Kater overhouden van jureren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:24

Goh, hier schrik ik eigenlijk wel van. Zelf ook wedstrijden gereden met een haflinger en ook meegedaan met wedstrijden die georganiseerd waren door De Aangespanen Haflinger en de KVTH. Mijn mening is dat je de regels weet, dus je spullen voor elkaar hoort te hebben. Heel raar dit vind ik. Oke paspoort in de auto, niet echt handig, maar kan gebeuren. Maar dat van die entingen en chips, nee daar kan ik niet bij. Ik vind dat de TS zich niet schuldig hoeft te voelen, als je officieel start hoor je de regels te kennen toch..

window

Re: Kater overhouden van jureren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:04

het is wel banketstaaf dat sommige van ver kwamen om daar te rijden
maar regels zijn regels inderdaad

ik heb in totaal misschien 3x het paspoort moeten laten zien
in de 4 jaar dat ik wedstrijden heb gereden
en dat is het totaal van 2 verschillende paarden :+
heel veel jury's vragen er gewoon ook niet om
en ik denk dat mensen daar misschien ook wat makkelijker door worden

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:10

Regels zijn regels. Jammer dat mensen van ver kwamen, maar je moet je spullen in orde hebben.

Zelf heb ik nog maar 1x een paspoort controle meegemaakt en 1x een controle op het harnachement. Eigenlijk zou dit vaker moet gebeuren, juist ook op de kleine wedstrijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:26

Ik ben er helemaal voor om de paspoorten te laten controleren bij het secretariaat EN daarna meenemen naar je baan. Vaak kijkt een jury ook even vluchtig of de aftekening en afstamming klopt met de coupon die klaar ligt. Je papieren in de auto laten liggen gaat hier in het Noorden iig niet op, die moet je bij de juryauto tonen, of je nu wel of niet een groom hebt!

Als je entingen niet in orde blijken te zijn, kan je paard lekker in de trailer blijven en lopen de andere paarden minder kans om ergens mee besmet te raken, dus die enting controle graag voordat het paard de trailer verlaat....
En chipcontrole op een wedstrijd mag ook wel vaker, de laatste keer voor ons was op de bitloze wedstrijd te Ermelo, meer dan een jaar geleden...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:31

Frantic schreef:
Je papieren in de auto laten liggen gaat hier in het Noorden iig niet op, die moet je bij de juryauto tonen, of je nu wel of niet een groom hebt!

Ja, dat klopt, dacht ook dat dat overal wel normaal was, maar het komt dus inderdaad meer in het noorden voor dan elders. Heb als ik naar de ring ga dan ook altijd een rugzakje om met m'n papieren erin.

Trouwens, bij het springen wordt er in het noorden dus niet naar gekeken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:41

Als deelneemt aan een wedstrijd weet je dat je papieren in orde moeten zijn en je paard of pony moet voldoen aan de entingsregels dus TS spoel je kater weg je hebt gehandeld zoals dit voorgeschreven staat in de regelementen! Ondanks dat ik je katergevoel herken ;)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:45

De basisenting is een pre met de jaarlijkse entingen erbij natuurlijk. Als je op wedstrijden gaat is het misschien wel verstandiger om het 2 jaarlijks te doen met Rhino erbij.
Ik vind dat je in je recht stond. Belachelijk om te zeggen dat de club laagdrempelig is. Helemaal qua gezondheidszorg!

Het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om alles goed voor elkaar te hebben. Eigenlijk een controle bij inschrijving van de entingen zou geen verkeerd idee zijn. Dan is het paard nog niet op het terrein geweest...

Ik (mijn 'groom')heb altijd een heuptasje met de laatste benodigheden erin mee, waaronder dus het paspoort. Ik ent 2 x per jaar incl. rhino.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:48

Maar ik vind het zo jammer dat nu de jury met de kater zit terwijl die eigenlijk bij de organisatie thuis hoort!
Die hadden hun leden beter moeten informeren en moeten eisen dat iedereen, dus ook diegene die niet regelmatig officieel starten, hen correcte papieren en entingen moesten kunnen overleggen.

Dan had het niet op het bord van de jury gelegen. Had die ook niet met een kater thuisgekomen.....

