Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:18

Ik ben inderdaad wel eens uitleg gaan vragen. Er werden onleesbare termen gebruikt en wilde eigenlijk gewoon weten wat er stond, meneer heeft mij ook een hele uitleg gegeven en kon onze combi precies voor de geest halen en dat was toch even geleden. Dat was echt ideaal.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:20

Roxx schreef:
Remember schreef:
[Wat ik graag doe is helpen met de prijsuitreiking, je verkleint dan de afstand ook weer wat en je kunt evt. een algemeen praatje houden voor ze beginnen.

Dat doe ik ook vaak. Wordt door de organisatie (en hopelijk ook door de deelnemers) ook vaak erg op prijs gesteld.

Als deelnemer en organisatie van wedstrijden vind ik het ook heel fijn als juryleden mee willen helpen aan de prijsuitreiking. Vaak als jury's dat deden hadden ze bij het uitdelen van de prijzen al even een kort gesprek met de deelnemers, zoals, ja je reed heel goed maar als je dit dat en dat nog zo en zo doet...dan ben je niet alleen 1e met 200 punten maar 1e met 210 punten. of met andere getallen natuurlijk. En als de coupons dan teruggegeven werden, gaf de jury ook tips aan degene die wat problemen in de proef hadden. Zo kon de deelnemer ook gelijk vragen terug stellen. of kwam even later terug om te vragen. heel fijn:)

lucifertje

Re: Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:22

Vaak heeft het geen zin om als ruiter naar de jury toe te gaan.
Als ik eerlijk ben, ik durf soms niet eens is. Ze kijken zo zuur en verveeld!
Vaak heb je ook, nu geen tijd voor commentaar. Oke begrijpelijk, maar dan wil je ze na de ring wat vragen, en hup weg zijn ze!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:25

Na de proef is er inderdaad vaak geen tijd om commentaar te geven, want dan loopt het hele programma in de soep. Vind ik zelf wel jammer hoor, want dat lijkt mij echt toegevoegde waarde hebben als dat wel kan (mits je geen enorme discussies bij de jurywagen krijgt). Maar na afloop van de ring moet je gewoon vragen kunnen stellen aan een jury vind ik. Dat hoort bij de functie. Als je als jury achter je beoordeling staat kun je dat ook prima beargumenteren lijkt mij.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:42

Roxx schreef:
@Fiija: ik weet niet in welke klasse en welk land (ik vermoed België) je rijdt, maar in Nederland dienen in de B en de L de overgangen progressief gereden te worden. M.a.w. van draf naar halthouden via de stap. Pas in het M dienen de overgangen niet-progressief (dus in 1 keer van draf naar halthouden) gereden te worden.

Ik woon inderdaad in België, maar ik zie hier nooit een goede combinatie over stap gaan hoor. Op oefenwedstrijdjes zie ik het wel, maar dat is niet expres. Mijn lesgeefster laat mij ook niet over stap gaan hoor! Ik zou het eens moeten proberen. :D En die heeft al héél veel wedstrijdervaring.
Ik heb ondertussen al zo'n 30 wedstrijden gereden en ik heb er nog nooit commentaar op gehad.

Als jij dan jureert in de B of de L en de combinatie gaat ineens van draf naar halt? Geef je hen dan slechte punten omdat dit zo nog niet moet? Of geef je dan goede punten omdat dit al iets is waarmee de ruiter al laat zien dat hij een proef hoger kan gaan?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:18

Ik geef zeker geen hoge punten omdat het zo knap is. Je rijdt de oefening niet zoals het hoort, zo simpel is het. Travers is ook knap voor een L-combinatie, maar als je mij ergens in je proef een mooie travers laat zien krijg je toch echt een onvoldoende van me. Dat zou ook mooi zijn, dan krijg je allerlei vrije oefeningen in een proef zodat de ruiter even kan laten zien wat hij al kan. Je moet dat laten zien wat in de proef gevraagd wordt en het op die manier laten zien zoals het gevraagd wordt in die klasse. Dat beoordeel je als jury.

