Vraag aan de Jury's: HC starten om een paard"aan te pakken?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:39

Fitzroy schreef:
Wat Daf zegt is wel een goede. Vraag het eerst aan de betreffende jury, dan hoor je de reactie snel genoeg.
Er zitten watjes van juryleden tussen bij wie een flinke tik al genoeg is om ze over de zeik te krijgen. En dan zul je zien dat je net de verkeerde treft en word je nog beschuldigd van wreedheid :+ .

ga ik maar dowen ja, wreedheid op mijn conto kan ik er niet bij hebben.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:46

nelis schreef:
Ik ben nu zonder zweep aan het rijden en het valt me zwaar , nou moet ik zeggen dat ie gisteravond weer vrij jolig was maar ja wat wil je met een rondscheurend span in de binnen bak ;)

waarschijnlijk zal het zodra het thuis beter gaat ook in de ring gemakkelijker gaan!

voor mij dus ook echt een reden om thuis ook niet met zweep te rijden

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:02

vonneke schreef:
nelis schreef:
Ik ben nu zonder zweep aan het rijden en het valt me zwaar , nou moet ik zeggen dat ie gisteravond weer vrij jolig was maar ja wat wil je met een rondscheurend span in de binnen bak ;)

waarschijnlijk zal het zodra het thuis beter gaat ook in de ring gemakkelijker gaan!

voor mij dus ook echt een reden om thuis ook niet met zweep te rijden

inderdaad, zal dus de zweep de hoek in moeten gooien , echter zal ik hem dan ook op verschillende wijze's scherper moeten krijgen aan het been.

Anoniem

Re: Vraag aan de Jury's: HC starten om een paard"aan te pakken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:06

Gaat je vast wel lukken :)

wat dat betreft is een zweep een onding. Niet alleen het paard went eraan, maar ook de ruiter!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 12:12

vonneke schreef:
Gaat je vast wel lukken :)

wat dat betreft is een zweep een onding. Niet alleen het paard went eraan, maar ook de ruiter!

Bij het volgende paard wordt de zweep meteen ritueel verbrand :( :))

heb me maar alvast ingeschreven voor een paar wedstrijden weer want we zullen door gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:13

Dar is de instelling haha :P alvast veel succes!!!

ik heb niet eens een zweep, ofja wel, een springzweepje haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:44

Erdoor heen slaan is niet de oplossing,wel zoals al aangegeven werd scherp aan je been maken.Hij bokt neem ik aan,doordat ie achter het been kruipt en dan z'n buik bol maakt waardoor jouw been niet meer doorkomt? Dat moet je voor zijn,dus heel slim rijden met inderdaad veel kleine tempowisselingen puur om hem aan je been te houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:27

Hoe weet jij nou dat wat tikken niet de oplossing is? Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd zonder dat je het paard in kwestie kent. Voor sommige paarden kan dit nu eenmaal een oplossing zijn.
Natuurlijk moet je eerst met been proberen maar als dat niet lukt of niet doorkomt, sterker nog, deze gaat zelfs in staking lijkt me een flinke tik op zijn plaats.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:03

Fitzroy schreef:
Hoe weet jij nou dat wat tikken niet de oplossing is? Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd zonder dat je het paard in kwestie kent. Voor sommige paarden kan dit nu eenmaal een oplossing zijn.
Natuurlijk moet je eerst met been proberen maar als dat niet lukt of niet doorkomt, sterker nog, deze gaat zelfs in staking lijkt me een flinke tik op zijn plaats.

het is een stouterd en alleen in de ring verliest ie dus zijn scherp heid aan het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:05

ik denk dat het bij Nelis een heel stuk aan de gewenning van de zweep in de ring ligt (voor ruiter en paard) ? tenminste zo had ik het begrepen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:31

vonneke schreef:
ik denk dat het bij Nelis een heel stuk aan de gewenning van de zweep in de ring ligt (voor ruiter en paard) ? tenminste zo had ik het begrepen.

in zekere zin wel vonneke, echter op het moment dat ie dus inkakt in de ring en je probeert hem scherper te maken door kleine wisselingen van tempo bv gaat ie kompleet de staak in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:40

