Jury's strenger bij de eerste combinaties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:49

Ik heb afgelopen jaar en 2 jaar geleden op de Gelderse kamp het Z bijgeschreven, en beide keren is de combie die als 1e moest starten kampioen geworden. Maandje geleden ZZZ geschreven, en ook daar, de eerste start werd bovenaan geplaatst....

Neemt niet weg als ik de startlijsten zie en ik als 1e moet starten ik wel ff baal :D Maar ja, als je goed rijdt dan kunnen ze niet om je heen, of je nu als 1e of als laatste start.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:00

Ik vind de eerste combinatie in elk geval wel de moeilijkste om te jureren. Maar op zich, goed gereden is goed gereden, of je nu als eerste of als vijftiende binnenkomt. Ik heb altijd zelf een klein blaadje papier of notaboekje bij en de combinaties die ik echt goed vond noteer ik apart wat dingetjes van, wat extra commentaar "middendraf goed maar mocht toch net iets meer" of "stapte vlot achterwaarts doch iets achter de loodlijn". Of ik noteer een kenmerk zodat ik achteraf nog goed weet om welke combinatie het ging ("meisje met mooi jasje met glitters" krijg je dan ;-)). De combinaties die ik het beste vond houd ik altijd apart op een stapeltje. Als dan iedereen geweest is kijk ik die na en check ik of mijn uitslagenlijst klopt met het beeld dat ik had. Indien nodig kan ik dan adhv mijn eigen nota's nog aanpassingen maken (in de zin van extra commentaar geven bv). Zo probeer ik toch een beetje een juist beeld te houden :+

Zelf rijd ik het liefst ofwel als eerste ofwel als laatste. Kwestie van veel inrijplaats te hebben!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:03

Grappig. Ik heb de hele zomer bij een vereniging gestart die je denk ik op volgorde van inschrijving liet starten. Ik startte daar vaak als eerste/tweede en ben met behoorlijk wat puntjes en prijzen weggegaan elke keer. Maar ik rij daar altijd ook erg fijn, misschien dat dat ermee te maken heeft :j

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:19

Het is ook een broodje aap verhaal dat zich al tig jaren de ronde doet.

Zou het niet zo zijn dat ruiters/amazones die hier gevoelig voor zijn en als eerste moeten starten dit ook meenemen in hun proef en niet zelfverzekerd genoeg rijden of te gespannen,waardoor ze niet de punten scoren waar ze op hoopten.
Een soort van omgedraaide psychische reactie......en dan achteraf ja ik moest als eerste starten he en dan wordt er zuinig gejureert. :+

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:43

Dit weekend startte ik als tweede, en degene die de tweede prijs had vond ik niet echt goed, zelfs slechter dan mensen daarvoor, en die had dikke winstpunt, en degene die beter was had net geen winstpunt, was zoiezo een rare jury.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:45

Memuska schreef:
Ik vind de eerste combinatie in elk geval wel de moeilijkste om te jureren. Maar op zich, goed gereden is goed gereden, of je nu als eerste of als vijftiende binnenkomt. Ik heb altijd zelf een klein blaadje papier of notaboekje bij en de combinaties die ik echt goed vond noteer ik apart wat dingetjes van, wat extra commentaar "middendraf goed maar mocht toch net iets meer" of "stapte vlot achterwaarts doch iets achter de loodlijn". Of ik noteer een kenmerk zodat ik achteraf nog goed weet om welke combinatie het ging ("meisje met mooi jasje met glitters" krijg je dan ;-)). De combinaties die ik het beste vond houd ik altijd apart op een stapeltje. Als dan iedereen geweest is kijk ik die na en check ik of mijn uitslagenlijst klopt met het beeld dat ik had. Indien nodig kan ik dan adhv mijn eigen nota's nog aanpassingen maken (in de zin van extra commentaar geven bv). Zo probeer ik toch een beetje een juist beeld te houden :+

Zelf rijd ik het liefst ofwel als eerste ofwel als laatste. Kwestie van veel inrijplaats te hebben!

Als alle jury's dat nou deden :D
hardstikke goed van jou :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:54

irissahorse schreef:
Dit weekend startte ik als tweede, en degene die de tweede prijs had vond ik niet echt goed, zelfs slechter dan mensen daarvoor, en die had dikke winstpunt, en degene die beter was had net geen winstpunt, was zoiezo een rare jury.

Vraagje: wat bedoel je precies te zeggen, is nogal verwarrend zo.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:39

CharleyT schreef:
irissahorse schreef:

Vraagje: wat bedoel je precies te zeggen, is nogal verwarrend zo.

Nou, dat ik heb ervaren dat een jury bij de eerste combinaties wel strenger is :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:43

het lijkt mij moeilijk voor een jury om de eerste te beoordelen omdat je niks hebt waarmee je het kan vergelijken.
dan moet je dus eigenlik verder gaan punten toz v/d eerste...
ik moet zondag volgens mij als eerste in mijn rubriek dus we zullen zien...

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:45

Ik moet echt altijd als een van de laatsten starten.
Bijna elke wedstrijd nog in de prijzen geweest, dus achteraan is niet altijd strenger zoals sommigen zeggen. :)
Ik start het liefst achteraan, hoef je niet zo lang te wachten op de prijsuitreiking enzo.
Vooraan heb ik nog maar één keer moeten starten, als 2e en toen was ik eerste.
Dus volgens mij kun je er niets van op aan hoor!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:53

mimeslosydy schreef:
het lijkt mij moeilijk voor een jury om de eerste te beoordelen omdat je niks hebt waarmee je het kan vergelijken.
dan moet je dus eigenlik verder gaan punten toz v/d eerste...
ik moet zondag volgens mij als eerste in mijn rubriek dus we zullen zien...

