itsmi schreef:Toch is het voor een springruiter wel "zuur" om afgerekend te worden op de nageeflijkheid.
Basis dressuur heb je nodig bij het springen, dat is absoluut waar, en daarom vind ik de regel dat je minimaal 1 winstpunt in de B-dressuur moet halen, ook heel goed.
Echter is het dan minder belangrijk dat de pony de gehele proef helemaal nageeflijk loopt.
Tijdens je springlessen besteed je ook een deel aandacht aan nageeflijk lopen, tijdens het losrijden vooral maar het voornaamste gaat het om het springen van het parcours, de lijntjes rijden, afstanden bepalen, ritme houden, tempo controle. Tuurlijk moet d epony over de rug springen, maar dat wil niet zeggen dat de pony daarvoor een gehele proef nageeflijk zou moeten lopen. Lijkt me niet relevant voor een springpony toch?
Voor een springpony is juist het tempocontrole, algehele controle, gehoorzaamheid en ritme van belang. Dingen die je ook in een dressuurproef kunt laten zien.
Meestal als je het van te voren aan de jury verteld, houden ze er rekening mee. Dat wil niet zeggen dat ze met de punten strooien, maar als jij netjes genoeg zou rijden, wat op deze foto's wel te zien is mijns inziens, doen ze daar meestal niet moeilijk over.
Waarschijnlijk krijg ik heel bokt over me heen met deze post, maar ik weet ik welke situatie TS zit, heb het zelfde meegemaakt met stalgenootje. Het is zuur als je een springruiter bent, jouw hart en dat van je pony absoluut niet bij de dressuurwedstrijden ligt en je maar niet aan die ene winstpunt kan komen...
Hier ben ik het echt niet mee eens. nageeflijkheid is de basis van de basis van de basis kortom meer basis bestaat er niet. Dat moet je gewoon voor elkaar hebben voor je de springring in rijd.