Zittend bulderen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:05

newmom schreef:
en zoals ik al zei over t hoekje, daar zal ik mijn mening over bijschaven, als iemand vind dat je vanuit een hoek t overzicht beter kan houden dan is dat prima. ik niet, en al helemaal niet in een hoekje op een krukje al hangend met mn rug tegen de bakrand aan onder een deken.. kom op zeg..

Zo wordt het bij de ORUN ook geleerd (althans de cursus die ik deed :+ ), in de hoek gaan staan tegen de bakwand, zodat je binnen- en buitenkant van de voltes kunt zien (vanuit het midden alleen de binnenkant, ruiters gaan nl. bijna automatisch om je heen draaien) en je kunt verplaatsen over de korte zijde ter hoogte van de lijn die de ruiter rijdt (hoefslag, binnenhoefslag, kwartlijn,..) als je rechtgerichtheid wilt beoordelen of bijv. de hoek en buiging waarin sb of travers gereden wordt.

Verder trekt deze les natuurlijk nergens op :')

joyce2

Re: Zittend bulderen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:14

Wanneer heb jij de Orun gedaan? Ik een jaar of 4 geleden. Ik heb daar namelijk altijd geleerd om vanuit het midden van de bak les te geven en alleen als je specifiek iets wilt bekijken, mochten we in de hoek gaan staan. Dan moest je echt onderbouwen waarom je dan de hoek in ging. Met voltes ging ik er altijd buiten staan, bleef nooit in het midden van de voltes staan, tenzij ik daar dan weer een reden voor had ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:08

joyce2 schreef:
Wanneer heb jij de Orun gedaan? Ik een jaar of 4 geleden. Ik heb daar namelijk altijd geleerd om vanuit het midden van de bak les te geven en alleen als je specifiek iets wilt bekijken, mochten we in de hoek gaan staan. Dan moest je echt onderbouwen waarom je dan de hoek in ging. Met voltes ging ik er altijd buiten staan, bleef nooit in het midden van de voltes staan, tenzij ik daar dan weer een reden voor had ;)

Hier t zelfde. alleen ietsje langer geleden..
maar ook zoals jij t zegt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:41

newmom schreef:
en zoals ik al zei over t hoekje, daar zal ik mijn mening over bijschaven, als iemand vind dat je vanuit een hoek t overzicht beter kan houden dan is dat prima. ik niet, en al helemaal niet in een hoekje op een krukje al hangend met mn rug tegen de bakrand aan onder een deken.. kom op zeg..

zo geeft mijn instructrice in de winter ook (prive)les, en ik kan je vertellen dat die geen pas mist. Ik kom echt nergens mee weg, ze ziet echt alles. Dus daarmee heb ik geen enkel probleem. De rest van je verhaal vind ik minder geslaagd, daar zou ik als lesklant niet blij van worden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:19

Maar priveles is wel wat anders dan een groep lesgeven, 1 combinatie kan ik ook nog wel vanuit de hoek in de gaten houden, maar een heel rijtje ruiters word toch wat moeilijker!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:50

hm, juist in een hoek heb je niet het probleem dat de helft achter je rug rijdt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:14

Denk dat de meningen toch verdeeld zullen blijven, ik ben blij met het actief lesgeven vanuit het midden van de bak, een ander zal blij zijn zittend in een hoekje. Als de kwaliteit van de les goed is, zou het eigenlijk niet al te veel uit moeten maken.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 16-03-10 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:17

als lesklant moet ik zeggen dat het mij niet interesseert, als de les idd maar goed is. Springles vanuit de hoek van de bak lijkt me wel lastig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:38

joyce2 schreef:
Wanneer heb jij de Orun gedaan?

Dat is al wel even geleden, ik moet eens denken, ik reed toen mijn eerste paard net in het M, dus dat zal zo rond 2002 geweest moeten zijn schat ik.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:52

3 jaar eerder dan mij, dat zou toch niet zoveel moeten schelen...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:08

Ik sjouw altijd de hele bak door tijdens het les geven, dan weer in het midden, dan in de hoek om bijvoorbeeld de rechtheid te controleren. Maar ik geef vrij "actief" les, praat mee met mn handen, doe voor wat ik bedoel, teken in het zand etc. Word vrij lastig vanaf een krukje met een dekentje.
Mijn eigen instructrice liep ook nog steeds rond met haar zwangere buik tot de geboorte aan toe. Ze had wel een krukje maar dat hield ze maar een paar minuten vol, want dan moest ze weer wat voordoen of van een andere hoek kijken.
Ik kan me niet voorstellen dat je zittend, onder een dekentje echt goed les kan geven..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:48

