Minpunten in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Minpunten in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:13

OKHannes, een beetje eraan rijden is toch wel probéren in de buurt van het juryhokje te komen, het paard óver de hoefslag te sturen waar dat moet, teugel op maat te hebben zodat er in ieder geval contact is, en dan de figuren een beetje fatsoenlijk te rijden. Dat deed deze ruiter helemaal niet, en reed ook nog eens twee keer verkeerd. Dat kost dan 6 punten wat niet nodig was. Ook lichtrijden op het verkeerde been kost punten, dat is allemaal zo zonde. Paard vond het ook totaal niet leuk, er werd enorm in zijn rug gebonkt en aan de teugels geplukt. Dat vind ik als jury niet acceptabel...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:19

Kleinvosje, wat is jouw visie als jury trouwens op het volgende probleem.

Mijn paard is zo'n slimme donder die het eerste gedeelte van de volte doorzitten heus wel weet dat ie daarna mag galopperen!
Dat gaat dus vaak gepaard met een paar huppeltjes in het doorzitten.
Soms blijf ik daarom dus ook lichtrijden, omdat het de ontspanning ten goede komt als ik ga proberen te zitten.

Afgelopen zondag ben ik er niet voor bestaft te blijven lichtrijden (nu ging het alsnog niet van een leinen dakje, want de bak was wel heul erg spannend)

Maar wat doe jij als jury?
Of als je bijv de erste keer ziet dat de ruiter gaat doorzitten en dat niet zo fijn gaat omdat paard spanning maakt/heeft en de twede keer blijft ruiter lichtrijden...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:23

Het lichtrijden waar je moet doorzitten of omgekeerd, levert een aftrek van 1 op, dus als je een 7 zou krijgen voor de oefening, maar je blijft lichtrijden terwijl je moet doorzitten, krijg je een 6. Ga je in genoemde geval doorzitten en krijg je daardoor tactfouten, wordt het cijfer lager. Aan jou dus de keuze wat je liever hebt, de oefening doen zoals hij moet, met tactfouten en een daardoor lager cijfer, of lichtrijden, de oefening goed rijden en een punt minder ervoor krijgen omdat je niet doorzit. Ikzelf zou voor het tweede gaan, en vooral thuis blijven oefenen op het wel doorzitten zonder huppels en aanspringen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:24

kleinvosje schreef:
OKHannes, een beetje eraan rijden is toch wel probéren in de buurt van het juryhokje te komen, het paard óver de hoefslag te sturen waar dat moet, teugel op maat te hebben zodat er in ieder geval contact is, en dan de figuren een beetje fatsoenlijk te rijden. Dat deed deze ruiter helemaal niet, en reed ook nog eens twee keer verkeerd. Dat kost dan 6 punten wat niet nodig was. Ook lichtrijden op het verkeerde been kost punten, dat is allemaal zo zonde. Paard vond het ook totaal niet leuk, er werd enorm in zijn rug gebonkt en aan de teugels geplukt. Dat vind ik als jury niet acceptabel...

Ah, ikke snappen.

Raja, dat probleem heb ik ook even gehad. Thuis veel oefenen heeft mij geholpen. En niet alleen doorzitten om te galoperen maar ook eens een lange zijde en dan weer lichtrijden...dat paar maal herhalen en dan pas galop. Maar die van mij kent ook de proeven uit zijn hoofd, de slimme donder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:25

Ik hoop trouwens niet dat ik nu de indruk geef heel streng te zijn hoor, heb ook richting 200 punten uitgedeeld op dezelfde wedstrijd!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:26

kleinvosje schreef:
Het lichtrijden waar je moet doorzitten of omgekeerd, levert een aftrek van 1 op, dus als je een 7 zou krijgen voor de oefening, maar je blijft lichtrijden terwijl je moet doorzitten, krijg je een 6. Ga je in genoemde geval doorzitten en krijg je daardoor tactfouten, wordt het cijfer lager. Aan jou dus de keuze wat je liever hebt, de oefening doen zoals hij moet, met tactfouten en een daardoor lager cijfer, of lichtrijden, de oefening goed rijden en een punt minder ervoor krijgen omdat je niet doorzit. Ikzelf zou voor het tweede gaan, en vooral thuis blijven oefenen op het wel doorzitten zonder huppels en aanspringen.

