Vraag aan instructeurs: gewichtslimiet maneges

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:49

Kelly_Taco schreef:
En ja, iedere klant moet op de weegschaal 1x per jaar.
En bij eerdere twijfel al eerder.

Ik heb het er inmiddels ook met wat klanten over gehad, en de eerste kilo's zijn 'op tafel' gekomen zeg maar. En van een aantal mensen geloof ik er helemaal niets van. Maar ze verplicht op de weegschaal zetten vinden we ook zo cru.
Jullie hebben dat dus wel gedaan.
Hoe werd dat ontvangen?
En hoe hebben jullie dat gebracht?

marleeniej

Re: Vraag aan instructeurs: gewichtslimiet maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:26

Dat is natuurlijk ook een probleem: mensen zullen snel een paar kilo's eraf liegen, vooral wij vrouwen zijn erg goed in ons gewicht naar beneden afronden.

Vandaag hebben wij het nogmaals gehad over een gewichtslimiet maar dan op basis van een bepaald bmi. Probleem blijft dan de wat langere man: die weegt al snel wat meer zonder "te zwaar" te zijn.
Maar ook dan moet je het gewicht weten van je ruiters... Wat ik wel een goede vind is gewoon iedereen op de weegschaal: niet alleen de mensen die wat zwaarder ogen maar het zo algemeen mogelijk houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:27

Maar met langere mannen houdt de BMI toch rekening? Bij BMI moet je invullen of je man of vrouw bent...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:31

Bij ons op stal zijn aan een paar mensen op subtiele wijze medegedeeld dat indien ze nog zwaarder worden ze niet meer in de lessen kunnen rijden.

Bij ons hebben we wel een groot aantal wat stevige paarden die aardig wat kunnen hebben dus dat scheelt natuurlijk ook een stuk.

1 oude klant bij ons hebben wij helaas moeten verzoeken om er mee te stoppen ivm dat de paarden het gewicht niet aankonden

Ik ben zelf instructeur en heb ook weleens aan een meisje moeten vertellen dat indien zij nog meer aankomt zij niet meer kan paardrijden, dit werd door zowel ouders als meisje goed opgenomen

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:37

Bij ons is iedereen een keer op de weegschaal gezet.
Zowel kinderen als volwassenen zodat we wisten wat we in huis hadden qua kilo's. Op basis daarvan is gekeken met welke ruiters hebben de paarden moeite en met welke niet. Conclusie was dat er 1 ruiter was die echt te zwaar was voor onze paarden.
We zijn daar een paar kilo onder gaan zitten qua gewicht.
Vanaf toen gewichtlimiet gehanteerd voor nieuwe ruiters. De ene die te zwaar was reeds aan het afvallen en zet dit nog door.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:17

@ Sonja: het bmi houdt daar idd rekening mee. Maar dan kwam de vraag of je deze mannen wel laat rijden maar een lichtere, kleinere vrouw met een hoger bmi niet.
Met andere woorden: mag een zwaardere man wel rijden maar een lichtere vrouw niet op basis van bmi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:06

Ja, als je voor BMI als maatstaf gaat wel. Maar ik denk dat die niet zo moeilijk te verklaren is richting klanten, omdat iedereen wel snapt dat een man van 2 meter en 90 kilo en dus nog net gezonde bmi een betere lichaamsbeheersing en gewichtsverdeling zal hebben dan een vrouw van 1.65 en 85 kilo. En dat heeft een directe weerslag op het paard.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:00

Wij hebben dit wekend voor het eerst een meisje moeten vertellen dat we haar niet kunnen helpen en ook dinsdag moet ik een nieuwe lesklant gaan vertellen dat we haar niet kunnen helpen.

We zijn nu ook bezig om een nieuwsbrief op te stellen en van daaruit een algemene weegsessie te houden. De eerste stappen zijn dus gezet. Mede dankzij dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:05

Fijn om te horen dat ook bij jullie de eerste stappen gezet zijn, het is immers in het belang van onze gezamenlijke grote liefde; het paard.