Ik zou ook geen heel laag cijfer geven, als het halthouden verder op zich netjes is zou het denk ik een 6 worden met daarbij de opmerking dat de overgang progressief gereden dient te worden in de B/L.

Ik vind het om eerlijk te zijn heel raar dat je daar in 30 wedstrijden nog nooit eerder een opmerking over hebt gehad en dat je instructrice dit ook niet weet. Tenzij de regels in België anders zijn, dat kan natuurlijk.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:03

Ik heb het nog nooit gedurft om uitleg te vragen.
Ben bang dat ik dan wel herkenbaar blijf voor jury en dat het bij een 2e ontmoeting tegen mij werkt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:18

Roxx schreef:
Ik zou ook geen heel laag cijfer geven, als het halthouden verder op zich netjes is zou het denk ik een 6 worden met daarbij de opmerking dat de overgang progressief gereden dient te worden in de B/L.

Je beoordeeld de overgang en als het een goede overgang is, krijg je daar gewoon een goed punt voor, progressief of niet. Ik heb altijd geleerd dat een GOEDE niet-progressieve overgang in de B/L gewoon gewaardeerd moet worden. Je mag het echter niet verlangen, dus een combinatie die een mooie progressieve overgang rijdt moet daarin niet benadeeld worden. En als je een niet-progressieve overgang rijdt en die mislukt, is dat gewoon dom want het hoeft niet ;)
Zelfde als een hele mooie gedragen middendraf, daar geef je toch ook gewoon een goed cijfer voor ondanks dat gedragenheid pas in de hogere klasses verlangd wordt! Of het vierkant halthouden, hoeft niet, maar als 'ie het wel doet is het mooi meegenomen.

Ik vind dit soort dingen heel iets anders als travers of bijv. galopchangementen laten zien :j

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:26

Tja, 't blijft KNHS hè, blijkbaar worden op de cursus dus andere dingen verteld door verschillende cursusleiders.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:32

Heb hier al meerdere malen de opmerking gekregen 'Een kleuter straf je toch ook niet als ze de tafel van 7 al op kunnen zeggen, als ze dat een paar jaar later wél moeten kunnen' :+

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:37

:D Ik kan me op zich ook heel goed in jouw standpunt vinden hoor. Een hoger cijfer zou ook heel goed te verantwoorden zijn in zo'n geval. Ik geef aan wat ik geleerd heb en hoe ik het doe. Of eigenlijk....... zou doen, want ik kan me nog niet echt een correcte niet-progressieve overgang naar het halthouden in het B/L herinneren. Bij de meesten is het een abrupt halthouden waarbij het paard in één keer in de ankers gaat (en op de voorhand valt).

herhalen schreef:
Ben bang dat ik dan wel herkenbaar blijf voor jury en dat het bij een 2e ontmoeting tegen mij werkt.

Als jij gewoon op een nette manier wat meer uitleg vraagt werkt dat echt niet tegen je hoor. Ik vind dat juist heel positief. Het wordt natuurlijk anders als je volledig in de aanval gaat omdat de punten naar jouw mening niet terecht zijn. Hoewel je dat als jury bij een volgende keer niet in je beoordeling mee mag nemen kan ik me wel voorstellen dat je bij zo iemand de volgende keer denkt "heb je haar weer!". Zelfs juryleden blijven mensen! :D

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:39

herhalen schreef:

het kan ook juist in je voordeel werken omdat ze je herkennen als iemand die echt verder wil komen ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:46

Bij ons hebben ze regelmatig dat de jury even blijft zodat je nog wat kan vragen. Heb ook wel eens een jury gehad die een kleine samenvatting gaf.
dat was best leuk en vond het ook echt heel positief.

Ik heb alleen wel eens gevraagd naar een bepaald onderdeel dat in mijn ogen wel goed ging maar waar ik toch geen goed cijfer voor kreeg.
Kreeg toen ook netjes uitleg waar ik wat mee kon.

