Mag dit bit in de L2 dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: Mag dit bit in de L2 dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:50

Ik denk ook dat het niet toegestaan is, maar ben benieuwd naar het antwoord van de KNHS.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:25

Ik heb ditzelfde bit vorig jaar in Voorthuizen bij een pony-combinatie gezien. Het bit is inderdaad niet toegestaan wegens de hefboomwerking, alleen bij het springen. Moeder van de ruiter vertelde dat dit bit geadviseerd was door de ruitersportzaak en dat het toegestaan was. Heb ze duidelijk gemaakt dat dat dus fout was van die winkel, en dat het niet mag. Aangezien ik het te laat doorhad, kon ik er weinig meer mee, maar heb wel even met de jury van de tweede proef overlegd en het hoofdstel dusdanig aangepast dat de hefboomwerking het minst was, zo mocht hij dan de tweede proef nog rijden.
Was in de B trouwens, komt jou dit bekend voor NoireYdille?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:41

kleinvosje schreef:
Ik heb ditzelfde bit vorig jaar in Voorthuizen bij een pony-combinatie gezien. Het bit is inderdaad niet toegestaan wegens de hefboomwerking, alleen bij het springen. Moeder van de ruiter vertelde dat dit bit geadviseerd was door de ruitersportzaak en dat het toegestaan was. Heb ze duidelijk gemaakt dat dat dus fout was van die winkel, en dat het niet mag. Aangezien ik het te laat doorhad, kon ik er weinig meer mee, maar heb wel even met de jury van de tweede proef overlegd en het hoofdstel dusdanig aangepast dat de hefboomwerking het minst was, zo mocht hij dan de tweede proef nog rijden.

Dit is dus wat ik bedoel met wat er gedaan wordt met een pessoabit...teugel aan de grote ring en dan toch er mee starten :(
En de jury gaat accoord omdat er dan MINDER hefboomwerking is :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:41

ARhythmical schreef:
kleinvosje schreef:

Dit is dus wat ik bedoel met wat er gedaan wordt met een pessoabit...teugel aan de grote ring en dan toch er mee starten :(
En de jury gaat accoord omdat er dan MINDER hefboomwerking is :D

Hier wil ik toch nog even op reageren, omdat je mijn tekst hebt gequote. Ik heb het niet goedgekeurd, maar kon er weinig meer mee omdat ik het te laat doorhad. Om het jochie (van 8-9 jaar, die er ook niets aan kan doen dat zijn moeder dit bit koopt) toch gewoon zijn tweede proefje te laten rijden, heb ik samen met de tweede jury de aanpassing gedaan. Wel met de aantekening op zijn coupon dat hij een ander bit moet gebruiken de volgende keer, anders wordt hij wel uitgesloten.
Komt er 1 met een pessoabit zoals jij zegt, mag ie er gelijk weer uit omdat die niet toegestaan is.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:56

Vandaag antwoord van KNHS gehad:

Beste mevrouw Wiedeman,

In de dressuur is het niet toegestaan om met het yankeebit te rijden. Ook niet wanneer de teugels aan de grote bitring vastgemaakt worden. Alle bitten die zijn toegestaan staan vermeld in de genoemde bijlage, hier zijn geen uitzonderingen op.

Met vriendelijke groet,

....

Dus dat is dan duidelijk! :)

@ARhythmical; Soms zijn er situaties waarin reglementen niet altijd duidelijk zijn. Daarom is er navraag gedaan bij de KNHS. En in een enkel geval geef je de combinatie het voordeel van de twijfel, juist bij ponykinderen! Ouders en kinderen kun je ook iets positiefs meegeven, volgende keer zullen ze echt niet meer met dit bit aankomen. (en een gewaarschuwd mens telt voor twee :-) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:59

Is een yankee bitje en volgens mij niet toegestaan. :n
Ook een myler met haken in bitringen mogen niet, zelfs niet als je ze er niet aan vast maakt (daarom moest ik toen nieuw bit kopen).

Edit: het antwoord was al gegeven.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:03

MelanieB schreef:
Is een yankee bitje en volgens mij niet toegestaan. :n
Ook een myler met haken in bitringen mogen niet, zelfs niet als je ze er niet aan vast maakt (daarom moest ik toen nieuw bit kopen).

Edit: het antwoord was al gegeven.

He spuit elf :P :')

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:09

Dank voor je update, helemaal duidelijk!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:55

Kleinvosje:
Was ook zeker geen aanval jouw kant op ! Op het moment dat je iets niet op kunt zoeken en iets niet met zekerheid kunt zeggen, moet je de voor de ruiter beste oplossing kiezen.
Wij zien het juist op ponyconcoursen met grote regelmaat en de ouders knikken elke week weer braaf, dat het de laatste keer is dat het wordt toegestaan :D
Om vervolgens de week erna weer bij een ander jurylid weer te starten...en idd met het verhaal, van de ruitersportzaak..of de vorige jury zei dat het wel mocht etc!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:58

Haha, dan is het goed! Ik beslis bij twijfel ook altijd in het voordeel van de ruiter. Maar misschien moeten we eens wat strenger worden, en gewoon nee zeggen als het niet is zoals het hoort.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:33

ARhythmical schreef:
Kleinvosje:
Was ook zeker geen aanval jouw kant op ! Op het moment dat je iets niet op kunt zoeken en iets niet met zekerheid kunt zeggen, moet je de voor de ruiter beste oplossing kiezen.
Wij zien het juist op ponyconcoursen met grote regelmaat en de ouders knikken elke week weer braaf, dat het de laatste keer is dat het wordt toegestaan :D
Om vervolgens de week erna weer bij een ander jurylid weer te starten...en idd met het verhaal, van de ruitersportzaak..of de vorige jury zei dat het wel mocht etc!

Dat idee heb ik ook wel eens als je iets door de vingers ziet. Wat dat aangaat zou het eigenlijk wel mooi zijn als er een soort registratie zou zijn van coulance-afwikkelingen. Zo kun je als jury toch menselijk blijven zonder dat mensen er misbruik van gaan maken. Maar ja, kost allemaal weer centjes.........