Dat was dus ook mijn gedachte :)
Het probleem is dus dat hij het thuis wel gewoon netjes doet zoals het hoort :=
Daarom ben ik zo blij met proef 4, dan hoef je niet eerst een halve volte door te zitten :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:26

pitbullgup schreef:
Maar toen de prijsuitrijking... er waren gewoon mintpunten uitgedeeld 8)7
ik had nog 163 en 161 punten dus mocht blij zijn dat ik niet in de min zat!( 2 weken geleden nog 179 -2 en 186 punten met hetzelfde paard gereden)Maar ik vind dat voor de B toch wel heeeeel erg streng of ligt dat nu aan mij?
Kijk als je paard compleet in de staak gaat en je er niet één gang of figuur er uit gereden krijgt zou dat eventueel kunnen maar dan zou je als jury toch ook zo coulant moeten zijn om iemand uit te bellen... Maar zolang je een beetje de figuren en de gangen rijd lijkt me toch dat je niet zo snel een minpunt kunt rijden of zie ik dit nou helemaal verkeerd?[/b]

Als je voor elk onderdeel een punt minder hebt gekregen omdat je paard onregelmatig loopt zie je dat natuurlijk knetterhard terug in de punten. Stel dat de proef 25 onderdelen bevat loop je dus 25 punten mis. 163+25 is 188 en is dus een winstpunt.
Dus ervoor zorgen dat je paard beter en regelmatiger gaat lopen en dan heb j de volgende keer weer winst als je je best doet :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:23

Het vasthouden van de takt (exacte regelmaat, ritme en juiste volgorde beenzetting) is het eerste basisbeginsel van de dressuur. Als je dat voor elkaar hebt kun je je prima een keer iets permitteren (keertje tegen de hand, slordig figuur, wat spanning). Maar als het dáár al mis gaat, wordt het heel moeilijk om nog richting een winspunt te komen. Als je dan verder nog best netjes rond rijdt kun je inderdaad nog wel 160pnt rijden, maar als er dan daarnaast nog veel dingen mis gaan kun je in de B heus wel op verlies (die dan niet aangerekend wordt) uitkomen. Zal niet veel gebeuren, maar het is niet de juryleden niet 'verboden' om te punten wat ze zien en het is geen wet dat je in de B coulant moet zijn en koste wat kost boven de 150 uit moet komen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:18

Volgens mij wordt hier nergens gezegd dat een jury coulant moet zijn. Mijn ervaring met de jury van gisteren is dat ze doorschoot in haar beoordeling (zie mijn eerdere bericht)......in de B dient de basis volledig op orde te zijn, in de L wordt doorgevraagd. Een verschil in jureren dunkt mij. Overigens heb ik bij deze jury wel eens geschreven en durft ze te punten zonder dat ze geconcentreerd naar de oefening keek, en neemt tijdens proef telefoontjes aan. Dus daar verliest ze voor mij al geloofwaardigheid...het was mij even ontschoten. De jury van de middagsessie schoot dan weer door naar het positieve.
Nogmaals, eerlijke en rechtvaardig jureren helemaal mee eens. Helaas schiet de balans voor mijn beeld ook wel eens door naar de andere kant.....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:21

OKHannes, als het zo is als je zegt, ook qua telefoontjes aannemen en zo, mag je daar best melding van maken bij de KNHS hoor, want dat is niet normaal. Ook bij extreem lage punten over de hele rubriek kun je daar melding van maken. Hoe meer meldingen er over een bepaalde jury binnenkomen, hoe eerder er iets richting die jury ondernomen wordt...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:29

Ik basseer me enkel en alleen op de lijst met punten die ergens in een link stond, en dan denk ik "zo zou er meer gejureerd moeten worden". De eerste plaats dik in de 200, onderaan echt lage punten. Alles mooi uitelkaar. Beter een jury die durft te punten, dan dat iedereen tussen de 175 en de 185 zit.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:46

Kleinvosje, de vereniging zou er melding van maken maar ben bang dat ze de stoute schoen niet aangetrokken hebben.....

Anoeska, eens. Maar dan moet het wel rechtvaardig gebeuren en niet bevooroordeeld of halfslachtig....
Een opmerking als "oh, een fries. Eens kijken of hij kan meekomen met de dressuurpaarden" vind ik een onterechte bevooroordeling.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:48

Jij kan het ook zelf doen hoor, inderdaad doen verenigingen het vaak toch maar niet, om gedoe te voorkomen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:52

altijd lastig indd

maar bedenk wel.. als je ergens een 5 op rijdt.. denk ik altijd.. jammer.. maar een 5 is geen ramp.
rij je overal een 5 op.. heb je 150 punten.. dat vind ik dan heel laag.. maar een 5 heb je dus zo gereden.
nog een paar extreme fouten en je hetb een 4.. verkeerd rijden -2... nou dan zit je zo op lage punten

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:55

Zo laag zijn je punten toch niet? Ik had een paar weken geleden 163 en 164 in de B, zwaar onterecht en ik weet wel waar ik over spreek want ik rijd M2 met mijn andere paard. er zaten geen grove fouten en dan kom je in de B op zulke punten, dan liep mijn paard zeker op de kop :+

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:00

In de 140 komt best nog eens voor in de B, vooral omdat sommige mensen beginnen met wedstrijden rijden terwijl ze hun paard niet goed voor elkaar hebben. Paarden die staken, mensen die figuren niet snappen etc. Ik schrijf vrij vaak in de B bij onze club, en je hebt soms gewoon een drama combinatie.

