Voor juryleden: vies paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:57

Lia_ schreef:
Ik ben groot fan van green-spot remover van cowboy matig, werkt echt perfect :j

Ik ook. Daar kreeg ik zelfs zijn gele/grijze staart weer wit mee. Zonder water te gebruiken.
Kostte iets meer moeite, maar werkte prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:45

Hihi, zie net dat mijn ipod van magic matig heeft gemaakt _O-
Ik bedoel dus Cowboy Magic :D

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:05

Er zijn idd genoeg opties zonder water:

-droogshampoo's (zoals de greenspot remover van cm )
-een groomingblok (soort puimsteenachtig blok om de vlekken mee weg te krijgen)
-er zijn ook kleur spray's en krijtblokjes
-houtskool werkte vroeger idd als een trein
-maizena papje op de gelevlek wil ook helpen, net als talkpoeder

Pfff, zo kan ik wel even doorgaan :D

En na al je hardewerk, helemaal lekker inpakken die handel.

Edit: ik was met de kou van de laatste tijd ook liever niet, maar als het echt moet bij mijn 'mijn hobby is mijn staart onder plassen en poepen" schimmel merrie :( dan gaan er een aantal colaflessen heet water mee en dan meng ik het op stal tot lauw. Voorzichtig in de week zetten, gelijk goed afdrogen, vlecht erin en staartzak erom.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:15

.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-02-22 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bjarni

Re: Voor juryleden: vies paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:40

Mijn ervaring is dat sommige jury's er wel rekening mee houden. Ik heb een schimmel gestart die ik ook in de winter zo wit mogelijk probeerde te krijgen (idd, cowboy magic is een uitkomst, evenals poetsblokjes enzo) Ik vond het dus wel enigszins jammer als ik me een paar uur lang suf gepoetst en gewassen (met warm water in emmertjes) had en dat degene die met een tinker waar de mest en plasvlekken van 100 meter afstand nog te zien waren ook een 8 kreeg voor de verzorging. Waar doen we dan al die moeite voor (behalve het feit dat ik het vertik om met zo'n smerig paard de ring in te gaan).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:20

mijn ervaring is dat jury's er geen rekening mee houden :j
heb een 70% wit paard met manen van 1m90 lang en dikke witte staart waar ze graag in plast.
paard loopt 12 uur per dag in de weide en worst dus vies.
heb al meerdere malen met pak hem beet -10 graden ( en andere temperaturen dat ik het niet diervriendelijk vind om je paard buiten te moeten wassen) meegemaakt dat ik mijn paard niet perfect wit kreeg wegens direct bevriezen van het water op het paard.
zelfs met enkele van bovenstaande opties krijg je je paard echt niet spierwit
gevolg.. elke keer een 4 voor de verzorging met als commentaar " paard niet wit"

mjah..... dan is het voor mij wel zuur hoor, want ben ondanks dat toch ruim 2 uur bezig om haar netjes te proberen te krijgen, en haar in te vlechten etc.
en dan zo'n bruine of zwarte die zonder borstelen van stal wordt getrokken, en die krijgen allemaal 7'ens en 8ten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:55

Dispar_Vulgo schreef:
Met deze kou kan je prima de benen wassen hoor. Wat voor mij super werkt is betadine shampoo, daar worden de pootjes echt wit van!

Als er nou bijvoorbeeld 1 vlek zit op zo'n kont zit, dan zou je dat nog wel prima met wat warm water en sop kunnen schoon boenen met dit weer. Niet te veel water gebruiken en daarna gelijk een dekentje erop, dan overleven ze het wel :D

Ja voor het paard kan het prima, maar als het vriest en je hebt geen spoelplaats binnen, dan wordt het wel glad buiten ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:04

Marloez schreef:
Ik zou momenteel niet weten hoe ik de gele mestvlekken uit mijn schimmel zou kunnen krijgen zonder daarbij te wassen. :=

Met een spons en een emmer (lauw)warm water kom je ook een eind.