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:36

dit doen ze ook het staat onder andere op de site waar je je kon aanmelden enz , dus de vereniging heeft het gemeld.
maar als je officiele wedstrijden rijd hoor je dat toch zelf wel te weten
het ligt aan de deelnemers zelf

kopie van de site :
Citaat:
Graag aandacht voor het volgende: Van alle aanwezige paarden kunnen door jury’s entingen (influenza en tetanus) , chip en paspoortgegevens worden gecontroleerd, meestal gebeurt dit steekproefsgewijs. Zorg dat je je zaken goed voor elkaar hebt, zodat je voorkomt dat je wordt uitgesloten van deelname. Een en ander geldt ook voor deelname aan de onderdelen op zondag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:55

Relaxed schreef:
Tja ik zou iemand echt niet diskwalificeren om een basisenting uit 2002 :n

Dat vind ik wel wat raar. Een week later komen ze bij mij en ik gooi zo iemand eruit en de ruiter snapt er dan niks meer van want vorige week is het ook gecontroleerd en toen was het wel goed...

Maar ik neem aan dat je het dan ook nooit controleert?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:08

Born2BCrazy schreef:
Regels zijn regels!
Die zijn voor iedereen gelijk en ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat iemand gedisqualificeerd wordt wanneer hij/zij zijn spullen niet voor elkaar heeft.. De rest heeft immers toch ook alles op orde?
Zo moeilijk kan het nu ook weer niet zijn denk ik dan :o

Ik denk dat ik als jury een waarschuwing zou geven en een aantekening zou maken dat ze het binnen een bepaalde tijd in orde moeten maken en dat ik of de organisatie het bewijs toegestuurd moet krijgen. Om nu bv meteen een brief naar de KNHS te laten sturen dat vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan. Degene krijgt als hij pech heeft meteen een jaar voorwaardelijk, alsof je iemand iets heel ergs aangedaan hebt.

En ik vind wel dat je je spullen in orde moet hebben maar soms gaat er gewoon een keer wat mis. 8-)
Het is trouwens wel fijn dat ze er op een gewone wedstrijd achter komen dat er iets niet in orde is, op een Kampioenschap is het toch wat zuurder..

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:10

KarinvdM schreef:
Relaxed schreef:
Tja ik zou iemand echt niet diskwalificeren om een basisenting uit 2002 :n

Dat vind ik wel wat raar. Een week later komen ze bij mij en ik gooi zo iemand eruit en de ruiter snapt er dan niks meer van want vorige week is het ook gecontroleerd en toen was het wel goed...

Maar ik neem aan dat je het dan ook nooit controleert?

Jij bent ook zo streng ;)

Ik denk dat het allemaal wel mee valt met dat enten, ik vind het erger als men met een ziek snotterig paard, die wel goed geent is, op de wedstrijd komt.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:25

Maar als iemand z'n enting uit 2002 niet op orde heeft, worden ze door de KNHS op bijvoorbeeld de Hippiade ook uitgesloten. Helemaal vervelend als dit op gewone wedstijden dan niet gebeurt...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:39

ik heb in de 3 jaar dat ik ( zeer actief) concoursen rijdt, nog nooit een paspoort hoeven laten zien :?
en ik start in verschillende regio's/provincies ( Overijssel, Drenthe en Utrecht)

vind trouwens wel dat je gelijk hebt hoor, de inentingen horen op een gewoon officieel concours in orde te zijn, klaar.
is niet jou schuld dat deelnemers niet correct hebben gehandeld, en hadden ze van tevoren kunnen weten. laagdrempelig concours is prima,maar er zijn wel regels, en die heb je netjes aangehouden :j

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:12

Ik denk dat het allemaal wel mee valt met dat enten, ik vind het erger als men met een ziek snotterig paard, die wel goed geent is, op de wedstrijd komt.[/quote]

Deze kun je ook niet laten starten in het kader van het paardenwelzijn.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:20

Joki schreef:
wat ik me wel afvraag is of de TS de officiele rubriek heeft gejureerd of de proef zonder startkaart.

