Veranderingen dressuur reglement 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:59

Fitzroy schreef:
Opvallend dat sporen niet verplicht meer zijn. Nu nog de zweep toestaan in hogere klasses.

Vind ik niet, vind dat als je in de 'hogere klasses' rijd je wel met je benen moet kunnen rijden.
Even offtopic, amondi: Mooi paard heeft je dochter!
Laatst bijgewerkt door Sarcasm op 26-02-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:01

Caroline, dat is inderdaad zo. Ik zou liever -2 met een relaxed paard rijden dan binnen 45sec starten met een kijkerig paard. Beetje oneerlijk vind ik dit!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:36

BeautyEmily schreef:
Fitzroy schreef:
Opvallend dat sporen niet verplicht meer zijn. Nu nog de zweep toestaan in hogere klasses.

Vind ik niet, vind dat als je in de 'hogere klasses' rijd je wel met je benen moet kunnen rijden.

In Duitsland is het t/m GP toegestaan dus waarom in Nl. niet? Sommige paarden zijn echt bijzonder uitgekookt zodra je de zweep weglegt. Je hoeft hem niet te gebruiken maar alleen het idee dat jij hem bij je hebt kan voor zulke paarden een wereld van verschil in punten uitmaken.

Scum

Re: Veranderingen dressuur reglement 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:06

Ik vind het een prima aanpassing van de regels.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:37

*\o/* Mijn paardje en ik hoeven gelukkig niet meer verplicht aan sporen te wennen *\o/*

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:52

Prospice, er was al een methode om deze regel te omzeilen. Er waren namelijk al sporen zonder spoor ;) Maar fijn dat het nu helemaal niet meer hoeft!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:10

De plastron weg := ? Ook in de dressuur? Hmm vind dat toch wel wat sjieker staan. Zelf wist ik niet dat de 45 seconde regel bestond. Wel fijn dat de sporen worden afgeschaft!
Is de pony dressuur zweep nou kleiner geworden?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:56

JorisDy schreef:

Klopt, voorheen was het 1.10 voor zowel paard als pony.
Nu dus 1.00 voor pony's.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:52

prima aanpassingen allemaal met uitzondering van de 45 sec. regel...snap niet dat ze die eruit hebben gehaald....
Vraag me af hoe dat straks gaat als je idd een aantal ruiters hebt die het signaal negeren en gewoon 2, 3 minuten rond blijven rijden...heb je, je daar dan als jury maar bij neer te leggen?

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:44

caroline78 schreef:
@ mo je moet als de jury zegt starten binnen 45 sec starten anders uitsluiting. Nu geen uitsluiting meer maar -2. Met deze regel zijn juryleden meestal soepel bij een kijkerig paard maar nu kan iedereen gewoon 5 minuten na startsignaal rondjes blijven rijden

wat een rare wijziging, helemaal met Caroline eens , nu kan iedereen met een kijkerig paard ongestoord rondjes blijven rijden en de jury negeren om vervolgens de andere deelnemers te hinderen met een uitlopend schema :?

-verder ben ik natuurlijk niet blij als iedereen zonder plastron gaat rijden ;) (zie onderschrift !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:46

judithh schreef:
prima aanpassingen allemaal met uitzondering van de 45 sec. regel...snap niet dat ze die eruit hebben gehaald....
Vraag me af hoe dat straks gaat als je idd een aantal ruiters hebt die het signaal negeren en gewoon 2, 3 minuten rond blijven rijden...heb je, je daar dan als jury maar bij neer te leggen?

dat idee krijg ik er dus ook bij. Ik ken er toch wel die daar fijn gebruik van zouden kunnen maken. gewoon een paar rondjes extra na het signaal om het dier wel rond te krijgen.

ik ben bang dat je door deze regel juist jury's krijgt die in de B/L heel vlug het startsein geven om uitloop te voorkomen.

Prima aanpassingen verder, al vind ik de plastron weg wel erg sonde!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:53

bitringen ben ik wel blij om!
plastron hoort erbij.
En mijn paardje was altijd fijn te rijden zonder sporen, maar eerst moest ik wel en nu hoeft het dus niet meer :D

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:37

Ben blij dat ik van die plastron af ben (al zal ik m alleen bij een nette blouse weglaten- zo'n rijshirtje gaat gewoon een plastron om, veel netter), en sporen niet meer verplicht zeg, eindelijk!
Ik rijd thuis zelden met sporen, als ik een keer de puntjes op de i moet zetten pak ik er een zweepje bij. Blij dat ik de onzin van die sporen op concours niet meer heb- kan ik die krengen ook niet vergeten.
Oornetje toegestaan is ook fijn. Die van mij kan erg kriebelig worden als er vliegen zijn zomers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 08:22