Iemand die duidelijk geen poging gedaan heeft om z'n paard netjes schoon te krijgen krijgt van mij zeker geen 8 op de verzorging. :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:09

Ja in de winter is het voor mij ook lastig om mn tinker's sokken te wassen, maar ik gebruik nu een hele grote emmer met lauwwarm water en zet daar haar been in zo blijft d';r been ook warm :)) en dan daarna fohnen :j

Afbeelding

Ghehe...
[JITP] Hoe was je een Tinker? Bonny-Style!

Als ik een schimmel zou hebben, zou ik gewoon wat spray en een doekje, en schrobben maar op de vieze plekken :+

De jury verwacht een schoon paard, ongeacht het weer. De vorige keer moesten we inrijden in een modderbak... weg witte sokken. Kreeg toch nog wel een 7 gelukkig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:18

Wow wat een braaf paard dat ie zo netjes in die emmer blijft staan! :oo

Ik ga voor: scheren, deken erop en elke dag een spray erover, op concours nog talkpoeder in de vacht.
Met mijn schimmel had ik geen moeite, die hield zichzelf keurig schoon dus een keer extra wassen of desnoods alleen benen en staart en die was wit. De Appaloosa is echt een ramp, die kan ik wel tien keer achter elkaar blijven wassen met biotex, zilvershampoo en bethadineshampoo, maar die blijft op bepaalde plaatsen gewoon geel, ondanks dat ik het netjes bijhield. fiets maar het is niet anders. Een plek ervan is de knieën, dan kun je 's ochtends nog wel even de benen scheren, maar dat doe je ook niet wekelijks natuurlijk. Sprays enzo werken voor geen meter op hem, zelfs niet voor de plekken die makkelijk weg te wassen zijn. Ik hoop dan altijd maar dat de jury niet te scherp naar de gele vlekken blijft kijken, anders mogen ze het zelf wel een keer komen proberen :P gnagnagna.
Als ik twee uur heb staan wassen en ik krijg een vier dan zou ik toch wel eens gaan praten hoor!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:22

@Urielle, tsja, die van mij is blij als die een emmer met hooi heeft blijft ze wel een uur staan als ik zou willen :P Ze vind het zelfs lekker. :')

Heb je mooi mazzel dat je schimmel zich mooi schoon houd, ik wil ook graag een (donkere) schimmel maar vond mn bruine paard altijd wel ideaal _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:29

Bruin is idd een makkelijke kleur en vos ook.
Heel donkerbruin en zwart vind ik nog rotter dan schimmels, daar zie je elk stofje en vuiltje op. Heb je net uitgebreid staan wassen en opblinken, paard helemaal glanzend zwart, zet je ze in de trailer met houtkrullen, stof stof stof, whaaaaaaaah! :wow:

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:33

tja peerdjehobbeln is en blijft n jurie-sport, iedere jurie is anders, de een let meer op de aanleuning en de ander weer op de verzorging.
maar als je er gewoon verzorging in gestopt hebt en er bijvoorbeeld geen strobossen in de staart hangen of plakaaten poep op paardliefs kont dan kan er neit al te moeilijk over gedaan worden lijkt mij.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:34

Urielle schreef:
Bruin is idd een makkelijke kleur en vos ook.
Heel donkerbruin en zwart vind ik nog rotter dan schimmels, daar zie je elk stofje en vuiltje op. Heb je net uitgebreid staan wassen en opblinken, paard helemaal glanzend zwart, zet je ze in de trailer met houtkrullen, stof stof stof, whaaaaaaaah! :wow:

Haha daar heb je wel een punt, vooral als ik bon net geschoren heb, op dr kont allemaal stof. irritant :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:47

Ik heb van iemand die kwam scheren de tip gekregen om er een doek met azijn over te halen, dat helpt wel! Maar goed, dat moet je doen op wedstrijd, want in de trailer stoffen ze zich toch weer onder.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:04

Urielle: dat is handig! ga ik ook maar eens proberen! zondag weer wedstrijd met de zwarte dus tja.. twee witte sokjes die ik ook nog schoon moet maken. ik ga ook proberen of ze er in wil staan maar ik ben bang van niet .. Misschien met kuil maar het is een enorme drukte maker.. moet je bij het staart weken de hele tijd die emmer vast houden ? haha . ik pluis 'm meestal alleen gewoon uit maar nu zit de staart onder de strond ..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:08

De MelanieB variant van wassen werkt wel bij mijn fjord, maar bij mijn zwartje
is dit niet zo'n goed plan.