Fitzroy schreef:

Omdat het eigenlijk bijna altijd een tekortkoming{in de zin van,op dat moment} in training is,tuurlijk kan een tikje heel goed zijn af en toe en ook nodig.Maar door dit soort gedrag heen slaan werkt echt niet en ik weet zeker dat je het gedrag blijft houden zodra de zweep weer weg is.Paarden zijn niet "stout" wel slim,ze kunnen alleen maar reageren op de omstandigheden.Bij dit dier komt heel duidelijk naar voren dat de ruiter eigenlijk {onwillekeurig} stopt met rijden waardoor hij z'n buik lekker bol kan maken en het been kan negeren.En als je hem dan daarop aanspreekt gaat ie bokken etc..De kunst is {zoals ik het zie,zeg niet dat het de waarheid is} om hem voor te zijn.Dus zo snel en goed aan je been te houden dat hij geen mogelijkheid meer heeft om zich voor je been af te sluiten.Dat effect kun je ook wel proberen te bereiken met de zweep..maarja die mag je niet meer gebruiken in de ring..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:30

naaaaaaaaaaa.... ik heb er wel eens eentje gehad die je in de ring gewoon liet zitten (en echt ze bestaan :D )

bij mij kon je toen niet zeggen dat het aan mijn rijden lag, want ik startte er wel een stuk of 6 elk weekeinde :)

Maar deze liet je in de ring echt, echt zitten.

Toen hebben we alles een keer helemaal nagebootst, compleet met tenue en vreemd terrein, voorlezer en juri......

en daarna heeft ze me nooit meer laten zitten op wedstrijd :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 07:20

Dat bedoel ik dus, Kiwiko.

Ik vond het van Elisa maar makkelijk gezegd zonder dat ze het paard kent dat slaan niet de oplossing is.

Er bestaan nu eenmaal van die paarden die je op wedstrijd idd laten zitten. Als ik Nelis zo beluister is zij wel gebaat om zonder zweep te trainen. Dat doe ik zelf ook. Maar dan nog is de vraag wat er gebeurt in de ring.
In de training kunnen ze het nog zo goed doen maar in de ring moet het gebeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:06

Makkelijk gezegd,of is het van jullie makkelijk gezegd dat het aan het paard ligt? begrijp me niet verkeerd,ik heb ook meerdere paarden gestart waarvan er 1 me liet zitten in de ring.Dat lag terdege wel aan mij,dier was super gevoelig.Met andere paarden had ik ook nergens last van,ik vind het paard de schuld geven juist de makkelijkste weg.Tuurlijk zijn er wel "slimme" paarden,maar ik geloof niet dat ze kunnen denken in de zin van dat ze je laten zitten.Ze reageren altijd ergens op en het is de kunst om uit te vinden waarop.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:38

gister heb ik les gehad , zonder sporen en zweep, niks aan het handje.

Dus proefje gaan oefenen en ja hoor meneer gooit de kont tegen de krib

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:41

99% zeker dat dit probleem bij de ruiter/amazone zit.
jij gaat toch iets anders rijden en hebt een paard dat daar gewoon gevoelig genoeg voor is om daar op te reageren. Eigenlijk moet je daar blij mee zijn want dan is je paard ook gevoelig genoeg om uiteindelijk goed op de hulpen te reageren.

Die 1% zou hem nog kunnen zitten dat je tijdens de training te weinig, onderdelen achter elkaar oefent en/of je basis africhting onvoldoende is om dat aan te kunnen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:46

jury schreef:
99% zeker dat dit probleem bij de ruiter/amazone zit.
jij gaat toch iets anders rijden en hebt een paard dat daar gewoon gevoelig genoeg voor is om daar op te reageren. Eigenlijk moet je daar blij mee zijn want dan is je paard ook gevoelig genoeg om uiteindelijk goed op de hulpen te reageren.

Die 1% zou hem nog kunnen zitten dat je tijdens de training te weinig, onderdelen achter elkaar oefent en/of je basis africhting onvoldoende is om dat aan te kunnen.

