hengst uitbrengen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:55

Fitzroy schreef:
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. In mei een 3-jarige in de ring! Eerste jurylid had het niet gezien, ik heb de combinatie uitgesloten en die was niet blij.
Ik heb de maandag erna de KNHS gebeld dat ik het vreemd vond dat de KNHS zomaar startkaarten af geeft voor paarden die nog niet uit mogen komen.

Hoe reageerde de KNHS in dat gesprek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:52

Fitzroy schreef:
KarinvdM schreef:
Is dat echt zo? Dan mogen ze dat ook wel wat verder door gaan voeren.
Ik had een paar jaar geleden op een conours in juni een paard in de ring van 3-jaar oud.
Startkaart en coupons worden dus blijkbaar gewoon uitgegeven op het moment dat een paard nog niet mag starten.

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. In mei een 3-jarige in de ring! Eerste jurylid had het niet gezien, ik heb de combinatie uitgesloten en die was niet blij.
Ik heb de maandag erna de KNHS gebeld dat ik het vreemd vond dat de KNHS zomaar startkaarten af geeft voor paarden die nog niet uit mogen komen.
Ik ben benieuwd of dat nu aangepast is.

Nee hoor, volgens mij kan dat nog steeds! Heb laatst ook startkaart aangevraagd voor 3jarige, wel per 1 okt dus legaal. Maar amazone die hem eigenlijk zou gaan starten, heeft al vanaf maart startkaart en coupons thuis liggen voor de combinatie, niet wetende dat het toch nog niet was toegestaan te starten. KNHS ook niks over laten weten, terwijl startkaart aanvraag toch min. 6 maanden voor datum van legale starten al aangevraagd is.

Nimber

Re: hengst uitbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:58

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Vriendin van mij heeft ook een hengst gestart. Gewoon startkaart aan gevraagd en zelf nooit eerder geklasseerd geweest pas toen ze al L1 met WP was kwam ze er achter dat ze helemaal nooit met de hengst had mogen starten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:18

kleinvosje schreef:
Je jureert een B rubriek. Je krijgt een combinatie in de ring die zo bar slecht rijdt, dan je niet meer dan 155 punten kunt geven. Pas later hoor je dat het paard een hengst is. Een hengst uitbrengen mag, maar alleen als de ruiter/amazone zelf L2 is geweest. Aan de manier van rijden is niet af te zien dat dat ook echt zo geweest zal zijn.

Als je niet zeker weet hoe of wat, dan laat je dat toch gewoon lopen?
Je hebt het nu over horen zeggen en vermoedens, geen echte grond om dingen te ondernemen. Je hoeft geen detective werk erbij te doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 08:37

Ik wil ook geen detective werk verrichten Lusitana, ik vroeg het me gewoon af. Als dat ook niet meer mag...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:47

De dag nadat ik een wp haalde in de L2 met de merrie van de buurman, heb ik de startkaart aanvraag voor onze hengst de deur uit gedaan. De KNHS was nog niet helemaal bij met het verwerken van mijn wp's en daardoor wilden ze in eerste instantie de startkaart niet uitgeven.

Er wordt dus wel degelijk gecontroleerd! Maar wellicht dat er wel eens iemand tussendoor glipt.

Daarbij komt dat iemand op een heel braaf paard wel L2 + 1 kan zijn geweest, maar op een iets minder makkelijk paard er helemaal niets van bakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:12

kleinvosje schreef:
Ik wil ook geen detective werk verrichten Lusitana, ik vroeg het me gewoon af. Als dat ook niet meer mag...

Ik val je niet aan, ik snap je vraag, ik zeg alleen dat je (ter plekke) geen extra werk op je hoeft te nemen. De KNHS heeft een startkaart uitgedeeld aan de combinatie dus het is hun verantwoording. (Vind ik).
Als je gewoon rechtstreeks had gevraagd : Hoe zit het eigenlijk met hengsten, wordt er echt wel gecontroleerd of de ruiter L2 is, had je ook de antwoorden gehad die zoekt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:22

Wij als vereniging hebben het ook eens gehad. Die jury heeft een aantekening gemaakt op de papieren voor official van de dag. Gezien nu alle jury's op een wedstrijd dag moeten ondertekenen is dit denk ik een mooie weg: jij hebt aan je plicht voldaan en hoeft vervolgens niet dagenlang te denken 'en nu'. Ondanks de vermoedelijke 'valse' start op onze wedstrijd hadden we wel een keurig rapportje! :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 13:32

Lusitana, ik heb geen extra werk op me genomen. Ik vroeg wat JULLIE zouden doen. Zoals Rytir doet, zij geeft een mogelijkheid wat je kunt doen!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:15

Misschien was ze al wel L springen geweest, genoeg springers die echt niet kunnen dressuren..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:15

Je moet L2 dressuur zijn geweest voor de dressuur volgens mij, even reglementen zoeken...