En met water kliederen op half bevroren erf wordt hier niet gewaardeerd door medestalgenoten
en terecht.. We zijn allang blij dat we heelhuids eventueel de paddock halen.
(heb vanwege gladheid niet 1 1/2 mnd niet gereden)
Overigens hilarisch, heb tot nu toe steeds wittevoet netjes gewassen, kom je op wedstrijd
(oke, hij is ook al wel 1 1/2 x meegeweest, is daar de bak 1 grote bagger bende en vorig keer kon
je alleen laden en lossen in grote blubber plas. grrrr.)
Heb wel geluk dat ie verder zwart is.

Ook altijd leuk, gore staart uitpluizen en dan naar je handen kijken :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:10

Je kan ook met een emmer en een spons in de stal kliederen hoor. :) En zoveel hoeft dat helemaal niet te kliederen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:14

Ik heb vorige week de staart van mijn (bijna witte) schimmel ook alvast onder handen genomen. Die was meer zwart/bruin dan wit (staat 24/7 buiten, maar wel met schuilstal). Stalhouder dacht dat het vergeefse moeite zou zijn, maar met 2 emmers goed warm water en ouderwetse driehoekzeep is hij weer good as new! Morgenavond wedstrijd dus straks nog een keertje wassen en de benen morgen voor het invlechten zodat ze op tijd droog zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:28

KarinvdM schreef:
Je kan ook met een emmer en een spons in de stal kliederen hoor. :) En zoveel hoeft dat helemaal niet te kliederen.

Jij kent mij en die zwarte niet.. (ik smeerpoets en zwarte beetje prettig gestoord)
Met fjordje gaat dat prima, die zwarte kleuter moet nog veel leren :+ ,
insprayen is al een missie. (gaat wel steeds beter)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:36

Ik heb m'n schimmel altijd gewassen in de winter hoor. Hij was dan wel geschoren dus hij was enkel vies op zijn benen, stukje billen en in zijn hals. Staart wassen is nu ook niet zo'n probleem.
Gewoon emmer lauw water en spons en schrobben :)
Sprays, poetsblokjes ed helpen blijkbaar niet op zijn vacht, kon ik wel een uur mee staan poetsen, paard bleef even vies :Y)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:11

ik vind het wel zo netjes als je paard gewoon schoon is.
ook vind ik dat een jury daar punten voor mag aftrekken als er duidelijk veel strontplekken zichtbaar zijn oid.
moet er ook bij zeggen dat ik ook wel juryleden ken, die gewoon op concours gaan met een vies paard (dus echt strontplekken, niet gevlochten met dress. wedstrijd) vind ik echt niet kunnen, omdat je toch ook wel een soort 'voorbeeld' bent.

Spiritus met water verdunnen, doek erin, over je paard halen en hij lijkt al een stuk schoner ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:24

1 emmertje water? mm diegene mag dit paard dan van top tot teen schoonkrijgen met slechts 1 emmer. succes :=

Afbeelding

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:26

Lang leve een schone schimmel!
Het enige wat vies is, zijn de voetjes en staart, maar dat gebeurt met een droogshampoo.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:27

@ Lowara, die van mij heeft een deken op, z'n lijf wordt dus niet vies en z'n benen zijn nog redelijk grijs, dat scheelt ook.
Aan 1 emmer heb ik genoeg om z'n hals en spierwitte manen weer schoon te krijgen. :j (maar die zijn ook een stuk korter. :D )
Voor z'n staart ben ik dan ook nog een of twee emmers nodig