Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:45

Bij mijn vorige stal werd het ook vaak op deze manier gedaan, ze noemden dat dan 'zitles' :D
Echt een hele goede les voor je vertrouwen en evenwicht :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:47

Zoals al eerder gezegd, dit is een heel gebruikelijke manier om te leren paardrijden. Aan de longe zodat de instructeur de controle heeft over het paard. Zonder teugels zodat je niet onverwacht in de mond van het paard kunt gaan zitten (met alle gevolgen van dien), waarbij jij je vooral kunt concentreren op je zit. Je kunt uiteraard wel met je instructeur je angst bespreken en ook dat je nog nooit op zo'n groot paard hebt gezeten.

Je geeft zelf aan dat je een controlfreak bent, daarnaast speelt er volgens mij nog iets anders mee: namelijk het (gebrek aan) vertrouwen in de instructeur (en in het paard). Aan de longeerlijn is nl de allerveiligste manier om te leren paardrijden, de instructeur heeft volledige controle over het paard. Het paard staat dus wel onder controle, alleen niet onder jouw controle.
Je zult moeten leren loslaten, niet alleen letterlijk de teugels, maar ook het loslaten van het gevoel dat je alles onder controle moet hebben. De instructeur heeft de boel onder controle, jij moet vertrouwen op hem en ook op het paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:49

Snoof 87 sinds ik heb gelezen in een ander topic dat de ruiters en amazones van de Weense rijschool elke week verplicht een zitles hebben (zonder teugels, zonder beugels) om hun onafhankelijke zit te oefenen ben ik dit ook gaan doen een keer per week met mijn paard. Het resultaat is verbluffend. Je hebt een goede instructeur die het lef heeft om onpopulair les te geven op de goede manier. Vertrouw hem maar en leer er veel van. In de toekomst heb je alleen maar plezier van je onafhankelijke zit die je er mee leert. *\o/*

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:50

@Apple: De allerveiligste manier om te leren paardrijden als je angst hebt, is zonder beugels/teugels/vertrouwen op iemand waarvan je nog niet weet of je die kunt vertrouwen? Lijkt me dat je dan het tegenovergestelde gaat bereiken.
Ik ben het er ook niet mee eens dat de instructeur het paard aan de longeerlijn volledig onder controle kan houden. Als mijn paard ergens van schrikt aan de longe, dan gaat ie toch echt aan de kletter, hoe hard/snel/goed ik ook daarop kan anticiperen, dan heb ik toch echt het nakijken. Als je dan als amazone zonder beugels/teugels/enig gevoel van controle/enig gevoel van vertrouwen en vooral ook ZONDER ervaring op dat paard zit, dan gaat er toch ergens iets mis hoor en bereik je exact het tegenovergestelde van wat het oorspronkelijke(overigens zeer goede!) doel is van deze manier van lesgeven!

Zitles is één van de meest essentiële dingen in het leren paardrijden, maar het moet wel op het tempo gaan waarin de lesnemer zich ook echt kan ontspannen en kan gaan focussen op het 'zitten', in plaats van de angst voor 'vallen/ernstige dingen'.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 16-03-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:53

De beugels had ze in het begin toch nog wel? :-)

Het gaat ook om vertrouwen durven geven. Als je les neemt moet je je instructeur kunnen vertrouwen dat hij je geen onverantwoorde dingen laat doen. Een goede instructeur helpt je iets verder zonder je daarbij in onverantwoorde situaties te brengen.
Vandaar mijn vraag of de TS de instructeur wel durft te vertrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:57

@somebody:
Ik denk dat de instructeur zijn paarden echt wel kent en haar niet op een stuiterbal heeft gezet die als een centrifuge aan de longeerlijn gaat rennen.
Ook ik denk dat dit een goede manier van lesgeven is. Hier heb je tenminste nog een longeerlijn. Op veel maneges heet het: beugels uit, knoop in de teugels en oefeningen doen op de paarden terwijl die gewoon over de hoefslag voortbewegen. Voor een onafhankelijke zit en vetrouwen in je eigen stabiliteit is het zeker niet verkeerd.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:58

Maar mijn vraag is dan; gaat deze les niet daadwerkelijk een stapje te ver? En dan bedoel ik vooral; voor de TS. Wij in dit topic zijn voornamelijk redelijk ervaren ruiters, wij durven die controle wel uit handen te geven, wij weten ook hoe we ons 'zittende' moeten houden als er wat gebeurd, wij weten ook met welk doel we deze manier van zitles krijgen, wij kennen ook veelal het type paard waar we op stappen. Maar voor de TS lijkt het me allereerst belangrijk om weer vertrouwen op te bouwen, in het paard, de situatie, de setting, de instructeur en dan lijkt de manier waarop deze meneer dat doet, me toch niet de meest verstandige voor haar. Zitles is hardstikke goed, daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind dat het een stapje te snel verloopt. .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:59

