Perfecte hoofd/hals houding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:38

Wellicht heb je hier iets aan? (reactie beter laat dan nooit?)

Afbeelding
op wedstrijd L1

En persoonlijk vind ik haar op de foto hieronder al fijn komen voor het L2, maar ik zet geen druk. Paardje moet zelf vanuit de achterkant
meer in de oprichting willen komen. Dat lukt al stukjes, lukt het niet dan rijd ik haar gewoon zoals hierboven. Ontspanning en een fijne
aanleuning is belangrijker dan dwingen.

foto in link:
http://94.100.114.107/1399650001-139970 ... _P7fZ.jpeg

Elise95

Re: Perfecte hoofd/hals houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 09:57

Bedankt dan nog :)

Heb het opzich niet meer nodig, is altijd natuurlijk nog leuk om te zien, maar opzich gaat het nu wel erg fijn in het L1 en hij heeft ook wel een fijne houding :j, zoals ik zelf zie op foto's en filmpjes etc. en de jury's vinden het volgens mij ook :D

Maar zo ie zo dat mischien iemand anders er nog wat aan heeft :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:01

Voor het L1 is dit een nette hoofdhalshouding inderdaad.
In het M zou ik het paard al meer in balans willen zien met meer zelfhouding, meer vanuit de schoft omhoog.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:22

Suzanne F. heb je gelijk in, heb nergens gezegd dat ik haar zo in het M zou starten.

In het M moet een paard ook meer op de achterhand komen anders kan hij nooit meer oprichten
vanuit de schoft omhoog. En dat is nu nog niet het geval, ze moet nog veel meer leren dragen
voor we ons aan het M gaan wagen.

Voorlopig starten we zowiezo nog 1x L1 en daarna op ons gemak het L2 en met alle rust van de
wereld trainen voor het M. Maar wat je zegt klopt.

Paard had teveel "zelfhouding" of nouja.. een eigen houdinkje.. ben al verschrikkelijk trots dat ze
eindelijk naar de hand zoekt. Ze loopt nu fijn en ontspannen, dat is voor het L1 het belangrijkste imo.

Wij starten ook al binnen idd Elise, ik vind het niet zo erg. Al moet ik bekennen dat ik binnen mn proeven
weinig oefen. Ik rijd veel lekkerder buiten := maar voor paardjelief maakt het niet zoveel uit. Vandeweek
de nieuwe L1 proefjes maar eens oefenen. Voltes 15m op X links en rechts vond ze gister best wel even "gek"
:=

had je RIJ-ITP gezien maar vooral springfoto's

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:31

Klopt paard moet inderdaad meer gaan zitten, maar daar heeft mijn paard ook nog moeite mee, daarom blijf ik nog even hangen in het L1. Ook omdat ik zelf nog moeite heb met het doorzitten. Het lukt wel, maar het voelt niet helemaal fijn.

@svdijk86
Klopt waren vooral springfoto's, maar van springen houden we ook heel erg :))

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:46

Die van mij komt door het doorzitten al veel meer op het achterbeen, ik ben een belabberde lichtrijder :')
kan mn bekken slecht kantelen als ik ga staan met mn holle ruggetje dus ik kwam veel over de voorkant
van het zadel heen. Heb om te voorkomen dat ik haar op de voorkant ga al mn beugels langer gedaan
maar ik zal blij zijn als ik eindelijk door mag zitten in de proeven.

Dan blijft ze ook veel meer actief vanuit het achterbeen en blijft ze nóg stabieler in de nageeflijkheid omdat
ik het met doorzitten makkelijker vind om met stille hand met haar mond mee te veren. Met lichtrijden
moet ik heel consequent zijn voor mezelf dat ik geen druk op mn handen mag uitoefenen om haar op de
plek te houden in de nageeflijkheid omdat ik mn handen op de plek wil houden en niet mee wil nemen met
lichtrijden. Ze moet zelf rond worden en zelf in de hand zakken. Had ik in het begin veel moeite mee, nu
wordt het eindelijk meer vanzelfsprekend maar heb ik de L1 bijna gehad :=

Kan hem wel uitrijden maar [***] kan nog prima vooruit in het L2, het zal ook veel prettiger voor haar
zijn dat ze gewoon 10 meter moet wijken ipv 5. (ja ik weet het er staat minimaal 5 m wijken in het proeven-
boekje maar de reden dat je voor de hoefslag recht moet stellen is voor de jury om goed te kunnen
bepalen of ze door de buitenhand heen dendert of goed op de hulpen reageert en daarom is 5m bij mij
ook echt 5m. )

En de middengalop wat meer op de lange lijnen vind ik ook super, op de volte hou ik haar toch wat meer
bij me omdat ze zo groot gallopeert en ik toch wel bang ben dat ze op dr snufferd zou kunnen gaan als
er ergens een nat plekje in de baan ligt (zit tussen mijn oren)

Ik ben laatste tijd veel zonder beugels aan het rijden, vooral in galop en als ze fijn nageeflijk en ontspannen
is doe ik het ook in draf. Als ze gespannen is (door mij of gewoon ergens spierpijn oid) dan rijden we alleen maar
met lichtrijden naar de ontspanning toe. Maar werkt wel veel beter dan doorzitten met beugels. Ben nu tenminste
bezig met mn paard en veel voelen hoe ze onder me loopt :j

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:20

Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd. Off-topic kan via een pb'tje :)