Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:35

Als de wending en het inleiden heel netjes gaat (voldoet aan het scala) en paard staat niet stil zou ik denk ik op een 3 uitkomen, mits er verder geen storingen in het inleiden zijn tot het halthouden. Indien daar ook nog storingen in zitten zou ik lager uitkomen.

Ik heb het zelf pas ook ervaren op de regio kampioenschap dan zit je met zn 2-en.
Tja dan ben ik maar de boeman, liever dat dan dat ik het label sinterklaas krijg opgeplakt ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:44

Hm nou ja, ik begin het eigenlijk steeds wat minder leuk te vinden daardoor. Degenen die wel hoge punten rijden bij je die hoor je niet. Maar steeds maar boze gezichten, alsof je een stuk vuil bent. Lelijk commentaar, verontwaardigde ruiters en ook ouders.

papagroom

Re: Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:46

slechte punten is niet erg....mits ze vergezeld gaan van advies

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:51

papagroom schreef:

Oh altijd, hele protocols vol. Maar dan nog..... ouders komen boos naar je toe dat het onterecht is. Rare reacties van ruiters alsof je een stuk vuil bent.
Heel soms, echt heeeeeel soms, komen er ruiters naar me toe en vragen netjes om commentaar. Meestal snappen ze mijn punt wel maar vinden ze het streng want bij anderen rijden ze eigenlijk altijd hoger.
Maar dat heb ik veel liever dan die boze blikken en dat gesmoezel achter je rug om. Je moet heel sterk in je schoenen staan als jury, dat is echt niet voor iedereen weggelegd.

Maar goed, we gaan offtopic zo.

Als de overgang naar het halthouden goed was maar er eigenlijk geen halthouden wordt getoond is het meestal een 4 bij mij. Is de overgang slordig en geen halt dan gaan de punten omlaag.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:55

Het is ook niet altijd leuk, er wordt nooit slecht gesproken of lelijk gedaan tegen de jury's die heel positief jureren. Maar ik laat mijn plezier door die mensen niet verzieken, er zijn altijd wel mensen die wel goed rijden of wel blij zijn met je opmerkingen en advies en wel op een nette manier naar je toekomen voor uitleg
Ik laat de protocollen altijd vol schrijven met opmerkingen en onderaan het protocol nog een samenvattend "advies".

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:05

Misschien kun je wat met de uitleg uit het Disciplinereglement Dressuur van de KNHS?

Artikel 107 van het KNHS disciplinereglement Dressuur: Het achterwaarts gaan:

1. Het achterwaarts gaan is een symmetrische achterwaartse beweging, waarbij de benen als diagonale paren worden opgelicht en neergezet. De voeten moeten duidelijk opgetild worden en de achterbenen blijven goed in lijn met de voorbenen.

2. Gedurende het halthouden en het onbeweeglijk stilstaan, voorafgaand aan het achterwaarts gaan, alsook tijdens het achterwaarts gaan, moet het paard in de hand gesteld blijven en de drang naar voren worden behouden.

3. Ieder ongevraagd beginnen met achterwaarts gaan, het overhaast achterwaarts gaan, ieder verzet of weerstand tegen de hand, iedere afwijking van de rechte lijn, het breed zijn of uit elkaar gaan of niet actief zijn van de achterbenen en slepen van de voorbenen zijn ernstige fouten.

4. Indien tijdens een dressuurproef draf of galop gevraagd wordt volgend op het achterwaarts gaan, dan moet het paard onmiddellijk zonder halt te houden of een tussenpas te maken in deze gang overgaan.

5. In de L-klassen wordt veelal een enkele paardlengte achterwaarts gevraagd. Vanaf de klasse M-1 wordt het gevraagde aantal passen achterwaarts omschreven. In de lichtere klassen mag het niet als fout worden gerekend als het paard even aarzelt alvorens achterwaarts te gaan. [1]

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:09

en dan deze toevoeging uit bijlage 6
Citaat:
1 - heel slecht
De uitgevoerde oefening is nauwelijks meer te herkennen. Het paard verzet zich, stormt weg, deinst achterwaarts, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:32

papagroom schreef:
tsja.....het is natuurlijk wel zo dat als je van voor,naar achteruit gaat,je een moment stil hebt gestaan....dat kan niet anders.......hoelang dat is lijkt me niet zo belangrijk als het maar een herkenbaar moment is waarop het paard vierkant staat.

Haha grappig.. In het L hoef je nog niet eens 4-kant te staan en bijna geen enkel paard doet dit ook :+ Sorry, maar je antwoord is dikke kul..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:36

Suzanne, ik kom meestal ook op een 4 als de weg naar het halthouden goed was. Komt ie in de overgang al tegen de hand oid, dan wordt het lager.. Maar merk dat ik er niet helemaal consequent in ben, vandaar deze discussie :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:38

Tsja, je doet in feite niet iets wat lijkt op de gegeven opdracht.

