Waarom punten minder als je met een haflinger bent?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:30

dat is niet alleen met haflingers.
mijn nicht heeft een paard met goede afstammeling dan krijgt ze bij een jury die van die afstammeling houd een 8 of 9 ergens voor en bij een andere jury een 6/7 ;)
maar tja het blijft een jury sport

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:31

Candace schreef:
Is het dan niet zo dat het wel zo knap is als mensen het wel kunnen? :)
Ik krijg altijd complimentjes over hoe ik mn hafje aan het lopen heb op wedstrijd, en ja, daar hebben we samen hard voor gewerkt. :)
En misschien heeft die KWPN'ner met prachtige gangen wel een groot probleem met de aanleuning of whatever...

Tuurlijk is het knap dat sommige mensen het wel voor elkaar krijgen. Ik zou er zelf alleen nooit voor kiezen. Als ik op wedstrijd een haflinger tegenkom of een ander soort ras dan kijk ik altijd even hoe de proef gaat. Gewoon omdat ik het leuk vind om te zien.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 30-05-10 18:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:32

Je krijg gewoon punten voor je rijden. En ieder paard heeft eigen plus en min punten.

Ik men met shetten. Pony's en paarden door elkaar heen(ivm te kort deelname om het apart te doen), start dus regelmatig tegen dressuur gefokte KWPNers. Waar ik een heel constante proef neer kan zetten, maar geen super cijfers haal voor m'n uitgestrekte gangen kan een KWPNer wat kriebeliger zijn, maar wel gruwelijk gaaf strekken.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:34

Ik heb jarenlang met mijn haflinger wedstrijden gereden, sommige jury's zien ze echt liever niet in de dressuursport, ik heb wel eens in de B enorm lage punten gehad en dat eronder stond met een haflinger hoor je niet te dressuren. Heb hem doorgereden tot de m1, en toen kreeg ik opeens hoge punten van dezelfde jury en stond eronder goed dat je zo ver bent gekomen. Je moet het wel allemaal goed voor elkaar hebben, je moet gewoon een paar extra punten kunnen scoren om te kunnen verrekenen op de punten als middendraf(daar is de haflinger nu over het algemeen niet zo sterk in). Iedereen heeft het wel eens tegen ik rij nu met een groot paard met redelijk
dressuur type en sommige jury's willen nu eenmaal iets anders zien en daardoor punten ze lager, als ik hem opgericht rij in de L dan moet ik hem lager rijden en ik heb het ook wel dat ze juist het tegenovergestelde willen zien. Daarom is het een jury sport en dat ligt niet aan wat voor paard je rijd, maar dit kom je af en toe tegen.
Er zijn natuurlijk atijd ruiters die zich daarachter verschuilen en waarbij het toch wel aan de jury ligt.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:34

meissielief schreef:
Candace schreef:
Is het dan niet zo dat het wel zo knap is als mensen het wel kunnen? :)
Ik krijg altijd complimentjes over hoe ik mn hafje aan het lopen heb op wedstrijd, en ja, daar hebben we samen hard voor gewerkt. :)
En misschien heeft die KWPN'ner met prachtige gangen wel een groot probleem met de aanleuning of whatever...

Tuurlijk is het knap dat sommige mensen het wel voor elkaar krijgen. Ik zou er zelf alleen nooit voor kiezen. Als ik op wedstrijd een haflinger tegenkom of een ander soort ras dan kijk ik altijd even hoe de proef gaat. Gewoon opdat ik het leuk vind om te zien.

