Juryleden die alles goed vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:32

@ jury

Sorry, ik wil absoluut niet rot doen, maar mensen op zoek naar een sperriem sturen klopt niet, tenzij er inmiddels een reglementswijziging is geweest.
In de bijlage van het KNHS reglement staat toch echt dat een hoge neusriem toegestaan is (zonder lusje).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:38

Klopt, ik werd ook altijd gecontroleerd.

Het zou misschien helpen als je je aanbeld in de losrijring dat ze daar je boekje controleren.
Dan hoef je niet eens meer los te rijden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:38

@ jury

Als het lusje op dat moment dus even van de neusriem afgeknipt wordt dan zou het dus wel goed zijn?
Dat kan ik even niet vinden in de reglementen.
Dat vind ik dan toch echt krom. De werking blijft toch hetzelfde.
Kan jij niets aan doen natuurlijk :)

EllyC

Re: Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:58

Mousmous
1e post, klopt, zoals ik ook aangeef in een latere post. In eerste instantie hadden ik het over het vergeten van een sperriem en die ben je niet vergeten bij een Engelse neusriem omdat daar geen sperriem horrt.
2e post klopt ook, lusje mag ook verwijderd worden.

Zin/onzin van het weglaten van een sperriem en het reglement hiermee volgens...... tja.....
Maar waar ligt dan weer de grens, had laats iemand die zonder frontriem wilde starten, paard kon daar niet tegen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:26

Mousmous schreef:
@ jury

Sorry, ik wil absoluut niet rot doen, maar mensen op zoek naar een sperriem sturen klopt niet, tenzij er inmiddels een reglementswijziging is geweest.
In de bijlage van het KNHS reglement staat toch echt dat een hoge neusriem toegestaan is (zonder lusje).

Een hoge neusriem is ondanks dezelfde inwerking gewoon niet hetzelfde als een gecombineerde neusriem waarvan het sperriempje kwijt is. Dat laatste is gewoon een incompleet stukje harnachement.
Dan snij je gewoon het flapje er maar af, heb je weer een gewone hoge neusriem.
Je doet toch ook niet je sporenbandjes om je laarzen maar geen sporen om?

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:17

Het is inderdaad vreemd dat in sommige delen van het land er gewoonweg geen papieren worden gecontroleerd, terwijl je ergens anders als ruiter weet dat er altijd controle komt. In de regio Zuid-Holland-zuid heb ik zelf jarenlang gestart (ook selecties & kampioenschappen) maar ben werkelijk nog nooit gecontroleerd. Je bent als jury (althans, als ik voor mijzelf spreek) dan toch meer terughoudend met 'standaard' controleren, omdat je collegae dat niet doen en jij dan gelijk een naam hebt - zeker als je sancties neemt. Daarbij wil ik ook wel opmerken dat het 'vroeger' normaal was dat de combinatie altijd werd aangemeld bij de auto/het juryhok (door familie/lezer/iod) met de papieren in de hand voor eventuele controle. Ik verbaas me er werkelijk over dat ik nu zelf als jury uit de auto moet stappen en hard moet gaan staan roepen naar een combinatie omdat niemand zich meldt, laat staan met papieren. Als iedereen zich zou aanmelden voor het starten met de papieren in de hand, zou er nooit zoveel ophef over zijn en is het ook geen tijdrovende procedure om even dat paspoort open te slaan. Vanuit de KNHS zou dit m.i. beter moeten worden gecommuniceerd naar juryleden maar vooral naar ruiters.

Marielle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:22

jury schreef:
pieteritus schreef:
Ik lees hier het al dan niet controleren van papieren. In een ander topic heb ik het al eens aangekaart. Al 10 jaar start ik regelmatig en ben nog NOOIT gecontroleerd geweest op papier of enting. Ook op selecties oid nog nooit controle gehad op bovenstaande en/of bitten.
Is dit regio gebonden of wordt er door de juryleden gewoon weinig aan/mee gedaan?

Het is super ondankbaar werk. De afgelopen winter heb ik elke combinatie op enting gecontroleerd. Ik schrok er van hoeveel combi's het niet op orde hadden. Elke wedstrijd haalde ik er toch wel 2 a 3 uit.
De reactie die je dan van de deelnemer, zijn of haar partner/ouder, stalhouder en/of secretariaat krijgt liegt er vaak niet om. Dit kost echt heel veel negatieve energie en maakt zo'n dag er niet leuker op.
Na 6 mnd heb ik nu ook zoiets van, nu weer gewoon even genieten van het jureren.
Hier zou het zeker helpen als iedereen controleerde.

