Waar hoort de -2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Waar hoort de -2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:54

Ik ga met Daffodil mee. Een 3 voor het aanspringen, een 3 voor de volte (want veel te laat aangesprongen en vierkant) en -2 erachter voor de op eigen initiatief gereden extra volte.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:56

Fitzroy, de vraag is niet of ze wel of niet de -2 moet krijgen, daar zijn we over uit. Maar waar zou je hem neerzetten, dat wil ik graag weten!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:58

Dat schrijf ik er toch bij: bij de volte. Je geeft nl. een 3 voor het aanspringen en dat is geen programmafout, paard reageert niet op de hulpen. Ze rijdt dus een volte extra om de volte te kunnen compenseren als je hem nog begrijpt :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:58

ik snap em, heb het woordje 'erachter' niet gelezen ;-) Dus bij de volte! Dat wou ik weten! Thanx!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:01

Maar gaan jullie het nog bespreken of was er al een oordeel geveld door de cursusleider? Daar ben ik wel benieuwd naar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:12

Nee, er komt nog een vervolg. Hij gaat het intern navragen, we komen er de volgende les op terug. Ik was zelf gewoon benieuwd naar jullie meningen!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:15

Ik zou het bij beide neerzetten, aangezien het aanspringen niet gelukt is... en ze een volte heeft gereden die niet in de proef staat vermeld en daarna pas de volte heeft gemaakt, die de bedoeling was

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:06

Dit zijn altijd wat lastige dingen. Ik zou de eerste keer aanspringen beoordelen, een 3 voor de verkeerde galop. De vierkante volte was duidelijk niet de bedoeling om als een volte beoordeeld te worden omdat ze daarna opnieuw aansprong op de in eerste instantie gevraagde plaats in de goede galop. Ik geef daarom een 3 voor het aanspringen met een -2 voor de extra volte. Vervolgens geef ik een cijfer op de volte.
Ik ben soms best streng maar in dit soort gevallen beslis ik in het L2 nog in het voordeel van de ruiter.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:13

Ik ben het in dit geval niet met je eens. Iemand die dan niet zo bijdehand is om een extra volte te draaien krijgt dan wel 2 3-en van je en is dan duidelijk in het nadeel t.o.v. iemand die dit op eigen initiatief wel doet.
Bovendien is mij geleerd dat je altijd de eerste poging moet beoordelen juist om dit soort dingen tegen te gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:08

Het is ook moeilijk als je het niet gezien hebt.
Als de ik de indruk heb dat de vierkante volte wel echt een volte van 15m had moeten zijn maar vierkant werd door verzet van het paard dan pak ik hem mee als eerste beoordeling alszijnde mislukt. Maar als het duidelijk een veel te grote wendig was om op nieuw aan te springen tussen H en C...
Want wat doe je als ze door was gereden tot B en daar een halve grote volte had gedraaid om opnieuw aan te springen tussen H en C...

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:35

Ik snap niet helemaal wat jury in zijn/haar voorbeeld dan doet. Volgens mij is er - reglementair gezien - helemaal geen ruimte om als jury in te grijpen en ze de gelegenheid geven om in de goede galop te komen. Dit kan ook tot - met name ook voor jezelf als jury - vervelende situaties leiden. Als iemand de gelegenheid krijgt om in de goede galop te komen en daardoor, althans dat lijkt bijna niet anders te kunne, programmafouten maakt, moeten er eigenlijk minpunten en uiteindelijk zelfs uitsluiting volgen. Ik snap dat het met de beste bedoelingen gebeurt maar wat doe je dan als een deelnemer iets anders niet lukt, geef je ze dan ook de mogelijkheid om door te proberen?? Het is uiteindelijk wel een wedstrijd en geen oefenrondje.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:20

kleinvosje schreef:
Stel je voor dat dit een examenproef betrof, dan zouden er mensen op kunnen zakken...

