Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:45

Ontzettend eens met Bertie!
Ik tel ook in principe niet op, maar als er bijv een kind op een overduidelijk bange pony toch heel knap cq vriendelijk blijft sturen dan tel ik wel op.
Zo'n kind roep ik dan altijd bij me na de proef. En dan vertel ik dat ze het echt heel knap heeft op proberen te lossen en heel netjes heeft gereden voor hoe bang de pony was, maar dat ik voor de onderdelen geen hoog punt kon geven.
En dat ze een beetje door moeten oefenen etc.

Nu reed ik gister zelf een proefje, met een paardetende 2 zits naast de ring. :+ :+ :+
En ik zat absoluut tegen verlies aan, heb bewust doorgereden, als het verlies is, is het zo. Het is maar 1 punt, maar als mijn paard wat anders zo relaxed is nu halverwege of bijna op het einde mag stoppen, no way. En zo erg is het toch niet???? Was niet van plan bij 10 winstpunten over te gaan.

Punten vielen nog mee, had overigens wel onterecht -6 gehad, maar dat is een andere discussie.

Tsja en verlies geven niet positief,, Misschien niet positief nee, maar misschien wel naar andere combinaties, dat het niveau niet wordt opgekrikt en dat slechte proeven gewoon worden afgestraft.

equis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:00

raket@ bof jij met je -6, dat was het totaal van 2 vergissingen neem ik aan? Heb je nog geluk gehad!

Hoe dan ook een verliespunt verdien je op dat moment gewoon, want qua punten kom je daar dus op uit en alleen maar een proef met 5-jes heb ik nog niet meegemaakt. Er is altijd wel iets waarvoor je toch minstens een 6 kan geven hoor! Of ze moeten zitten te hakken en plakken...maar dan heb ik ook de hand aan de bel! En gaan ze er om een andere rede uit!
Tussendoor optellen vind ik uit den boze, we weten allemaal waar we op uit komen als je er een beetje gevoel voor hebt. Zet er vaak wel extra commentaar bij zodat ze er ook echt iets aan hebben!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:07

Wat mij betreft is het niet nodig om een deelnemer met een dikke verliespunt naar huis te sturen als deze de proef voor 100% verkloot, iedereen heeft weleens dat het helemaal in de soep loopt :D Als de ruiter in kwestie probeert netjes en VRIENDELIJK blijft paardrijden dan zou ik persoonlijk niet een verliespunt uitdelen.

Echter: Gaat de ruiter flink tekeer tegen het paard en is het van de zotte zoals de ruiter met het paard omgaat, dan mag je die van mij met dikke verliespunten naar huis sturen!!!!!!!!
Want het laatste geval zie ik nog weleens gebeuren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:08

@mariellede: ik reageerde op de openingsmail.
@Japeloup: dankje wel!

Algemeen: het openingstopic gaf aan dat op een juryledenbijscholen genoemd is dat er positief gejureerd moet worden. Zelf heb ik een bijscholing in november, dus ben benieuwd!
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de deelnemende juryleden reageerden.
Want 'positief jureren' is een loze kreet, als er het niet in een kader wordt geplaatst.
En zoals de bovenstaande reacties op het topic wel aangeven is hoe betrekkelijk het allemaal is.

Aan de ene kant wordt steen en been geklaagd over die combinaties die te snel doorstromen, aan de andere kant 'mag' je vooral geen verliespunten 'uitdelen'. En tot slot 'moet' je ook nog eens positief jureren.
Ik ben het spoor een beetje bijster. Of moet je vooral iedereen te vriend willen houden?

Persoonlijk ben ik van mening dat goed jureren gelijk staat aan eerlijk jureren en duidelijk jureren.
Wat voor de ene combinatie een 5 is mag voor de andere combinatie niet een 6 worden omdat het zo'n droppie-combinatie is, of moet een eenvoudige pony meer het voordeel van de twijfel hebben dan een superpony?
Ik voel daar niet voor.
Ons is geleerd waar een 1 voor staat. En een 2. En een 3. En een 4. En een 5. En een 6. En een 7. En een 8. En een 9. En een 10.
Gaan we daar opeens aan tornen door de term 'positief jureren' te gebruiken?
Achter de loodlijn mag een keer, maar niet voortdurend. Versnellen bij een verruiming is niet goed. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik daar opeens een sausje 'positief jureren' overheen kan gooien. :Y)

Ah, weer teveel geschreven. :+
Mijn vraag was eigenlijk hoe de juryleden tijdens de bijscholing reageerden. Of werd het als mededeling gebracht?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:12

Moeni11 schreef:
.. dan zou ik persoonlijk niet een verliespunt uitdelen.