Ik sluit mij dus met mijn reactie helemaal hierbij aan!

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:28

Alle controles die ik heb meegemaakt waren tijdens het aanmelden bij het secretariaat. Imo een handige oplossing. Geen gedoe met juryleden bij de ring en losgereden paarden en direct helderheid!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:48

Marielle86 schreef:
Daarbij wil ik ook wel opmerken dat het 'vroeger' normaal was dat de combinatie altijd werd aangemeld bij de auto/het juryhok (door familie/lezer/iod) met de papieren in de hand voor eventuele controle.

Dat is hier dus nog steeds de normaalste zaak van de wereld. De voorlezer loopt altijd even naar de auto, zegt: Dit is Pietje de Vries met Pipo. Laat het paspoort even zien en dan zegt de jury wel van, hij/zij mag meteen starten of ik geef zo wel even seintje.

Op buitenconcoursen wordt er toch veel last minute geschoven op startlijsten en zo kan er weinig mis gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:12

Ik maakte echt heel regelmatig mee dat andere juryleden de regels aan hun laars lappen en vond dat bijzonder frustreren. En niet dat ik nu de ultra zeikerd ben, zeker niet maar regels zijn regels en daar heeft iedereen zich aan te houden.

Zelfgemaakte pollennetjes, die met tie wrap aan het hoofdstel gemaakt zitten en dan opperste verbazing dat je uitlegt dat dit niet de bedoeling is. Sporen ondersteboven zodat de punt naar boven wijst en dan ook nog een verklaring aanhoren dat de amazone die sporen echt niet gebruikt hoor! Overigens reed deze amazone eerst bij een andere jury en kreeg ik het verwijt dat de andere jury het wel goedvond. Boeiend, maar ik dus niet. Amazone met laarzen waar de hak volledig van af was, levensgevaarlijk maar het mij kwalijk nemen dat ik er iets van zeg.

Ik ben twee jaar geleden op een buitenconcours volledig verrot gescholden door een vader omdat hij het belachelijk vond dat ik durfde te vragen hoe zijn dochter met een hengst kon starten. Het enige wat ik wilde weten is of ze eerder gestart was en zoja in welke klasse.

Juryleden die maling hebben aan een tijdsschema is ook zo'n lekkere....ben je degene met de tweede ring, kun je de hele tijd gaan zitten wachten totdat jury 1 eindelijk klaar is, vreselijk!

Regels zijn regels en deelnemers horen zich eraan te houden, maar jury's ook!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:42

Met springen vind ik dat helemaal lastig. Je mag na uitsluiting nog een enkelvoudige hindernis springen, ik roep ruiters die de dubbel nog even inrijden dan altijd even bij de jurywagen. Uitsluiten doe ik niet direct, maar ik meld wel dat dat niet mag, doen ze het met een volgend paard of de week erna weer dan is het klaar. Zelfde geldt voor opnieuw opstappen/springen na een val etc. Maar wat doe je dan als je collega jurylid dat gezeur vindt? Je zit daar de hele dag samen dus er onenigheid over maken is ook niet echt in je eigen belang :n

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:53

tanjatroetel schreef:
Toen mijn dochter voor de aller eerste keer officieel starte had ze gelijk controle hahaha dom toeval dus .
Maar ik ben wel erg voor de regels hoor want als ruiter zijnde wil je toch graag weten waar je aan toe bent en wat je kan verwachten ook om de concurentie eerlijk te houden .

Helemaal mee eens ;) Waar ik als ruiter zo ongelovelijk zeikerig van wordt zijn ouders die keihard aan de zeikant staan te schreeuwen tijdens de proef en een parcourtje springen :Y) Met name de ouders van jongere kinderen hebben de grootste mond.

Vréselijk, en ook nog eens verboden want in de reglementen staat dat je hiervoor gediswalificeerd kan worden. En het gebruik van showshirts :z je weet als ruiter niet goed waar je aan toe bent want er staat in de reglementen dat dit verboden is maar de helft van de ruiters rijd er wél mee.

Jury 1 zegt oké en jury 2 zegt nee en stuurt je de ring uit. Nou kies ik er zelf voor om me aan de reglementen te houden en een bloesje te dragen. Maar ik vind dat ze daar echt strenger mee moeten worden :j

Mischien geen grote dingen maar ik zie ze elke wedstrijd weer terug end an vraag ik me af waarom andere regeld wel belangrijk worden bevonden en deze dan niet?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:00

Vandaag een hoop lezers aangesproken op hun kleding. Het leek wel of ik in het zwembad was. :) (qua temperatuur was dat overigens beter geweest denk ik.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:09

jury schreef:
Vandaag een hoop lezers aangesproken op hun kleding. Het leek wel of ik in het zwembad was. :) (qua temperatuur was dat overigens beter geweest denk ik.)

