Paard hinnikt constant tijdens proef. Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:13

@upojono; ik snap je wel, je hebt al te lang vriendelijk gereageerd en bent t nu ff zat en mss dat t dan helpt om haar in de eerstkomende wedstrijd een flinke tik te geven. T zou kunnen helpen, ik weet niet hoe je paard erop gaat reageren.

Een groot aantal reacties hier vind ik wel zwaar overtrokken, alsof jij meteen je paard zou mishandelen... ;)
In veel topics zie je juist het omgekeerde staan, bv als een paard vervelend is tijdens de proef (en dan bedoel ik niet hinniken maar anders vervelend) dan geeft men als "advies" om t paard er een keer goed in te schoppen of met de zweep te slaan zodat ze leert dat ze moet luisteren naar jou. En nu stel jij een dergelijke vraag en zou je je paard mishandelen? Nee hoor, een tikkie met de zweep kan best een keer!

En ik ken het getrek en gehinnik naar andere paarden... is niet makkelijk! Enige wat ik kan doen op zo'n moment is heeeeeeel rustig blijven en veel overgangen proberen te rijden (zoals Jury volgens mij schreef?), kost echt heel veel geduld...
Ben benieuwd wat er de volgende wedstrijd gebeurd!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:28

Mijn paarden hinniken ook naar elkaar. Zolang ik met ze bezig ben mag dat dus niet.. nooit. In de proef corrigeren is lastig vind ik. Ik heb het op kunnen lossen door "ei" te roepen, of door even wat steviger ophouding te geven of tik met stevig benen geven van "en nu het erf af dame". Ik ben heel consequent daarin zodat ik nu wel fijn dan de een en dan de ander kan rijden. Ze talen weinig naar elkaar. Alleen pas na verhuizing kwam het negatieve gedrag weer terug. Dus onzekerheid. Weer opnieuw consequent aangepakt en na een week was het weer voorbij. Als beiden paarden proefje moeten rijden dan zet ik de ander er naast zodat ze elkaar zien want anders kan ik net zo goed naar huis en je wordt gek van dat lawaai en je bibbert zelf helemaal want het is een gek gevoel. Op den vreemde is het erg lastig het hinniken te doen stoppen. Lief verontschuldigend lachen naar de jury heb ik ook wel eens gedaan. Die moesten daar erg om lachen want tja het gaat soms zoals het gaat.

Miekemuis_

Re: Paard hinnikt constant tijdens proef. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:46

Bij mij hetzelfde verhaal. Alleen doe ik springen en geen dressuur, in de inrijpiste is er altijd 1 paard dat bleert, die van mij ^^ ik trek het me niet aan (het is ook niet erg in een springconcours). Het is gewoon natuurlijk gedrag, en als de jury dat niet weet moet je dat aan de jury eens gaan melden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:40

Uppojono schreef:
De bak doormeppen is ook weer heel iets anders, dat heb je hier vast ook niet gelezen... Maar aan de rest van de reacties heb ik iets.. Ik zal haar morgen op het voorterrein flink aan het werk zetten en ben benieuwd..

Ik heb wel degelijk gelezen ;)
Je zegt een flinke mep te willen verkopen, maar dat ze het dan waarschijnlijk op een lopen zet...mijn inziens gaat het dan niet om een tikje..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:28

Ik begrijp niet wat er mis is, om je paard te laten weten dat je niet gediend
bent van non-stop hinniken. Zoals de TS zegt is het niet af en toe, maar de hele tijd.
Daar zou ik ook gek van worden..

Ik zou idd eens proberen of ze ermee stopt als je haar een tik geeft.
Aanstellerij weer, paard gaat echt niet dood van een keer een goeie tik hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:40

oooh ik keb het probleem, ik heb er ook zo'n eentje rondlopen hier :n ( nu al een stuk minder gelukkig)
gelukkig heeft de mijne het alleen als ik met 2 dieren op concours ga ( mammie is weg :+ ) of als ze iets bonts of wits heeft gezien op het inrijterrein en daar weg van moet.
heb ook al enkele proeven finaal de mist ingereden omdat ze alleen maar daar mee bezig was, en continue tegen de hand vanwege het vele hinniken.

ik lees hier veel reacties van "" negeren" etc,maar trust me, een beetje fanatiek hinnikend paard in je proef, valt niet te negeren.
je kunt namelijk gewoonweg je oefeningen niet correct rijden :n
ikzelf straf het dan ook af ( OOK tijdens de proeven), want dit is gedrag die ze niet mag vertonen.
onzeker etc, prima, ze vind maar een andere manier om dat te uiten, of leert er maar mee om te gaan. maar tijdens die 12 minuten rijden heeft ze gewoon te luisteren, de rest van dat uur is ze namelijk WEL in de buurt van die anderen op het inrijterrein, of wat de reden ook is dat ze hinnikt.