Bij zo'n rijshirtje mag hij niet eens eraf, er wordt duidelijk dressuurblouse genoemd ;)
Ik denk dat een hoop mensen daar de mist mee in zullen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:00

Fitzroy schreef:
Bij zo'n rijshirtje mag hij niet eens eraf, er wordt duidelijk dressuurblouse genoemd ;)
Ik denk dat een hoop mensen daar de mist mee in zullen gaan.

dan krijg je pas uitloop als je die mensen weg moet sturen om er 1 om te gaan doen voor ze mogen starten!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:05

Ik weet dat er ongeveer 10 jaar geleden (toen bestond de KNHS nog niet) het ook niet verplicht was om met een plastron te rijden. Veel amazones uit de regio waar ik toendertijd woonde staken een plastronspeld door hun blouse heen en gingen zo de baan in. Het was niet lelijk hoor, zeker ook vanwege de typische kraag van de blouse :)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:29

Op zich zin het geen gekke veranderingen.
De 45 sec. regel hebben ze misschien veranderd met het oog op welzijn (stress).
De plastron vind ik jammer, vind ik er toch wel bij horen persoonlijk.
En de sporen vind ik persoonlijk wel fijn dat je die keus nu zelf mag maken.

Ben wel blij dat je de zweep nog steeds niet mag gebruiken vanaf het M.
Dan behoor je je paard toch enig sinds voor het been te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:22

De plastron mag uit. Maar mag daar dan een roze, blauwe, geruite blouce onder zitten??

of moet ie dan ook wit/geel/beige zijn zoals ie moet zijn bij zomertenue?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:42

mo_van_dijk schreef:
Prospice, er was al een methode om deze regel te omzeilen. Er waren namelijk al sporen zonder spoor ;) Maar fijn dat het nu helemaal niet meer hoeft!

Mijn instructrice heeft een heel fijn paard wat makkelijk de Z kan halen.. alleen.. ze wordt pissig (de merrie) als er sporen om gedaan worden en vernaggelt de hele proef!!! Ook met die nep dingen.. te bizar maar waar :P.. ze heeft het gewoon door!
Er viel een x onder de M proef een spoortje af en toen liep mevrouw als een zonnetje..
Nu kan zij iig weer gaan starten :D .

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:46

Dus, zoals ik het lees: 45 sec. na het signaal van de jury moet je gestart zijn, anders heb je -2 te pakken. Ok, en als die combinatie dan maar door blijft rijden zonder aan de proef te beginnen, wat is dan de mogelijkheid? Na weer 45 sec. -4 geven????? of zijn ze dan vrij om eindeloos rond te rijden tot dat ze zelf eens willen beginnen???

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:49

Zoals ik het las in het regelement krijg je na nog een keer 45 sec. -4, en na nog een keer 45 sec. wordt je uitgesloten ;)
Teminste, zo las ik het :)
Dat zou dus betekenen dat je niet eindeloos kan rondrijden ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:51

Ik zie nergens staat dat de bitten van 1 materiaal gemaakt moeten worden....ziet iemand het staan?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:52

Fitzroy schreef:

In Duitsland is het t/m GP toegestaan dus waarom in Nl. niet? Sommige paarden zijn echt bijzonder uitgekookt zodra je de zweep weglegt. Je hoeft hem niet te gebruiken maar alleen het idee dat jij hem bij je hebt kan voor zulke paarden een wereld van verschil in punten uitmaken.

Het argument dat ze het toestaan in Duitsland vind ik flauwekul. Zijn ze daar zaligmakend en alwetend??? En volgens mij ook niet in alle GP rubrieken is de zweep toegestaan. Misschien is goede africhting beter, kom je nl internationaal ook ver mee, want dan is de zweep niet toegestaan.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:02

_10_ schreef:
JorisDy schreef:

Klopt, voorheen was het 1.10 voor zowel paard als pony.
Nu dus 1.00 voor pony's.

En als je met een kleine pony bij de paarden start? Moet het dan ook 1.00 m zijn, of gelden dan de regels voor de paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:24

CharleyT schreef:
Fitzroy schreef:

Het argument dat ze het toestaan in Duitsland vind ik flauwekul. Zijn ze daar zaligmakend en alwetend??? En volgens mij ook niet in alle GP rubrieken is de zweep toegestaan. Misschien is goede africhting beter, kom je nl internationaal ook ver mee, want dan is de zweep niet toegestaan.

je kan het natuurlijk ook omdraaien, waarom schaffen ze het in duitsland niet af vanaf het m1 niveau :P