En dat vind ik als ruiter dan weer een moeilijk punt. Mijn lezer is gelukkig niet moeilijk en gaat gewoon mee in een lange broek en blouse, standaard. Maar toen ik ponyruiter was had ik daar echt geen invloed op hoor (en dacht ik er ook niet bij na trouwens). Dus dat is dan zo'n punt waar men wat mij betreft wel wat coulant in mag zijn. Let wel, kleding van de ruiter dient imo absoluut volgens de reglementen te zijn.

Paspoortcontrole vind ik ook altijd zo'n leuke. Ik zou er erg voor zijn als dat ook hier (NB) eens zou voorkomen. Ben ik 13 jaar wedstrijdrijden geloof ik eenmaal gecontroleerd....En ik ben er dan ook van overtuigd dat hier niet iedereen zijn entingen op orde zal hebben, of dat er in ieder geval best eens mee gesjoemeld zal worden. En daar houd ik niet van, uit gezondheidsoverweging voor mijn paarden wil ik graag dat iedereen dat op orde heeft.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:20

Coulant mag, maar rokjes waarbij je bijna kan liplezen, duidelijk zichtbare navelpiercings door super kort shirtje (kon ik het zo nog maar noemen maar was meer wat groot uitgevallen BH-topje etc. gaan me te ver. Ik vertel ze dan in ieder geval dat ook de lezer er correct gekleed bij moet lopen conform het reglement.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:25

Oh dan heb ik zo voor me wie je allemaal bedoelt! Loop er zelf (als ik zelf nog moet rijden) absoluut niet netjes bij, lange spijkerbroek, maar met scheuren en een topje. Heb ik gereden, in mijn outfit.
Maar gaat in de reglementen eens lezen wat de correcte kleding is voor de lezer :j

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:37

Ik vind een schrijver ook een representatie voor de KNHS, dus zowel jury als lezer dienen decent gekleed te gaan. Ik kan hiermee hopeloos ouderwets zijn, maar Borsten, billen, buik alsmede kapotte of vuile kleding horen niet in de jurywagen thuis.

Een lezer is ieders keuze, maar ik kan een afkeurende blik wel begrijpen

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:40

Probleem vind ik soms, dat niet altijd alles zwart-wit is. Een jonge ponyruiter in de B reed onlangs met flubberchaps. Het stoort de pony niet en beïnvloed de proef niet > maar volgens reglementen mag dit dus niet. Voor mij een reden om zo'n combinatie niet uit te sluiten, maar bij laatste onderdeel toch te noemen dat deze niet toegestaan zijn en dat volgende keer uitsluiting oplevert.

Jammer alleen dan dat moeders op hoge poten verhaal komt halen, dit commentaar erg pietluttig van mij vindt en als ik haar de reglementen wil laten lezen, dit alsnog niet niet wil aannemen. "Denk maar niet dat ze andere chaps krijgt!" Pfff...jammer mevrouw; een gewaarschuwd mens.. Omwille van het kind, die misschien haar eerste wedstrijdje rijdt, wil je dit als opbouwende kritiek meegeven, maar erg jammer dat tegenwoordig de ouders opgevoed moeten worden. Toch ga ik er wel in mee, dat wij als juryleden strakker met de reglementen om moeten gaan en ook moeten weten wat de reglementen zijn. In ander topic werd ik als jury toch aan het twijfelen gebracht over het gebruik van het Yankeebit door een combinatie, omdat ouders behoorlijk op mij inpraten en toen ik de visie van collegajuryleden vroeg er geen één was die mij bij stond in mijn overtuiging. Dus combi voordeel van de twijfel gegeven en laten starten. Nu ik zwart op wit van de KNHS een antwoord heb gekregen dat het echt niet mag; zal dit bij mij in de ring nooit meer gebeuren. Maar als jury ben je nooit uitgeleerd en leer je van je fouten, net als combi's als je ze maar terecht volgens de reglementen laat starten en uitsluit op momenten dat dat nodig is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:47

Eerst even opgezocht wat een yankee bit precies is maar daar zit hefwerking op en mag dus inderdaag niet. Heb wel eens gezien dat ze ter plekke de teugels/bakstukken uit de ringen gehaald hebben waardoor de hefwerking in ieder geval minde werd met de opmerking dat het dus off. niet mag.

Maar dan blijft nog de vraag..... wat zijn flubberchaps? Chaps die flubberen?