Als de opdracht is een volte galloperen, en je stapt de andere kant op, krijg je toch ook geen punten voor de moeite?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:42

Laaavo schreef:
Tsja, je doet in feite niet iets wat lijkt op de gegeven opdracht.

Als de opdracht is een volte galloperen, en je stapt de andere kant op, krijg je toch ook geen punten voor de moeite?

Nee dan stap je uit de auto en wijs je de combi weer de goede weg en -2 ;) Maar als iemand het paard niet in galop krijgt en dus een volte draaft met pogingen tot aangaloperen (of het al opgegeven hebben) wordt het een 1 voor de volte en een 1 voor de overgang naar draf.. De 1 omdat de lijn wel is gereden, maar dat ook de enige overeenkomst is. Maar das weer wat anders :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:45

Jaja, maar das wel wat ik bedoel.
Het moet wel enigzins op de oefening lijken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:05

heel wat anders en off topic...iets wat in de praktijk mij laatst overkomen is.....ruiter komt in het m1 de ring binnen ,maar de lezer is nog niet klaar....ruiter verlaat de ring weer(na3sec),en start opnieuw dit leverde -2 op......wel volgens de regels ,maar bij de pony`s erg streng vond ik,,,,,,wat zouden jullie doen....koste nog een wp ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:18

Terecht, je mag de ring niet in als je er omheen kan.. Je mag de ring pas in bij het AX binnenkomen. Weet alleen ff niet zeker of het -2 of uitsluiting had moeten zijn.. En waarom streng voor de pony's? Wat is daar anders aan dan de paarden...?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:30

Het grootste verschil is naar mijn mening ,dat je met kinderen te maken hebt en niet met volwassenen....ik zeg ook absoluut niet dat het niet terecht was maar sneu was het wel,en vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen...bdankt voor je antwoord overigens TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:31

De reglementen zijn heel duidelijk en gelden voor iedereen :) Dit gebeurt je 1x en dan als het goed is nooit weer.. Dus trek er je lessen uit en er is niks meer aan de hand..

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:46

Relaxed schreef:
De reglementen zijn heel duidelijk en gelden voor iedereen :) Dit gebeurt je 1x en dan als het goed is nooit weer.. Dus trek er je lessen uit en er is niks meer aan de hand..

Idd. Jurys mogen streng zijn! Je moet er immers van leren!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:04

Inderdaad een 3 of een 4, afhankelijk van de rest.
Ik laat er als commentaar dan "duidelijker stilstaan" bijzetten.
papagroom schreef:

Nee, een jury zit er niet om advies te geven. Je zet er wel bij wat er aan mankeerde of een opmerking waardoor het duidelijk is waarom het geen hoger cijfer is.
Voor hulp en advies moet je bij je instructeur zijn.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:07

Mee eens, het moet wel duidelijk zijn waarom het maar weinig punten waard is.

Wat ik niet snap is dat KarinvdM het niet met papagroom eens is , terwijl hun meningen volgensmij op hetzelfde neer komen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:09

Nee, karin zegt alleen wat er fout gaat, niet hoe je het moet oplossen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:11

Oja, nu zie ik het :+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:16

met advies bedoel ik ook niet hoe op te lossen maar wat op te lossen....en op de coupon van een jeugd ruiter mag je vooral in de lagere klasses best wel eens een complimentje zetten....dat werkt alleen maar motiverend.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:17

Ja, mee eens, ook de goede kant moet benadrukt worden! (Dit kan soms ook door alleen cijfer)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:22

Ik rij al heel lang geen wedstrijden meer, maar ga deze winter en anders volgende zomer weer starten, maar ik zou het erg waarderen dat een jury punt op wat die ziet en als het niet goed is betekent dat een laag punt. Uiteraard graag commentaar bij alles onder de 5 a 6.

ontopic: Ik heb altijd geleerd om idd zo vierkant mogelijk te staan en dit zeker een aantal tellen vol te houden, zodat het gewoon duidelijk is dat je stilstaat. Aan komen draven, nette overgang naar halthouden, 2 a 3 volle seconden aanhouden en dan achterwaarts. Anders hoeft het halthouden ook geen apart punt te zijn, maar dat is mijn mening.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:28

Ik houd bij hh ook altijd enkele tellen aan. Zo niet, dan zet ik erbij 'te kort haltgehouden' en een 4 of een 5.
Als ze direct achteruit stormen een 2 en niet getoond.