Zomertenue ruiters.. En de jury?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:23

ambre schreef:
Pfff,dan ga ik echt alleen in de winter jureren!
Maar beetje gelijk hebben ze wel:ruiters in jas=jury in jas.
Jammer genoeg heb je het als jury niet altijd voor het zeggen wat betreft zomertenue.

Sorry, maar ruiters in jas=jury in jas is wel erg kort door de bocht. A: wij zijn geen deelnemer maar official, dus appels en peren vergelijken, en B: wij zitten uren in de auto of jurykamer en de ruiters hoeven alleen 2x7 minuten hun jasje aan.
Kijken jullie wel eens buiten het paardenwereldje? Volleybal, scheidsrechter broek en witte trui of polo, spelers in sporttenue. Zwemwedstrijden: officials in lange broek en polo, deelnemers in zwembroek of badpak, en ga zo maar door.
Natuurlijk kun je sporten niet 1 op1 vergelijken, maar het valt me op dat in de dressuur er wel erg vaak over kleding geleuterd wordt, terwijl het volgens mij om de proeven moet gaan.
Wat mij betreft mag elke ruiter gelijk met ingang outdoor seizoen zelf bepalen of het jas of zomertenue wordt. Ongeacht de temepratuur. Wel graag allemaal het zelfde aan: witte polo of bloese/overhemd. Eenheid van tenue geeft een rustig beeld, zodat de aandacht volledig naar de prestatie te paard kan gaan.

Anoniem

Re: Zomertenue ruiters.. En de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:32

Idd Charley, iedere leek zal zich ook afvragen waarom er in hemelsnaam in een WITTE broek gereden wordt :+ Te zot voor woorden eigenlijk..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:30

Ik vind een korte broek voor een jurylid not done.
Een rokje of jurkje tot op de knie kan weer wel. Ook een hemdje met spaghettibandjes vind ik niet gekleed.
Ik draag zelf een rokje met een luchtig blousje met kapmouwtje.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:32

orienta schreef:
Ik zag zondag een jury die een kleed over haar zijraampje had gehangen om de ergste warmte buiten te houden, wel slim.(hoewel je niet zoveel in de korte hoek ziet lijkt mij dan)

Helaas zag me paard het ook :+

Ik vond dat nou weer niet zo slim. Je weet toch van tevoren dat paarden daar kijkerig op worden?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:36

dat wel ja maar madam zat natuurlijk wel lekker uit de zon ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:40

Fitzroy schreef:
Ik vind een korte broek voor een jurylid not done.
Een rokje of jurkje tot op de knie kan weer wel. Ook een hemdje met spaghettibandjes vind ik niet gekleed.
Ik draag zelf een rokje met een luchtig blousje met kapmouwtje.

Mwoa ik zie het verschil tussen een korte broek en een rokje dan weer niet, maar goed :+ Denk dat dat kwestie van smaken verschillen is ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:41

Er zijn ook heel veel mensen die liever niet in een jurkje of rokje lopen. Ik vind een korte nette broek dus ook zeker gewoon kunnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:42

sharonalover schreef:
Er zijn ook heel veel mensen die liever niet in een jurkje of rokje lopen. Ik vind een korte nette broek dus ook zeker gewoon kunnen :j

Precies, heb gewoon een zwarte korte broek en loop echt niet in rokjes :+ Afgeknipte spijkerbroek zou ik niet aan doen :P Die bewaar ik voor thuis ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:57

Ik vind een nette spijkerbroek trouwens ook prima kunnen voor een jury.

vind altijd een mannelijke jury compleet in pak met stropdas iets te overdreven.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:23

Volgens mij staat er zelfs letterlijk in het cursusmateriaal dat een korte broek not done is. Dan kun je wel vinden dat het 'kan' maar de KNHS denkt daar dus anders over. Ik loop ook nooit in rokje behalve voor het jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:07

