Blijven doorzitten ipv lichtrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Blijven doorzitten ipv lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:27

Er is gewoon een punt afgetrokken en er stond bij vermeld dat ik wel moest lichtrijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:04

Yvank_ schreef:
Er is gewoon een punt afgetrokken en er stond bij vermeld dat ik wel moest lichtrijden.

En zo hoort het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:06

Jammer dat 1 jurylid er wel opschreef dat er 2 punten voor houding en zit waren afgetrokken wegens niet lichtrijden.. Maargoed dat is dan maar jammer in de M1 heb ik er geen last meer van :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:07

ik zat me laatst te bedenken dat ik er in de lagere klasses best voorstander van zou zijn om lichtrijden of doorzitten gewoon vrij te geven. Bij sommige paarden werkt het prettig om door te zitten en bij andere precies andersom. En dan vanaf het M verplicht doorzitten met bv in het L2 doorzitten en in de middendraf doorzitten/lichtrijden vrijlaten.
Ik ga het eens aan de knhs mailen.

@yvank, weer een jury met eigen interpretaties dus.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:35

@Lielle, daar zou ik dus geen voorstander voor zijn.
Die B en L1 is een goede controle of iemand op het juiste been kan lichtrijden en de L2 is voor sommige al lastig vanwege het doorzitten maar is dan net weer iets makkelijker dan de M omdat je bij die middendraf nog 'mag' lichtrijden.
Hier is wel overna gedacht.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:37

Ik zou het ook geen positief iets vinden denk ik. Met name voor de jonge, kan doorzitten nog behoorlijk belastend zijn, en ten koste gaan van het gaan van het paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:01

dat wordt toch vanzelf afgestraft door de jury?
En dat op het goede been lichtrijden kun je prima toetsen door bv een paar onderdelen (twee halve grote voltes?) wel te laten lichtrijden. In de sgw zijn er in de internationale proeven stukken waarin lichtrijden/doorzitten vrij gegeven is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 08:30

Maar dan heb je het over internationale proeven, das dan toch ook weer een andere niveau dan de B en L proeven in de basis dressuur?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:12

ja, maar dat maakt toch niet uit? Dat zou het juist minder voor de hand liggend moeten maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:15

Dat weet ik niet, je kunt ervan uitgaan dat iemand die internationaal SGW rijdt, wel fatsoenlijk op een paard kan zitten. Bij een boel basissport ruiters zet ik daar grote vraagtekens bij, en die gaan dan allemaal verkrampt op een paard zitten omdat ze doorzitten mooier vinden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:17

Dan straft de jury dat toch af? Dan doen ze het maar 1 keer. Ik zie nu ruiters die verplicht moeten doorzitten in het L1 (bv in het wijken) tewijl dat veel vloeiender zou gaan als ze zouden mogen lichtrijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:20

Het zal afgestraft worden ja, maar ik merk nu ook al vaak genoeg dat de ruiters de opmerkingen op de coupon niet serieus nemen. Ik denk echt dat de paarden er de dupe van zullen worden...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:24

Lielle schreef:
Dan straft de jury dat toch af? Dan doen ze het maar 1 keer. Ik zie nu ruiters die verplicht moeten doorzitten in het L1 (bv in het wijken) tewijl dat veel vloeiender zou gaan als ze zouden mogen lichtrijden.

Lichtrijden tijdens het wijken...zal wel wennen zijn maar dat kan ik niet hoor :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:27

in de vorige L1 proeven was dat juist verplicht ;) ik vind het ideaal met een jong paard.

Kleinvosje, maar dat is toch een ander probleem?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:30

Lielle schreef:
in de vorige L1 proeven was dat juist verplicht ;) ik vind het ideaal met een jong paard.

Is dat zo.??..moet je nagaan hoe lang het geleden is dat ik een proef gereden heb. :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:31

Ik weet niet of het een ander probleem is. Het gaat om het welzijn van het paard.
Ik ben het met je eens dat de ruiter dan zelf de juiste beslissing moet maken, maar het gebeurt vaak niet. Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand doorgaat naar een hogere klasse terwijl ze daar niet aan toe zijn? Met dit is het ook zo denk ik, ze gaan doorzitten in de hele proef, terwijl ze daarmee het paard in de weg zitten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:40

Ik vind het L1 zeer irritant, het is continu lichtrijden, doorzitten,lichtrijden, doorzitten....soms moet je maar 1 hoek lichtrijden :roll:
Ik word er helemaal kierewiet van en mijn paard soms ook :P

Dus wat dat betreft mogen ze dat wel gelijk trekken met het L2 (alleen middendraf en halsstrekken)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:24

wat mij betreft wordt het dan alleen lichtrijden, een stuk paardvriendelijker (want dat ben ik wle met kleinvosje eens).

Kleinvosje, volgens is het verplichten van lichtrijden (of het niet vrijgeven van lichtrijden/doorzitten) dan symptoombestrijding.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:34

Ik vind het lastig lielle want als je niet kunt doorzitten op je paard heeft dat HEEL vaak ook te maken met hoe het paard gereden word, wanneer je een paard goed over de rug hebt ben ik er van overtuigd dat je op elk paard moet kunnen zitten. Wanneer hij niet helemaal fijn van achter naar voren is kun je niet zitten.

elmacho1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:34

Ik denk dat je het beste even bij de knhs kunt informeren
Dan weet je het ook zeker,

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:38

Met doorzitten kan je veel meer voelen wat eronder je gebeurt ik vind doorzitten fijner :D

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:39

doerakje schreef:
Ik vind het lastig lielle want als je niet kunt doorzitten op je paard heeft dat HEEL vaak ook te maken met hoe het paard gereden word, wanneer je een paard goed over de rug hebt ben ik er van overtuigd dat je op elk paard moet kunnen zitten. Wanneer hij niet helemaal fijn van achter naar voren is kun je niet zitten.

Klopt ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:39

elmacho1 schreef:
Ik denk dat je het beste even bij de knhs kunt informeren
Dan weet je het ook zeker,

Het staat gewoon in de reglementen, dan kun je wel bellen maar dat heeft echt weinig toegevoegde waarde...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:27

kollee3 schreef:
doerakje schreef:

Klopt ;)

gedeeltelijk. Een jong paard dat wel los door het lijf loopt kan nog steeds moeite hebben om doorzitten te verwerken. Maar los daarvan, dan kun je nog steeds lichtrijden/doorzitten vrijgeven.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:02

kleinvosje schreef:
nimbletje, zoals El Paso al zei, je krijgt een lager cijfer, niet -2 of zo. Ik let er echt wel op of een ruiter lichtrijdt of doorzit, en ook hoe en waar ze van been verwisselen bij middendraf over de diagonaal.

Let je er dan ook op of dit precies op de X gebeurt ?