Juryleden: 149 punten, verhogen jullie of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:30

Suzanne F. schreef:
Nee punten zijn punten. Ik punt naar wat ik constateer, als dat op 149 punten uitkomt is dat nou eenmaal zo.
Part of the game. Als je hier niet tegen kan moet je geen wedstrijden rijden, of gewoon zorgen dat je paard beter voor elkaar is voor je start.

Hier sluit ik me bij aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:34

@ Raket: ik jureer bij (kleine) kinderen sowieso net een tikkie anders dan bij grote(re) kinderen en volwassen.
Bij zulke kinderen ben ik nog nooit in de buurt van een verliespunt gekomen, ondanks dat proeven slecht gingen. Ik ben het met je eens dat je bij zulke kinderen waarschijnlijk meer bereikt met een opbouwend stukje/praatje met het kind en de ouders, dan alleen met lage punten.

Maar dat vind ik iets anders dan bij het optellen er 1 punt bij optellen omdat het aantal zo sneu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:24

Wat veel erger is, verenigingen die verliespunten (of lage punten) niet doorsturen naar de KNHS en niet vermelden op de uitslagenlijst!

Mensen kiezen er zelf voor om te starten en de proef (uit) te rijden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:28

[quote="Skygirl]Nou als je eenmalig een verliespunt rijdt maakt het toch niet uit? Die werk je vanzelf weer weg. Ik vind 179 ook niet flauw, moet je maar beter rijden.[/quote]

Vraag, vind je het dan ook niet flauw als je bij een en dezelfde jury (indoor) voor je eerste proef een 8 krijgt voor je verzorging, voor je 2de proef een 4. Door die 4 kom je dan net aan 179. Persoonlijk vind ik dat flauw en ja dat is mij een keer overkomen

Talishe

Re: Juryleden: 149 punten, verhogen jullie of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:43

Ik hou er ook niet van om 179 punten te krijgen. Dat heb ik in de L2 2 x gehad.
Dan heb ik nog liever dat ze me expres een punt minder geven zodat het 178 is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:42

Suzanne F. schreef:
Nee punten zijn punten. Ik punt naar wat ik constateer, als dat op 149 punten uitkomt is dat nou eenmaal zo.
Part of the game. Als je hier niet tegen kan moet je geen wedstrijden rijden, of gewoon zorgen dat je paard beter voor elkaar is voor je start.

Inderdaad, ik verander dat ook niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:48

Heel soms wil ik een 179 wel eens veranderen maar dat komt weinig voor, ik zit meestal al hoger qua punten dan dan dat ik zelf op dat moment verwacht had dus ik ga er dan niet nog één extra kado doen.

Over het verlies rijden, had het me gevraagd toen we net overgingen naar de nieuwe puntentelling en ik had gezegd dat ik het niet nodig vond om verlies uit te delen. Echter, inmiddels is het me echt al een aantal keren gebeurd. En daar verander ik dus helemaal niets aan.

In de B is het me nog nooit gebeurd dat ik zo laag uitkwam, ik verwachtte er zondag één maar die groette af dus dat was prettig (en verstandig) maar in de L1 en L2 wel, overigens alleen bij de paarden. Bij de pony's komt het bij mij niet voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:21

Skygirl schreef:
150 halen is op zich al een prestatie en misschien is het beter om weer een stapje terug te doen voor je opnieuw op dat niveau gaat starten.

Dat valt wel mee hoor, ik heb meerdere keren net boven de 150 gezeten en zo beroerd waren die proeven echt niet, helemaal niet dat het paard aan het bokken en schrikken was of tegen de hand kwam ofzoiets. Nog sterker, heb wel eens twee proeven achter elkaar gereden die ongeveer hetzelfde liepen en van de ene jury net boven de 150 en van de andere jury net geen winst.

Ook zag ik pas bij een kennis een uitslagenlijst van haar proef. 26 combinaties, 0 winstpunten, 16 verliespunten. Dan vraag ik me toch echt af of er nou ècht zo beroerd gereden is, of dat die jury 's ochtends gewoon ruzie met zijn vrouw had :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:09

Urielle schreef:
Ook zag ik pas bij een kennis een uitslagenlijst van haar proef. 26 combinaties, 0 winstpunten, 16 verliespunten. Dan vraag ik me toch echt af of er nou ècht zo beroerd gereden is, of dat die jury 's ochtends gewoon ruzie met zijn vrouw had :?

