Positieve interacties tussen ruiters en juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Positieve interacties tussen ruiters en juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:00

Natuurlijk is er niet altijd tijd voor een actie zoals ik beschreef. Hij was in zijn ring 10 minuten eerder begonnen en ze was de 2e combinatie in de ring, dus kwa tijd kon het nog. Even helpen en zonder proef de ring uit had ook een optie geweest als de tijd er niet geweest was. Zeker bij de kinderen op AB-pony's.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:00

Afgelopen weekend nog.
Mijn paard werd in de laatste helft van de proef ineens heet en we hebben daardoor zeker 5 onderdelen verpest. Zegt de jury heel droog op het eind van de proef: je was de kluts een beetje kwijt hé? Vond ik een positieve manier van zeggen 'ik zag dat het even moeilijk had maar ik veroordeel je er niet op'. Moest namelijk nog een proef bij deze jury rijden. Punten waren natuurlijk (terecht) laag maar ik kon door zijn opmerking onbevangen de 2e proef in rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:11

Haha, ja, zo kan het ook nog. De jury heeft je gewoon een hart onder de riem willen steken met die opmerking, zodat je niet met een vervelend gevoel de tweede proef in ging. Vind ik ook een goeie!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:49

Ik had vorige week een meisje met een B pony in de ring die B ging dressuren. In de 1e proef was de pony een paar keer geschrokken en begon erg te bokken. Ik was zeer verbaasd dat dit meisje van 8 bleef zitten op de pony. Menig volwassene was hier echt vanaf gevallen. Normaal is deze pony echt braaf maar hij hoorde steeds weer wat achter een heg. Toen wilde zij bij mij niet meer starten. Zij was aan het huilen en zag het even niet zitten. Haar moeder een prof ruiter begeleidde haar heel goed door uit te leggen dat zij het toch even moest proberen en als het niet ging zij altijd nog kon stoppen. Ik heb haar ruim de tijd gegeven om even onder begeleiding door door ring te rijden. Daarnaast mocht zijn stalmaatje die ook meedeed achter de ring van mij staan zodat pony wat vetrouwds zag.De proef ging best goed ondanks dat de pony 1x wegvloog. Na de Proef was moeders erg blij dat ik hun alle tijd had gegeven om even wat vertrouwen weer te krijgen. Ik weet dat sommige juryleden heel star zijn maar ik vond het vertrouwen van het meisje belangrijker. Haar nog een compliment gegeven dat zij zou goed bleef zitten. De volgende dag kwam zij en haar moeder nog een keer naar mij toe om mij te bedanken voor de tijd die zij hadden gekregen ondanks dat de ring al uitliep. (jury 1e proef deed ontzettend lang met paspoortcontrole) Dit is ook als jury een keer leuk om te horen...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:38

Caro29, daar heb ik de 1e proef zitten jureren :+

Overigens heb ik datzelfde meisje ook mijn complimenten gegeven over hoe ze bleef zitten en de proef netjes verder reed.

Ik geef ook altijd een korte beschrijving van de proef aan het einde.
Dit schrijf ik zelf, omdat ik het belangrijk vindt dat het goed en begrijpbaar op papier komt.
In sommige gevallen stap ik na de proef even uit de auto om het eea uit te leggen en toe te lichten.
Dit wordt altijd fijn opgepakt door de deelnemers.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:45

ik reed laatst een wedstrijd waarbij er een heel eng spierwit nieuw jury hokje was, ik kwam de ring in rijden (om me te melden) en weg was alle aanleuning en had alleen nog maar spanning hahaha :P
en wat deed de jury nadat ik me gemeld had? vragen of ik voor het jury hokje op de grote volte wou en ze begon me aanwijzingen te geven, heb gewoon 5/10 minuutjes les gehad van het jurylid tot dat mijn paard wat begon te ontspannen!
ik had dit nog nooit mee gemaakt maar vond het erg vriendelijk van het jurylid in kwestie en was er zelf ook erg veel mee geholpen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:47

O, doe mij zo'n jurylid zeg, ik heb er ook een die alles eng vindt, vooral juryhokjes.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:17

Doe mij ook maar zo'n jury. Mijn jonge merrie vind het ook altijd spannend in de baan.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:36

Misschien ben ik een grote dikke bofkont, misschien roept mijn paard het op, maar ik heb echt nog nooit een rotervaring met een jury gehad en tientallen hele leuke met jury's. Een paar dan...

Ik denk mijn eerste of tweede wedstrijd, ik stiknerveus, ik reed uit mijn hoofd. Het was nog binnen, dus 2x dezelfde jury. Ik rij mijn proefje, anderen zijn, ik rij mijn tweede proefje en daarna komt de jury uit haar hokje 'Mag ik even wat zeggen'. Ik dacht: o o, nou ga ik het beleven, ik dacht meteen al dat ik de hele proef verkeerd had gereden, een verkeerde proef (dat met dat bellen had ik toen nog niet door) of dat ik vier onderdelen vergeten was ofzo. Dus ik knik beetje benepen. Krijg ik echt een hegemonie over mijn paard over me heen, dat ze had zitten genieten van ons, dat ze hoopte dat iedereen zo zou rijden. Bij de prijsuitreiking vroeg ze nog waarom ik zo benepen had gekeken. Dus ik zei dat ik nogal zenuwachtig was geweest en dat ik eigenlijk nog niet goed wist wat mijn rijden waard was enzo. Ze heeft me toen echt super een hart onder de riem gestoken. Beide proeven gewonnen met meer dan 20 punten los van de nummer 2 en met grote dikke letters 'super' onder de proef. Van wedstrijdstress was ik toen wel af.

Verder was ik wel regelmatig toch de kluts kwijt met dat uit mijn hoofd rijden. Even terug naar de jury: eeeh, ben de kluts kwijt. En altijd een vriendelijke reactie.

