Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:40

De eerste keer dat ik bij een nieuwe klant kom, wil ik ook altijd graag bij het poetsen en opzadelen zijn. Tijdens dat ritueel vraag en geef ik wat informatie, maar ik kijk ook naar de omgang met het paard en bv de reactie op poetsen en zadelen.
Als ik de indruk zou hebben dat een zadel niet goed ligt, al dan niet tijdens het rijden (doorgaans zie je dat toch wel, als er iets niet lekker zit bij het paard...), dan zou ik mijn vermoeden uitspreken en adviseren om er een deskundige naar te laten kijken.

Ik zie het echter niet als mijn verantwoording, dus MOETEN? Nee.
Ik ben instructeur, geen zadelpasser.
Mijn klanten dienen zelf te zorgen voor een gezond paard en passend tuig.

Sjolvir

Instr. is geen zadelpasser, dus denk niet dat ze het allemaal zien.
Hele extreme dingen allicht wel, maar subtiele?

Denk dat de meeste instr. als ze echt denken dat een zadel niet goed ligt dit wel zeggen.
En dat lijkt me ook zo te horen, gewoon melden aan de klant.

Ken er ook zat die het totaal niet zien en ook zelf op zo mogelijk nog miserabeller passend zadel rond rijden :+ .
(er zijn goede en minder goede instr. in den lande..)

Twiggy2008

Air, amen!!!! ;)
Orun zegt mij ook geen moer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:44

Air schreef:
pmarena schreef:
Maargoed , kijk voor de grap eens hier op Bokt op HAW en je ziet dat heel veel zadels duidelijk niet goed zijn voor de prestaties van ruiter en / of paard... en toch hebben die mensen ook gewoon les.

En vervang zadels nu eens door instructeurs :))

Nouja , die foute instructeurs herken je o.a. daar dus aan :P

Als een instructeur het complete plaatje niet ziet , dan lopen de lessen op een gegeven moment gewoon vast , zonde geld.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:49

Een instructrice heeft geen opleiding tot zadelpasser gehad (althans, over het algemeen, toevallig ken ik er een die dat wel heeft gedaan).
Ik denk zelf dat menig instructrice weinig kaas heeft gegeten van goed passend harnachement. Sterker nog, ik ken er eentje die lange tijd met een belabberd passend zadel heeft rondgereden waardoor het paard een blessure heeft opgelopen.

Ik vind echter wel dat een instructeur / instructrice enige kijk moet hebben op het harnachement. De grote zadelproblemen zijn nog vrij eenvoudig te herkennen, zoals een te breed of te smal zadel. Misschien is het iets waar ze in de opleiding meer aandacht aan kunnen besteden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:54

pmarena schreef:
Nouja , die foute instructeurs herken je o.a. daar dus aan :P

Als een instructeur het complete plaatje niet ziet , dan lopen de lessen op een gegeven moment gewoon vast , zonde geld.

Mee eens ik vind dat een goede instructeur het complete plaatje moet kunnen zien, en nee ze hoeven niet te zien of het zadel wel of niet super ligt maar wel of het het paard niet in de weg ligt.
En kunnen inschatten waar de rijtechnische "problemen" de grondslag hebben. Dus ook het zadel.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:21

Helemaal mee eens.

Japeloup schreef:
pmarena schreef:

Mee eens ik vind dat een goede instructeur het complete plaatje moet kunnen zien, en nee ze hoeven niet te zien of het zadel wel of niet super ligt maar wel of het het paard niet in de weg ligt.
En kunnen inschatten waar de rijtechnische "problemen" de grondslag hebben. Dus ook het zadel.

Toad

Re: Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:24

ik zit bij mensen in de les waarvan ik kan zien dat hun zadels duidelijk niet passen. heb mijn instructrice er nog nooit wat over horen zeggen, als ik de instructrice zou zijn zou ik er wel wat van zeggen. Soms dan komt het zo nauwkeurig dat het niet te zien is tijdens het lesgeven, of dat het iig niet opvalt..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:27

Mijn instructrice let er wel op :j
Ook hoe me hoofdstel en bit zitten etc.

Het is geen verplichting, maar wel mooi meegenomen als ze dit ook kunnen zien.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:36

Twiggy2008 schreef:
Air, amen!!!! ;)
Orun zegt mij ook geen moer.