Zou me niks verbazen als er echt heel slecht gereden was.
Dit komt vooral voor op de kleine buurtwedstrijdjes. Als je dan als onbekende jury daar komt jureren schrik je je vaak echt rot. De ruiters die starten komen van om de hoek vandaan en rijden eigenlijk alleen maar daar in de buurt wedstrijden. Ook nodigt de organisatie vaak steeds dezelfde juryleden uit. Ze worden bijna een soort van wereldvreemd.
Als ik als buitenstaander daar dan eens kom jureren is dat compleet een shock voor die mensen. Ik deug als jury niet omdat ik het bar slecht vind... nee dat ligt aan mij want normaal rijden ze wel altijd punten.....

Gevolg: Ik word niet meer gevraagd maar ze gaan weer veilig de sinterklazen uit de buurt vragen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:14

Suzanne, gewoon even een vraagje, niet persoonlijk opvatten. Jij geeft aan dat je punt wat je ziet en dat je de punten niet natelt. Terecht, zo hoort het ook.

Heb hier al een reactie geplaats over het naar beneden afronden. In mijn geval dus een 4 voor verzorging om aan 179 punten komen. (eerste proef, zelfde jury een 8)

Vraag me af of er meer juryleden zijn die dit doet en wat je er als jury van vindt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:25

Mijn mening hierover: ik vind dit echt niet kunnen. Als een combinatie bij mij op een winstpunt uitkomt terwijl dat eigenlijk niet helemaal verdiend is heeft diegene mazzel gehad die dag. Dan had ik zelf maar beter moeten punten. Ik zou dat nooit "herstellen" door een 4 op de verzorging te geven.

Edit: ik ben wel benieuwd of er commentaar bij die 4 stond en of je na afloop de jury hebt gevraagd waarom je voor de eerste proef een 8 kreeg en voor de tweede een 4.
Laatst bijgewerkt door Roxx op 01-06-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:26

Er zijn wel meer juryleden die of juist naar boven of juist naar beneden afronden mbv de laatste punten. Tenminste wel toen ik nog schreef

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:30

@Suzanne: het was een groot concours! Wel een onbekend jurylid.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:35

[quote="Roxx"]Mijn mening hierover: ik vind dit echt niet kunnen. Als een combinatie bij mij op een winstpunt uitkomt terwijl dat eigenlijk niet helemaal verdiend is heeft diegene mazzel gehad die dag. Dan had ik zelf maar beter moeten punten. Ik zou dat nooit "herstellen" door een 4 op de verzorging te geven.

Dit bedoel ik dus, ik kijk altijd eerst of het paard/ruiter er goed uitziet alles netjes schoon ed. Daar beoordeel ik mijn punten voor verzorging op, komt de ruiter net een puntje tekort, maar vind het wel of geen wp waard dan kijk ik waar ik te mild of streng ben geweest en punt bij of af. MAAR op kampioenschappen punt ik NOOIt bij of af

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:37

Roxx schreef:
Mijn mening hierover: ik vind dit echt niet kunnen. Als een combinatie bij mij op een winstpunt uitkomt terwijl dat eigenlijk niet helemaal verdiend is heeft diegene mazzel gehad die dag. Dan had ik zelf maar beter moeten punten. Ik zou dat nooit "herstellen" door een 4 op de verzorging te geven.

Edit: ik ben wel benieuwd of er commentaar bij die 4 stond en of je na afloop de jury hebt gevraagd waarom je voor de eerste proef een 8 kreeg en voor de tweede een 4.

Het was indoor en ik reed in de eerste rubriek van de dag. Ze was daardoor niet beschikbaar. Organisatie had het nagevraagd en ze vond het net geen winstpunt waard. Dat kan, alleen heeft ze dan wel mijn hele proef te hoog gepunt. Laatste cijfers waren ook allemaal vijven en dan een 4 voor verzorging.

