L1 jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:16

Perenboopie ik wil hier even met alle respect op in haken. Ik ben zelf geen jurylid maar dan wil ik toch graag uitleg om het volgende. Ik heb een wedstrijd gereden in de L1 met mijn haffie. In dezelfde poule reed een geweldige kwpn-er (met super dressuur stamboom) mee. Mijn proef ging voorbeeldig, had een constante tempo/constante aanleuning/reed netjes op de letters en ja helaas weinig middengangen en mijn wijken voor het rechterbeen wilde niet echt vlotten. Voor die onderdelen had ik dan ook terecht 5jes en voor het wijken rechts een 4tje mijn eindresultaat 173/175. Nu kwpn-er met super stamboom..hij was zwaar tegen de hand..sprong wissels in de midden galop en maakte regelmatig doordat hij tegen de hand was taktfouten eindresultaat gribje 195/193. Hoe is dat nou mogelijk vraag ik me af. Verder wil ik wel zeggen dat ik ontzettend blij ben met de tekst en uitleg van de juryleden...ook ik kan hier wel degelijk iets mee. Tuurlijk mijn haffie heeft geen ruime gangen (had je maar geen haffie moeten kopen hoor ik al denken :D ) maar als ik mijn puntjes toch kan halen op de andere onderdelen dan ben ik al blij. Voor het geval....ik heb geen luxe rijtypische haffie maar een brede body builder van het ouderwetse type..vandaar de geen ruime gangen :o .

kleinvosje

Re: L1 jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:22

Dat is een discussie die al veel vaker gevoerd is, en waar de meningen erg over verdeeld zijn. Sommige juryleden zien nu eenmaal liever geen hafjes tussen de paarden en geven daarom lagere punten. Aan de andere kant zijn de argumenten die je zelf al geeft, ook echt wel van invloed op de cijfers. Als jij met je haf een mooie volte rijdt qua figuur, maar de gang van je paard is niet denderend, zal je toch op een lager cijfer uitkomen. Het is niet zo dat je alleen in het eindcijfer van elke gang een lager cijfer kunt krijgen voor die gang, dat krijg je ook in de figuren.
Om op het verschil van jouw post nog te zeggen: wij hebben beide combinaties niet gezien, het is dus voor ons niet te beoordelen of die Gribaldi inderdaad tegen de hand was. Ook kunnen we over jouw proef niets zeggen, want we hebben het niet gezien. Als je dit soort vragen hebt, moet je na de wedstirjd even naar de jury gaan en het aan hem/haar vragen. Daar zitten ze voor.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:00

@71Bionda: Ik kan je daar wel antwoord op geven,kijk het zit namelijk zo,je kunt op verschillende manieren winstpunten halen of meer of geen.

Mijn visie en ervaring hiermee is,je hebt combi's die lekker simpel rijden,dus niks meer of minder,die rijden meestal 5jes of een 6jes proef,het is allemaal braaf en simpel gereden dus waarschijnlijk net goedgenoeg of net niet goedgenoeg,omdat je punten laat liggen op je verruimingen of zijgangen niet juist of onvoldoende uitvoerd en dan komen er een aantal 4-en de hoek om,ja en probeer die dan maar weer eens weg te poetsen.

Dan heb je combi's die mooie ruimen gangen laten zien,net wat losser en met meer schwung door het lijf lopen en tevens nette onderdelen rijden net dat extra uit de beweging willen halen,hiervoor veel 7's en 8-en haalt maar daardoor ook wat spanning bij een paard of pony kunnen opwekken doordat er net wat meer adrenaline vrijkomt.

Wanneer je dan een storing krijgt in een onderdeel of zelfs 2 of 3 onderdelen omdat het paard het dan net nog niet aankan of communicatiestoornis met ruiter en daar op die onderdelen b.v.3-en haalt,dan kunnen ze zich dat veroorloven doordat er 7's en 8-en tegenover staan en kom je aan het eind van de rit toch nog hoger uit dan voorgaande omschreven combi.

Dus ik heb het hier over combinatie's he,niet het verschil van paardenrassen of stamboek,het is maar net wat een ruiter zelf uit zijn of haar pony/paard kan halen wat net dat beetje meer geeft ongeacht wat voor vader of opa het dier heeft,alhoewel sommige paarden/pony's natuurlijk door hun genen al wat meer meegekregen hebben,maar dat wil nog niet zeggen dat een ruiter dat er mooi uit kan rijden of controleren,doordat die paarden best moeilijk te rijden zijn omdat ze wat "hoger" in het bloed staan.

