Veiligheidscertificaat --> instructeur zonder diploma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:30

Pitt25 schreef:
Wij zitten op onze vereniging met hetzelfde probleem. De huidige instructie moet i.v.m. het veiligheidscertificaat ook zijn ORUN diploma gaan halen. Hij heeft de uiterlijke tijd gekregen tot 01-01-'12. Nu is mij ter oren gekomen dat een vereniging verzekerd is zodra die instructie start met de opleiding en niet pas als het diploma in bezit is; weet iemand hier meer van af? In dat geval moet 01-01-'12 goed te halen zijn lijkt mij.

Dat kan natuurlijk per verzekeraar verschillen, maar de grote waarvan ik het zeker weet daar geldt dit niet voor.

gomir

Re: Veiligheidscertificaat --> instructeur zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:58

Bij ons was dat ook niet zo. Ik mocht echt geen dag eerder les gaan geven op de rijvereniging dan dat ik mijn diploma kon overleggen.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:56

annebe schreef:
Je hebt geen orun nodig om je als instructeur te kunnen verzekeren.

Je hebt wel papieren nodig om je als instructeur te kunnen verzekeren.

Ik denk dat de pension eigenaar alle twijfels weg wil halen indien er onverhoopt toch iets gebeurd op zijn terrein. Als de instructeur is verzekerd zal de pensioneigenaar de eventuele kosten die achter een ongeval weg komen kunnen verhalen op de verzekering van de instructeur. Voor de instructeur is het ook beter om zich te verzekeren want stel je valt van je paard tijdens de les en breekt je nek, hierdoor heb je een dwarsleasie en kan je niets meer dan alleen je hoofd bewegen. Jij (of je ouders) zal de kosten voor het levensonderhoud van de rest van je leven willen verhalen en niet zelf willen betalen dus stellen ze de instructeur aansprakelijk. Indien verzekerd zal het door de verzekeringsmaatschappijen onderling worden uitgevochten maar als je als instructeur niet verzekerd bent kan je behoorlijke kosten aan je broek krijgen (let wel ongeval is gedekt tot wel 1 miljoen als je verzekerd bent... Ik zou het niet graag willen ophoesten door niet verzekerd te zijn en wel aansprakelijk gesteld te worden.)
Het gezegde je wordt niet gedwongen om les te nemen die de instructeur als antwoord geeft zou ik niet mee accoord gaan want dat betekent dat als jou iets overkomt in de les, je dus niet bij hem hoeft aan te kloppen en het welzijn van jou hem dus niet intresseert. Ook heel dom want hij is wel degelijk verantwoordelijk voor degene die bij hem in de les rijdt.

Ik hoop je zo een beetje verder geholpen te hebben... (excuus als dit er al eerder stond maar na de opmerking van de instructeur vond ik dat ik antwoord moest geven :o )

@ LDRD dit klopt inderdaad hoor. Hij/zij is verzekerd vanaf het moment dat de opleiding start maar dan moet het wel binnen een bepaalde periode gehaald zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:10

Vonkie2009 schreef:
@ LDRD dit klopt inderdaad hoor. Hij/zij is verzekerd vanaf het moment dat de opleiding start maar dan moet het wel binnen een bepaalde periode gehaald zijn.

Ik zeg, dat kan per verzekeraar verschillen en is zeker niet zomaar op alle verzekeraars van toepassing :n . En ik zeg dit niet voor niets, want er moet geen verwarring hierover ontstaan waar mensen later de dupe van worden.
Gewoon eigen verzekeraar vragen hoe het bij hen zit en niet pionieren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:08

Maar het gaat er in dit topic ook helemaal niet om of je je zonder papieren kunt verzekeren. Het gaat erom dat je zonder papieren geen les mag geven op een manege met het veiligheidscertificaat!

En die regel staat als een huis, bij controle ben je echt in de problemen als er een ongediplomeerd instructeur staat. Verzekerd of niet verzekerd doet dan niet ter zake.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:28

idd

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:18

En ik reageer alleen maar op iets dat niet correct staat aangegeven om te voorkomen dat mensen dit voor waar aannemen en hier later door in problemen raken. ;)

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:43

en vlgs mij klopt dat niet want in die tussentijd is de opleiding hiervoor schijnbaar verzekerd... voel je niet zo aangevallen nergens voor nodig

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:54

gomir schreef:
Maar het gaat er in dit topic ook helemaal niet om of je je zonder papieren kunt verzekeren. Het gaat erom dat je zonder papieren geen les mag geven op een manege met het veiligheidscertificaat!

En die regel staat als een huis, bij controle ben je echt in de problemen als er een ongediplomeerd instructeur staat. Verzekerd of niet verzekerd doet dan niet ter zake.

Het gaat dus weer om geld! Want elke opleiding kost veel geld. W.b.t het veiligheids certificaat...wassen neus! De stal hier in de buurt komt de ambulance regelmatig en die heeft hem ook, plus geloof 3 of 4 sterren!
Zo vaak zelfs dat toen er hier eens een nodig was, ze eerst daar naartoe zijn gereden!
Ze wisten niet eens dat er hier een stal zat!
Ik ben er dan ook best trots op dat in dik 40 jaar 3 keer een ambulance nodig is geweest!
En ik ben niet gediplomeerd, en zeker niet aangesloten bij de FNRS!
En hier op stal is iedereen vrij in zijn of haar keuze van instructeur/trice, gediplomeerd of niet!
Zijn hun paarden, hun verantwoordelijk heid!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:28

Vonkie2009 schreef:
en vlgs mij klopt dat niet want in die tussentijd is de opleiding hiervoor schijnbaar verzekerd... voel je niet zo aangevallen nergens voor nodig

Voel ik ook niet, maar wat je wat je zegt iets dat niet (altijd) waar is. Als mensen daardoor in de problemen zouden komen omdat ze er vanuit gaan dat het inderdaad zo is, kunnen ze nog lelijk in de problemen komen. Dat zou toch vervelend zijn? Vandaar dat ik nuanceer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:42

En nu...na al een tijdje googelen, maar er niet wijzer van worden.....leuke vraag misschien.
Sjefke Jansen, wat heeft die voor hippische opleiding???

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:45

[img]Je%20hebt%20wel%20papieren%20nodig%20om%20je%20als%20instructeur%20te%20kunnen%20verzekeren.[/img]

Dit heb je dus niet! Zo zijn er genoeg mensen die al jaren les geven, zelfs nog voor de Orun bestond en zij kunnen zich gewoon verzekeren.