heb jij een leerling te bieden?
Welke kwaliteiten heb jij die toepassing zijn op het lesgeven en het overbrengen van de juiste kennis waar een ander mee gebaat is?
Dus in hoeverre is jouw kennis die je over wilt brengen op een ander?
Wil je een beetje leuk kindjes les gaan geven in de leeftijd van 6j tot 10jaar kun je net zo goed de fnrs cursus gaan doen,dat is op manegeniveau.
Wil je hogerop dan zou ik toch eerst eens een paar jaar goed les gaan nemen bij een lesgever op minimaal ZZ-licht niveau a 60,=per uur een goed dressuurpaard kopen en wedstrijdervaring gaan opdoen.
gummie schreef:Wat mij betreft moeten juidt de beginners de allerbeste instructeurs hebben! Een goed begin is het halve werk. Jong geleerd is oud gedaan. De basis is belangrijk. Dus juist voor beginnerslessen ben ik van mening dat de criteria zeer strikt moeten zijn, om te voorkomen dat andere instructeurs later de fouten moeten herstellen.