Kijk in jouw geval,heb je dus 5jes en een vier gehaald voor de onderdelen;verruiming en wijken,dit zit er in totaal als ik even gok met middengalop erbij zo'n 6x in,plus onderaan bij gangen,effecten van de hulpen,zal het ook meegewogen hebben,dan kan het versnellen ipv verruimen ook nog eens liggen aan de aanleuning die niet goed is,sommige paarden springen dan juist aan in galop,de wat hetere en sommige lopen/versnellen onder je weg.

Dus dan kan jou coupon wel kloppen:180-7=173 met onderaan misschien nog een 5je bij de algemene onderdelen,is dan 172.
Waarschijnlijk had je daarentegen dan toch een aantal 7's gehaald waarop je dan op 175/176pt in totaal komt.

Bij je tegenstander zal het waarschijnlijk een 7-8jes of proef zijn geweest met een aantal onderdelen waar wat 4en of zelfs een 3 gescoort zijn door die storingen,maar die kon ze zich dan veroorloven en kwam dan dus op zo'n 20pt hoger uit.

Ik hoop dat je het een beetje snapt zo,en veel succes met je Haffie.

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:00

perenboompie@ik begrijp inderdaad wat je bedoelt. Wat ik al zei soms begrijp ik het gewoon niet. Verder weet ik dat mijn haffie moeite heeft met enkele onderdelen en als ik er dan ook nog gespannen erop gaat zitten (wat ook wel eens voorkomt) dan gaan die onderdelen gewoon slechter dan normaal. Ik blokkeer haar op dat moment met mijn spanningen. Ik wordt ook niet boos op haar want op dat moment ligt de fout bij mij.

kleinvosje@ helaas start ik meestal zo aan het begin. Tegen de tijd dat de jury klaar is ben ik al weg. Ik hoop wel een keer voor een jury te mogen schrijven, want dat vind ik persoonlijk heel erg leerzaam.

In ieder geval heel erg bedankt voor de uitleg het is me duidelijk waar er oa op gelet wordt en waar ik nog meer mijn aandacht op moet richten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:39

Tja bionda, dat is lastig. Maar als ik het goed begrijp wacht je nooit op de prijsuitreiking? Dan ga je er altijd maar vanuit dat je niet goed gereden hebt? Vaak krijg je de coupons pas na de prijsuitreiking, haal je die dan ook nooit op? Want daar staan altijd punten op die je kunt verbeteren, kun je veel van leren.
Je kunt bij een wedstrijdsecretariat vragen of je wat later in de rubriek mag en dan wachten op de prijsuitreiking, om daarna wat te vragen aan de jury. Schrijven is altijd leuk, en leerzaam, gewoon even aan een secretariaat vragen of ze schrijvers nodig hebben. Je mag ook altijd een keer met mij mee hoor ;-)

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:04

kleinvosje @ ik ben altijd bij de prijs uitreiking. Wat ik bedoelde is dat ik meestal aan het begin van een dagdeel start en dan is het lastiger om wat meer duidelijkheid te vragen aan een jury als er nog ik weet niet hoeveel koppels na mij starten. Over het algemeen klopt het wat er staat..ik vind het dan alleen jammer dat ik niet kan vragen over de hoe op te lossen. Dit schrijf ik ook wat raar op want..je zou zeggen dat je daar een
instruc(teur)trice hebt. Soms ziet een buitenstaander (zoals een jury) iets en heeft zij/hij een andere tip om uit te proberen. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ga het nog wel een paar keer aankaarten dat ik graag een keer wil schrijven. Wat ik al zei het is heel leerzaam en je leert ook de dingen op een andere manier te zien. Bedankt voor je bod..Woon in Rotterdam dus mocht je in de buurt zitten en start ik zelf niet mag je wel een beroep op me doen ;).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:06

Het is het handigst als je na de laatste starter de jury aanspreekt, tussen de proeven is daar weinig tijd voor. Dan kun je dus altijd vragen als je bij de prijsuitreiking bent, als die tenminste vlak na de proeven is. Je hebt groot gelijk dat je tips van de jury hoort, zij moeten tenslotte de punten geven!

Rotterdam is een beetje uit mijn richting, ik zit in Amersfoort...

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:11

Waar ik tot nu toe ben gestart is de prijsuitreiking vlak na de proeven..vandaar dat het wat moeilijker is om de jury aan te spreken. Amersfoort is inderdaad redelijk uit de buurt. Alsnog bedankt voor de tips/info.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:12

Ik snap niet wat er moeilijk aan is de jury te spreken, behalve dan als die er nog zit om te jureren. als ze klaar is, gewoon vragen!