opmerking bij verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:23

__Nathalie__ schreef:
Wanneer geven jullie iemand een 9 of een 10 voor verzorging dan?

Ik heb 1 x een 9 gegeven aan een schimmel die zo mooi spierwit was gewassen! Wat een werk zat daarin, vond ik echt super. Verder was ook alles tiptop en dan mag dat best eens beloond worden :j
Verder niet zo snel een 9/10 hoor.. Dat zou betekenen dat iemand 3 of 4 pnt verdient door de verzorging. Het moet imo toch vooral bij het rijden gehaald worden..

__Nathalie__

Re: opmerking bij verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:28

Maar als iemand alles spik span in orde heeft. Tuig netjes gevet, paard keurig voor elkaar. Kleding en haar perfect in orde. Waarom dan toch maar een 8? Ik snap dat een punt bij het rijden gehaald moet worden maar als alles tot in de puntjes netjes is verdien je imo toch een 9 of een 10?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:32

__Nathalie__ schreef:
Maar als iemand alles spik span in orde heeft. Tuig netjes gevet, paard keurig voor elkaar. Kleding en haar perfect in orde. Waarom dan toch maar een 8? Ik snap dat een punt bij het rijden gehaald moet worden maar als alles tot in de puntjes netjes is verdien je imo toch een 9 of een 10?

Dan zou werkelijk álles perfect moeten zijn en dat is het toch vaak niet.. Paard kan een buik hebben of juist te mager zijn, amazone een jasje wat net te groot of te klein is, knot die scheef of slap zit, handschoentjes niet helemaal school, cap die scheef zit en ga zo maar door. Als ik standaard van een 10 uit zou gaan, zou ik ook al die punten echt mee gaan nemen en dan komt er denk ik alsnog niet zo snel iemand op die 9 of 10 :n

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:46

Dat is dan inderdaad bijna niet haalbaar

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:44

Vjestagirl schreef:
Maar als zoiemand een knalroze jasje heeft, met zachtroze handschoenen, plastron en dekje? Dan is het een keurig bij elkaar passende set. Krijgt die dan ook minder punten, omdat jij als jury roze niet mooi vindt?

Dan is het wat anders. Als alles netjes matching is, dan heb ik er geen moeite mee. En wie heeft gezegd dat ik roze niet mooi vind?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:49

Relaxed schreef:
__Nathalie__ schreef:

Dan zou werkelijk álles perfect moeten zijn en dat is het toch vaak niet.. Paard kan een buik hebben of juist te mager zijn, amazone een jasje wat net te groot of te klein is, knot die scheef of slap zit, handschoentjes niet helemaal school, cap die scheef zit en ga zo maar door. Als ik standaard van een 10 uit zou gaan, zou ik ook al die punten echt mee gaan nemen en dan komt er denk ik alsnog niet zo snel iemand op die 9 of 10 :n

Hmmm, vraag me af wat voor "aftrek" jullie dan zien bij bijv Anky ofzo op de hoogste nivo's :+ Gewoon uit nieuwsgierigheid, want daar verwacht je toch 10-en? Met die grooms enzo. Of hebben jullie wel eens iets gezien (qua verzorging dus) bij bijv een Anky dat je zegt: verzorging een 7 (of minder)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:50

Op dat niveau krijg je geen cijfer meer voor verzorging. Zag gisteren bij IB toch ook paarden met niet vlekkeloos witte benen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:55

blij dat mijn merrie geen witte benen heeft :Y) 9 van de 10 keer poepen ze op te trailer, lekker alles onder de stront op die witte benen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:56

Ik doe altijd transportbeschermers om in de trailer. De benen blijven niet alleen heel, maar ook mooi schoon!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:56

kleinvosje schreef:
Op dat niveau krijg je geen cijfer meer voor verzorging. Zag gisteren bij IB toch ook paarden met niet vlekkeloos witte benen.

Nee dat snap ik. Maar als dat WEL zo zou zijn... :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:58

Ja dat is ook een optie, ik heb zelf gewoon peesbeschermers met springschoenen om vind transport beschermers zulke ondingen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:59

Ik niet. Mijn paard staat niet fatsoenlijk stil in de trailer, en komt ook scheef eruit. Ze glijdt dan snel met haar been langs de klep, en dan is het velletje zo kapot...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:37

sinds ik een keer een wedstrijd heb gehad waarbij ik mijn paard helemaal gewassen had en alles gepoetst en ik een 7 voor verzorging kreeg en iemand met een schimmel onder de strontvlekken ook, doe ik toch wel een stuk minder moeite

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:40

Officeel is het zo dat de staart netjes moet worden ingevlochten aan de bovenzijde,
of trekken scheren knippen bij de staartwortel

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:45

het punt van verzorging wordt niet alleen gebaseerd op hoe mooi je eruit ziet.. er wordt ook gekeken naar de wedstrijdconditie van het paard en of hij bijv netjes optijd naar de smid is geweest.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:15

Staarten scheren vind ik zo jammer, dat kan ik echt niet over m`n hart verkrijgen :o Mijn vroegere pony had zo`n ielig, sprietig volbloedstaartje en nu ik twee van die mooie pluimstaarten mee op concours mag leef ik me lekker uit met glansspray. Keurig recht afgeknipt, even uitpluizen, natuurlijke golven schikken en o, wat een mooie waaiers! Kan er echt met plezier naar kijken :))
daffodil schreef:
Had er vorige week een met een jasje waar geen knopen meer opzaten dus die zat met een grote veiligheidsspeld vast....ja die had dus een punt minder dan de rest!