Ik denk dat het ook maar net de manier is hoe je het vraagt. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die zichzelf bijna jury vinden en op hoge poten
naar een jury stappen.

Ik heb altijd zoiets van volgende wedstrijd beter en anders moet je gaan springen dan valt de balk en ben je niet afhankelijk van de jury :+

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:48

sjorsie schreef:
herhalen schreef:

het kan ook juist in je voordeel werken omdat ze je herkennen als iemand die echt verder wil komen ;)

Hieraan heb ik dan weer niet gedacht :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:06

Ik vraag wel eens wat aan de jury als ik iets niet helemaal kan volgen.

Zelf jureer ik inmiddels zo'n 10 jaar en in al die jaren is er pas 2x iemand naar me toe gekomen na afloop om iets te vragen over de beoordeling.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:09

Ik heb het 1 keer gedaan toen ik eerste was geworden met 210 punten! Was echt heel erg blij en bedankte de jury heel erg en aan hun reactie te zien vonden ze het erg leuk dat ik eventjes langs kwam!

Bodermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:30

Voorheen reed ik nog wel eens wedstrijden (voornamelijk buiten) waar er in het programma rekening mee werd gehouden dat iedereen na hun proef even bij de jury langs ging om commentaar te vragen. Werd het programma gewoon iets ruimer op gesteld. Soms was dit alleen bij de eerste proef en soms ook bij beide proeven. Ik moet zeggen dat ik daar altijd heel veel aan heb gehad heb. Echter heb ik het al heel lang niet meer meegemaakt dat dit werd gedaan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:23

Bodermus schreef:
Voorheen reed ik nog wel eens wedstrijden (voornamelijk buiten) waar er in het programma rekening mee werd gehouden dat iedereen na hun proef even bij de jury langs ging om commentaar te vragen. Werd het programma gewoon iets ruimer op gesteld. Soms was dit alleen bij de eerste proef en soms ook bij beide proeven. Ik moet zeggen dat ik daar altijd heel veel aan heb gehad heb. Echter heb ik het al heel lang niet meer meegemaakt dat dit werd gedaan.

Dit werd heel lang geleden inderdaad gedaan. Ik vond dat een heel positief iets. Na de proef even langs de jury voor wat
puntjes. :j

Ik denk echt dat er tegenwoordig iets teveel mensen zelf veel beter hoe het moet en anders komt er wel een papa of ander
familielid even verhaal halen.

Bodermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:52

Citaat:
Dit werd heel lang geleden inderdaad gedaan. Ik vond dat een heel positief iets. Na de proef even langs de jury voor wat
puntjes.

Dacht even, maar zo oud ben ik toch niet. :o Maar na even rekenen kan het inderdaad wel een jaar of 14 terug zijn :P

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:00

Remember schreef:
Roxx schreef:

Je beoordeeld de overgang en als het een goede overgang is, krijg je daar gewoon een goed punt voor, progressief of niet. Ik heb altijd geleerd dat een GOEDE niet-progressieve overgang in de B/L gewoon gewaardeerd moet worden. Je mag het echter niet verlangen, dus een combinatie die een mooie progressieve overgang rijdt moet daarin niet benadeeld worden. En als je een niet-progressieve overgang rijdt en die mislukt, is dat gewoon dom want het hoeft niet ;)
Zelfde als een hele mooie gedragen middendraf, daar geef je toch ook gewoon een goed cijfer voor ondanks dat gedragenheid pas in de hogere klasses verlangd wordt! Of het vierkant halthouden, hoeft niet, maar als 'ie het wel doet is het mooi meegenomen.

Ik vind dit soort dingen heel iets anders als travers of bijv. galopchangementen laten zien :j

Dit is net wat ik bedoel. Het systeem van die winstpunten is toch net dat je veel punten krijgt als je volgens de jury klaar bent om een proef hoger te rijden? En als je al een vlotte overgang draf- halt kan rijden dan ben je toch klaar om een proef hoger te starten. Als je deze al op de manier kan rijden zoals je hem moet rijden in de volgende proef moet dat dan toch niet afgestraft worden?

