Nagevelijk in de B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:00

itsmi schreef:
Toch is het voor een springruiter wel "zuur" om afgerekend te worden op de nageeflijkheid.
Basis dressuur heb je nodig bij het springen, dat is absoluut waar, en daarom vind ik de regel dat je minimaal 1 winstpunt in de B-dressuur moet halen, ook heel goed.

Echter is het dan minder belangrijk dat de pony de gehele proef helemaal nageeflijk loopt
.
Tijdens je springlessen besteed je ook een deel aandacht aan nageeflijk lopen, tijdens het losrijden vooral maar het voornaamste gaat het om het springen van het parcours, de lijntjes rijden, afstanden bepalen, ritme houden, tempo controle. Tuurlijk moet d epony over de rug springen, maar dat wil niet zeggen dat de pony daarvoor een gehele proef nageeflijk zou moeten lopen. Lijkt me niet relevant voor een springpony toch?
Voor een springpony is juist het tempocontrole, algehele controle, gehoorzaamheid en ritme van belang. Dingen die je ook in een dressuurproef kunt laten zien.

Meestal als je het van te voren aan de jury verteld, houden ze er rekening mee. Dat wil niet zeggen dat ze met de punten strooien, maar als jij netjes genoeg zou rijden, wat op deze foto's wel te zien is mijns inziens, doen ze daar meestal niet moeilijk over.

Waarschijnlijk krijg ik heel bokt over me heen met deze post, maar ik weet ik welke situatie TS zit, heb het zelfde meegemaakt met stalgenootje. Het is zuur als je een springruiter bent, jouw hart en dat van je pony absoluut niet bij de dressuurwedstrijden ligt en je maar niet aan die ene winstpunt kan komen...

Hier ben ik het echt niet mee eens. nageeflijkheid is de basis van de basis van de basis kortom meer basis bestaat er niet. Dat moet je gewoon voor elkaar hebben voor je de springring in rijd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:01

maar nog maals,
vind jij de opmerking dat het aan de jury ligt nog steeds niet zo heel gek als je ook de fotos hebt gezien?

edit: de reactie was alweer verwijderd :+
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 06-04-11 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:02

sporter schreef:
Niobe schreef:

Nou, ik vond dat niet eens zo'n rare opmerking. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, maar we zijn wel vrij snel aan wedstrijden begonnen omdat het al erg goed ging, maar nog niet perfect. Dus we zijn voor de lol gaan starten. In de B heeft ze niet altijd even nageeflijk gelopen, ook omdat ik nog moest zoeken naar wat de beste manier was om op vreemde plekken te rijden ivm spanning en dat soort dingen, maar we hebben (op 2 wedstrijden na) altijd nog een winstpunt gehaald.

Ik was trouwens ook onder de impressie dat dat in de B niet zo streng werd aangehaald. Dat is mij tenminste altijd verteld

Dus ligt het niet puur aan de jury. Als jij er voor kiest op wedstrijd te gaan als je hem niet voor de volle 100% B klaar hebt hebt dan kun je soms wat pech hebben.

Doe je dat wel had je van elke jury je winstpuntje gehad.

Oh, maar daar heb je zeker gelijk in! Maar ik bedoel dus te zeggen dat op wedstrijden waar mijn paard niet nageeflijk liep ik de ene keer wel een winstpunt kreeg en de andere keer niet. Dus mijn punt is dat het dan juist wel aan de jury zou kunnen liggen, daarom vond ik die opmerking niet zo heel gek.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:03

M_D_H schreef:
maar nog maals,
vind jij de opmerking dat het aan de jury ligt nog steeds niet zo heel gek als je ook de fotos hebt gezien?

Sorry, ik zag jou reactie net pas, had wat quoting problemen :')

Maar nee, in dat geval niet en heb jij gelijk. Maar ik dacht dat de opmerking "ligt aan de jury" meer in het algemeen geroepen werd en niet specifiek aan de foto's te zien. Dus daar had ik het dan ook niet over.