Macke, in mijn geval ging het theoretisch gezien niet om 1 puntje. Zelfs met een 6 had ik nog winst gehad.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:45

Urielle schreef:
Skygirl schreef:
150 halen is op zich al een prestatie en misschien is het beter om weer een stapje terug te doen voor je opnieuw op dat niveau gaat starten.

Dat valt wel mee hoor, ik heb meerdere keren net boven de 150 gezeten en zo beroerd waren die proeven echt niet, helemaal niet dat het paard aan het bokken en schrikken was of tegen de hand kwam ofzoiets. Nog sterker, heb wel eens twee proeven achter elkaar gereden die ongeveer hetzelfde liepen en van de ene jury net boven de 150 en van de andere jury net geen winst.

Nu doe je net alsof je als je 3 foutjes maakt dat je al aan de 150 punten zit. Dit is echt onzin. Je moet je proef toch wel echt verkloten wil je aan de 150 punten komen.
En voor je laatste punt. Ik geloof meteen dat er zo beroerd gereden is.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:48

Vind ik ook. Punten zijn punten. Ik rij ook wel eens 178 of 179. da's jammer maar je punten worden aan het einde van je proef opgeteld. en als er dan 179 uitkomt, is dat jammer. de volgende keer heb je wel 180. sjoemelen met punten is dan ook zeker niet de bedoeling.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:53

Bij mij staat dat punt bij verzorging al vast als je de ring in komt rijden behalve als je ergens echt een steek hebt laten vallen, dan trek ik er een punt af.

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om tussentijds te gaan zitten tellen, lekker belangrijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:04

sporter schreef:
Nu doe je net alsof je als je 3 foutjes maakt dat je al aan de 150 punten zit. Dit is echt onzin. Je moet je proef toch wel echt verkloten wil je aan de 150 punten komen.
En voor je laatste punt. Ik geloof meteen dat er zo beroerd gereden is.

Dat is jouw mening en die respecteer ik. Ik kijk er alleen anders tegenaan.
Ik snap nl. niet dat je in de B met een paard wat gewoon in aanleuning loopt en zijn overgangen en figuren gewoon doet zonder verzet alsnog aan 153 punten kunt komen. Zeker niet wanneer een slechtere proef een week later ineens wel 178 op kan leveren. Ik heb diezelfde score wel eens gehad toen een paard er tijdens de proef gewoon tussenuit peerde en daar vond ik hem helemaal op zijn plaats en zelfs nog gematst.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:50

daffodil schreef:
Bij mij staat dat punt bij verzorging al vast als je de ring in komt rijden behalve als je ergens echt een steek hebt laten vallen, dan trek ik er een punt af.

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om tussentijds te gaan zitten tellen, lekker belangrijk!

Grappig, ik heb ooit bij een jury geschreven die begon met de punten voor de verzorging. Teioen ik vroeg waarom die dat deed kreeg ik te horen. kan ik niet aan de hand daarvan wel of geen wp geven. Daar zijn de andere punten voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:54

Ik geef inderdaad in principe iedereen hetzelfde cijfer voor de verzorging, tenzij ik inderdaad echt iets storends opmerk.

Flink loshangende riempjes aan een hoofdstel bijvoorbeeld, die elke pas tegen het hoofd van het paard aan zwiepen. Of echt een smerige baggerstaart, die niet veroorzaakt werd door de kwaliteit van het losrijterrein.
Dus bij tekortkomingen gaat er een punt van de verzorging af en staat er als commentaar de reden daarvan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:08

Skygirl schreef:
Nou als je zo slecht rijdt dat je tegen de 150 aan zit vind ik een verliespunt (in de B heeft het niet echt nut, maar ophogen dus ook niet) best wel terecht. 150 halen is op zich al een prestatie en misschien is het beter om weer een stapje terug te doen voor je opnieuw op dat niveau gaat starten.

Misschien wel, echter had ik onlangs 159 en 3 dagen daarvoor nog 205... Wij hadden gewoon een keer ons dag niet, en ik kreeg hem echt niet aan de praat... Moet ik dan thuis blijven oefenen...