Kijk dat je er zelf nooit voor zal kiezen, dat is JOU mening. Maar dan slaat dat hele verhaal van dat jury's bevooroordeeld zijn en dat je benadeeld bent als je met een ''lompe'' haflinger rijdt ook nergens op. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:35

_helga_ schreef:
mijn nicht heeft een paard met goede afstammeling dan krijgt ze bij een jury die van die afstammeling houd een 8 of 9 ergens voor en bij een andere jury een 6/7 ;)

Wie zegt dat die jury het daar om doet dan? Misschien is de een strenger dan de ander of rijdt ze de ene keer beter dan de andere keer.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:36

Ik denk dat het zeker niet altijd het geval is dat de jury je benadeeld omdat je een haflinger rijdt.. Maar.. Er zijn zeker jury's die een stuk strenger zijn als er een haflinger in de baan komt of gewoon echt minder punten geven..
Nogmaals, dit is lang niet altijd zo het geval! Maar het komt zeker wel voor volgens mij... :j

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:38

Candace schreef:
Kijk dat je er zelf nooit voor zal kiezen, dat is JOU mening. Maar dan slaat dat hele verhaal van dat jury's bevooroordeeld zijn en dat je benadeeld bent als je met een ''lompe'' haflinger rijdt ook nergens op. :)

Je hoeft je niet aangevallen te voelen , ik heb zelf ook een haflinger(zie profiel) Maar dit is hoe ik erover denk.

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:38

Jongens wat een onzin.
Tuurlijk zijn middengangen(vaak) moeilijker eruit te rijden met een haflinger of een fjord en krijg je voor de draf niet zo gauw een 8 als een paard waabrij de benen een meter van de grond komen, maar wat er ook al werd gezegd, Koudbloeden zijn vaak wel relaxter en ontspannender :j
En ja, vaak zijn het ook meer de ruiters die bevooroordeeld zijn, dan de jury.
Eerlijk gezegd vind ik ook niet dat je er als jury rekening mee moet houden. Paard is een paard :)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:40

meissielief schreef:
Candace schreef:

Je hoeft je niet aangevallen te voelen , ik heb zelf ook een haflinger(zie profiel) Maar dit is hoe ik erover denk.

Ik voel me niet aangevallen, heb daar geen rede toe. ;)
Ik vind het alleen nogal kort door de bocht wat je zei. Beetje open minded zijn is ook niet verkeerd. Anders heb je het idee dat je dubbel ziet als je op wedstrijd gaat. Alleen maar bruine kwpnners.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:41

Een haflinger kan meestal niet zo lopen zoals een paard of pony die voor de sport gefokt is. Daarom worden de onderdelen minder goed uitgevoerd en krijg je dus ook minder punten voor je proef. Ik ken ook haflingers die heel fijn bewegen en die ook gewoon goeie punten halen...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:44

Pashon schreef:
sorry maar vind dit de grootste bull oliebol, staat het op je coupon dat je daarom minder punten hebt?

Je kunt het zo bedenken..

Maar ik weet HEEL ZEKER dat er zéker wel jury's zijn die je géén winstpunt geven als je met een haflinger rijdt. Hoe een nette proef je ook rijdt. Sommige jury's kan ik wel schieten.... Ik heb van B tot Z maar een paar van zulke jury's gehad, 3x dezelfde waarbij ik écht niet meer start. Als ik op wedstrijd zit en zij zit te jureren ben ik weer naar huis, dan rijd ik toch voor niets.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:45

Zulke jury's heb je met een ''gewone'' pony/paard ook.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:45

Laat ik het dan anders zeggen, ik heb vele haflingers in mijn omgeving op wedstrijd zien gaan. Paarden lopen zeer correct hun proefje maar toch word die KWPNer hoger geplaatst ondanks dat het proefje wel slordiger gaat. Alleen scoren ze beter op gang werk. Ik wil niet zeggen dat alle jury s zo zijn maar ik ben er toch wel wat tegen gekomen. Erg jammer, dat het soms ook zo gaat.
En om dan maar te zwijgen bij de jury s waar ik wel eens geschreven heb, je wilt soms niet weten wat een commetaar je hoort als er een koudbloed achtige in de ring komt.
Wat overigens wel voor leuke gesprekken zorgt als ik zeg dat ik er ook 1 heb.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 30-05-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:47