Ik ben het volledig eens met somebody! Ook het braafste paard van stal kan iets geks doen....en ze heeft lange tijd niet gereden en een ongeluk gehad....dingen die je niet moet uitvlakken! Angst is lelijk en kom je moeilijk vanaf als je het eenmaal hebt en is met 1 misstap zo weer terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:02

Zonnetje81 schreef:
Angst is lelijk en kom je moeilijk vanaf als je het eenmaal hebt en is met 1 misstap zo weer terug.

Dat geldt ook als je wel je teugels in je handen hebt en er afstort.
Vallen kan altijd gebeuren en is zelden afhankelijk van je teugels, beugels had ik er wellicht de eerste keer wel aangelaten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:04

Sizzle schreef:
Zonnetje81 schreef:
Angst is lelijk en kom je moeilijk vanaf als je het eenmaal hebt en is met 1 misstap zo weer terug.

Dat geldt ook als je wel je teugels in je handen hebt en er afstort.
Vallen kan altijd gebeuren en is zelden afhankelijk van je teugels, beugels had ik er wellicht de eerste keer wel aangelaten.

Nou vallen is echt wel afhankelijk van iig beugels en vaak ook teugels. Je kan je door de manier van zitten omdat je je teugels vasthoudt ook beter je evenwicht houden. Ik lig er zonder beugels meteen naast dusse....en in de ring rijdt je ook met beugels dus zie het nut niet van ze eraf te halen, dan ga je toch alleen maar klemmen. Niet iedereen heeft de lenigheid/coordinatie van een lenige turnster die 100% onafhankelijk kunnen zitten op een paard...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:08

Ik snap dat het heel moeilijk voor je is om je angst te overwinnen, maar ik ben van mening dat je hier heel veel van kunt leren.
Ik zou je willen adviseren om het te bespreken met je instructeur, leg je onzekerheid uit, maar probeer wel door te zettten, alle reden om gigantisch trots op jezelf te zijn na afloop én met een goede vaste zit, zit jij straks heel wat zekerder, zowel fysiek als mentaal in het zadel!

Overigens leert onze dochter van zes ook op deze manier paardrijden en doet ze aan voltige.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:10

Ben ik trouwens de enige die bang is om te vallen en dit soort dingen nooit gedaan heeft uit angst? Dat had ik als kind van 6 al.... :+

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:11

Ik vind het wel een interessant uitgangspunt om een ervaren doch angstige ruiter de teugels UIT handen te nemen, zeker als die van zichzelf weet dat ze een controlefreak is. Is tenslotte communicatielijn nummer 1 voor het paard om de stress van de ruiter over te nemen. Veel paarden bouwen spanning op juist op extra teugeldruk, kijk naar renpaarden en eigenlijk ook dressuurpaarden. Teugels lang = ontspanning. Laat dat een ruiter maar eens voelen die graag de teugels kort houdt!
Tsja, en een longeles zonder beugels zouden we allemaal vaker moeten doen...
Het is de wens van de amazone om ondanks angst weer te gaan rijden. Je moet dan als instructeur denk ik juist benadrukken wat ze al kan, namelijk op het paard blijven zitten, en geen genade kennen voor kronkels als ik ben bang, dus dan moet het paard/de instructeur dat maar accepteren. Het vertrouwen moet komen uit het eigen kunnen toch?

@zonnetje: ik heb ook moeite met als een ander gaat bepalen waar (=longe) en hoe hard (=longeerzweep) mijn paard loopt. Neemt niet weg dat ik wel de voordelen inzie van spelen met je balans!
Laatst bijgewerkt door wittepit op 16-03-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:12

Op deze manier kun je goed leren rijden (de meeste ruiters hebben een beroerde zit, dus daar begint het hier mee en dat vind ik juist ontzettend positief).

