Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 18:20

Gilet is idd niet toegestaan. Als dat wel zo was zou het niet gaan om een dag per jaar. Dan trek je boven de 20 graden toch al geen jas aan tijdens het sporten?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:47

Volgens de site van de KNHS moet je voor de dressuur: een wit, geel of beige overhemd of een dressuurblouse dragen, met lange of korte mouwen.
Plastron en handschoenen zijn verplicht.
Voor het springen: een wit of lichtgekleurd overhemd met lange of korte mouwen met een das of plastron.
De dames mogen in een speciaal rijoverhemd met hoge kraag rijden zonder plastron of das.
Er zit dus wel verschil in wat je aan mag, beoordeling zou gelijk moeten zijn.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:09

josie schreef:
Volgens de site van de KNHS moet je voor de dressuur: een wit, geel of beige overhemd of een dressuurblouse dragen, met lange of korte mouwen.
Voor het springen: een wit of lichtgekleurd overhemd met lange of korte mouwen met een das of plastron.
De dames mogen in een speciaal rijoverhemd met hoge kraag rijden zonder plastron of das.

Ja, hier was ik ook gewoon van op de hoogte van deze regelementen. :)
Toch bedankt.

Maar zo'n gilet zou in bovengenoemde geval dan ook alleen zijn indien zomertenue toegestaan wordt zoals je voorstelde toch StableEnable?
Tenminste, het lijkt me als je dat het hele jaar dan door nog eens zelf mocht bepalen dat het helemaal een grote modeshow werd..

Maargoed, ik ben benieuwd, aanstaand weekend schijnt het gigantisch warm te worden op het concours dat jaarlijks door onze vereniging word georganiseerd en het zou niet voor het eerst zijn dat op dit concours zomertenue toegestaan word. Zelf moet ik schrijven bij een jury dus dan zal ik ook eens vragen wat die persoon daarvan vind. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:56

josie schreef:

Uit welk reglement heb je dat vandaan dan? De plastron is namelijk sinds 1 april niet meer verplicht...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:17

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:27

dit is het nieuwe wedstrijd reglement, ik heb even de belangrijkste punten eruit geknipt:

Artikel 117-Kledingvoorschriften
7. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paard- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen

11. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.

De plastron is ook niet meer verplicht:

2d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses
wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:39

Eigenlijk gek dat er wel onderzoek is gedaan naar de hitte in een paardenbeen maar dat bij ruiters die hitte niet is onderzocht.

Wie heeft die grens van 30 graden eigenlijk bedacht? Voor mij persoonlijk ligt die grens duidelijk veel te hoog. Met een buitentemperatuur van 27 graden in de volle zon kom ik na een proef al zwabberend op de benen en kotsmisselijk van mijn paard af.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:46

Dus voor het zomertenue hoef je ook niet met handschoenen te rijden?
Geen idee wie die temperatuursgrens heeft bepaald en waarom juist boven de 30 graden, hij zal voor vast wel meer mensen te hoog liggen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:48

Als je de reglementen leest zoals ze er staan, hoef je inderdaad geen handschoenen aan als je je jasje uit hebt.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:57

Maar wat vinden jullie als juryleden er dan van als een combinatie echt in de ring verschijnt met dressuurblouse, zonder plastron, zonder handschoenen.. En er staat ook niet duidelijk bij of de dressuurblouse ook dichtgeknoopt moet worden of niet.
Ik begrijp dat een wedstrijdSHIRT dus officieel niet mag?
Zoals dit:

Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:05

Ik hou dit topic even in de gaten. Ben wel benieuwd. Met dressuur start ik eigenlijk nooit in zomertenue. Springen wel... ben wel benieuwd of bovenstaande foto mag aangezien ik ook zoiets shirt heb.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:06

Een shirt mag inderdaad niet. Een blouse hoort dichtgeknoopt als je er een plastron om hebt, en volgens mij zonder plastron ook. Dat staat er inderdaad niet duidelijk vermeld. Gewoon in een toegestane blouse zonder plastron en handschoenen vind ik prima, dat is toegestaan en ik geef er dan niet minder punten voor.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:07

Volgens mij mag het niet, al zou ik zo ook nooit in de dressuurring verschijnen. Vind het toch meer een springshirt maar het is wel een heerlijk shirt, vooral zo met het boordje open.. Niet zo zweterig en klam als al die blousjes. Maar netjes.. Echt absoluut niet :n, in mijn ogen tenminste.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:08

kleinvosje schreef:
Een shirt mag inderdaad niet. Een blouse hoort dichtgeknoopt als je er een plastron om hebt, en volgens mij zonder plastron ook. Dat staat er inderdaad niet duidelijk vermeld. Gewoon in een toegestane blouse zonder plastron en handschoenen vind ik prima, dat is toegestaan en ik geef er dan niet minder punten voor.