Edit: Hmm ik realiseer me net dat je die opmerking op 2 manieren kon opvatten.
1 -> Het ligt aan de jury als in "de jury die op die wedstrijd jureerde"
2 -> Als in "het verschilt per jury"

Ik had 2! :')
Laatst bijgewerkt door Niobe op 06-04-11 00:08, in het totaal 2 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:05

Wie zegt dat je in die 15 minuten losrijden voor het springen volledig nageeflijk moet blijven?
Het is losrijden, en dat wil niet zeggen dat de pony dan niet is zijn neusje eruit zou doen! No problem toch? Maar bij een wedstrijd wordt je daarop afgerekend..

Tuurlijk is de dressuur de basis. Dat gaf ik al eerder aan in mijn post. Maar er spelen zoveel meer dingen mee dan alleen de nageeflijkheid bij het springen.

kleinvosje

Re: Nagevelijk in de B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:29

Maar ook bij de dressuur itsmi, daar word je echt niet afgerekend op een niet nageeflijk paard alleen, maar ook op andere dingen. Maar juist omdat nageeflijkheid belangrijk is, zal dat altijd (als eerste) erop gezet worden.
Het is inderdaad zuur dat je als springruiter niet aan dat ene dressuurpuntje kan komen voordat je kunt gaan springen, maar hé, de dressuur is toch ook de basis voor het springen, heb je moeite met 1 wp in de B, dan hebje in mijn ogen nog niets te zoeken in de springring.

Had er vorig weekend 1, die ook een puntje nodig had. Lukte niet, had 170 en 179 punten. Ik ben niet van cijfers aanpassen om toch wel of toch geen punt te geven, heb ik hier toch ook niet gedaan. Kwamen ze na de prijsuitreiking naar me toe, of ik niet toch even aan wilde passen zodat ie kon gaan sprignen...
Sorry, maar no way...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:50

Ik gaf ook al aan in de posts dat de dressuur de basis is, ben ik het helemaal mee eens, ook met het behalen van die ene punt.
Maar het lijkt er bij TS op dat de nageeflijkheid de doorslag gegeven heeft, terwijl de pony niet aan het sterrenkijken is. Echt volledig nageeflijk is de pony niet, maar hij volgt de hand wel. Alleen het laatste stukje komt hij nog niet helemaal doorheen.
In dat geval vind ik dat de jury wel iets milder had moeten zijn, zeker als het om een ruiter gaat wiens ambitie niet bij de dressuur ligt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:24

Wel een aparte gedachtegang, Itsmi.
Als je in de B nog geen eens winst kan rijden dan moet de jury zich maar aanpassen omdat de ambities ergens anders liggen?
Lijkt me niet helemaal eerlijk tov de andere deelnemers.
Maar ook zeker niet goed voor die springers. Nageeflijkheid wordt niet voor niets gevraagd. Dit en vele andere dressuurmatige oefeningen (denk aan bv rechtrichten) zijn tenslotte ook in het leven geroepen voor het behoud van je paard en het sterker maken van je paard. Dit lijkt me toch ook de wens van elke springruiter?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:29

Ik was afgelopen weekend ook mee op wedstrijd met een vriendin. Ze start met een 3 jarige. Ze moest 2 proeven rijden, 1 binnen en 1 buiten. Binnen liep haar paard netjes, maar te snel, net alsof ze de trein moest halen. We hadden niet meer dan 180 punt ofzo verwacht.

Buiten liep haar paard super netjes, mooi op tempo en moor ontspannen. We hadden van deze proef toch echt wel een punt verwacht. Komt ze later bij de jury en die vond dat ze het paard op de 2e en 3e nekwervel nageeflijk moest rijden. Dat vond ik toch wel een beetje ver gaan, paardje liep mooi ontspannen over de rug en lekker laag.

Later kreeg ze de punten. Binnen 190 punt. En buiten 171. Terwijl de buitenproef toch echt 10x beter ging..