En inderdaad dan zou je ook kunnen beginnen met slechte punten geven als een middendraf teveel op een uitgestrekte draf begint te lijken. Maar waar ben je dan mee bezig? Je leert thuis je paard stilletjes aan de oefeningen aan om een proef hoger te starten. De middendraf wordt beter, dus moet je maar op wedstrijd een platte middendraf rijden want anders krijg je slechte punten omdat dit te 'hoog' of 'nog niet gevraagt' zou zijn.
Travers beginnen doen in een L1 proef is helemaal niet gevraagt, dus dan is het logisch dat je daar slechte punten voor krijgt. Maar op de proef die ik moest rijden stond toch echt wel: A-X binnenkomen in arbeidsdraf, X halthouden en groeten. Ik heb dit dan ook uitgevoerd hoe dit mij altijd geleerd is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:11

Uitgestrekte draf en middendraf zijn ook twee verschillende oefeningen. Uitgestrekte draf wordt ook niet gevraagd in de L1 dus ook daarvoor geldt: wordt middendraf gevraagd, toon dan ook middendraf. Ik zeg niet dat je slechte punten scoort als je het doet zoals jij zegt, maar ik vind het ook niet reeël om hele hoge punten te verwachten als je de oefeningen niet laat zien zoals ze volgens het boekje gevraagd worden (zie voorin het dressuurboekje).
Laatst bijgewerkt door Roxx op 03-03-11 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:19

Als ik iets niet snap op het protocol en de jury is er nog, zou ik erheen gaan.
Dus als je iets niet kan lezen of je iets niet voor kunt stellen dat je het fout hebt gedaan.

Echter ik heb laatst een butsproef gereden, had bijna afgegroet, maar was toch al bijna aan het eind
(ben doorgereden, omdat ik vond dat ie toch zijn best maar moest doen en ik hem terug wou hebben in de ring)
en dacht ach.. maak er leermoment van en als het wel verlies is, dan botte pech...
Ben later maar niet naar de jury gegaan om commentaar, wist zelf ook wel wat er mis was.

wel eens met een jury staan praten achteraf, maar niet met hele specifieke dingen, gewoon algemeen.
(reed met paard dat ze toch meestal nog wel wisten... )

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:26

fiija schreef:
Maar op de proef die ik moest rijden stond toch echt wel: A-X binnenkomen in arbeidsdraf, X halthouden en groeten. Ik heb dit dan ook uitgevoerd hoe dit mij altijd geleerd is.

Ik lees nu dit stukje. Blijkbaar rij je een belgische klasse die gelijk staat aan de nederlandse M1 of hoger, want in de B en L wordt dit bij ons zo niet gevraagd. In dat geval denk ik dat je helemaal gelijk hebt dat je vanuit de draf direct moet halthouden (dus niet-progressief).

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:23

dan heb je mij niet begrepen sjoerd. Er werd eerder gezegd dat je er genoeg voor betaalt, maar dat heeft er niets mee te maken, ik vind wel dat de jury commentaar moet geven hoor, en je deze ook moet kunnen aanspreken maar de link met het inschrijfgeld zie ik niet.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:24

Roxx schreef:
fiija schreef:
Maar op de proef die ik moest rijden stond toch echt wel: A-X binnenkomen in arbeidsdraf, X halthouden en groeten. Ik heb dit dan ook uitgevoerd hoe dit mij altijd geleerd is.

Ik lees nu dit stukje. Blijkbaar rij je een belgische klasse die gelijk staat aan de nederlandse M1 of hoger, want in de B en L wordt dit bij ons zo niet gevraagd. In dat geval denk ik dat je helemaal gelijk hebt dat je vanuit de draf direct moet halthouden (dus niet-progressief).

Het staat niet echt gelijk aan de M1 bij jullie denk ik. Het is op zich een heel makkelijke proef, maar we moeten wel degelijk ineens stilstaan.

Hoe staat die oefening dan bij jullie in de B en L proeven? Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar. :D