verhoging lesgeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:57

PattyOosten schreef:
Dat is niet handig, dat is verplicht!
Als ze maar een paar uurtjes per week lest, moet ze die inkomsten opgeven bij "resultaat uit overige werkzaamheden" op de aangifte inkomstenbelasting. Het kan goed zijn dat ze ook BTW plichtig geacht wordt, en dus een BTW nummer met aanvragen en dus ook aangifte moet doen. De BTW op lesgeven is 6%, die moet ze dan afdragen. En afhankelijk van haar inkomen, moet ze tussen de 33 en 52% belasting betalen over haar inkomen. Ze kan natuurlijk wel een aantal beroepskosten aftrekken van haar inkomsten.

Het percentage BTW is afhankelijk van omstandigheden!!! Ik geef les bij mensen aan huis en moet toch echt 19% betalen!!!
Op eigen terrein is het een ander verhaal...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:50

MariekeA schreef:
Het percentage BTW is afhankelijk van omstandigheden!!! Ik geef les bij mensen aan huis en moet toch echt 19% betalen!!!
Op eigen terrein is het een ander verhaal...

Dat weet ik, maar ze werkt op eigen terrein toch? Dit zijn de regels:

Wanneer u op uw eigen accommodatie les geeft mag u hiervoor het 6% tarief hanteren. Dit omdat u gelegenheid geeft tot sportbeoefening in uw eigen sportaccommodatie. Wanneer u les gaat geven op een andere locatie (bij vereniging of particulier) dient u 19% te hanteren. Wanneer u echter de afspraken zo maakt dat u de accommodatie huurt bent u degene die een sportaccommodatie beschikbaar stelt en kunt u het 6%-tarief hanteren.

miesie

Re: verhoging lesgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:38

Ik heb les van 2 instructrices (Z dr en ORUN) en betaalde ook altijd 15 per uur (bij de 1 per 3 kwartier..) en dat werd verhoogd naar 17,50, dat vind ik een nette verhoging. 33% is een forse verhoging. Ik les altijd een uur, komt ze voor een half uurtje geef ik altijd 10 euro, vind dat dan wel zo netjes, omdat ze toch de moeite heeft genomen naar mij toe te komen voor een half uur.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:51

Maar dat is hoogstwaarschijnlijk zwart Miessie. Als ze daar BTW en inkomstenbelating over afdraagt, houdt ze niet veel over.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:45

Dat zal vast wel.. Ik denk trouwens dat de meeste instructeurs echt niet alles door geven aan de belasting. Dit is trouwens van ook niet hun fulltime baan.