Bij degene die officieel starten kan ik prima begrijpen dat alles perfect in orde moet zijn. Bij het gedeelte zonder startkaart heb ik er minder moeite mee als het net niet helemaal klopt. Die mensen rijden 1 proefje per jaar en komen daarvoor vanuit het hele land naar de haflingerdag in Ermelo. Tja als je dan een basisenting uit 2000 mist maar verder gewoon geent hebt til ik daar niet echt zwaar aan

Ook als je zonder startkaart wilt starten moeten de inentingen in orde zijn.
een basisenting is niet voor niets een ''basis'' enting en moet ook gewoon in orde zijn ook al is deze enting uit 1995 en klopt alles verder is er geen probleem.
Er komen bij mij in de baan ook geregeld combinaties met entings''problemen'' en hoe sneu het ook is regel zijn nu eenmaal regels en enten is gewoon belangrijk voor je paard.
Verder vindt ik persoonlijk dat TS beter contact op kan nemen met de KNHS met haar ondervindingen en zodat deze hier misschien iets mee kan doen ipv klagen op bokt.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:27

Ik heb de officiele proef gejureerd en dus met startkaart. En ik kan je nu al zeggen dat de KNHS hier verder zelf niets aan doet alleen mij toezeggen dat ik juist gehandeld heb. En ik klaag niet op bokt, wilde het gewoon even kwijt en kijken hoe andere mensen erover dachten. Ik sta nog steeds achter mijn beslissing, is alleen niet altijd even makkelijk hoor.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:38

Vreemd dat dit per regio zo kan verschillen. Ik heb een aantal jaar wedstrijd gereden in Friesland en moest altijd mijn paspoort laten zien, bij elke proef. Werd altijd doorgebladerd; gecontroleerd op entingen en of het wel de goede pony was.
Op outdoorwedstrijden dan, hoe het indoor ging weet ik eigenlijk niet meer.

TS ik vind jouw actie dus logisch, al blijft het idd wat sneu voor de mensen die weer naar huis kunnen. Maar beter nu dan op een belangrijke wedstrijd.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:54

comikasa schreef:
Citaat:
Ik denk dat het allemaal wel mee valt met dat enten, ik vind het erger als men met een ziek snotterig paard, die wel goed geent is, op de wedstrijd komt.

Deze kun je ook niet laten starten in het kader van het paardenwelzijn.

Maar als de eigenaresse het snot even weghaald en vanuit de juryauto kan je ook niet alles zien, dan vind ik dat erger als dat je met een gezond paard komt waarbij per ongeluk er iets mis is gegaan met de enting..
Hier in Friesland wordt eigenlijk altijd naar de entingen gekeken bij de buitenwedstrijden, het is wel eens zo dat de tweede jury er niet naar kijkt omdat de eerste dat al gedaan heeft.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:58

Binnen de mensport ben ik gewend dat bijna elke wedstrijd gecontroleerd wordt op entingen en geldige startkaart.

Ik raad TS aan een officiele brief te sturen aan het bestuur van de Aangespannen Haflinger. Het staat bij de inschrijving vermeld dat onder KNHS regels wordt gereden en dat paspoort en startkaart in orde moet zijn.
Mogelijk dat volgend jaar nog meer aandacht geschonken kan worden aan de controle. Want het blijft zuur dat je niet mag starten omdat je je papieren niet in orde heb. Regels zijn regels.
Het is apart dat TS de startkaarthouders heeft gejureerd; daar zou je toch van kunnen verwachten dat de papieren in orde zijn. Bij zonder startkaartstarters kan ik me voorstellen dat de ruiters niet op de hoogte zijn van alle regels en dat het meestal verzorgpaarden zijn die ze 1 x per jaar op een wedstrijd uitbrengen.

Wat mij wel stoort, is de uitspraak zonder enig vorm van bewijs dat bij de Haflingers veel paarden starten met een paspoort en startkaart die niet bij de haflinger hoort. Als je in de haflingers zit, zie je echt wel verschil tussen de ene of andere haflinger. Ik vind deze opmerking echt niet kunnen. En het stoort mij echt. }>
Kijk maar eens naar een filmpje van de parade; er is geen haflinger hetzelfde
Ik vind het storend dat je als jurylid dergelijke ongefundeerde en ongenuanceerde opmerkingen plaatst op een openbaar forum.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:01

janouk schreef:
Binnen de mensport ben ik gewend dat bijna elke wedstrijd gecontroleerd wordt op entingen en geldige startkaart.

Wat mij wel stoort, is de uitspraak zonder enig vorm van bewijs dat bij de Haflingers veel paarden starten met een paspoort en startkaart die niet bij de haflinger hoort. Als je in de haflingers zit, zie je echt wel verschil tussen de ene of andere haflinger. Ik vind deze opmerking echt niet kunnen. En het stoort mij echt. }>
Ik vind het storend dat je als jurylid dergelijke ongefundeerde en ongenuanceerde opmerkingen plaatst op een openbaar forum.