Maar waarom mogen blote benen icm een rokje wel en met een korte broek niet? Ik zie echt het verschil niet en vind het eigenlijk nogal ouderwets.. Man in pak en vrouw in rok idee.. :n

Ik kan het in de reglementen niet vinden en heb de cursusmap niet hier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:18

Ik heb gebeld met de KNHS (wou het toch eens weten) en ook zij kwam niet verder dan correct gekleed.. Zij vond een nette korte broek net zo goed kunnen als een rokje en ze gaf ook aan dat de meeste juryleden zelf wel kunnen bepalen wat ze netjes of niet netjes vinden..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:24

voor mij zou het uitgangspunt zijn dat ik me ook zo op mijn werk moet kunnen vertonen. Ik heb een kantoorbaan, geen externe contacten maar wel intern een voorbeeldfunctie.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:28

Ik ga in korte broek ook niet naar kantoor, dus dat klopt wel wat je zegt, Lielle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:30

Fitzroy schreef:
Ik ga in korte broek ook niet naar kantoor, dus dat klopt wel wat je zegt, Lielle.

Dat is het uitgangspunt van Lielle, niet die van de KNHS dus ;) In mijn geval zou het dan altijd een zwarte lange broek zijn, met dit weer ga ik daarmee dus echt niet 3-4 uur in de auto zitten te jureren :n

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:32

Maar wat hebben we aan : 'zij vond"
Wat ze vindt moet ze naar het politiebureau brengen :P
Zoek je cursusmap maar op, ik weet zeker dat het erin stond (althans bij mijn cursus)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:32

Het maakt mij als ruiter niet echt uit hoe een jury eruit ziet!

Als ze maar correct jureerd vind ik het prima.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:33

Fitzroy schreef:

Nee, dat mogen wij ook niet op kantoor.
Maar slippers mag wel, maar dan moeten het wel nette (leren) slippers zijn en niet van die plastic zwembad slippers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:34

Fitzroy schreef:
Maar wat hebben we aan : 'zij vond"
Wat ze vindt moet ze naar het politiebureau brengen :P
Zoek je cursusmap maar op, ik weet zeker dat het erin stond (althans bij mijn cursus)

Omdat zij vanuit de knhs spreekt, dus dan mag ik er toch vanuit gaan dat het goed is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:39

Fitzroy schreef:

idem hier. Wel tot zeg maar knielengte maar, maar dat noem ik geen korte broek. (ik kan trouwens rustig in nette spijkerbroek komen, dus daar gaat het dan weer niet op). Nette slippers (= zomerschoentjes) is ook geen probleem.

Relaxed, ik weet dat dat mijn uitgangspunt is. Maar op zich het principe dat je voor zowel werk als jureren een voorbeeldfunctie hebt lijkt me echt niet zo raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:41

Mwoa naar mijn idee gaat die vergelijking (voorbeeldfunctie werk vs jureren) wat te ver.. Werk is toch iets belangrijker aangezien je ervan moet bestaan.. Jureren is en blijft toch hobby, daar zit voor mij wel een essentieel verschil in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:45

Volgens mij is het vrijwilligerswerk en ook daar heb je een voorbeeldfunctie, naar de ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:51

Ik zie dat anders blijkbaar.. Mij gaat het te ver om kleding voor werk te vergelijken met kleding voor jureren..
Op een beetje kantoor heb je ook airco en bij het jureren niet (aangezien je niet de hele tijd je auto gaat laten draaien)
Op kantoor loopt de rest er ook netjes bij en op concours loopt de rest met dit weer in zomertenue (en over voorlezers en toeschouwers nog maar niet te spreken)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:10

Sterker nog, ik zie er als ik ga jureren altijd nog netter uit dan wanneer ik naar kantoor ga. Daar kan ik spijkerbroek komen, bij jureren kan dat dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:16

Dat ligt idd aan je werk, maar waar ik terecht kom is een spijkerbroek niet toegestaan en dan verschijn je dus met het jureren al snel netter ;)
Maar goed, het gaat hier vooral om het zomertenue van de jury :)