*edit, je mag inderdaad L springen geweest zijn om B dressuur te mogen starten, dacht dat dressuur en springen gescheiden was wat dat betreft.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:20

kleinvosje schreef:
Je moet L2 dressuur zijn geweest voor de dressuur volgens mij, even reglementen zoeken...

*edit, je mag inderdaad L springen geweest zijn om B dressuur te mogen starten, dacht dat dressuur en springen gescheiden was wat dat betreft.

Ik mocht mijn hengst in de dressuur starten omdat ik M springen was met mijn fjord bij de NPC. Heb toen een kopie van mijn NPC diploma op moeten sturen.

edit: Mijn bericht kwam tegelijk met jouw edit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:25

Dat is toch niet zo bij de paarden !! alleen bij de pony's moet je toch L1/L2 dressuur gereden hebben eom een hengst te starten ??

Anders ken ik nog wel een paar ruiters die illigaal bezig zijn hahahah

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:26

Nee, ook bij de paarden. Staat in de reglementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:37

Oh ok !! := gaat lekker bij de KNHS !! Weet al 4 ruiters die nooit gestart hebben
en nu voor het eerst zijn gestart met een hengst :+ ... En ze hebben een startkaart

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:39

Ik heb inmiddels antwoord van de KNHS op mijn vraag die ik gesteld had, hieronder het antwoord...
Citaat:
Paarden waar een startkaart mee wordt aangevraagd komen bij ons in de database te staan. Ook het geslacht wordt daarbij vermeld. Het is systeemtechnisch onmogelijk om een startkaart aan te vragen wanneer je hier nog niet de leeftijd voor hebt of nog niet de klassering voor hebt. Mijn KNHS geeft hier dan een foutmelding op. Het enige wat zou kunnen is dat het paard als ruin is ons systeem staat, maar dan heeft de ruiter ongeldige startdocumenten omdat het geslacht niet klopt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:43

Maar als zo'n hengst lastig is of moeilijk of weet ik het zegt dat toch niet dat de ruiter geen L2 heeft gereden? Al zit er een Z ruiter die eerst een brave schoolmeester had dan op een lastige/vlugge hengst...dan kan het er ook niet uit zien. Lijkt me dat de KNHS dit controleert. Lijkt me niet dat mensen het gaan uittesten of ze gepakt worden als ze nog geen L2 hebben gereden? En om L2 te hebben gereden met een ander paard, daar hoef je geen sterruiter voor te zijn :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:45

Zonnetje81 schreef:
Maar als zo'n hengst lastig is of moeilijk of weet ik het zegt dat toch niet dat de ruiter geen L2 heeft gereden?

Mee eens, maar het probleem zat hem hier niet in het paard, maar in de ruiter. Die REED niet, maar liftte mee. Paard zag er niet uit als moeilijk te rijden. Als je als ruiter dan met boogjes in de teugels rondrijdt, figuren niet afwerkt en uitrijdt, en het paard niet een beetje in verbinding rijdt, ligt het niet aan het paard maar aan de ruiter, daarom had ik mijn twijfels aan de klassering van de ruiter.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:49

Ah zo, maar goed uhhh *denkt* misschien heeft ze eerst een paar jaar op een tjoeketjoek paard gereden en als je lang genoeg meer lift kan je wel een keer L2+wp worden...denk ik als ik soms zie wat er rond rijdt :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:50

Zou kunnen zonnetje, maar snap je mijn twijfel?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:51

Ja ik snap het! Maar hij was dus verder wel braaf? Had al wel begrepen dat het geen gevaar op de weg was :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:54

Het was een hele lieve, reageerde verder ook helemaal niet op andere paarden. Waar ik ook nog aan gedacht heb is dat degene die vertelde dat eht een hengst was, het gewoon mis had...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:55

Deed het paard vervelend, of maakte de ruiter fouten?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:56

Staat hierboven vienna, het lag aan de ruiter, paard was superbraaf...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:57

kleinvosje schreef:
Het was een hele lieve, reageerde verder ook helemaal niet op andere paarden. Waar ik ook nog aan gedacht heb is dat degene die vertelde dat eht een hengst was, het gewoon mis had...

Zou ook kunnen!