ik straf het trouwens af door een tik te geven of een spoortje erin te zetten, en meestal "voel" ik elke hinnik aankomen en kan ik met "eh eh" geluiden vaak nog wat corrigeren.
maar als ze echt de hinnikbui heeft, kom ik er toch niet bovenuit, en heeft ze dus gewoon pech.
ik heb mijn paarden als werkdieren, en niet als 3de kind die je zoet aan een handje meeneemt.
paard luistert niet, paard wordt gecorrigeerd. zo simpel is het, en zo simpel laat ik het ook.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:21

Ik herken 't TS. Mijn inmiddels 11 jarige deed het ook. Niet alleen hard, maar ook zo'n hinnik waar geen eind aan kwam. Haar maatje is een schimmel en andere elke schimmel werd luidruchtig begroet. Op het moment dat ze hinnikt ben je idd ff je controle kwijt. Toch ben ik ervan overtuigd dat het spanning is. Thuis hinnikte ze nooit op concours altijd. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet in mij opgekomen was om haar daarvoor een (flinke) mep oid te geven. Ik zette haar zo goed mogelijk aan het werk, trok me er niks van aan en stelde haar eerder gerust dan dat ik het bestrafte. Sterker nog, soms was het zo'n komische actie dat ik gewoon in de lach schoot. Toen concoursen vanzelfsprekend voor haar werden, hield het op.

Nu wordt haar zoon uitgebracht en hij heeft dezelfde gevoeligheid als z'n moeder. Thuis nooit hinniken en op concours wel. Vergeleken bij de eerste keer al een stuk minder. Erop afgestraft wordt hij niet, ook niet door de jury. Er wordt vooral op gereageerd alszijnde groenigheid en het wordt opgelost met een tikkie extra aan het werk te zetten.

Ik ga er ook vanuit dat je niet iets aanleert met geweld. Dat heeft niks met opleiden te maken. Geduld, goede begeleiding en een consequente ruiter/amazone wel. Wij hebben ook geen schrijven geleerd met een regelmatig tik op de vingers met de liniaal. Die tijden zijn geweest. Dat wil niet zeggen dat ze niet hoeven te luisteren. Ze moeten altijd luisteren, dat is ook consequent. Als je dat vanaf het begin af aan vraagt, dan kost dat weinig moeite. Een paard is net als een kind het product van de opvoeding.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:07

Ik heb/had hetmet Friezen. Paard dat ik start is nogal gehecht aan het paard van mijn vriend, een fries dus. En aangezien de meeste friezen wel op elkaar lijken, werd elke fries die we op wedstrijd tegen komen heel vriendelijk begroet.
Ik heb het opgelost door gewoon een klein beetje been te geven, waardoor ze weer op mij let. Het ging van kop omhoog en hinneken, naar hinneken maar wel aan de teugel en nu doet ze het bijna nooit meer.
Denk alleen wel dat het lastiger af te leren is als je paard het al jaren doet.
Hinnekt haar vriendin ook terug, en kan ze haar horen? Het scheelde bij mij enorm als ze haar vriend niet kon horen. Met buiten wedstrijden was het juist fijner als hij naast de ring kwam staan zodat ze hem zag, maar dat kan indoor natuurlijk niet.

Je zou een keer een wedstrijd na kunnen bootsen, dus samen naar een andere bak, samen losrijden en dat jij dan in de binnenbak verder gaat rijden. Dan heb je tenminste de tijd om haar rustig te krijgen en dat ze snapt dat het niet zo eng is alleen. Bij een wedstrijd heb je daar natuurlijk maar 7 min voor.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:36

Erg lastig probleem in de proef. Mijn paard doet dit ook heel af en toe, maar vaak voel ik het wel aankomen, want voordat ze het doet begint haar aandacht voor mij te verslappen. Bij haar is het dan ook gewoon een combinatie van een beetje spanning, maar vooral ook andere dingen dan mij belangrijker vinden op dat moment. }:0

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:44

Net doen alsof je het niet hoort. Vaak op concours gaan, want het gaat vanzelf over. Ze roept andere paarden en wacht op antwoord. Geen aandacht aan geven en stug doorrijden. Dus niet anders gaan rijden, niet mopperen, niet straffen, gewoon rijden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:45

Ik heb het ook gehad met mijn oude paard. Het paard van mijn man liep dan ook op het terrein rond. Die mocht nooit in de buurt van de ring zijn, dan viel het nog mee. Had ze dat paard eenmaal gezien, dan begon het gedoe. Erg lastig, maar inderdaad, het betekende wel dat ik haar niet goed in de hand had en dat ze niet naar me luisterde. Ik probeerde het rijtechnisch op te lossen. Gewoon doorgaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:47

Wendy1978 schreef:
Idd gewoon rustig blijven en vooral niet slaan als ze onzeker wordt!

En verder is het niet JOUW proef
Maar JULLIE proef!