Ook ik heb inmiddels de eerste gesprekjes gevoerd en ik ben echt heel erg blij verrast door het begrip en het meedenken door de klanten.
Er wordt inmiddels al nagedacht over hoe we dit probleem met z'n allen op kunnen lossen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:55

Ik heb het dus ook eens voorzichtig voorgelegd aan klanten en het viel mij ook op dat iedereen er zo positief op reageerde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:13

Misschien leuk om te lezen voor de meedenkers:
Inmiddels is een van de klanten die zelf aan de zware kant is in gesprek met een kennis die voedingsdeskundige is, om te zien of die met ons mee kan denken en een opstart kan maken met wegen/bmi-bepaling.
De klanten zijn er echt op een positieve manier mee bezig en de eerste afgevallen kilootjes zijn zelfs al gemeld!

Als ons plan definitief is en uitgevoerd wordt, zal ik het hier weer met jullie delen :)

Bedankt voor het meedenken allemaal he, hartstikke fijn!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:18

Ga je ook nog mensen de kans geven die nu aan het rijden zijn om af te vallen en toch te mogen blijven rijden ook al zijn ze nog niet op gewicht? Zodat ze niet meteen van de ene op de andere week niet meer mogen rijden vanwege de nieuwe regeling?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:18

Bij ons is er niet echt een gewichts limiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:21

Zonnetje81 schreef:
Ga je ook nog mensen de kans geven die nu aan het rijden zijn om af te vallen en toch te mogen blijven rijden ook al zijn ze nog niet op gewicht? Zodat ze niet meteen van de ene op de andere week niet meer mogen rijden vanwege de nieuwe regeling?

Ja, maar wel met een flinke beperking in het aantal paarden waarop gereden kan worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:23

Wanneer wil je het gaan invoeren? Ik ben benieuwd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:23

Ik zie jou onderschrift, is het niet een idee dat iedereen met krukje op meot stappen?? Dat zie je op maneges niet maar lijkt me ook een belasting voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:26

Bij ons stapt iedereen met het krukje op :) Daarom proberen we het ook buiten onze eigen manege te promoten. Het is gewoon echt heel veel fijner voor de paarden.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:38

Bij ons op de manege is iedereen verplicht elk jaar een formulier in te vullen.
Met onderandere lengte en gewicht.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:41

Hee Sonja, super dat bij jullie ook zo goed meedenkt!

Bij ons stapt overigens ook iedereen ( hoe klein en licht ze ook zijn ) met een krukje op, merk echt dat de paarden het ook veel fijner vinden en dus beter stil blijven staan.

Ik heb dinsdag ook een slecht nieuws gesprekje gevoerd met een nieuwe lesklant. Het is toch wel heel vervelend hoor, maar een te zware beginner is geen doen voor het paard. Daarbij hebben wij maar een hele kleine manege en weinig paarden die meer gewicht aankunnen en ook nog braaf zijn.

Zou je ons in dit topic op de hoogte kunnen houden van de vorderingen mbt het bepalen van een limiet, hetzij in kg of bmi?
Ik zal de voltige intructrice eens vragen, zij is ook gewichtsconsulente, of ze mee kan helpen met een nieuwsbrief en richtlijnen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:01

Sonja schreef:
Kelly_Taco schreef:
En ja, iedere klant moet op de weegschaal 1x per jaar.
En bij eerdere twijfel al eerder.

Ik heb het er inmiddels ook met wat klanten over gehad, en de eerste kilo's zijn 'op tafel' gekomen zeg maar. En van een aantal mensen geloof ik er helemaal niets van. Maar ze verplicht op de weegschaal zetten vinden we ook zo cru.
Jullie hebben dat dus wel gedaan.
Hoe werd dat ontvangen?
En hoe hebben jullie dat gebracht?

Mensen die eerlijk zijn over hun gewicht zullen daar minder moeite mee hebben.

We hebben alle klanten aangeschreven via brief.
Uitleg gegeven ivm behoudt paarden e.d.

We hebben geen klachten gehad.. ja van de mensen die uiteindelijk te zwaar bleken, al zijn een hoop daarvan afgevallen en rijden gewoon weer mee.

Overigens is opstappen met een kruk bij ons verplicth.