Tja ik weet niet, ik zou als jury denken bij zulke punten als dat komt door dwarsigheid ofzo, en de ruiter begrijpt dat zelf ook... dat ik mijn punt ook wel maak bij 150...

Maar rijd een ruiter nou zijn proef alsof alles goed gaat en het lijkt gewoon nergens naar, zou ik wel neigen naar een 149 of lager...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:12

__PSM__ schreef:
Skygirl schreef:
Nou als je zo slecht rijdt dat je tegen de 150 aan zit vind ik een verliespunt (in de B heeft het niet echt nut, maar ophogen dus ook niet) best wel terecht. 150 halen is op zich al een prestatie en misschien is het beter om weer een stapje terug te doen voor je opnieuw op dat niveau gaat starten.

Misschien wel, echter had ik onlangs 159 en 3 dagen daarvoor nog 205... Wij hadden gewoon een keer ons dag niet, en ik kreeg hem echt niet aan de praat... Moet ik dan thuis blijven oefenen...

Tja ik weet niet, ik zou als jury denken bij zulke punten als dat komt door dwarsigheid ofzo, en de ruiter begrijpt dat zelf ook... dat ik mijn punt ook wel maak bij 150...

Maar rijd een ruiter nou zijn proef alsof alles goed gaat en het lijkt gewoon nergens naar, zou ik wel neigen naar een 149 of lager...

Dus jij vind dat je jury je geen 149 punten hoeft te geven omdat je 3 dagen daar voor 205 punten had?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:15

gr_roos schreef:
Suzanne, gewoon even een vraagje, niet persoonlijk opvatten. Jij geeft aan dat je punt wat je ziet en dat je de punten niet natelt. Terecht, zo hoort het ook.

Heb hier al een reactie geplaats over het naar beneden afronden. In mijn geval dus een 4 voor verzorging om aan 179 punten komen. (eerste proef, zelfde jury een 8)

Vraag me af of er meer juryleden zijn die dit doet en wat je er als jury van vindt.

Verzorging is bij mij standaard een 8, als ik iets kleins aanmerk een 7 en als ik me stoor aan iets een 6.
Ik ga eigenlijk nooit onder de 6 voor verzorging omdat ik er vanuit ga dat iedereen zijn best doet om zich zo mooi mogelijk te maken voor een wedstrijd. Iedereen is druk met vlechten, wassen en poetsen. Als ik echt een spierwitte schimmel zie met een golvende witte staart enzo ga ik naar de 9.
Als ik echt een vies modderpaard aantref zal het een onvoldoende zijn hoor maar dat zie ik nooit.

Ik pas dus nooit punten aan zoals ik al zei, dus ook niet naar beneden. Punten zijn punten.
Als iemand op winst uitkomt door die 8 voor verzorging is dat mazzel. Kan ook weleens anders uitvallen.
Dat moet je als ruiter ook kunnen relativeren vind ik. Soms krijg je de punten die je niet verdient en de andere keer krijg je niet wat je wel verdiende.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:19

oh nee hoor, die punten waren terecht ;)

het enige wat ik bedoel, soms rijden er mensen op wedstrijd rond, met een glimlach op hun kop omdat hun paard op hol slaat, die mensen rijden dan ondertussen gewoon nog normale dingen en worden ook niet boos of wat dan ook, dit soort mensen weten vaak prima waar het aan schort... En zullen ongetwijfeld ook wel eerder afgroeten denk ik..

maar ik zie ook wel combinaties waarbij het nergens naar lijkt, alleen deze hebben ook vaker het verhaal van ja ik heb een haflinger ofzo... Waar ik als jury zijnde ook 150 of lager aan kwijt zou kunnen, ik ben geen jury btw... Dan zou ik sneller geneigd om daar zulke punten aan uit te delen, in de hoop dat als het vaak genoeg gebeurd ze de boodschap ook zullen snappen...

Ik was eerder zelf ook iemand die jury's zelf de schuld makkelijk gaf, echter heb ik nu een ander paard en zie helemaal in waar IK het fout deed bij mijn vorige paard... Tegenwoordig klopt mijn oordeel over een proef en het oordeel van een jury dan ook vaak wel :P