Zonder paard had je niet ver gekomen ;)

ik zie d'r al helemaal zonder paard met cap door die bak rennen :')

inderdaad gewoon rustig blijven. slaan werkt niet. Als jij ergens naar je vriendin roept slaan ze je toch ook niet? :O

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:57

Ik heb tot dusver gelukkig geen klevers gehad, heb daar echt een hekel aan, maar de hengst heeft de eerste wedstrijden wel fanatiek in het rond gebulderd dat hij de man op het terrein was :roll: . Heb vanaf het begin consequent elke keer als hij riep een tik met de zweep bijgegeven, en verder goed voorwaarts rijden en voor zover mogelijk in een dressuurproef bezig gehouden. Heeft drie concoursen geduurd en het was klaar. Nu alleen nog als hij een tijd niet is meegeweest.
Hij is aan het werk, imponeren en sjansen doet ie maar mooi in zijn vrije tijd hoor! Als ik erop zit wil ik de aandacht bij mij.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:48

Ik heb niet alles gelezen, dus zeg dat bij voorhand :o

Wij hebben ook een paard gehad die altijd gilde naar zijn maatje.
Ze gingen dus gescheiden weg.
Ook spraken ze af, dat als ze naar dezelfde wedstrijd gingen, ze zo ver mogelijk uit elkaar probeerde starten.
Dan konden ze elkaar niet tegen komen en scheelde een hoop 'gedoe'... Misschien voor jullie ook een ideetje :j

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:35

Goed aan het werk zetten en op die manier zijn aandacht bij jou houden. Als je hem een tik geeft tijdens het hinniken, heb je grote kans dat hij een moment later weer hinnikt en tegelijk vast wegrent voor de straf. Dus goed aan het werk zetten, belonen als hij oplet en verder negeren is mijn advies.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:39

Er zijn wel degelijk paarden die het van een corrigerend tikje op een lopen zetten. := Maar dat even daar gelaten, TS, komt het paard tegen de hand als hij hinnikt? Negeert hij je hulpen/kan je niet meer verder rijden?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:41

Van 't zomer hadden we voor het eerste beide paarden mee op wedstrijd, nou die van mij heeft niks anders gedaan als hinninken naar zijn vriendje.
Meneer had zijn ogen op steeltjes en ging showend door de baan.
Kreeg ik als commentaar: Mooie proef op muziek :+ Had 4 winst :') Dus het kan ook voordelen hebben!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:49

Mijn pony is net zo.. heeel vervelend.
Zowel inrijden en proef is één gebler...
Ik kan me er ook zo in opjagen.
Pony ging ieder weekend mee op wedstrijd,
en het werd niet beter. Ik heb ze gewoon heel voorwaarts gehouden
en telkens ze wou hinniken zette ik ff men spoor erin en nam ze nadien terug, dat werkte behoorlijk :)

vituslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:30

Ik heb het zelf ook gehad..
gewoon doorrijden, en als hij/zij het doet als je net de ring binnen rijd,
gewoon iets moeilijks doen, dan moet ze haar concentratie er wel bij houden
bijv. wijken of net in welke klassen je zit

su6!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:45

Kan me heel goed voorstellen hoe ts zich voelt.

Zou gewoon een keer goed je benen erin zetten, en als dat werkt inderdaad een keer een goeie tik verkopen, zijn ze vaak wel weer op je geconcentreerd. Hij moet op jou letten, en als daar een keer het stokje voor nodig is: so be it. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:04

mijn vorige paard deed het ook tijdens wedstrijden EN tijdens de proef.
ik ben er aan gewend geraakt en de meeste bekende mederuiters wisten al dat ik er niets aan kon doen.
ik ben vaak boos geworden en heb me geërgerd dus snap goed wat TS bedoeld..
prints werd er juist heter van als ik er boos op reageerde. wel hielp het om wanneer hij hinnikte de aandacht even op te frissen door even een pasje naar voren te rijden.
op een gegeven moment kon ik het gehinnik juist gebruiken! wanneer hij hinnikte zette hij zijn nek op en blies zijn lichaam op waardoor hij actiever oogte.
ik had dan wel eens spanning op de coupon staan maar geen TDH meer... probeer je voordeel er eens uit te halen en bedenk je dat je je frustratie doorgeeft aan je paardje. succes!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:05

ik denk dat hij zijn vriendjes mist? het is natuurlijk wel een groepsdier.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:08

Tsja, een mep geven als hij hinnikt, we geven jou toch ook geen knal als je huilt omdat je heimwee hebt?
Veel kilometers maken op andere tereinen, en als je het voelt aankomen even een ophouding maken zodat ze niet omhoog gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:09

Loopt ze tijdens het hinniken wel gewoon normaal door met haar hoofd? Dus niet kop in de lucht en brullen?
Dan zou ik me er niet te druk om maken..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:13

Er staat toch dat ze er van jury's commentaar op krijgt? lijkt me dan niet dat het paard dan netjes in de aanleuning door blijft lopen ;)

ik kan me heel erg vinden in de post van lowara, gewoon aanpakken die handel.

een kind wat elke keer loopt te schreeuwen en te krijsen in de supermarkt corrigeer je toch ook :?