CharleyT schreef:Dus als ik je goed begrijp Kaatjemuts, dan ben je beter af met een proef zonder aanleuning, dat vind je maar in1 cijfer terug, en loopt je beestje best wel aardig in aanleuning, en komt hier en daar eens tegen de hand dan ben je per onder deel punten kwijt? Vreemd hoor lijkt mij. De tweede is toch beter bezig dan de eerste.
die vraag had ik al verwacht, daarom had ik ook gezegd dat ze dan geen hoge cijfers kunnen krijgen...
Iemand waarbij zijn paard niet nageeflijk loopt, kun je natuurlijk niet meer dan een 6 op een onderdeel geven, behalve natuurlijk als dat onderdeel verder wel perfect wordt uitgevoerd.
Een onderdeel van een proef bevat niet alleen aanleuning, maar ook bijv een volte. Als je een volte rijdt voor een 7, maar zonder aanleuning, gaan er natuurlijk wel pnt vanaf. gebeurd het incidenteel, dan wordt het goed afgestraft want dat is eigenlijk een soort verzet.
Als het paard wel goed in tact/regelmaat en ontspanning loopt, maar net met het neusje voor de loodlijn, is iets heel anders dan tegen de hand in komen.
De aanleuning is niet korrekt, dus straf je dat niet per onderdeel af (eigenlijk dus wel een beetje...), maar vooral ook in het punt van aanleuning. Daar is het ook voor bedoeld.
Bij de B ga je daar dan anders mee om dan in de L. Daar telt de aanleuning natuurlijk veel zwaarder. Persoonlijk kan een paard die de gehele proef (bij mij en zoals ik het heb geleerd) iets voor de loodlijn loopt, maar wel zijn onderdelen goed doet, dus idd hogere pnt krijgen dan een paard die uit verzet uit de aanleuning breekt (daardoor waarschijnlijk ook tactfouten maakt en ontspanning mist) en ook de onderdelen goed doet.