Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.Air schreef:pmarena schreef:Maargoed , kijk voor de grap eens hier op Bokt op HAW en je ziet dat heel veel zadels duidelijk niet goed zijn voor de prestaties van ruiter en / of paard... en toch hebben die mensen ook gewoon les.
En vervang zadels nu eens door instructeurs

pmarena schreef:Nouja , die foute instructeurs herken je o.a. daar dus aan
Als een instructeur het complete plaatje niet ziet , dan lopen de lessen op een gegeven moment gewoon vast , zonde geld.
Japeloup schreef:pmarena schreef:Als een instructeur het complete plaatje niet ziet , dan lopen de lessen op een gegeven moment gewoon vast , zonde geld.
Mee eens ik vind dat een goede instructeur het complete plaatje moet kunnen zien, en nee ze hoeven niet te zien of het zadel wel of niet super ligt maar wel of het het paard niet in de weg ligt.
En kunnen inschatten waar de rijtechnische "problemen" de grondslag hebben. Dus ook het zadel.
Twiggy2008 schreef:Air, amen!!!!
Orun zegt mij ook geen moer.
Fleurtje100 schreef:Het komt ook totaal niet aan bod bij Orun (1e fase 4 jaar terug iig niet) of een zadel wel of niet past. Hoe een hoofdstel/bit hoort te zitten is geloof ik wel in de theorie beschreven. En toch ook mijn zeer ervaren instructrice die ik had ging er haar vingers niet aan branden of een zadel wel goed lag. Bij een overduidelijk geval van verkeerd liggen natuurlijk wel, maar bij twijfel verwees ze altijd naar de zadelmaker.
Mijn vorige zadel lag trouwens volgens iedereen die ik er naar heb laten kijken (inclusief zadelmaker en zadelverkoper waarvan je verwacht dat hij altijd zal zeggen dat er een betere optie is) prima op mijn paard. En toch ging hij met de passessie ineens een stuk fijner lopen met een bepaald model zadel. Dus nee je instructrice had dit niet perse op hoeven merken, het is je eigen verantwoordelijkheid om passend tuig te hebben.
Sonja schreef:De eerste keer dat ik bij een nieuwe klant kom, wil ik ook altijd graag bij het poetsen en opzadelen zijn. Tijdens dat ritueel vraag en geef ik wat informatie, maar ik kijk ook naar de omgang met het paard en bv de reactie op poetsen en zadelen.
Als ik de indruk zou hebben dat een zadel niet goed ligt, al dan niet tijdens het rijden (doorgaans zie je dat toch wel, als er iets niet lekker zit bij het paard...), dan zou ik mijn vermoeden uitspreken en adviseren om er een deskundige naar te laten kijken.
Ik zie het echter niet als mijn verantwoording, dus MOETEN? Nee.
Ik ben instructeur, geen zadelpasser.
Mijn klanten dienen zelf te zorgen voor een gezond paard en passend tuig.
Anoniem schreef:Sonja schreef:De eerste keer dat ik bij een nieuwe klant kom, wil ik ook altijd graag bij het poetsen en opzadelen zijn. Tijdens dat ritueel vraag en geef ik wat informatie, maar ik kijk ook naar de omgang met het paard en bv de reactie op poetsen en zadelen.
Als ik de indruk zou hebben dat een zadel niet goed ligt, al dan niet tijdens het rijden (doorgaans zie je dat toch wel, als er iets niet lekker zit bij het paard...), dan zou ik mijn vermoeden uitspreken en adviseren om er een deskundige naar te laten kijken.
Ik zie het echter niet als mijn verantwoording, dus MOETEN? Nee.
Ik ben instructeur, geen zadelpasser.
Mijn klanten dienen zelf te zorgen voor een gezond paard en passend tuig.
En wanneer jij een zadel ziet wat niet lekker ligt. En de klant weigert er een zadelmaker naar te laten kijken. Stop jij dan met les geven aan die klant? Of geef je hem/haar wel gewoon les?
Puur interesse.. ik denk dat ik dat een moeilijke keus zou vinden namelijk(als ik intructeur zou zijn)
doei schreef:Mijn instructrice let er wel op![]()
Ook hoe me hoofdstel en bit zitten etc.
Het is geen verplichting, maar wel mooi meegenomen als ze dit ook kunnen zien.
Twiggy2008 schreef:Ik vraag me wel eens af wat ze wel leren bij Orun.
.