Dit heb je trouwens altijd met een jurysport, als je dressuur rijdt ben je altijd afhankelijk van iemand anders.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:48

Het kan ook wel, maar het gebeurd niet vaak, ik ben trotser als ik een fijne proef heb gereden dan wanneer ik winst heb. Als ik 179 rijd bij zo'n jury (nog nooit gehad overigens), en ik heb lekker gereden, is t voor mij al goed. ;) Tot nu toe heb ik zowel officieel als onderling alleen maar goede punten gereden met een prijsje hier en daar en t gaat super. Nee, ik vind nog steeds dat je het zelf moet verdienen. :) En niet de jury er op aan moet kijken.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:49

Slaat eigenlijk nergens op maar soms heb je het wel qua smaak van de jury en tja het is en blijft een jurysport ;).

Maar dikke onzin ' als je wedstrijden wilt rijden moet je een KWPNer nemen ipv Haflinger'.
Natuurlijk niet! Die kunnen heus ook wel mooi lopen!

Ik heb afgelopen woensdag nog van alle andere kwpners gewonnen ( 12 anderen ) met een Haflinger ;).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:50

Tuurlijk moet iedereen het zelf verdienen, maar het zou toch fijn zijn als de jury geen onderscheid maakt tussen rassen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:50

Fiffill schreef:
_helga_ schreef:

Wie zegt dat die jury het daar om doet dan? Misschien is de een strenger dan de ander of rijdt ze de ene keer beter dan de andere keer.

omdat wij die jury nu kennen en zelf een paard heeft met de afstammeling ;)
(toen we de punten kregen kende we de jury nog niet)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:52

meissielief schreef:
Tuurlijk moet iedereen het zelf verdienen, maar het zou toch fijn zijn als de jury geen onderscheid maakt tussen rassen.

En 9 van de 10 keer gebeurd dat ook niet. :)

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:54

ietjelover schreef:
ik denk dat een haflinger nooit zo'n mooie gangen kan hebben dan een haflinger,,, en veel haflingers ook niet optimaal lopen.
ik zeg niet dat er geen een haflinger is die dat niet kan, maar veel haflingers hebben hier wel last van.

vergelijkt een haf met een haf? :o?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:23

meissielief schreef:

sorry hoor maar blijf het de grootste onzin vinden, heb heel vaak geschreven bij diverse jury leden en heb meerdere rassen in de ring gezien zowel haflingers als fjorden als arabieren ze krijgen de punten die ze verdienen heel simpel.
Tuurlijk heb je wel eens een "zeikerd" van een jury maar dat heb je ook met KWPN'ers.

tevens is deze discussie een gebed zonder eind, als je zoekt op bokt krijg je de wereld aan dezelfde discussie's.

nog even en de juryleden vinden schimmels niks meer en gaan daar slechte punten aan geven..... jeps net zo onwaarschijnlijk als dat andere rassen lager gejureerd worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:30

Pashon schreef:
meissielief schreef:

sorry hoor maar blijf het de grootste onzin vinden, heb heel vaak geschreven bij diverse jury leden en heb meerdere rassen in de ring gezien zowel haflingers als fjorden als arabieren ze krijgen de punten die ze verdienen heel simpel.
Tuurlijk heb je wel eens een "zeikerd" van een jury maar dat heb je ook met KWPN'ers.

tevens is deze discussie een gebed zonder eind, als je zoekt op bokt krijg je de wereld aan dezelfde discussie's.

nog even en de juryleden vinden schimmels niks meer en gaan daar slechte punten aan geven..... jeps net zo onwaarschijnlijk als dat andere rassen lager gejureerd worden.

Vergeet de springgefokte paarden niet, die willen ze volgens sommige ook geen punten geven

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:31

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:17

nou ik rijd ook met een haflinger maar heb er nog niets van gemerkt! ik heb uit 4 wedstrijden al 6 keer in de prijzen gereden, dus zie het eerder als voordeel :o :o