De hoofdjury (examen comissie) geeft aan waar die -2 moet komen dus hier hoeft niemand op te zakken ;)

Ik zou die -2 bij de volte geven.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:22

carmab schreef:
Ik snap niet helemaal wat jury in zijn/haar voorbeeld dan doet. Volgens mij is er - reglementair gezien - helemaal geen ruimte om als jury in te grijpen en ze de gelegenheid geven om in de goede galop te komen. Dit kan ook tot - met name ook voor jezelf als jury - vervelende situaties leiden. Als iemand de gelegenheid krijgt om in de goede galop te komen en daardoor, althans dat lijkt bijna niet anders te kunne, programmafouten maakt, moeten er eigenlijk minpunten en uiteindelijk zelfs uitsluiting volgen. Ik snap dat het met de beste bedoelingen gebeurt maar wat doe je dan als een deelnemer iets anders niet lukt, geef je ze dan ook de mogelijkheid om door te proberen?? Het is uiteindelijk wel een wedstrijd en geen oefenrondje.

Hier ben ik het wel mee eens...
Verkeerde galop is geen programmafout, stel dat ze tot 3x toe proberen maar de goede galop niet bereikt wordt, zijn ze dan uitgesloten of mogen ze alsnog doorhobbelen in de verkeerde galop??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:23

Ik vind het ook wat vreemd hoor om iemand de gelegenheid te geven om goed aan te springen....wat doe je dan als iemands dier doordramt met een overgang van draf naar stap, geef je m dan ook de gelegenheid totdat het een keer lukt?

Het is ook iets wat ik absoluut niet herken van onze jurycursus, fout is fout, jammer dan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:16

Maar ik lees nergens uit het verhaal van kleinvosje dat de jury deze combinatie de ruimte heeft gegeven om dit te doen. Ik denk dat de combinatie op eigen initiatief deze volte extra heeft gereden en dat alleen de vraag is waar de -2 moet komen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:07

Nee dat stelt Jury op pagina 1, dat ze de ruiter de gelegenheid geeft om in de goede galop aan te springen voordat de rest beoordeeld wordt, vandaar de discussie......

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:22

Ik ga ook mee met daffodil en zou de volte -2 geven.
Maar heel eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je hier heel lang op zou discussieren. Dit is namelijk een overduidelijke fout, die later bij amazone weinig vragen op zou roepen waarom -2 gegeven is.
Uiteindelijk maakt het voor de puntentelling niet zoveel uit of dat er op onderdeel 9 of 10 een -2 staat.

Wat ik dan weer wel een interessante vraag is; wat zou relatief het meeste opleveren aan punten voor amazone?
Het corrigeren op het hele kleine stukje? dus dat ze direct voelt verkeerd aangesprongen te zijn, en dit direct hersteld, maar stukje op volte? Of het expres verkeerd rijden?
Ik vind persoonlijk dat iemand die snel weet te herstellen meer punten verdiend en dat neem ik dan ook mee bij rijvaardigheid.

Overigens heb ik zelf weleens expres verkeerd gereden omdat mijn paard bij 1 onderdeel steeds hetzelfde geintje uit aan het halen was, ik dacht 1 keer corrigeren, die -2 kan ik wel hebben. Het was wel effectief, want in de proef deed het paard het daarna niet meer.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:41

Goeie vraag Raket, maar ook ik waardeer het meer als een verkeerde galop razendsnel hersteld wordt en zal dat kleine stukje in die volte (mits verder goed uitgevoerd) dan minder hard aanrekenen dan dat je dus nu doet!