Maar als jij een akelig gevoel krijgt van deze instructeur, zoek dan gerust verder. Probeer verschillende dingen en kijk waar je je prettig bij voelt. Want technisch goed paardrijden is heel mooi, maar als je gevoel er slecht bij is heeft niemand er wat aan.
Of bespreek met hem wat je eng vind en of er niet met kleinere stappen kan worden gewerkt. Wie weet is dat de oplossing. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:17

Je instructeur zet je waarschijnlijk niet zomaar op dit paard. Waarschijnlijk is dit een paard waarbij hij weet dat hij dit kan doen, die goed luistert naar hem en die er niet zomaar vandoor gaat, zodat jij vertrouwen kan krijgen in het paard. Op deze manier ben je min of meer gedwongen om te vertrouwen op je paard, wat uiteindelijk het belangrijkste is bij het rijden.. Sinds ik zelfverzekerd en rustig op mijn paard zit ben ik nooit meer gevallen, geloof ik (of het moest een andere gekke reden hebben).

Overigens is mijn ervaring ook dat kleine paardjes vaak rapper en springeriger zijn dan grote paarden... Dus het feit dat je je niet op je gemak voelde bij een groot paard is een tikje onterecht ;). (Erg vervelend met kindjes die extreem koppig van het tegengestelde overtuigd zijn... [/offtopic])

@zonnetje: ik kreeg op een gegeven moment zelf zoiets van: tja, dan val je, dan lig je, en sta je weer op. Met een blauwe plek. En dan? :P Dan wordt het ineens een stuk minder eng.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:18

Ik vind het een goede manier :j Maaaar, hij had het wel in 10 extra stapjes kunnen uitvoeren. Geen teugels/beugels, eerst in stap bijvoorbeeld. Als je in die gang een betere balans hebt of geen angst, dan kun je het een stapje uitbereiden. Geen beugels in draf, etc.etc.etc.

Elke keer in kleine stukjes geeft jou zelf meer zelfvertrouwen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:19

@Wittepit: ik zie best wel de voordelen van zitles.

Alleen ben ik altijd zooo angstig geweest dat het bij mij geen positieve uitwerking zou hebben gehad :+ *dan was ik gewoon gestopt*. Ik vond het ook super eng als iemand mijn paard wel ff zou opjagen van achteren als hij ergens bang voor was.

@Margrathea: Ik denk dat mensen die geen angst kennen makkelijk hebben praten. Ik liet me als kind ook niet met de gym uit het klimmerrek vallen :+
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 16-03-11 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:20

Zonnetje81 schreef:
Ben ik trouwens de enige die bang is om te vallen en dit soort dingen nooit gedaan heeft uit angst? Dat had ik als kind van 6 al.... :+

Nee hoor, ik ben ook een vrij voorzichtige ruiter en zie snel spoken. Toch rij ik vaak zonder beugels omdat ik merk dat ik daarna beter zit en daardoor meer balans heb waardoor het vertrouwen in mijn eigen kunde groter wordt. Zonder teugels is eigenlijk iets wat vanzelf gaat. Als je je paard volledig lang laat heb je ook niet veel meer te vertellen.
Je zou de leraar kunen vragen of je de teugels aan het ringetje van je zadel mag maken ipv een knoop, dan is voor je gevoel de teugel wat dichter bij als je er toch plotseling naar zou willen grijpen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:26

Sizzle schreef:
@somebody:
Ik denk dat de instructeur zijn paarden echt wel kent en haar niet op een stuiterbal heeft gezet die als een centrifuge aan de longeerlijn gaat rennen.
Ook ik denk dat dit een goede manier van lesgeven is. Hier heb je tenminste nog een longeerlijn. Op veel maneges heet het: beugels uit, knoop in de teugels en oefeningen doen op de paarden terwijl die gewoon over de hoefslag voortbewegen. Voor een onafhankelijke zit en vetrouwen in je eigen stabiliteit is het zeker niet verkeerd.

Het enige tegen dit argument (hij kent het paard etc, etc) is dat hij de ruiter en haar sterke en zwakke punten helemaal nog niet kent en ook haar angsten niet. Het is allemaal wel mooi om je angsten te overwinnen e.d. maar als je al een tijd niet meer op paard gezeten hebt, is met beugels rijden toch wel fijn. Zometeen mietert ze er wel af, het is een paard en geen machine en dan rijdt ze misschien nooit meer (of door haar eigen angst, of doordat ze wat oploopt of doordat haar ouders het gaan verbieden). Als je eenmaal weer een beetje vertrouwd op paard bent en dan af en toe zo'n les vind ik een heel ander verhaal. Dus het nut van zo'n les is er zeker wel, maar niet als start na een periode niet rijden en kennelijk een angstige ervaring eerder van TS. Je ontspannen op paard, vertrouwen in jezelf en je paard opbouwen dat lijkt me nu stap één. En geen militaristisch achtig gedril en verplichte overgave :D ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:27

