vrijheids dressuur tijdens een proefje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: vrijheids dressuur tijdens een proefje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:24

gokje?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:25

Voor onderling kan je dat denk ik wel doen.

Alleen ik denk niet dat het goed is voor officieel.
ze willen toch dat het paard netjes staat ect.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:27

deniece schreef:
In dat geval zou je kunnen afgroeten op X.. Een paar stappen verder je paard weer stil laten zetten en je creatieve afgroeting laten zien ;)

Ik zou het zelf alleen nooit doen op een officiele wedstrijd.. Als je het nou doet bij allebei je proeven en ook als je dan verschillende jury hebt.. Dat is wel leuk om te vergelijken of beide jury's hetzelfde cijfer geven oid..

Volgens mij hoort
"Voorwaarts in arbeidsstap
C-M-B-A in vrije stap de rijbaan verlaten "

ook gewoon bij je proef ;)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:28

Misschien kan je het doen als de jury naar je kijkt voordat je de hekjes binnenkomt.
Wel leuk idee trouwens, maar niet elke jury zal dit zomaar waarderen. ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:29

stef schreef:
deniece schreef:
In dat geval zou je kunnen afgroeten op X.. Een paar stappen verder je paard weer stil laten zetten en je creatieve afgroeting laten zien ;)

Ik zou het zelf alleen nooit doen op een officiele wedstrijd.. Als je het nou doet bij allebei je proeven en ook als je dan verschillende jury hebt.. Dat is wel leuk om te vergelijken of beide jury's hetzelfde cijfer geven oid..

Volgens mij hoort

precies. kunstjes horen niet in de wedstrijdring thuis. klaar.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:31

Tsja ik vind het opzich wel een leuk idee. Maar zou het zelf niet echt in mn proefje willen..

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:43

@ stef
volgens mij hoort dat er niet meer bij. het staat bij mij iig nooit op mijn protocol;)
lijkt mij wel een leuk idee;) alleen idd niet op officieele wedstrijden

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:45

Haha, nou als je toch van plan bent om het te doen, plaats dan wel een filmpje. ;)
En een beetje humor moet toch kunnen? En zo niet, was het toch een leuke ervaring. :=

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:50

Op zich zou ik het best grappig vinden en ik zou ook heel hard moeten lachen denk ik, maar je krijgt wel een dikke onvoldoende van me. Die oefening wordt niet gevraagd en mag dus niet worden getoond. Een paard dat enorm goed of grappig springt mag je ook niet over de hekjes laten springen, dat wordt ook niet in de dressuurring gevraagd. Vrijheidsdressuur ook niet. Dus: best lollig voor een keer, maar niet raar opkijken als je vervolgens een 4 hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:00

Ik zou het ook alleen maar appreciëren tijdens een onderlinge wedstrijd, of bij een originele pas de deux. Voor een echte officiële wedstrijd zou elke goede jury hier zeker puntenaftrek voor moeten geven, hoe leuk het er ook uitziet je houdt je niet aan de "regels". In je proef zelf laat je ook niet zien dat je paard prachtig wissels kan springen als er een arbeidsgalop wordt gevraagd of een capriool kan uitvoeren. Heel knap dat hij het kan, maar gewoon nièt gevraagd om te tonen.
Daarbij, stel dat de jury het wel op prijs zou stellen en je er hoge punten voor zou geven, dan zouden een hele hoop mensen je voorbeeld gaan volgen en ook maar op een originele manier gaan groeten. Dan krijg je een wilgroei aan groeten die gaan van knielen, jambettes, complimentes tot zelfs misschien durvers die het al steigerend doen. Ik denk niet dat de nogal strak omlijnde jurysport met nog steeds zeer sobere klassieke uniformen op zulke 'rebelsheid' van de deelnemers zit te wachten :D . Maar dat neemt niet weg dat als je toch trots bent op wat je paard kan en je de jury hun dag goed wil maken, je gerust je gang mag gaan :P .