Het komt ook totaal niet aan bod bij Orun (1e fase 4 jaar terug iig niet) of een zadel wel of niet past. Hoe een hoofdstel/bit hoort te zitten is geloof ik wel in de theorie beschreven. En toch ook mijn zeer ervaren instructrice die ik had ging er haar vingers niet aan branden of een zadel wel goed lag. Bij een overduidelijk geval van verkeerd liggen natuurlijk wel, maar bij twijfel verwees ze altijd naar de zadelmaker.
Mijn vorige zadel lag trouwens volgens iedereen die ik er naar heb laten kijken (inclusief zadelmaker en zadelverkoper waarvan je verwacht dat hij altijd zal zeggen dat er een betere optie is) prima op mijn paard. En toch ging hij met de passessie ineens een stuk fijner lopen met een bepaald model zadel. Dus nee je instructrice had dit niet perse op hoeven merken, het is je eigen verantwoordelijkheid om passend tuig te hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:54

Fleurtje100 schreef:
Het komt ook totaal niet aan bod bij Orun (1e fase 4 jaar terug iig niet) of een zadel wel of niet past. Hoe een hoofdstel/bit hoort te zitten is geloof ik wel in de theorie beschreven. En toch ook mijn zeer ervaren instructrice die ik had ging er haar vingers niet aan branden of een zadel wel goed lag. Bij een overduidelijk geval van verkeerd liggen natuurlijk wel, maar bij twijfel verwees ze altijd naar de zadelmaker.
Mijn vorige zadel lag trouwens volgens iedereen die ik er naar heb laten kijken (inclusief zadelmaker en zadelverkoper waarvan je verwacht dat hij altijd zal zeggen dat er een betere optie is) prima op mijn paard. En toch ging hij met de passessie ineens een stuk fijner lopen met een bepaald model zadel. Dus nee je instructrice had dit niet perse op hoeven merken, het is je eigen verantwoordelijkheid om passend tuig te hebben.

Oh, ik vind het zeker de verantwoordelijkheid van de eigenaar, hoor, maar de ervaring leert dat veel paardeneigenaren geen idee hebben hoe een zadel hoort te zitten. Dan komt er een lesgever/-ster en die zou in mijn ogen toch ook iets moeten weten over het harnachement, aangezien het een hoop zegt over hoe een paard beweegt/reageert. Dat is wat ik ermee wilde zeggen. Nogmaals, ik heb een aantal fijne instructrices gehad (en heb er nog steeds eentje) die daar dus absoluut naar kijken. En het ook meteen zien aan hoe een paard beweegt. En dat vind ik pas kundig. :j
Ik vraag me wel eens af wat ze wel leren bij Orun. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:22

Sonja schreef:
De eerste keer dat ik bij een nieuwe klant kom, wil ik ook altijd graag bij het poetsen en opzadelen zijn. Tijdens dat ritueel vraag en geef ik wat informatie, maar ik kijk ook naar de omgang met het paard en bv de reactie op poetsen en zadelen.
Als ik de indruk zou hebben dat een zadel niet goed ligt, al dan niet tijdens het rijden (doorgaans zie je dat toch wel, als er iets niet lekker zit bij het paard...), dan zou ik mijn vermoeden uitspreken en adviseren om er een deskundige naar te laten kijken.

En wanneer jij een zadel ziet wat niet lekker ligt. En de klant weigert er een zadelmaker naar te laten kijken. Stop jij dan met les geven aan die klant? Of geef je hem/haar wel gewoon les?

Puur interesse.. ik denk dat ik dat een moeilijke keus zou vinden namelijk(als ik intructeur zou zijn)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:27

Anoniem schreef:
Sonja schreef:

En wanneer jij een zadel ziet wat niet lekker ligt. En de klant weigert er een zadelmaker naar te laten kijken. Stop jij dan met les geven aan die klant? Of geef je hem/haar wel gewoon les?

Puur interesse.. ik denk dat ik dat een moeilijke keus zou vinden namelijk(als ik intructeur zou zijn)

Als een klant les van je wil lijkt het me ook dat hij/zij dingen van je aan wilt nemen, willen ze niet van je aannemen dat jij denkt dat het zadel niet lekker ligt dan vraag ik me af of de leerling wel echt wil leren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:33

In eerste instantie is het natuurlijk de verantwoording van de eigenaar\ruiter ,maar het is wel prettig als een instrukteur er ook oog voor heeft.het is vind ik tegenwoordig best wel vaak zo dat er mensen zijn met een paard zonder alle kennis en kunde eromheen. en gezien de vele topics over slecht passende zadels en de daarbijbehorende zadelpassersellende is het niet vanzelfsprekend meer[helaas] dat je zadel dat je gekocht hebt bij een gecertificeerd iemand ook echt goed past... ikzelf kijk er iig wel altijd naar en zeker bij nieuwe klanten. ik ben dan ook van mening dat goed passend harnachement een voorwaarde is als je met een paard aan het werk wil. en nee ook ik ben geen zadelmaker maar meen wel te kunnen zien of een paard een slecht passend zadel heeft. ik kijk met name naar de ruimte boven de schoft,hoe het op/tegen de schouder ligt en of het zadel niet achterover hangt . en ja ik geef geen les als een zadel echt niet goed ligt.ik wil het niet op mijn bord krijgen dat ik mensen heb laten rondrijden met een slecht passend zadel dat mogelijk blessures kan veroorzaken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:50

Ik geef jullie groot gelijk...... Waarom zou je les geven aan iemand met een slecht passend zadel? Doet het paard geen goed en ik vind dat je een verantwoordelijke functie hebt om mensen daarop te wijzen. Hoe vervelend ook, als je zadel niet past. Maar welke liefhebbende paardeneigenaar wil nou dat er een slecht zadel op de rug van zijn/haar paard ligt? Je wilt toch het beste voor je paard? En dan dus ook voor jezelf?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:59

Moet niet nee maar een beetje instructeur ziet wel of een zadel wel of niet past lijkt mij.. Het is natuurlijk verder wel je eigen zaak inprincipe maar als jouw instructeur bijv. ziet dat het zadel niet fijn ligt op het paard dan vind ik wel dat hij/zij dat moet zeggen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:01

doei schreef:
Mijn instructrice let er wel op :j
Ook hoe me hoofdstel en bit zitten etc.

