Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:14

CharleyT schreef:
Dus als ik je goed begrijp Kaatjemuts, dan ben je beter af met een proef zonder aanleuning, dat vind je maar in1 cijfer terug, en loopt je beestje best wel aardig in aanleuning, en komt hier en daar eens tegen de hand dan ben je per onder deel punten kwijt? Vreemd hoor lijkt mij. De tweede is toch beter bezig dan de eerste.

die vraag had ik al verwacht, daarom had ik ook gezegd dat ze dan geen hoge cijfers kunnen krijgen...
Iemand waarbij zijn paard niet nageeflijk loopt, kun je natuurlijk niet meer dan een 6 op een onderdeel geven, behalve natuurlijk als dat onderdeel verder wel perfect wordt uitgevoerd.
Een onderdeel van een proef bevat niet alleen aanleuning, maar ook bijv een volte. Als je een volte rijdt voor een 7, maar zonder aanleuning, gaan er natuurlijk wel pnt vanaf. gebeurd het incidenteel, dan wordt het goed afgestraft want dat is eigenlijk een soort verzet.
Als het paard wel goed in tact/regelmaat en ontspanning loopt, maar net met het neusje voor de loodlijn, is iets heel anders dan tegen de hand in komen.
De aanleuning is niet korrekt, dus straf je dat niet per onderdeel af (eigenlijk dus wel een beetje...), maar vooral ook in het punt van aanleuning. Daar is het ook voor bedoeld.
Bij de B ga je daar dan anders mee om dan in de L. Daar telt de aanleuning natuurlijk veel zwaarder. Persoonlijk kan een paard die de gehele proef (bij mij en zoals ik het heb geleerd) iets voor de loodlijn loopt, maar wel zijn onderdelen goed doet, dus idd hogere pnt krijgen dan een paard die uit verzet uit de aanleuning breekt (daardoor waarschijnlijk ook tactfouten maakt en ontspanning mist) en ook de onderdelen goed doet.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:15

lucifertje schreef:
Ik wil me er ook even in mengen en ik ben geen jurylid. Maar ik vraag me af als je een paard hebt wat voor 70% in de aanleuning loopt. Ik bedoel daarbij niet sterrenkijken maar er net niet helemaal lekker doorheen en je rijd een nette proef. Dan moet je als jury lid toch op punt 26&27 een 5 of lager gegeven worden? In mijn ogen vind ik het niet eerlijk op een nette proef zonder wp de ring uit te laten gaan omdat het paard er net niet helemaal doorheen is.

die zou bij mij dus waarschijnlijk met een wp naar huis gaan...

liberty

Re: Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 13:26

Wat ik wilde aangeven was dat er een heel groot puntenverschil is. En ja jullie zijn er niet bijgeweest, maar het ging ook meer om de vraag of een paard/pony 100% nageeflijk moet lopen om winst te kunnen rijden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:37

Natuurlijk hoeft dat niet, maar of je dan je punten rijd O:)

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:45

Ik ben er die dag bijgeweest en de wedstrijd ervoor was ik er ook bij. Wat mij dus opvalt, is dat heel erg veel ponyruiters, want daar hebben wij het nu over, erg onrustig op de pony zitten. Deze onrustige ruiters (lees een hoop plukwerk met de handen) krijgen wel de meeste punten van de jury. En dat is hetgeen wat mij uitermate irriteert! Van een ponyruiter wordt dus schijnbaar verwacht, ongeacht hoe je het doet, als die pony maar in de krul loopt, dan krijg je je punten wel. Dit heeft dus niks met aanleuning en aan de teugel rijden te maken. En dat is hetgeen wat Liberty volgens mij bedoeld met haar vraag.

Wat willen de juryleden in de klasse B zien, een netjes gereden proef met een stil zittende ruiter, die aanleuning heeft, maar de pony loopt net niet goed genoeg aan de teugel, OF een ruiter die erg onrustig in de handen is, pony in de krul trekt, weinig verbinding heeft en zo de proef rijdt.

Zelf ben ik al jaren Z jury en dat laatste, dat wil ik beslist in een proef niet zien!

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:49

liberty schreef:
Wat vinden de juryleden op bokt;

Moet een B ruiter 100% nageeflijk rijden? Of is het hoe en wat rijden van de figuren belangrijk(er)?

En ziet een jury nou liever een pony wat rustig loopt in het hoofd, of moet de ruiter flinke planken zagen?