In het Z1 kwam ik een keer een jury tegen, proefje gereden, roept me bij zich. Ja, zegt ze, t is allemaal wel netjes en correct hoor, maar je ziet er een beetje aan dat het een braaf paard is, het mag best iets flitsender. En o ja, zou je niet zo en zo'n stang eens proberen, met deze lijkt ze wat moeite te hebben. Dus ik - baat het niet, dan schaadt het niet - andere stang geprobeerd, daar ging ze fijner op, dus zo gehouden (ik al heel blij). Paar weken later kwam ik haar weer tegen in de ring, ik dacht aan wat ze gezegd had en reed - toeval of niet - echt mijn allerfijnste proef sinds tijden! Alles ging vanzelf, alles lukte, ik heb zelf echt zitten genieten. Toen ik nog aan het afgroeten was, zag ik al een big smile achter c en ik kreeg twee dikke opgestoken duimen en 'dat bedoel ik' onder mijn protocol.

Verder ga ik - als ik ze zie - altijd even langs de jury om te bedanken voor de tijd. Soms krijg je dan een murmel, vaak - zeker als je dan zegt: ja, ik was van die blonde vos - kreeg ik dan echt zulk opbouwend commentaar nog, echt: juryleden zitten er ook niet om negatief te doen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:31

Als het nodig is, en als er ook de tijd voor is. (soms loop je uit omdat de proeven heel krap gepland staan). Dan zal ik ook positief commentaar of compliment geven als dat echt nodig is. Maar ja soms heb je ook mensen er tussen zitten die misbruik van de situatie maken die er op dat moment dan is. En tja dat is ook niet leuk.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:45

hier van het weekend in Enschede :j
mijn merrie had haar debuut in het L1, en was helaas stront hengstig tijdens de proef.
natuurlijk NET een hengst in de ring net naast ons, dus de proef ging echt vreselijk op sommige stukken :=
omdat ik met een redelijk zware Tinker start, zit ik toch vaak al wat angstig met het "zie je wel.. Tinkers kunnen het niet" effect in mijn hoofd ( 99% van de tijd geheel onterecht hoor, ik eis teveel van mijzelf :j )
dus na een flinke bok en een stuk overkruisd kwam ik al wat angstig bij de jury auto en bood meteen mijn excuses aan voor het gedrag van m'm merrie.
resultaat: een jury die dit meteen wegwuifde, aangaf dat het dieren bleven, en dat hij vond dat je een dier gewoon in zijn waarde moest laten.
proef was netjes gegaan, en ik had leuke punten.
voor de mindere stukken en het stuk verzet wel wat onvoldoendes, maar de voldoendes waren toch wel aanwezig en verdiend!
Kijk.. zo kun je het ook inpakken en positief een negatieve proef afsluiten!
Ook de schijver ernaast was erg positief over mijn merrie, en zoals elke paarden eigenaar van z'n eigen fokproduct, ben ook ik daar extreem gevoelig voor :+
wow.. die man had m'n dag dus helemaal goed gemaakt :=
Gaf nog enkele goede tips voor de problemen waar we mee zaten, en deze waren ook netjes op de coupons terug te vinden.
ook gaf deze jury ELKE combinatie die dag uitleg en feedback, en kreeg je meteen te horen of je winstpunt waardig was geweest.

was echt heel blij met deze jury, en hoorde her en der alleen maar positieve verhalen over deze manier van feedback geven na de proef :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:01

Dat is ook positief te noemen Lowara, het is alleen helaas zo dat wedstrijdsecretariaten de jury geen ruimte geeft om dit te doen, ze proppen het programma zo vol dat je geen tijd hebt om iedereen wat tips te geven zonder ernstig uit te lopen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:18

Ik bedank alle juryleden altijd voor het jureren na afloop.sommige roepen meteen: geen commentaar en anderen maken een leuk praatje met je.
Ook prettig.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:08

vind ik dus ook :j want het stomme was.. hoewel deze jury 2 klasses jureerde ( dus rond de 40/50 combinaties had die dag achter elkaar) liepen de ringen NIET uit door zijn praatjes achteraf.
terwijl de ene de bak aan het verkennen was, stond de andere bij zijn auto te praten 2/3 minuten

ging echt perfect, en sloot het voor iedereen ook goed onderbouwd af

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:22

Ik had gister nog zo'n leuke jury, voor ik mijn 2e proef moest rijden (ik was de 1e van mijn klasse en ook de 1e na de pauze) melde ik me even bij de jury. Ze vroeg of ik niet even op adem wilde komen, dus ik gaf aan dat dat voor mij niet hoefde hoor, maar dank u wel. Vroeg ze nog of mijn paard het daarmee eens was, mijn reactie was: ze heeft het er maar mee eens te zijn, daar krijgt ze haar voer voor (met een lach). Dus de jury moest ook wat lachen en stelde nog wat vragen over mijn paard en dat ze zo leuk getekend was enzo. Uiteindelijk (uitgepuft en wel) gingen we met een lach de ring in. Ik startte eigenlijk een trainingsrondje, dus lette vooral op mijn trainingspunt en de rest was ondergeschikt. Had zelf fijn gereden en was dus wel tevreden, al wist ik dat we geen winst zouden rijden. Na de proef bedankte ik de jury nog even kort voor haar tijd en toen gaf ze aan dat ze het een leuk paard vond en dat ik haar enorm vriendelijk, eerlijk en correct reed, ze vond het jammer dat ze niet overal mooie punten kwijt kon, want ze gunde ze ons wel. Nou, dat vond ik nog eens leuk om te horen, dat compliment was mij dan ook veel meer waard dan een winstpunt had kunnen zijn.