Alleen voor juryleden: M2 proef 20

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:56

Ik kan me wel indenken dat als je een combi bij D niet ziet aanspringen (en geen hulp ziet geven) en ze rustig door blijft stappen, dat je dan na de 1e wending wel denkt dat ze het vergeet en dus een belletje geeft.. Maar dat ligt eraan hoe lang je wacht met bellen dus.. Dus dan wordt het al -2 omdat ze dan alsnog naar de D moet en moet aanspringen..

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:02

Ja -10-, ik zou dus bellen en over laten rijden.

Zeker als ik geen galophulp zie. ga ik ervan uit dat het geen ontwijken van probleem is maar fout in programma.

Trouwens dames, Jos is een zij en geen hij. 8-)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:55

iemand die ik ken sprong een paar passen later als D aan
(er kwam om dat moment een pony langs de ring, zorgde voor spanning dus ze reed een stukje verder en sprong toen gewoon aan)
ze had voor het onderdeel zelfs een 0 -2 gekregen. erg streng als je het mij vraagt. maar je moet idd op D aan springen.

de truc is gewoon om de keertwending goed bij F te maken dus niet heel dicht bij D, dan kun je nog mooi een stukje stappen
voordat je moet aanspringen op D. zo doe ik het altijd :j

Gulpje

Re: Alleen voor juryleden: M2 proef 20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:28

0-2? :+

Hetzelfde geldt mi een klein beetje voor volte 10 meter in galop op X, X-E verzamelde stap. Ik dacht, ik mag overal in stap tussen X en E, maar een stalgenootje wees me erop dat je wel degelijk al bij X in stap moet.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:38

ja ze kreeg een 0 op het onderdeel en nog een -2.
errrrrg streng als je het mij vraagt :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:22

Ik zou zelf ook naar een 2 of een 3 gaan. Zeker niet hoger. Want de overgang wordt zo gemakkelijker maar ook het stuk voor de overgang (die anders een krappe wending in galop zou zijn geweest en nu in draf gaat).

Overigens; als ik de proef moet voorlezen dan zeg ik altijd: bij D links aanspringen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:54

Ik heb vannochtend het M geschreven en daar moest echt bij D aangesprongen worden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:46

Ilja000 schreef:
Ik heb vannochtend het M geschreven en daar moest echt bij D aangesprongen worden.

Je móet ook bij de D aanspringen. Ik snap niet waarom dit zo moeilijk te begrijpen is, er staat gewoon d-k-a-f linkergalop, niet tussen d-k-a-f in de linkergalop aanspringen. Als er staat E-B-E grote volte in middengalop begin je ook niet bij de B met je middengalop.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:50

ik ben ook geen jury, maar schrijf vaak bij een Z jury en eigenlijk is het dan een 0 want niet getoond (dat is wat hij zou geven :)) geen min 2 want ze reed niet verkeerd maar toonde een oefening niet...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 13:48

casperrr schreef:
Ilja000 schreef:

Je móet ook bij de D aanspringen. Ik snap niet waarom dit zo moeilijk te begrijpen is, er staat gewoon d-k-a-f linkergalop, niet tussen d-k-a-f in de linkergalop aanspringen. Als er staat E-B-E grote volte in middengalop begin je ook niet bij de B met je middengalop.

De vraag was ook niet of dit wel of niet moet, maar hoe er qua punten door andere juryleden mee omgegaan wordt. Vandaar ook een vraag voor juryleden...

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:01

In ieder geval geen -2. Dan zou iedere overgang die te laat wordt gereden tot -2 leiden. Dit is gewoon een laag cijfer, afhankelijk van de klasse wordt het cijfer doorgaans lager als een overgang te laat wordt gereden. Als er (in het voorbeeld van de ts) te laat wordt aangesprongen maar op zich wel netjes vind ik een 2 of een 3 wel erg laag overigens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:31

Nou, dat vind ik absoluut niet. Je springt dan ongeveer 26 m te laat aan en slaat de korte wending in galop over.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:33

Een wending die naar mijn idee overigens niet echt op z'n plaats is in het M2. Net als de volte van 8 meter in galop in het Z1.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:34

Nee, maar dat is weer een ander verhaal. Voorlopig wordt hij wel zo gevraagd en dus wordt er van de ruiters ook verwacht dat ze de overgang bij D rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:53

Wat is er mis met die wening en volte 8 meter? Op dat niveau mag je dat toch zonder problemen verwachten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:08

Ik zie ook het probleem niet echt. Ik vind de proeven al makkelijker geworden dus dit mag er best in.
Ik mis van vroeger in het M2 ook de oefening van op de diagonaal MXK verzamelde galop, op X door 3 a 4 drafpassen andere kant verzamelde galop aanspringen. Hier kon je echt heel veel dingen uithalen, of het paard recht bleef, een vloeiende overgang op het achterbeen liep, of het paard nageeflijk bleef bij het aanspringen en natuurlijk hoe het paard aan de hulpen stond.

Z2 is trouwens wel behoorlijk moeilijker geworden, dat is de enige klasse die echt moeilijker is geworden vind ik zelf.
ZZ-licht is weer makkelijker geworden, hele mooie logische proeven. Ik kan me nog herinneren dat er de oefening inzat: E kwart pirouette naar links, daarna galopwisseling. B kwart pirouette rechts.
En deze: MXK van hand veranderen in middengalop, X galopwisseling.

En in de lichte tour zat de schaukel nog; achterwaarts, voorwaarts, achterwaarts. 4-6-4 bijv.