Een jury ziet vaak liever een rustige proef met een mooie stille aanleuning, maar als er iemand mee rijd die zijn paard wel stil en angevelijk heeft zal die winnen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:46

confetti schreef:
Wat willen de juryleden in de klasse B zien, een netjes gereden proef met een stil zittende ruiter, die aanleuning heeft, maar de pony loopt net niet goed genoeg aan de teugel, OF een ruiter die erg onrustig in de handen is, pony in de krul trekt, weinig verbinding heeft en zo de proef rijdt.

Bovenstaand is erg vaag want je schrijft dat de pony aanleuning heeft maar niet genoeg aan de teugel loopt....?

Ik zou zeggen dat ik geen van beiden graag wil zien. Een enkele keer wat onrustig of wat tegen de hand is echt geen ramp in de B. Maar ik wil geen paard zien wat niet nageeflijk loopt maar ook geen plukkende ruiter want dan is het paard immers ook niet nageeflijk. Dat is het afdwingen van een hoofd-hals houding.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:23

Ik denk dat de grote vraag is wat is nageefelijkheid.

Een paard wat netjes de hand van de ruiter opzoekt geeft na.
Maar wat is genoeg nageven voor de B?

Uiteraard wint het paard wat mooi opgericht vanuit achter door de hekjes paradeert maar stel dat er zon combinatie niet tussen zit wie wint er dan?

paard 1 wat er 'nog niet helemaal doorheen' loopt maar wel constant het hoofd daar houd.

of paard 2 welke er wel doorheen loopt maar niet constant is in de aanleuning.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:05

Ik deel de mening van suzanne, een combinatie die bij mij de ring in komt waarbij de nageeflijkheid onbreekt of waarbij de aanleuning niet goed is gaat zonder winst naar huis...ook in de B!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:08

Ik ben ook wel benieuwd naar meningen van juryleden.
Ik heb binnenkort mijn eerste dressuurwedstrijd op mijn bijrijdpony wat dus echt een springer is.
Sterrenkijken kan ie als de beste. Ik vind zelf dat het er ontspannen uit moet zien maar ook niet met het hoofd in de lucht.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:13

Het lijkt me dat als je paard (thuis) nog niet nageeflijk loopt je eigenlijk nog niet op wedstrijd moet gaan. Misschien 'hoeft' het nog niet echt voor de punten maar voor jezelf is het veel prettiger (je hebt ook meer controle over je paard)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:21

Chocotof schreef:
Een paard wat netjes de hand van de ruiter opzoekt geeft na.

Aanleuning is de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen.

Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek- en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand.
Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:37

karinvdm dat snap ik.

ik doel meer op een antwoord op de vraag hoeveel nageefelijkheid is in de b dan genoeg?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:41

Je zegt:
Chocotof schreef:

Jouw antwoord daarop is niet helemaal correct.
Daarmee is wel duidelijk dat men verschillend denkt over wat de betekenis is van bepaalde termen.

In de B moet er minimaal aanleuning zijn.
Het paard moet de ruiterhand opzoeken en deze, samen met het bit, accepteren.
De mate van nageeflijkheid is ook afhankelijk van de graad van africhting.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:48

Wat een boeiend topic!

Ik heb nog wel een vraagje: Wat is dan een goed moment om te beginnen met wedstrijden rijden?

(ik ben niet van plan wedstrijden te rijden hoor, maar ik vroeg me af wanneer je nou kan zeggen B klaar )

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:55

KarinvdM schreef:
Je zegt:
Chocotof schreef:

Jouw antwoord daarop is niet helemaal correct.
Daarmee is wel duidelijk dat men verschillend denkt over wat de betekenis is van bepaalde termen.

In de B moet er minimaal aanleuning zijn.
Het paard moet de ruiterhand opzoeken en deze, samen met het bit, accepteren.
De mate van nageeflijkheid is ook afhankelijk van de graad van africhting.

Ik snap dat de nageefelijkheid afhankelijk is van de africhting. :)

Maar in de B dressuur word dus niets anders gevraagd dan een paard wat de hand opzoekt en accepteert.
Uiteraard zou het ook ontzettend helpen als de gevraagde oefeningen ook correct uitgevoerd worden maar dat even
in het midden gelaten.

Dan zou een jury dat dus een winstwaardige proef moeten zien.
Vreemd vind ik dat er op bokt altijd gezeurt wordt dat ze geen winst in het B gereden hebben
omdat de jury niet vond dat het paard niet genoeg 'in de krul liep'.

Geloof ook niet dat het aan de jury ligt maar aan ruiters die zonder hun basis voor elkaar te hebben perse op wedstrijd moeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:59

Sidera schreef:
Wat een boeiend topic!