Wanneer je een lichte blouse aan heb hoef je geen plastron te dragen. Een blouse moet denk ik wel gewoon dichtgeknoopt worden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:08

Appieee schreef:
Volgens mij mag het niet, al zou ik zo ook nooit in de dressuurring verschijnen. Vind het toch meer een springshirt maar het is wel een heerlijk shirt, vooral zo met het boordje open.. Niet zo zweterig en klam als al die blousjes. Maar netjes.. Echt absoluut niet :n, in mijn ogen tenminste.

Weet jij hoe het zit met springen dan? of het dan wel zo is toegestaan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:09

vibabu,. als je even iets teruggelezen hebt, heb je kunnen zien dat ik het reglement al geplaatst heb. Ik weet dat je zonder plastron mag rijden, ben jurylid...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:10

chrisje_83 schreef:
Anne_GTI schreef:
In die 7 minuten ga ik dus wel ziek worden; heb al vaker kotsend de proef verlaten. Dat is geen pretje, ben er de hele dag echt ziek van. Aangezien ik rijd voor mijn plezier start ik liever geen dresssuur als het zo warm is en de jas aanmoet. Ik spring dan alleen maar. Heb je nog een beetje koeling van de rijwind en de jas kan veel sneller uit.

De regels van zomertenue zijn bij spring- en dressuurwedstrijden gelijk, dus de temperatuur is even hoog voor de grens zomertenue.
De praktijk ligt echt heel anders. Ik heb dit jaar al twee keer met alleen een shirtje gesprongen en ik denk dat er nog geen dressuurruiters in zomertenue hebben gereden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:12

Dit staat er in het springreglement:

Er moet een witte stropdas of plastron en een wit of licht gekleurd overhemd bij worden gedragen. Overhemden/rij-overhemden moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.
Dames hoeven bij het dragen van een speciaal rij-overhemd met een hoge kraag geen stropdas of plastron te dragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:12

Oftewel, daar mag ook niet zo'n shirt gedragen worden, zoals ik het nu lees...

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:15

Met springen nemen ze het niet zou nauw volgens mij.
Ook ik heb al regelmatig met alleen shirtje gesprongen, het shirtje op de foto, met open boordje. Met springen zie je vrijwel nooit iemand in dressuurblouse, alleen in shirts en ook in alle verschillende vormen, maten en met grote logo's etc, wat officieel volgens mij ook niet mag tot een bepaalde afmeting.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:15

kleinvosje schreef:
Oftewel, daar mag ook niet zo'n shirt gedragen worden, zoals ik het nu lees...

Sorry had je vorige post verkeerd gelezen. bedoelde het ook niet aanvallend maar zag paar weken geleden nog een meisje waarvan de proef onderbroken werd omdat ze een plastron van de jury om moest.

Zoals het er staat is het hetzelfde als met de dressuur idd. Toch vreemd dat je heel veel mensen in KL shirts ziet springen en er niks over gezegt wordt.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:16

Bedoelen ze dat niet met een rij-overhemd?
Want wat is het verschil tussen een overhemd of rij-overhemd vraag ik mij dan af..

En @ Vibabu, klopt hoor. Ik ken ook nog iemand die vorige week een 4 voor verzorging had met commentaar: Geen plastron.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:17

Maar wat ik mij dan ook afvraag..
Als je je niet aan een regelement houd, zou dat dan officieel uitsluiting als gevolg moeten hebben?
Of alleen een mindering in punten?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:18

Appieee schreef:
Bedoelen ze dat niet met een rij-overhemd?
Want wat is het verschil tussen een overhemd of rij-overhemd vraag ik mij dan af..

En @ Vibabu, klopt hoor. Ik ken ook nog iemand die vorige week een 4 voor verzorging had met commentaar: Geen plastron.

Zat vorige week op het secretariaat en toen kreeg ze voor de gehele verzorging een 3 (volgens mij) en bij iemand anders stond op het protocol waar is je witte chabrak?

Ik vraag me ook af wat het verschil is. De gaatjes die in een rij-overhemd zitten?:D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:19

Appieee schreef:
Maar wat ik mij dan ook afvraag..
Als je je niet aan een regelement houd, zou dat dan officieel uitsluiting als gevolg moeten hebben?
Of alleen een mindering in punten?

Ligt denk ik aan de jury... in welke mood ze zijn. ga toch maar eens zoeken hoe het precies zit :o