Een jurylid 'deelt' geen verliespunt 'uit'.
De ruiter rijdt een verrichting. Het jurylid geeft het cijfer zoals ze geleerd heeft. De uitkomst is de optelsom van de cijfers.
En dat kan uitkomen op een verliespunt.
Maar juryleden delen geen verliespunt uit - dat doet de KNHS. Want die bepaalt hoe de winst- en verliesregeling eruit ziet.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:19

bertie schreef:
[
Maar juryleden delen geen verliespunt uit - dat doet de KNHS. Want die bepaalt hoe de winst- en verliesregeling eruit ziet.

Maar je snapt wel wat ik bedoel toch ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:32

Moeni11 schreef:
bertie schreef:
[

Dan nog kan de ruiter altijd nog zelf afgroeten als het echt zo beroerd gaat.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:36

Suzanne F. schreef:
[

Dan nog kan de ruiter altijd nog zelf afgroeten als het echt zo beroerd gaat.

Tuurlijk, maar dat moet een ieder voor zich weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:38

Moeni11 schreef:
Tuurlijk, maar dat moet een ieder voor zich weten.

Is ook zo, maar dan niet achteraf piepen als je verlies hebt gereden. Je mag tegenwoordig zelf afgroeten zonder consequenties.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:38

bertie schreef:
Moeni11 schreef:
.. dan zou ik persoonlijk niet een verliespunt uitdelen.

Een jurylid 'deelt' geen verliespunt 'uit'.
De ruiter rijdt een verrichting. Het jurylid geeft het cijfer zoals ze geleerd heeft. De uitkomst is de optelsom van de cijfers.
En dat kan uitkomen op een verliespunt.

precies. En met springen en sgw wordt daar niet over geklaagd, en in de dressuur is het iets heel dramatisch :?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:03

Revanches schreef:
En in hoeverre is positief jureren,niet iets te positief? Een beloning geven doormiddel van 8-en en 9-ens ipv een welverdiende 7?
Dan hebben we dadelijk iedereen een klasse hoger, want op die manier kom je natuurlijk eerder aan hoger dan 195 ofwel 2 wp per proef.
Waar ik mij wel in kan vinden is het durven punten doormiddel van 7-ens en 8-en en bij fouten ook een 4 gegeven durft te worden. Dat beloont vaak een combi meer doordat er dan echt duidelijk aangegeven wordt wat wel goed gereden is en wat niet.

Een 4 bij iets wat echt de mist in gaat vind ik niet laag.
Ik geef voor iets wat echt fout gaat rustig een 1, maar bij iets wat heel goed gaat ook 8en en 9ens.
Bij mij kan je verlies rijden, maar ook 3x winst.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:23

Lielle schreef:
precies. En met springen en sgw wordt daar niet over geklaagd, en in de dressuur is het iets heel dramatisch :?

En dat snap ik dus ook niet, als het een toevalstreffer is moet je dat ene puntje wel te boven komen en anders zo slim zijn om af te groeten.
Wat is er nou zo erg aan?
Een deuk in je ego?? Neem aan dat je dat bij 150 ook wel hebt.

(Ps er werd mij inderdaad 2x verkeerd rijden aangerekend terwijl ik geen herstel heb gehoord of heb gereden??? Ik kreeg dus gewoon een 3 -2 de eerste keer en een 5 -4 de tweede keer). Dat terwijl ik mijn lezer niet hoorde en ik zat tussen 2 nachtdiensten in en was zelf ook een beetje de proef kwijt, maar als je puntenaftrek geeft moet je ook de optie bieden om het opnieuw te doen, maar goed andere discussie. Kon me in de rest prima vinden)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:34

ik ben geen jurylid. MAar met 150 is het mij goed duidelijk dat mijn proef bagger en slecht is. En niet rijp ben voor een volgende klasse.
Als een paard achteruit of in verzet of bokkend of ?? de proef doorgaat kan ik een verliespunt indenken om te krijgen maar goed.

Heb zelf gisteren gereden na een jaar niet op wedstrijd te zijn geweest. Ging om ontspannen te rijden. Paard heeft probleem om in de galop sterk te worden en hoofd de lucht in en weg te vliegen. Gevoel is erger als dat het eruit ziet heb ik ooit al op film gezien.
Nu begon het gisteren al gelijk bij binnenkomen met draven dat ze het deed.
Kwam de proef uit dit is een verliespunt. Voor mijn gevoel. EN zat er niet ver vandaan met 153 punten. Tweede proef zaten betere stukjes in en was 161.
Kortom mijn gevoel klopte met de punten. Maar het was duidelijk genoeg.

Heb daarna een andere combinatie gezien in een andere rubriek bij zelfde jurylid. En ik vond dat ze een nette proef wegzette. Ze kreeg echter ook maar 153 punten.