Afgelopen weekend ook een mooi voorbeeld. Dame hoort hele volte te maken, maar maakt halve volte en rijdt daarna door op hoefslag. Krijgt daarvoor een vier voor de volte want te groot en ook nog eens min 2 vanwege een programmafout. Mijns inziens niet correct want dan moet je de proef stilleggen en de ruiter de oefening opnieuw laten rijden.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:46

volgens mij staat er in het reglement dat de jury alleen de proef hoort stil te leggen bij een vergissing als het verloop van de proef erdoor verstoord wordt. Om een voorbeeld te noemen, als het onderdeel is "B-H van hand veranderen" en er wordt uitgevoerd "F-E van hand veranderen" hoeft de proef niet te worden stilgelegd. In het voorbeeld van die halve ipv hele grote volte dus wel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:46

raket schreef:
Uiteindelijk maakt het voor de puntentelling niet zoveel uit of dat er op onderdeel 9 of 10 een -2 staat.

Voor de puntentelling niet nee, en voor de amazone is ook duidelijk dat ze -2 kreeg om dat extra rondje.

Ik denk dat niet iedereen de vraag helemaal goed begrepen heeft, het waarom van deze vraag. Ik zal proberen duidelijk te maken waarom ik wil weten waar de -2 moet komen te staan.

bij het examen dat we volgende maand moeten doen, mag je een bepaald aantal punten afwijken van de hoofdjury. Wijk je meer af, dan krijg je strafpunten, en bij teveel strafpunten ben je gezakt. Stel nou dat je de -2 afwijkend neerzet dan de hoofdjury, dan heb je dus op 2 onderdelen een te groot verschil, en daarmee dus strafpunten. Het zou heel banketstaaf zijn als dat net de strafpunten zijn waardoor je het examen niet haalt.

Het is moeilijk een oordeel te vellen als je het niet zelf gezien hebt. We hebben n.a.v. de filmbeelden nog stevig nagediscussieerd, en er is geen definitief antwoord uitgekomen. Wel is duidelijk dat amazone ZELF koos voor de tweede keer aanspringen. Deed ze dit om overnieuw aan te kunnen springen in de goede galop, of om de volte 15 meter die erop volgt? Dat weten we dus niet...

Ik wil graag jullie mening over de plaats van de -2. Dat is eigenlijk de enige strekking van dit verhaal ;-)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:54

Wat ik me van het examen kan herinneren is dat de plaats van die min 2 niet zozeer wordt meegeteld.
Dat dus het punt wel meetelt maar zonder min2.
Stel iemand rijdt verkeerd. krijgt daar dus -2, maar voor de volte een 6. Dan is het punt wat de examencommissie meetelt dus de 6 en niet de 4 die je zou krijgen als je het sommetje optelt.
Overigens wel bij het puntentotaal. dus 180 zou 178 worden.
Ik denk ook dat de examencommissie hier niet heel stug gaat zijn, soms zie je ook een gereden fout tussen 2 onderdelen, Een paard dat schrikt en omdraait tijdens een " schaduwgebied" tussen 2 onderdelen. Dan mag je kiezen zelfs of je de -2 wegzet op het vorige of volgende onderdeel.

Ik geloof niet dat je je heel erg zorgen hoeft te maken, tenzij ze erg veel veranderd hebben tijdens de examens.
(en succes alvast!)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 10:56

Raket, bedankt voor je uitleg. Dat helpt me wel. Misschien ben ik te onzeker, maar wil het graag goeddoen hihi!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:33

_10_ schreef:
De hoofdjury (examen comissie) geeft aan waar die -2 moet komen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:42

_10_ dat zou ook nog kunnen inderdaad. Ik kan me er alleen van herinneren dat -2 iets was waar ik me geen zorgen over hoefde te maken...

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:28

Ik jureer sinds dit jaar niet meer, maar zou het volgens KarinvdM doen.
Vroeger deden mensen de uitgestrekte draf vaak over als die mislukt was. Toen kreeg je de regel 1e keer (laag) beoordelen, en -2 voor het overdoen.

In dit geval zou ik het aanspringen laag beoordelen en -2 voor de tweede poging om aan te springen. Volte erna in galop ging goed begrijp ik, dus die gewoon beoordelen. (Zonder -2)