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:03

jury schreef:
Eerst even opgezocht wat een yankee bit precies is maar daar zit hefwerking op en mag dus inderdaag niet. Heb wel eens gezien dat ze ter plekke de teugels/bakstukken uit de ringen gehaald hebben waardoor de hefwerking in ieder geval minde werd met de opmerking dat het dus off. niet mag.

Maar dan blijft nog de vraag..... wat zijn flubberchaps? Chaps die flubberen?

Was inderdaad met de teugels bevestigd aan de grote bitring > maar ook dat mag dus niet. Bit staat nl. niet vermeld onder bijlage toegestane bitten, dus hoe je hem ook gebruikt, het mag niet. En dat is wat menig collega ook deed twijfelen :-)

Ja, ik heb erg geen andere naam voor; flubberchaps > soms ook uitgevoerd met franjes, suede-achtig iig niet het type beschreven in toegestane chaps die glad dienen te zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 22:21

Nou moet ik zeggen dat ik het lastig vind om lezers aan te spreken op de kleding, jury. Ik denk dat menig ruiter/amazone al zo blij is dat hij een lezer heeft dat hij niet nog kledingeisen durft te stellen.
Zelf rijd ik uit mijn hoofd, dus heb ik er geen last van, maar als ik wel een lezer bij me had, kon ik daar echt geen eisen aan de kleding van de lezer stellen. Dan waren ze zo weer afgehaakt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:30

En dat maakt het hanteren van het reglement zo lastig.
Dan reageer jij in deze dus vanuit je eigen ervaring cq eigen referentiekader en niet vanuit het reglement (nog los van het feit van het grijze gebied wat correcte kleding nu precies is).

Dingen waar jij (en ik) dus vinden dat men daar absoluut moet handhaven heeft die jury die dat niet doet vanuit zijn/haar referentiekader ook wellicht een hele goede reden voor.

Zolang we allemaal vanuit een eigen referentiekader het reglement wel of niet blijven hanteren, blijft het voor een deelnemer onduidelijk. Op zijn minst hebben we de plicht om te melden wat het reglement hierover zegt en wat de gevolgen van een overtreding kunnen/zouden moeten zijn.

Ik had vandaag nog een leuke. Bakstuk van neusriem was losgeraakt aan 1 kant. Neusriem bleef op zijn plek zitten........

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:39

jury schreef:
Ik had vandaag nog een leuke. Bakstuk van neusriem was losgeraakt aan 1 kant. Neusriem bleef op zijn plek zitten........

Oeps... dus neusriem zat vast genoeg om niet af te zakken daarna.. beetje jammer.. Heb je combinatie erop aangesproken?

Eigenlijk zou er een soort van bitcontrole, c.q. harnachementcontrole door een official moeten zijn na afloop van de proef. Je ziet dit nl. op Grand Prix niveau ook. Hierdoor behoud je wel een vlotte doorgang van de rubriek. Ook zou een ieder dan zijn papieren moeten tonen. Ideetje voor wedstrijdorganisatie? :-)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 04:53

Tuurlijk aangesproken, zat overigens niet extra strak want heb vandaag diverse neusriemen vastgegrepen om te kijken of ze niet te strak zaten :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:38

Heel interessant hier :D

-Papieren, bij indoor's zie ik steeds vaker dat het secretariaat het papierwerk controleert, na afloop vraag ik dan of er nog bijzonderheden waren aangetroffen. Bij outdoor wedstrijden controleer ik ook, en ja als je het dan treft dat iemand de papieren en entingen niet in orde heeft, ben jij die trut ipv ruiters die hand in eigen boezem steken en toegeven fout te zijn.

-Pauze, ik maak eigenlijk zelden mee dat ik denk huh en een pauze dan. Afgelopen donderdag had ik 10 minuten pauze tussen 2 rubrieken, na de laatste start van de 1ste rubriek kwam direct de 1ste van de volgende rubriek, ik heb gewoon mijn pauze genomen en de ruiter laten wachten, konden wij mooi even omschakelen en alle papieren in orde maken

- Met harnachement bij jonge ruiters, dat niet in orde is, spreek ik de ouders hierop aan na de proef. Attendeer ze op het feit dat het officieel niet toegestaan is, die jonge ruitertjes kunnen hier zelf niets aan doen, dus daarom ga ik naar de ouders, ruiters die oud en wijs genoeg zijn om te weten hoe de regels zijn, laat ik dus wel een oplossing zoeken ter plekke

- Afgebroken bakstuk van hoofdstel, ik zou dus concluderen het harnachement voldoet niet en zou de ruiter een andere neusriem laten lenen bij iemand