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:09

Waarom niet? Vind het best een leuk idee!

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:18

roybrit schreef:
Waarom niet? Vind het best een leuk idee!

omdat het niet word gevraagd. het is een leuk idee maar je krijgt er geen hoge punten voor iig.
gewone onderlinge wedstrijden of pas de deux kan wel... maar geen officieele wedstrijden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:26

stef schreef:
Volgens mij hoort

Dat staat er al een paar jaar niet meer in, na het afgroeten is de proef klaar.
Je moet de ring in stap bij A verlaten, langs welke route je dat doet maakt niet uit.

Of ik als jury het wel of niet kan waarderen doet niet terzake, dit soort dingen worden simpelweg niet gevraagd in de proef.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:03

KarinvdM schreef:
stef schreef:
Volgens mij hoort

Dat staat er al een paar jaar niet meer in, na het afgroeten is de proef klaar.
Je moet de ring in stap bij A verlaten, langs welke route je dat doet maakt niet uit.

Of ik als jury het wel of niet kan waarderen doet niet terzake, dit soort dingen worden simpelweg niet gevraagd in de proef.

owh.... zou goed kunnen hoor, ik ben ergens blijven steken toen je nog bij 120 pnt winst had ;)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:08

Of weer omdraaien als je naar A bent gelopen, en ipv belonen een kunstje -en dan belonen ;)
Mij lijkt het erg leuk, maar ook ik ben geen jury. Kan me voorstellen dat er 'zeurpieten' bij zitten, maar volgens mij ziet de meerderheid hier de humor toch wel van in :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:11

ik zou er de humor wel van inzien, maar dnek dat je dit soort dingen moet bewaren tot de prijsuitreiking, of een onderlinge verklede wedstrijd zoals een pas de deux :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:14

mar-Fay: Dat heeft niks met zeurpieten te maken, maar dat het dressuur wedstrijden zijn. Een paard wat uit verzet overeind komt krijgt -2 --> verzet. En een paard wat het dan op commando doet mag wel? Gevolg: Elk paard wat overeind gaat zegt de eigenaar: Doet ie op commando :j ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:27

Ik denk dat veel juryleden het zeker humoristisch gaan vinden, ik mag alleen hopen dat dat humoristisch gedrag helaas leidt tot puntenaftrek, anders moet het maar voor eens en voor altijd gedaan zijn met het eeuwige gezeik dat juryleden niet consequent zijn in hun puntenuitdeling :D .

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:18

haha ach ja :+ dacht een beetje lol te hebben haha :P

Als mijn paard het goed kent enzo dan plaats ik wel een x een filmpje tijdens een proef maar ik denk dan geen echt haha. het word idd niet gevraagt en het is wel fijn als je er meerdere punten bij hebt haha .

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:31

Op onderlinge wedstrijd doet mij vriendin proef rijden ,steigeren ,groeten

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:11

Toch zou ik er als jurylid wel smakelijk om kunnen lachen hoor :j Niet dat je dan geen laag cijfer krijgt, maar goed. Je kunt 'm ook bij het verlaten van de baan bij A nog even stil zetten en het dan doen :+ Grapje moet kunnen toch.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 15:04

haha ja opzich? :P

plaaggeest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:07

denk niet dat het kan maar het zou wel leuk zijn
een x iets anders

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:11

denk niet dat het erg veel uit maakt de meeste punten heb je dan toch al binnen ahah
maar denk niet dat iedereen de humor daar van in ziet..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:38

ik heb weleens tijdens het achterwaarts van mijn paard gehad dat ze de spaanse pas heel fanatiek begin te doen := ( mjah.. hulpen lijken heel erg op elkaar, en had mijn zweep teveel bij haar schouder liggen, dus paardlief luisterde wel goed :j )
helaas een onvoldoende met een mooie "paard is rusteloos" als commentaar.
mjah.. een spaanse pas kun je uiteraard ook opvatten als zo'n maaiend voorbeen :+