Als je goed had gelezen is dit geen uitspraak van de TS maar van iemand die door rondliep. Om nu gelijk zo overdreven te reageren is ook zo wat. Daarbij hoef je je toch niet gelijk zo aangesproken te voelen? Als jij alles voor elkaar hebt is het toch prima. Ik geloof best dat er in die wereld wel eens gerommeld wordt. Hetzelfde geld voor zoveel andere rassen. Dus ik vind het storend dat jij direct dergelijke ongefundeerde opmerkingen plaatst jegens El_paso.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:13

Het gebeurt nog te vaak dat de inentingen niet kloppen, ook op ''officiele wedstrijden'' kom ik het te vaak tegen en ik begrijp dat TS zich er schuldig over voelt maar ''helaas'' is zij niet de enige die dit gebeurt.
Kijk hoe meer ''klachten'' er binnenkomen bij de KHNS hoe beter,zij kunnen door middel van bijv een aparte brief of apart hoofdstuk in de Paard en Sport een en ander beter onder de aandacht brengen.
TS het is niet rot bedoeld maar het is beter om toch deze frustraties te melden bij de KNHS en niet op bokt te plaatsen op deze manier, ik vindt het een klein beetje onproffesioneel maar vat het niet verkeerd op.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:19

Tegenwoordig wordt alles besproken op internet. Ik vind best dat je gewoon eens je ervaringen van de dag kan delen op internet. En vragen wat anderen hiervan vinden, of hoe zij hier op gereageerd zouden hebben.

Dus geheel onproffesioneel is het niet, maar je vraagt gewoon naar meningen. Dat is toch niet zo heel raar? Misschien heeft de TS de KNHS al ingelicht, of is zij van plan dit te gaan doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:19

janouk schreef:

Ik raad TS aan een officiele brief te sturen aan het bestuur van de Aangespannen Haflinger. Het staat bij de inschrijving vermeld dat onder KNHS regels wordt gereden en dat paspoort en startkaart in orde moet zijn.
Mogelijk dat volgend jaar nog meer aandacht geschonken kan worden aan de controle. Want het blijft zuur dat je niet mag starten omdat je je papieren niet in orde heb. Regels zijn regels.
Het is apart dat TS de startkaarthouders heeft gejureerd; daar zou je toch van kunnen verwachten dat de papieren in orde zijn. Bij zonder startkaartstarters kan ik me voorstellen dat de ruiters niet op de hoogte zijn van alle regels en dat het meestal verzorgpaarden zijn die ze 1 x per jaar op een wedstrijd uitbrengen.

Wat mij wel stoort, is de uitspraak zonder enig vorm van bewijsdat bij de Haflingers veel paarden starten met een paspoort en startkaart die niet bij de haflinger hoort. Als je in de haflingers zit, zie je echt wel verschil tussen de ene of andere haflinger. Ik vind deze opmerking echt niet kunnen. En het stoort mij echt. }>
Ik vind het storend dat je als jurylid dergelijke ongefundeerde en ongenuanceerde opmerkingen plaatst op een openbaar
forum.

en toch komt dit denk ik ontzettend veel voor.
zowiezo heeft de ts wel bewijs, want een deelnemer heeft het hier over gehad, en ts meldt dit alleen maar hier dat ze dit als jury zijnde te horen kreeg notabene.
ikzelf denk namelijk ook dat er flink gesjoemend wordt, al helemaal bij rassen die erg op elkaar lijken.
zelfs mijn Tinker die best opvalt, klopt technisch het paspoort niet van, en een beetje jury zou mij kunnen uitlsluiten, ook al klopt de chip perfect met het transponmder nummer in hetzelfde paspoort.
mijn merrie is namelijk bruinbont ipv vosbont ( en zeeer duidelijk donkerbruin bont), maar ze staat wel op papier+startcoupons etc als zijnde vosbont.
en in die 3 jaar op 1 keer na nog nooit een opmerking over gehad dat de kleur niet klopt :+
dus bij een beetje haflinger/fjord.. is dit denk ik redelijk makkelijk om even een dier om te wisselen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:22

Nou dit is nou precies zo'n voorbeeld. Jury's kunnen gewoonweg al die dieren die veel elkaar lijken, ookal verschillen ze soms van kleurtoon, niet uit elkaar houden. Dat kun je de jury's ook niet aanrekenen/

Wel lastig dat ze verkeerd in het paspoort staat. Ben je niet bang dat je uitgesloten wordt? Kun je het niet laten veranderen? Maar ik geloof best dan de meeste het niet zien :)