Maar waarom moet je minpunten geven? Geen winst komen ze ok niet verder mee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:42

Het gaat er ook niet om dat ik niet vind dat je geen lage cijfers mag geven of dat je maar als Sinterklaas met winstpunten moet strooien, maar het gaat mij erom dat de boodschap bij 150 ook wel aankomt.
En je ziet dat allang van tevoren aankomen. Als jij overal 4-en geeft maak je mij niet wijs dat je het niet ziet aankomen.
Ik weet meestal al voor het einde van het protocol rond welke punten iemand zit.
Te grof zijn vind ik weer een ander verhaal, dan zou je iemand zelfs kunnen diskwalificeren wegens wreedheid.

Fitzroy

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:45

@bertie, het werd op de bijscholing als mededeling gebracht en daarbij werden ook de cijfers naar boven afgerond in het kader van positief jureren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:15

Moeni11 schreef:
bertie schreef:
[

Jawel hoor. :D
Lees hier maar.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:23

Fitzroy schreef:
Als jij overal 4-en geeft maak je mij niet wijs dat je het niet ziet aankomen.

Maar moet je dan overgaan op het geven van 5en en 6en om een verliespunt te vermijden?? Ik denk niet dat dat de bedoeling is...

Verander jij bij 179 (en 194) dan ook een cijfer om een punt hoger uit te komen zodat er toch een winstpuntje gescoord wordt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:24

Nee, dat doe ik niet. Ik zie wat ik zie, en dat beoordeel ik. Komt dat uit op 179 of 194, jammer dan, ik ga niet krassen en aanpassen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:25

Mijn vraag was eigenlijk aan Fitzroy, omdat zij ook geen verlies wil geven.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:15

Fitzroy schreef:
Te grof zijn vind ik weer een ander verhaal, dan zou je iemand zelfs kunnen diskwalificeren wegens wreedheid.

Toch komt het nooit echt zover dat je dat doet. Maar evengoed staat het me soms ECHT niet aan wat ik voor mijn neus zie. En je vertelt mij niet dat die ruiters wel weten dat ze slecht bezig zijn, want waarom doen ze dat dan? Die moeten gewoon even met hun neus op de feiten gedrukt worden. Kan je niet onderuit, ik punt gewoon elk onderdeel afzonderlijk en als dat per ongeluk een verliespunt wordt, dan heeft diegene dat waarschijnlijk ook verdiend. Het is bij mij nog nooit voorgekomen dat ik een eerlijk rijdende ruiter/amazone met een proef met enorm veel fouten met verlies weg moest sturen.

KarinvdM schreef:
Een 4 bij iets wat echt de mist in gaat vind ik niet laag.
Ik geef voor iets wat echt fout gaat rustig een 1, maar bij iets wat heel goed gaat ook 8en en 9ens.
Bij mij kan je verlies rijden, maar ook 3x winst.

Bij mij hetzelfde :j

Fitzroy schreef:
@bertie, het werd op de bijscholing als mededeling gebracht en daarbij werden ook de cijfers naar boven afgerond in het kader van positief jureren.

Dat vind ik wel echt vreemd.. Bij ons op de cursus werd positief jureren uitgelegd als omhoog en naar beneden durven te punten. Niet als naar boven afronden.. :\

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:48

Ik bedoel daarmee te zeggen dat als jij twijfelt tussen 2 cijfers je dan naar boven moet punten.

En om antwoord te geven op Karin: als ik op 179 uit zou kunnen komen en ik vond het over het geheel genomen wel winst waard geef ik idd het puntje erbij in de lagere klasses. Misschien dan toch Sinterklaas :D
Het is hobby hoor, geen topsport. Maar misschien ben ik wel te positief ingesteld dan.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:49

Dat begrijp ik best, maar toch vind ik het vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:54

Zoals ik eerder zei is het een hobby in competitie verband. In competitie kan je wel eens teleurgesteld worden dat het niet gaat zoals je wilt, of dat je verliest. Kan je daar niet tegen moet je puzzels gaan leggen, maar niet op wedstrijden uitkomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:58

Ben geen jury en dit is niet de visie van de KNHS.

In mijn ogen is positief jureren, opbouwend commentaar geven bij diverse onderdelen,
dan wel bij het geheel.
Zodat je als ruiter weet waar je aan moet gaan werken.
Heeft in mijn ogen dus niet meteen iets met de punten op zich te maken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:59

Als ik twijfel tussen 2 cijfers ga ik niet altijd omhoog, ik doe dan vaak bij de 2e keer twijfelen wel het hogere punt.
Ik verander het alleen bij de kleintjes soms in 180 als ik op 179 uitkom, maar meestal laat ik het staan. Bij een pechfoutje ofzo wil ik ook nog wel eens een puntje erbij doen bij 179.