@Monster_tos: Zo ben ik ook! Behalve dat tekenen in het zand, alhoewel, dat heb ik ook wel eens gedaan ;) Maar ik zou me er ook niet prettig bij voelen om alles zittend te doen, daar ben ik veel te actief en enthousiast voor tijdens het lesgeven.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:03

Ik denk dat de plek niet het grootste punt is maar de wijze van lesgeven. totaal geen aanwijzingen, dus leer je weinig. Jammer.
Ik heb vroeger ook op de manege gelest maar zo ging dat gelukkig niet. Dus het is hopelijk geen standaard plaatje.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:05

Ik heb gisteravond een kwartiertje op het hek gezeten. En dat vind ik helemaal niets raars, tenminste bij mij niet. Ik overzie alles, heb zo'n enorme stem dat ik tot in het volgende dorp te horen ben en ben continue bezig met mijn leerlingen. Zo erg zelfs, dat ik na twee uur lesgeven behoorlijk voel dat ik lesgegeven heb. Ik loop ook veel door de bak maar afhankelijk van de groep zit ik dus ook wel eens op het hek, lekker belangrijk.

Vind het veel belangrijker dat vooral kinderen op een goeie manier leren omgaan met hun pony en het verhaal wat hier geschetst wordt is te afgrijselijk voor woorden. Ik snap ook niet dat ouders hiervoor willen betalen en ik snap niet dat een manege zo'n instructrice wil betalen.

Gisteren hadden we ledenvergadering en kwamen we tot de ontdekking dat we officieel "vol" zitten, dat is dus nog nooit gebeurd. Toen ik 3 jaar geleden daar les kwam geven had ik 8 kinderen verdeeld over 2 lessen, het zijn er nu 38 verdeeld over zes lessen en ik heb er nog 4 op de wachtlijst.........

Mijn handen jeuken om zo'n instructrice, daar zou echt iets aan gedaan moeten worden!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:22

Ik zit ook meestal in een hoekje les te geven op een krukje. Met koud weer vaak ook een dekentje om mij heen.

Ik liep voorheen altijd door de rijbaan heen, liep mee met combinatie's en ging af en toe in een hoek staan om zijgangen over de hoefslag beter te bekijken.
Nadat ik mijn rug brak kon ik niet zo lang staan/lopen ook zitten wilde niet zo goed dus ik wisselde het af met stukjes lopen/staan en weer zitten.
Dit beviel mij een stuk beter. Ik kan eigenlijk beter overzichthouden daarnaast geef ik bij een aantal mensen aan huis les, niet iedereen heeft een fantastische bodem. Voorheen was ik half doorweekt en bevroren omdat ik tot mijn enkels in de bagger stond.Nu blijf ik mooi buiten de bak staan.Blijf een stuk schoner en droger.
Als je in de winter een uur of 4 a5 les moet geven achter elkaar verkleum je echt, hoe warm ik me ook aankleed dus ja dan trek ik vaak even een deken over mijn benen heen.
Dat je dan meteen ongeïnteresseerd bent volgens sommige is dat jammer voor hen. Ik en mijn lesklanten weten wel beter.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:40

Ik heb afgelopen winter zo'n bouwvakkersoverbroek gekocht. Die heb ik met de vorst over mijn rijbroek heen gedaan. Een dag vergeten mee te nemen en toen inderdaad stukjes onder een deken gekropen.
Ik sta grotendeels in het midden van de rijbaan, of loop in de rijrichting mee. Alleen in de kleine rijbaan (20x40) sta ik regelmatig in de hoek bovenop een opstapje, omdat de ruiters daar weer dichter op elkaar rijden en ik graag overzicht houdt. Ook mijn stem buldert met gemak de hele baan door en krijgt iedere ruiter genoeg persoonlijke aanwijzingen mee :)
Ik mag toch werkelijk hopen dat iemand me uit mijn lijden verlost als ik les geef zoals TS heeft moeten aanschouwen. Dan moet ik direct op zoek naar ander werk! Brrr.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:45

Monster_tos schreef:
Ik sjouw altijd de hele bak door tijdens het les geven, dan weer in het midden, dan in de hoek om bijvoorbeeld de rechtheid te controleren. Maar ik geef vrij "actief" les, praat mee met mn handen, doe voor wat ik bedoel, teken in het zand etc. Word vrij lastig vanaf een krukje met een dekentje.
Mijn eigen instructrice liep ook nog steeds rond met haar zwangere buik tot de geboorte aan toe. Ze had wel een krukje maar dat hield ze maar een paar minuten vol, want dan moest ze weer wat voordoen of van een andere hoek kijken.
Ik kan me niet voorstellen dat je zittend, onder een dekentje echt goed les kan geven..