Het is geen verplichting, maar wel mooi meegenomen als ze dit ook kunnen zien.

Mijn instructeur let hier (gelukkig) ook op. Veel fijner is dat. Ook als hij denkt dat hij een ander bitje nodig heeft oid. Of als hij mischien even naar de tandarts moet etc.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:02

Ik heb helaas een tijd met een slecht passend zadel gereden omdat ik zelf geen zadelmaker ben, vorig jaar is het zadel gecontroleerd en op maat gemaakt en ik vertrouwde dat dat goed gebeurd, die man heeft er voor geleerd ik niet dus ik vertrouw zijn werk.
Mijn pony liep nooit echt ontspannen en dat gingen we rij-technische dus uitzoeken omdat het zadel toen pas gecontroleerd was en nu was het zoals elk half jaar weer tijd dat de zadelmaker mijn zadel kwam controleren en toen kwam die er achter dat het zadel te krap en dus knelde.
Hopelijk komt het allemaal weer goed met mijn pony, heb meteen een afspraak voor de tandarts en de osteopaat gemaakt.

JPS

Re: Moet een instructrise zeggen als je zadel niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:08

Zo zie je maar weer hoe belangrijk een goed-passend zadel is.
Jammer als daar niet goed naar gekeken wordt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:16

Ik heb de ORUN gedaan en er wordt je inderdaad wel aangeleerd om het harnachement te checken voor je begint met je les, maar er wordt helemaal geen aandacht aan besteed wanneer een zadel nu past en wanneer niet. Naar mijn idee een gemiste kans. Zelf heb ik gelukkig veel interesse op dit gebied en (helaas) ook veel geleerd in de loop van de jaren, maar er zijn er genoeg die zelf rijden met een niet passend zadel..

Ik zelf check het zadel wel altijd bij mijn leerlingen. Ik kan wel zien of het zadel scheef is, of het zadel het paard in de weg zit of dat het zadel geen punt is wat ontwikkeling in de weg zit. Bij de gevallen waarbij ik twijfel of iets zie wat me niet aanstaat verwijs ik ze naar een zadelmaker. Vind het zeker iets waar een instructeur ook op moet letten en zijn leerlingen op attent moet maken indien nodig.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:19

Twiggy2008 schreef:
Ik vraag me wel eens af wat ze wel leren bij Orun. ;)

Dat als je wilt zien of een paard recht loopt je de ruiter moet vragen het paard recht op je af te laten lopen, ohja en eerst het paard laten 'bukken' en daarna pas voorwaarts rijden. Heb ook wel het idee dat ik pech had met mijn instructeur trouwens (dat hoop ik in ieder geval wel) :+.

Maar weer even ontopic als ik het goed begrijp laat je je zadel wel jaarlijks controleren? Dan is het daar ook ergens een keer mis gegaan. Ook een zadelmaker kan natuurlijk een keer fout zitten, en ik kan me van zowel jou als je instructrice voorstellen dat je het probleem niet zoekt in een pas gecontroleert zadel. In ieder geval fijn dat het nu weer is opgelost.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:24

:')

Vond zelf de ORUN ook erg tegenvallen hoor, heb enkel bij de laatste fase het idee gehad dat ik iets bijleerde _O-

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 22:30

Moet ik het bij mijn vorige zadelmaker aankaarten dat het zadel niet helemaal top lag? Had deze keer namelijk een andere zadelmaker omdat een vriendin ook een zadelmaker nodig had en dat scheelde in de reiskosten dus gingen we voor haar vaste zadelmaker (die mij dus een stuk beter bevalt dan mijn eigen)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:37

dat kan je doen. Ik heb ook jaren gelopen bij een zeer gerenomeerde zadelmaker die erg hoog was aangeschreven hier in het Noorden. Had het gevoel dat het niet goed zat en ook bij paarden die ik reed van andere vond ik de zadels bij hem weg niet fijn liggen.
Heb hem erop aangesproken maar die koppige oude man wilde echt nieteens serieus kijken! Zit nu bij iemand anders en die staat ook open voor suggesties en commentaar van de ruiter en instructeur. Ik hoef er niet meer 1 die een zadel in de trailer op een paard aanmeet en zichzelf heilig acht... :o

Wil ermee zeggen; wat wil je bereiken? En ligt er natuurlijk ook aan wat voor iemand het is. ;)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:42

Ja, sterker nog, bij 'nieuwe' lessers check ik het altijd eventjes.