Beetje verschillende jury denk ik..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:33

dat het er 10 keer staat, tja, het is ook duidelijk als de jury het als algemeen commentaar midden op het
blaadje zet wat er over het algemeen (veel) beter kan. Maar wie ben ik? :)

Wat ik op de fotos kan zien is een pony die inderdaad niet nageeft, maar wel iets naar beneden loopt met veel
moeite en druk (is te zien aan de ruiterhand en aan de halshouding van de pony.) Ik vind dat de B ten eerste
bedoeld is om de pony/paard te laten wennen aan het wedstrijden idee (staat niet voor niets voor Beginnend)
en daarbij kan het dus voorkomen dat de eerste paar keren door spanning geen winst gereden word.
Maar wat ik opvat uit jou beginpost is dat ze altijd zo loopt, dus ik zou er wel degelijk aandacht aan besteden!

Wat ik op zijn minst nodig vind voor de dressuur is een pony wat ontspannen naar beneden loopt, nagefelijk dus.
Het maakt dan nog niet veel uit of hij nou wat achter de loodlijn (te diep) of het neusje er iets voor heeft, nageven
is nageven. En daarbij dat de proef gewoon prima op de letter word gereden, en het paard aan de hulpen is. Als dat
voormekaar is, zou ik (als ik jury was) winst geven. Want hoe wil je anders door de L1 komen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:34

Lotte_Wessel schreef:
ik schrok er ook van in de B.. Ik bedoel.. We rijden nog geen M!! (nogal logisch..) maar inderdaad, ze verwachten dat het paard al netjes in een krul loopt! Had met mijn pony een paar keer wedstrijd gereden.. Liep super ook netjes constant en vonden ze ook niet goed genoeg nagevelijk lopen..
Baal ik soms wel van! Maar goed, vind bij jou ook dat de pony wel goed loopt. Sommige stukken ook nog niet helemaal daar, maar het lijkt mij goed genoeg voor de B.
Maar echt een jury sport he?! ;)

Nageeflijk rijden komt voort uit een rechtgesteld paard, dus ik vind het écht niet vreemd dat in de B óók nageeflijkheid gevraagd wordt.
En er is een enorm verschil tussen nageeflijkheid en 'in de krul' lopen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:45

Lotte_Wessel schreef:
Maar echt een jury sport he?! ;)

En dat is nou het zinnetje waar ik me (vooral bij wedstrijden) zo aan kan storen :+
Hoezo jurysport? Natuurlijk is de een strenger dan de ander, en wil de een liever wat anders
zien dan de ander. Maar alle jurys willen toch echt hetzelfde zien: Een paard die op 4 benen loopt
netjes over de rug en nagefelijk gereden word. + Dat de ruiter netjes de proef (op de letter)
en de oefeningen netjes rijd. Het paard dus aan de hulpen is.
Kijk, als je dit allemaal niet , of de helft niet doet tijdens je B proeven, en je haalt (hoe het mogelijk is?)
toch de 10 winst en gaat over naar de L1, ben ik bang dat je dan helemaal in de puree komt.
Daarom dus, het is nog maar B, maar de L1 is wat dat betreft nog veel moeilijker als dat allemaal nog niet
voormekaar is.

En wat mij nog het meest opvalt is, dat dit zinnetje het vaakst word gezegd door mensen die maar moeilijk
winst rijden, en het vaakst nog van Haflinger/tinker/fjorden combinaties.
Maar het rare is dat ik (als iemand die start met haar Haflinger) toch nog nooit zonder winst is thuis gekomen
en eigenlijk altijd een 1e prijs mee naar huis neem.
Ik heb serieus nog nooit last van de desbetreffende jurys (Haflingerhaters) gehad. Toch vreemd dat die van mij
wel winst haalt, en er vervolgens echt te vaak word gezegd dat jurys haflingers afrekenen :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:42

Nageeflijkheid, ontspanning, acceptatie ruiterhand,..zijn basis. Ja, die moeten er al van bij B inzitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:07

Je ziet dat ze op de meeste foto's in draf en net tegenaan zit en in galop eigenlijk nog helemaal niet nageeflijk is. Ze zit er bijna tegenaan, dus nog even oefenen en dan zijn jullie er :-)

Ligt haar zadel trouwens niet wat te ver naar voor?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:41

Nou je het zegt, het lijkt inderdaad wat ver naar voren te liggen.

We gaan hard oefenen.