Alsof je mij beschrijft hahah ook ik liep tot 2 dagen voor de bevalling door de bak te sjouwen (ok iets minder actief maar toch..) ik hield t niet vol om te blijven zitten omdat ik voor mijn gevoel beter uit kan leggen als ik sta en met mn lichaam kan praten.

En er zei iemand dat wanneer je staat de helft achter je rug rijdt...
tja, als ik in groepsverband les geef dan komt dat idd voor, alleen ik kan me ook omdraaien en wanneer er meerdere klanten rijden dan kan ik ze niet allemaal tegelijk zien, dus of ze dan op dat moment voor mn neus rijden of achter me, ze komen allemaal aan de beurt (gna gna gna :+ )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:49

@Nimber: ik heb het nooit gehad over mensen met een gebroken rug, jij hebt een reden om in een hoekje te gaan zitten, maar geeft zelf aan dat je ook afwisselt met lopen/staan. Dat is heel wat anders! Ik doel echt op mensen die alleen maar in 1 hoek blijven zitten, elke les maar weer.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:12

newmom schreef:
tja, als ik in groepsverband les geef dan komt dat idd voor, alleen ik kan me ook omdraaien en wanneer er meerdere klanten rijden dan kan ik ze niet allemaal tegelijk zien, dus of ze dan op dat moment voor mn neus rijden of achter me, ze komen allemaal aan de beurt (gna gna gna :+ )

Precies... Bij mij staan ze er ook wel eens van te kijken dat ik zoveel zie! Rijden ze de hele les elke hoek in, vergeten ze er 1 en natuurlijk zie ik net die. :D Ik kijk, draai, loop mee, doe voor, voer toneelstukjes uit om dingen duidelijk te maken, stel vragen, maar kom er ook op terug. Dus als iemand een aanwijzing gekregen heeft, stiekum even later checken hoe dat gaat natuurlijk! Zou bijna zeggen: en DAT is de kracht van de instructrice.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:26

Ilja000 schreef:
newmom schreef:

Precies... Bij mij staan ze er ook wel eens van te kijken dat ik zoveel zie! Rijden ze de hele les elke hoek in, vergeten ze er 1 en natuurlijk zie ik net die. :D Ik kijk, draai, loop mee, doe voor, voer toneelstukjes uit om dingen duidelijk te maken, stel vragen, maar kom er ook op terug. Dus als iemand een aanwijzing gekregen heeft, stiekum even later checken hoe dat gaat natuurlijk! Zou bijna zeggen: en DAT is de kracht van de instructrice.

WRRRRRRAAAAAUUUUUOOOOOWWW!!! :+
(sorry, kon t niet laten)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:26

* denkt na*

ik sta inderdaad bijna altijd, maar beweeg me wel door de bak voort zeg maar :+
bij voltes sta ik net buiten de volte, en bij hoefslag volgen vaak bij de C lijn om de boel mooi te kunnen overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:43

Lielle schreef:
zo geeft mijn instructrice in de winter ook (prive)les, en ik kan je vertellen dat die geen pas mist. Ik kom echt nergens mee weg, ze ziet echt alles. Dus daarmee heb ik geen enkel probleem. De rest van je verhaal vind ik minder geslaagd, daar zou ik als lesklant niet blij van worden.

Hier sluit ik me ook bij aan ;) Mijn instructrice zit ook vrijwel altijd en ik denk ook niet dat je daar te snel over kan/mag oordelen. Want wat als het uit medisch oogpunt gezien wel moet bij sommige mensen? Dit is nl bij mijn instructrice wel het geval! Daarnaast zou het mij nog geen bal uitmaken, zolang de kwaliteit van de les maar goed is. En daarnaast: of ik nou in een les rijd met max. 8 mensen of priveles heb blijf ik het idee hebben dat ze toch nog stiekem ogen in d'r achterhoofd heeft :')

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 17:10

@ miss-montana, ik kan je verzekeren dat die meid niks mankeerde. ook had ik al verteld dat ik mn mening had bijgeschaaft betreft zittende instructie, ligt idd helemaal aan t totaal plaatje.
En tuurlijk is t een heel ander verhaal als ze wat had gemankeert. (en zelfs dan nog was de les kwaliteit bagger)