Het klinkt eigenlijk alsof de les erg leerzaam voor je is geweest en je er wel degelijk wat aan gehad hebt. Dat het confronterend of "eng" is, in die zin dat je geconfronteerd wordt met je eigen angsten en patronen is zeker spannend maar zo te lezen precies wat jij nodig hebt, zeker om te kunnen loslaten en leren vertrouwen, vooral ook in je eigen kunnen. Ik ga er hierbij wel van uit dat de instructeur weet wat ie doet en met welk paard hij dat doet. (Ik ken trouwens een instructeur die voldoet aan de beschrijving in je post. Echt zo iemand van de oude stempel maar je leert wel rijden!)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:30

Fantastische les zelfs, en vergeet niet hij 'ontnam' je de beugels pas nadat hij je een tijd had geobserveerd. Hij wist dus dat jouw balans in orde was en demonstreerde je dat, wel op een confronterende manier. Dit is, naar mijn mening, de snelste en meest indringende manier om goed te leren zitten en rijden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:35

Somebody_ schreef:
Maar mijn vraag is dan; gaat deze les niet daadwerkelijk een stapje te ver? En dan bedoel ik vooral; voor de TS. Wij in dit topic zijn voornamelijk redelijk ervaren ruiters, wij durven die controle wel uit handen te geven, wij weten ook hoe we ons 'zittende' moeten houden als er wat gebeurd, wij weten ook met welk doel we deze manier van zitles krijgen, wij kennen ook veelal het type paard waar we op stappen. Maar voor de TS lijkt het me allereerst belangrijk om weer vertrouwen op te bouwen, in het paard, de situatie, de setting, de instructeur en dan lijkt de manier waarop deze meneer dat doet, me toch niet de meest verstandige voor haar. Zitles is hardstikke goed, daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik vind dat het een stapje te snel verloopt. .

Hier ben ik het helemaal mee eens. Zitles is nuttig, maar ontspannen en weer vertrouwen opdoen en lol in paardrijden hebben, lijkt me voor TS minstens zo belangrijk - zo niet het belangrijkste..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:39

Zo zou ik graag gedrild worden, wat betreft mijn zit. Echt geweldig lijkt het me. Tegenwoordig leer je dit soort dingen gewoon niet meer.

Om je control-af te helpen wat betreft teugels...
Als het paard er écht vandoor gaat, heb je ook niets aan teugels. Paard is hoe dan ook sterker dan jij ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:43

Zonnetje81 schreef:

dan zou juist zo'n les erg goed zijn voor jou :)
vooral omdat ik ook lees dat je er zo naast ligt zonder beugels.

ik denk dat de lesgever zijn braafste paard heeft gepakt waarop je makkelijk kunt zitten zonder beugels.
de ts heeft deze les gehad en weet je wat het is?
ze heeft het gehaald zodner dat er iets gebeurt is, lijkt me toch positief punt.

soms moet een lesgever net even de lat wat hoger leggen voor een ruiter omdat deze anders blijft hangen.
de ts werd uit haar comfortzone gehaald, maar wel in een situatie die onder controle was.
neem aan dat ze van te voren wel emt elkaar gepraat hebben en tijdens de les ook.
verder heeft hij al meer ruiters opgeleidt, dus heeft ook kijk op de ruiters.

en de ts vind het mischien raar omdat zitles haar vreemd is, maar ze is niet zo doodsbang dat ze de volgende keer niet meer op het paard wil.

en zo leer ik mijn ruitertjes ook rijden, hup op de shet zonder beugels en teugels.
leer eerst maar eens zitten, de rest komt later wel.
geloof niet dat een politieagent aan " rondjes om de wereld", " oor, schoft billen staart" en " kiekeboe" doet :P

durfiknie en kaniknie zijn geen ruitertjes die ik ken :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:48

Ik lees dat sommige ruiters dit niet op hun manege hebben.
Dan vraag je toch een half uurtje prive les en dan een zitles aan de longe.
Ik doe het ook af en toe en dan nog met een BBP.

Je leert goed zitten en waarom moet je teugels in je handen hebben als je aan een longe hang met paard en al.
Ik vond het altijd wel leuk om te doen.

Nu kan ik het helaas niet meer omdat ik door mijn ziekte problemen heb met doorzitten en ik weer opnieuw leer rijden zonder pijn in mijn lijf maar zodra er een mogelijkheid zich voordient.. ja hoor hang mijn knol maar aan die longe... daar wordt je goed zeker van en leer je op je kont te zitten.