We hebben beide delen op film gezet.om te kijken of ik echt zo anders ga rijden of juist stop met rijden.
Heb het met juf lief , die zelf jury is t/m zz zwaar bekeken en wij konden aan mij niet zo veel verandering zien, aan mijn kokos makroon des te meer. Op het moment dat er begonnen word met voor lezen verandert zijn gezichtsuitdrukking, en gaat ie knijpen en narren.
Volgende week stapt zij er op om na te gaan of het echt niet aan mij ligt en zij hem er wel door heen krijgt.

Maar ik weet wel zeker dat een paard je echt kan laten zitten in de ring, die van mij is met de sgw en spring concoursen een vechter die er 100 % voor gaat, met dressuur heeft ie dat niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:59

Als hij dan zo reageert op de voorlezer, misschien een idee om de proef uit je hoofd te rijden?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:01

kleinvosje schreef:
Als hij dan zo reageert op de voorlezer, misschien een idee om de proef uit je hoofd te rijden?

Denk dat dat een groot gedeelte is inderdaad

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:16

Paard wat ik startte flipte zodra mijn lezer het woordje galop zei.
Heel de proef was hij al enthousiast voor dat kleine stukje middengalop. Dat was ook niet fraai meer te noemen, wilde wegrennen, staken , zijwaarts, piaffe. Alles om maar een stukje middengalop te rijden na het woordje galop.

Van alles gerpobeerd, 20 minuten in rengalop voordat we de proef in gingen (maak je geen zorgen, had niemand last van).
Uiteindelijk liet ik iedereen altijd, maar galop naar me roepen en reageerde dan zelf niet. Ging ik van draf naar stap, stukje wijken etc..
Het is wel beter geworden, maar nooit helemaal weggegaan.
Ook had het er mee te maken dat er zo weinig verschilende proeven zijn , hij kende ze uit zijn hoofd en als hij maar even dacht dat ik ging verzitten dan was hij al weg... Galop werd ook niet meer gelzen, dat werd gelezen als :het verboden woord.... :+ :+

Misschien tijdens het rijden af en toe een proef voor laten lezen en dan gewoon voor jezelf te rijden en niet de oefeningen die gelezen worden....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:27

nelis schreef:
kleinvosje schreef:

Denk dat dat een groot gedeelte is inderdaad

Dat is inderdaad een goede tip. Je concentreert je dan ook veel meer op het rijden omdat je niet meer op je voorlezer hoeft te letten. Ik zou dat zeker eens gaan proberen. :)

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:22

Maar mocht hij dan gaan staken dan ben je echt heel de kluts kwijt, lastig! Vind het sowieso bijzonder dat je paard stopt zodra je instructrice de proef voorleest in plaats van aanwijzingen geeft. Zet ze dan opeens een heel ander stemgeluid op of hoe moet ik dat zien?

Ik zou er als jury ook geen moeite mee hebben als het paard in de ring HC start en een keer doorpakt (met zweep).

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:33

Hmm ik herken je probleem een beetje. Mijn paard viel ontzettend terug in tempo toen ik de eerste m1 proef reed. Ik reed inderdaad ook altijd met zweep thuis en op wedstrijd. Dat doe ik nu dus niet meer, heb wel de zweep thuis altijd op de bakrand liggen zodat ik hem er af en toe bij kan pakken als het nodig is. Sindsdien gaat het echt stukken beter!

Tevens het probleem van het anders gaan lopen als er iemand gaat voorlezen, ik ga vandaag voor het eerst een proef uit mijn hoofd rijden op wedstrijd. We zullen zien! Als het dan nog zo is, dan ligt het duidelijk aan mij.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:27

talented schreef:
Maar mocht hij dan gaan staken dan ben je echt heel de kluts kwijt, lastig! Vind het sowieso bijzonder dat je paard stopt zodra je instructrice de proef voorleest in plaats van aanwijzingen geeft. Zet ze dan opeens een heel ander stemgeluid op of hoe moet ik dat zien?

Ik zou er als jury ook geen moeite mee hebben als het paard in de ring HC start en een keer doorpakt (met zweep).

Daar kan ik zelf dus ook geen wijs uit worden, ze schreeuwt even hard :+