Het is niet dat die jury dan gewoon kwaadaardig slechte punten geeft, meestal zijn ze juist vrij coulant, "och geef nu maar een 5, anders wordt het helemaal zo laag..."

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:09

Ik vind het ook goed dat er zo gepunt word. Er worden te makkelijk winstpunten weggegeven waardoor je combinaties omhoog ziet komen die daar gewoon echt niet thuishoren.
Het moet uiteraard wel een reden hebben, maar idd, met een paar 5ven en geen 7vens vlieg je al snel omlaag.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:38

ik heb ook weleens een -2 gehad,tja dan had ik het ook verdient.ik ben wel van mening dat als je iedere wedstrijd met zulke punten thuis komt,je toch eens moet nadenken of je wel klaar bent voor wedstrijden.
er worden soms inderdaad soms te snel winstpunten weg gegeven,dan gaan ze te snel naar een andere klasse,en dan komen ze ineens niet meer verder en blijven ze hangen in een klasse,goh,,,hoe kan dat toch???
op wedstrijden kom ik vaak mensen tegen die dan de schuld aan de jury geven,of mensen die zich afmelden omdat dat een strenge jury is waar je toch geen winstpunt bij krijgt.ik vind je moet wel een winstpunt verdienen,en de ene wedstrijd gaat het super en de andere wedstrijd gaat bagger tja ook je paard heeft weleens z'n dag niet toch.?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:43

Die -2 is voor een verkeerd gereden oefening. Daar gaat het in dit topic niet om. Gaat om minder dan 150 punten rijden.....dan krijg je, behalve in de B, minpunten (dus je levert een winstpunt in)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 17:51

He ff up-date je hier
Waarschijnlijk heeft de jury het toch goed gezien 4 dagen na de wedstrijd kreupelde m'n verzorgpaard in draf. Waarschijnlijk een hoefzweer...zijn al een tijdje telkens aan het weken in de soda en als het goed is is de hoefsmid vandaag geweest om eens ff te kijken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:47

Leuk dat je dat nog even komt melden, hoewel de hoefzweer zelf natuurlijk niet leuk is. Maar zo zie je maar weer, je kunt wel heel erg afgeven op de jury, maar we zijn niet voor niets in opleiding geweest, dan leer je dit soort dingen te herkennen!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:03

Lon,het is bij Tyan ook altijd erg goed kijken hoor omdat ze zo makkelijk teugelkreupelt.
Je hebt dit er nagenoeg uit ,maar als je tijdens de proef iets voelt is het toch twijfel van is het teugelkreupel of echt.

Maar gelukkig toch hoefzweer nu hopen dat Tyan snel weer te rijden is!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:09

Ach maak je niet al te druk. De ene keer rijd ik 195 pnt en de andere keer wel mijn absolute dieptepunt 158.. Terwijl ik gewoon normaal de oefeningen heb uitgevoerd. Tis maar net welke jury er zit en of deze je paard wel of niet leuk vind.
Tis wel dat als je paard onregelmatig is, is het imo wel logisch dat je daarop gepunt wordt.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 10:13

kleinvosje schreef:
Leuk dat je dat nog even komt melden, hoewel de hoefzweer zelf natuurlijk niet leuk is. Maar zo zie je maar weer, je kunt wel heel erg afgeven op de jury, maar we zijn niet voor niets in opleiding geweest, dan leer je dit soort dingen te herkennen!

Nou hoefsmid had gisteren mooi de hoefzweer open gesneden was een maar een kleintje gelukkig. Dus hopelijk kunnen we volgende week weer vol frisse moed starten.

@ Suus; ja heb je helemaal gelijk in... maar heb d'r denk ik gewoon over de pijngrens heen gereden toen want dat teugelkreupelen voel ik ik goed maar dat had ik nu niet niet... vandaar dat ik zo verbaast was.

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:07

Je kan inderdaad pas vanaf de klasse L1 pas minpunten rijden. In de klasse B heeft dat toch zo wie zo geen nut...