Haha, niet één knoop meer? Kan me voorstellen dat er (na de feestdagen ofzo :D ) een knoopje afschiet dat op het voorterrein snel door een speldje vervangen wordt, maar een hele rij...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:27

Ik heb het ook een keer gehad.
Mijn palomino merrie de dag van te voren helemaal gewassen. De ochtend van de voren weer de benen en kont gewassen. Had ze in de poep gelegen. En netjkes gevlochten. Zag er super uit. Zet der op de trailer. En op de wedstrijd haal ik haar eruit. Was ze aan de race. Heel der staart en benen onder de poep. Toen baalde ik als een stekker. Gelukkig babydoekjes bij en een staartborstel en het zo nog een beetje fatsoenlijk kunnen krijgen. Maar wat baalde ik. Wel een mooie 7 gekregen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:26

Ik geef altijd een 8, ook al had ik gisteren 2 combinaties waar ik wel wat op aan te merken had (1x geen haarnetje met haar tot over de oren en 1x een plastron die uit de jas kwam en knotje dat was los gegaan). Het moet wel heel gek gaan als ik omlaag zou gaan naar die 7.
Ga er vanuit dat iedereen gewoon zijn best heeft gedaan om knap voor de dag te komen en met die 8 kunnen ze toch mooi weer een 4 of 2 5-en compenseren!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:54

Ik krijg altijd een 7, bij ons krijgt volgens mij iedereen een zeven.

Ik vlecht de voorpluk in een knotje en de staart vlecht ik ook. En de manen staan net zo als bij een Fjord :D. Nou had ik gelezen dat knotjes meer punten gaven dus ik het lang laten groeien en het geknot kreeg ik weer een 7. Toen heb ik het er maar weer afgeknipt xD.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:38

Ik vraag me inderdaad ook wel is af waar sommige jury's de punten op baseren.

Ik was altijd de benen, vlecht staart, manen en voorlok in. Poets het tuig.

en toch kom je de eerste keer de ring in krijg je een 7, en bij dezelfde jury kom je de 2e keer de ring in krijg je een 8.

Terwijl er niks veranderd is, ja de knotjes zijn miss ietsjes losser gaan hangen onderaan omdat je er met je handen steeds bij zit.

Maargoed ik vind ook wel altijd dat als je het van je verzorgingspunten het moet hebben kan je beter geen wedstrijd rijden:).

(stiekem ga ik nog wel een keer voor een 9 XD)

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:31

Ik kan mijn eigen er wel aan ergeren dat er een standaard cijfer voor gegeven word.
Wij hebben een bonte met manen geschoren (vanwege een te dikke manenkam om te vlechten).
Ik vlecht altijd de manenvoorpluk en staart,knip deze ook netjes bij,dit ook zo met de manen.
We wassen de pony altijd zodat ze mooi wit is,idem.met de staart.
Amazone ziet er netjes uit met moderne kleding,haren in de knot.
En dan zie ik ponys voorbij komen die zo uit het land gehaald zijn met vlechten die zo ongelijk verdeeld zijn.
Dan mag je toch wel verschil maken met de punten.(dat MOET je volgens mij)
Wij zijn er min.2 uur mee bezig met 2 personen met de pony en tuigage.
Nu heb ik gelukkig zelf (ik vind als moeder dat dat mijn puntje is)nog nooit lager als een 7 gehad,maar een 7 vind ik eigenlijk al laag.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:16

Ik geef een 8 wanneer het er goed uitziet. Knotjes zitten er mooi in, paard is schoon, etc etc.

Ik durf best hoger of lager te geven, bijv, wanneer er duidelijk is dat er tijd en aandacht is besteed aan het scheren, wassen en vlechten. Daarnaast geef ik ook lagere cijfers wanneer er te weinig aandacht aan besteed is.

En Miga, sorry, maar scheren is pure makkelijkheid in dit geval. Even wassen en evt een hengstevlecht moet toch kunnen?

Maar eerlijk is eerlijk, een 10 geef ik eigenlijk nooit. Eigenlijk raar ja, want als alles goed is, wat moet er dan beter om een 10 te kunnen scoren??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:23

Een meisje die mijn pony's reed heeft een keer een 5 gekregen voor verzorging omdat we nooit vlechten. Zwarte shetlander, mooi schoon wit dekje, schoon zadel + hoofdstel, eigen tenu keurig, pony glom als een spiegel, manen en start keurig uit gekamt.
Maar nee, ook een shet moest gevlochten zijn volgens deze jury.

Ik heb van de winter zelf volgens mij alemaal 7ens gehaald met mijn bijna witte palomino in wintervacht die altijd buiten loopt (bij het mennen). Echt niet dat ik die deze winter ging wassen (hooguit een staart, maar die heb ik nu zelfs een paar keer laten zitten). Moet wel zeggen, met die sneeuw kon ze moeilijk in de modder gaan liggen ;).
Tuig schoon, kar netjes, eigen tenu voor elkaar en wel netjes gepoetst, manen en staart wel netjes uit gekamt.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:07

Daar zou ik nooit een 5 voor geven. Evt een 7. Losse manen mag gewoon (zie pagina 44 proevenboekje). Wel vind ik dat je er bv aan de bovenkant een paar mooie staartjes in kan zetten, dan wordt het cijfer weer een 8. Is de staart daarbij ook ingevlochten en de manen toch mooi ingevlochten (hengstevlecht bv) dan zelfs een 9.

Een 5 had hier zeker niet gemogen. En, jullie hadden daar de jury ook best over aan mogen spreken!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:24

Als fokker zal ik altijd voor het shetland toilet gaan, dus alles los en harig (wel netjes natuurlijk, plukjes uit de oren wel geknipt, staart recht, extreme baard word beetje bij gewerkt enzo).
Bij het mennen heb ik altijd goede cijfers gehad voor verzorging, 7ens en 8en. Heb ze er het zelfde bij lopen als onder het zadel.