Ik hoef als jury de eerste combinatie met niemand te vergelijken, maar beoordelen of de combinatie voldoet aan de gestelde eisen voor die klasse. Heb er ook nog eens wat uitslagen op nagekeken, maar ik vind het een broodje aap verhaal, dat de wereld niet uit te krijgen is.
Gewoon 1 van de vele verhalen/smoezen. En vooral gebruikt door ruiters die zichzelf wat te hoog inschatten als het om goed paardrijden gaat.

Cryssie

Re: Jury's strenger bij de eerste combinaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:01

Wat mij opvalt is, dat er een enorm verschil is van rijden van vroeger en nu.
Mijn instructrice is jury (Z klasse) en ik ga vaak mee als schrijver.
Ik zie soms mensen in de Z komen, waarvan ik denk hoe in vredes naam ben je daar beland. Het gehaald met een bakje boter.
Rechtenlijnen rijden wat is dat??? Appuyeren, zie ik ze wijken.
Overgangen hoe doe je dat.
Vroeger toen ik wedstrijden reed, was het allemaal op de letter en mooie rechte lijnen maken.
Het is er niet meer. Zonde.

Wat wel een + punt is is dat er strenger gecontroleerd gaat worden voor juryleden.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:18

Ik hoef als jury de eerste combinatie met niemand te vergelijken, maar beoordelen of de combinatie voldoet aan de gestelde eisen voor die klasse. Heb er ook nog eens wat uitslagen op nagekeken, maar ik vind het een broodje aap verhaal, dat de wereld niet uit te krijgen is.
Gewoon 1 van de vele verhalen/smoezen. En vooral gebruikt door ruiters die zichzelf wat te hoog inschatten als het om goed paardrijden gaat.[/quote]

ik schat mijzelf echt niet te hoog in hoor ;) dus dat is onzin
en ik ben geen jurylid, heb hier dus ook geen ervaring mee.
en ik weet ook heus wel dat je moet punten naarwat je in een klasse hoort te laten zien maar dat wil niet zeggen dat dat ook echt gebeurt.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:34

CharleyT schreef:
Gewoon 1 van de vele verhalen/smoezen. En vooral gebruikt door ruiters die zichzelf wat te hoog inschatten als het om goed paardrijden gaat.

Hier heb je een punt, dit gebeurd erg vaak.
Ikzelf schat me (hopelijk :P ) niet hoog in,ik ben namelijk absoluut (nog lang) geen Z ruiter, ik ben gewoon net als ieder ander in de klasse die ik op dat moment rijdt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:59

CharleyT schreef:

Nou inderdaad, ik vergelijk geen combinaties met elkaar.
Je beoordeelt dat wat je ziet.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:16

Mijzelf maakt het echt niet uit waar ik start, vind het allemaal prima. Ik schrijf regelmatig en bij het gros van de juryleden merk je geen verschil.

Echt een enkeling begint wat strenger en word wat soepeler naar het einde toe maar ik heb ook wel eens dat ze soepel beginnen en steeds een tikkie strenger worden.

Wat je over het algemeen wel ziet is dat als er echt een goede combi is geweest die ruim 2 misschien al 3 wp voor de proef heeft gereden en er een combi achteraan komt die nog wat moeite heeft met de klasse die ineens een stukje strenger beoordeeld word. (ik ben geen jury maar alleen schrijfster) Het ziet er dan vaak op alle punten een stuk minder uit en de 6 gaat dan toch wat eerder een 5 worden dan wanneer zo'n soort combi voor de hele goede combi was gestart

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:19

Startte altijd het liefst als 1e of in die buurt, geen slechte ervaringen mee.

Wel eens balen, als je rubriek de 1e is op een dag en je er een eind voor moet rijden, tja, dan moet je vroeg opstaan...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:30

Cryssie schreef:
Wat mij opvalt is, dat er een enorm verschil is van rijden van vroeger en nu.
Mijn instructrice is jury (Z klasse) en ik ga vaak mee als schrijver.
Ik zie soms mensen in de Z komen, waarvan ik denk hoe in vredes naam ben je daar beland. Het gehaald met een bakje boter.
Rechtenlijnen rijden wat is dat??? Appuyeren, zie ik ze wijken.
Overgangen hoe doe je dat.
Vroeger toen ik wedstrijden reed, was het allemaal op de letter en mooie rechte lijnen maken.
Het is er niet meer. Zonde.

Wat wel een + punt is is dat er strenger gecontroleerd gaat worden voor juryleden.

Vroeger was alles beter, ja hoor, geloof je het zelf?
Vroeger was je Nederlands kampioen op prix st.georges niveau, grand prix was een bijzonder verschijnsel. Vroeger hadden we geen geweldige jeugdteams, geen schitterend A kader, en al helemaal geen gouden plakken op alle grote wedstrijden.
Ja ja, vroeger...................................

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:33

ik schrijf vaak bij een jury (ook op kampioenschappen) en hij punt niet anders in het begin.. sterker nog hij telt de punten na een proef niet na dus hij kan ook niet zeggen van die laatste moeten een winstpunt rijden ;)

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:25

Mijn mening is dat het niet zo heel veel uitmaakt, maar dat de jury's aan t einde idd een beetje "inkakken" wat geheel logisch is hoor, heb t zelf ook wel eens als schrijver zijnde. Na 15 keer de zelfde proef te hebben gezien... Maar denk dat als jij een goed nette proef neerzet je de punten krijgt die je verdient.