Ik heb nog wel een vraagje: Wat is dan een goed moment om te beginnen met wedstrijden rijden?

(ik ben niet van plan wedstrijden te rijden hoor, maar ik vroeg me af wanneer je nou kan zeggen B klaar )

Als het paard ontspannen is in het werk en tact toont in 3 gangen. Als het paard daarbij correct aan de hulpen van de ruiter staat en in verbinding loopt van achter naar voren. Met aan de hulpen staan bedoel ik dus gehoorzaamheid aan zit, been en hand en deze samenwerking. Dit komt tot uiting in nageeflijkheid en een constante aanleuning, en in het voorwaarts zijn aan het been, de impuls.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:41

Suzanne F. schreef:
Sidera schreef:
Wat een boeiend topic!

Als het paard ontspannen is in het werk en tact toont in 3 gangen. Als het paard daarbij correct aan de hulpen van de ruiter staat en in verbinding loopt van achter naar voren. Met aan de hulpen staan bedoel ik dus gehoorzaamheid aan zit, been en hand en deze samenwerking. Dit komt tot uiting in nageeflijkheid en een constante aanleuning, en in het voorwaarts zijn aan het been, de impuls.

Bedankt, dat is een goede uitleg..
Klopt het dan dat veel ruiters wat te vroeg beginnen met wedstrijden rijden?
(Dat idee kreeg ik, al kom ik niet heel vaak bij wedstrijden)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:31

Zoals Kaatjemuts ook aangeeft, heb ik ook begrepen dat als je je paard niet een hele proef nagevelijk kan laten lopen, je beter tijdens je wedstrijd je paard dan met zijn hoofd voor de loodlijn kan laten lopen, op een plek waar hij wel constant blijft. Anders krijg je steeds in de oefeningen waarin je paard zich eruit drukt de opmerking "tegen de hand".

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:35

sharon_quiz schreef:
Zoals Kaatjemuts ook aangeeft, heb ik ook begrepen dat als je je paard niet een hele proef nagevelijk kan laten lopen, je beter tijdens je wedstrijd je paard dan met zijn hoofd voor de loodlijn kan laten lopen, op een plek waar hij wel constant blijft. Anders krijg je steeds in de oefeningen waarin je paard zich eruit drukt de opmerking "tegen de hand".

Ja maar de hele proef voor de loodlijn wordt een 5-jes en 6-jes proef en dus niet winstwaardig.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:56

Suzanne F. schreef:
sharon_quiz schreef:

Ja maar de hele proef voor de loodlijn wordt een 5-jes en 6-jes proef en dus niet winstwaardig.

Volgens mij krijg je vijfjes of zesjes als je paard niet netjes op de loodlijn loopt hoor. Tenminste, in de B nog niet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:49

Suzanne F. schreef:
sharon_quiz schreef:

Precies, ik rijd dan liever gewoon netjes in de juiste houding en dan maar een paar keer tegen de hand. Als je een paar x tegen de hand op je coupon hebt staan, met daarbij een 5, kan je toch nog makkelijk een wp rijden. Als je verder gewoon netjes je ding doet..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:11

Oeps!! Ik bedoelde, dat je geen vijfjes of zesjes hoort te krijgen in de B als je paard niet nagevelijk loopt. En daarmee bedoel ik niet sterren kijken natuurlijk ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:20

Nou bij ons wel hoor Sharon, als je paard niet netjes nageefelijk loopt, hoef je het in de b niet te proberen, dan krijg je echt geen wp. Er hoeft natuurlijk nog niet echt oprichting te zijn en als hij af en toe tegen de hand komt is dat ook niet erg (wordt je wel voor afgestraft door een 5) maar hij moet toch wel netjes rond lopen hier in de B, anders hoef je niet te starten..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:02

barbara28 schreef:
Nou bij ons wel hoor Sharon, als je paard niet netjes nageefelijk loopt, hoef je het in de b niet te proberen, dan krijg je echt geen wp. Er hoeft natuurlijk nog niet echt oprichting te zijn en als hij af en toe tegen de hand komt is dat ook niet erg (wordt je wel voor afgestraft door een 5) maar hij moet toch wel netjes rond lopen hier in de B, anders hoef je niet te starten..

Ja bij ons wil de jury ook al een mooie halshouding zien in de B. En voor de duidelijkheid, mijn paard liep ook gewoon netjes nagevelijk in de B. Maar ik dacht dat een jury niet hoeft te verlangen van een paard dat deze al mooi in de krul loopt in een B proef.