nieuwe lesgever, nieuwe tecniek! Veranderen of niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Devaney2009

Re: nieuwe lesgever, nieuwe tecniek! Veranderen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:03

Ik sluit mijn hand juist niet, houd deze gewoon op de plek en geef wat been als het dier met het hoofd omhoog komt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:56

magic_lover schreef:
Ik rij ook volgende 'methode 2'.
Maar dan idd zoals hierboven beschreven, superlicht contact, en weestandbiedende hand waar nodig.
Dus geen trekpartij zoals sommige mensen denken, want dat ga je echt niet winnen ;)
de nagevelijkheid komt vanuit de achterkant, en niet door maar heel hard aan de voorkant te gaan trekken oid ;)

Als paard zich eruit drukt, even je hand sluiten maar wel je been eraan, zodra het paard nageeft hand voor/openen en weer met een superlichte verbinding achter je hand aan rijden.
Dat is echt een moment van enkele seconde (misschien wel korter).
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om continu op druk te rijden en eraan te zitten, dan krijg je idd wel lamme armen op den duur.
Dit in combinatie met wat buigen en verschillende hoofd-hals houdingen is mijn paard zoveel beter en losser geworden, dat zou ik met methode 1 niet bereiken met mijn paard, dan zou hij als een plankje worden vrees ik.

Als je via methode 1 rijd, dan heb je toch al gauw (te) veel gewicht in je handen is mijn ervaring en kunnen ze al snel gaan hangen/steunen op jou, en dat is iets wat ik absoluut niet wil.
Ik streef ernaar om hem gewoon elke training echt super super licht te krijgen en houden in de aanleuning, actief van achter, en dat hij compleet loslaat in zijn lichaam, en op eigen benen loopt dat bereik ik dus via bovenstaande manier.
maargoed wat ook al gezegt werd, je moet gewoon kijken wat bij jou en je paard past.

ik had idd bij methode 2 een trekpartij in gedachten ... Zoiets van een hand op heup en druk houden. Maar als je even je vingers moet sluiten en wat moet bijactiveren kan ik me er wel in vinden :)
echter TS zei dat ze redelijk hard contact moest houden..
als mijn paard omhoogkomt, zet ik hem meestal op de cirkel en kan hij weer wat ontspannen. Ook drijf ik eens bij en sluit mijn zit, maak mijn rug bol en dan zakt dat kopje vanzelf ;)

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:47

Misschien moet je nog verder kijken bij een aantal andere instructeurs. Ik heb ook een aantal instructeurs geprobeerd en bij de laatste was er gelijk een klik. Daarbij twijfelde ik niet, maar dacht ik gelijk dit is hem! Wat ik zelf heel belangrijk vind aan een instructeur is dat hij/zij je precies kan uitleggen wat jij moet doen en hoe het voelt. Mijn instructeur voelt alles perfect aan. Als een oefening niet echt geweldig gaat weet hij precies de zwakke kanten te benoemen. Bijvoorbeeld: je knijpt teveel met je knieeen, je trekt je schouder nu teveel op etc. Hij omschrijft de exacte hulpen opnieuw waarna het wel lukt. Hij is als het ware mijn spiegel en dat is zo fijn!

De rij-stijl is trouwens dat alles vanuit de ontspanning gaat. Mijn instructeur zegt nooit knijp, trek of friemel. De basis is zitten op je binnenzitbeenknobbel, hak naar beneden teen naar binnen, lichte druk op de buitenteugel ( teugel tegen de hals aan) binnenhand erbij en gaan met die banaan ;-)!

taskeushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:49

1. basis
2. hogerop!

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:01

wat mijn ervaring is, is dat je overal van kan leren.
Ook hoe je het vooral niet wil.

Zo heb ik eens buiten mijn prive les omgekeken, ik heb les genomen van een amazone die erg leuk in omgang was en goed presteerde, ik keek ernaar uit.

haar methode was te vergelijken met methode 2.
en om activiteit van achteruit te behouden moest ik hem op een volte 15 meter houden, en zij had een longeerzweep achter mijn paard aan. Ik moest druk blijven geven op de teugels tot hij dat knikje maakte.

Na een half uur had ik een blaar, nog iets langer en ik had bloed, ik zei dit... haar antwoord "Word je hard van"

eind van de les, gefrustreerd paard, gefrustreerde ruiter en geen stap verder.

ik heb een week lang geen ontspanning meer gevoeld in mijn paard. het vertrouwen was weg.

mijn "methode" is toch dat gevoel. Ik heb zelf een hoop moeten bijleren. Maar het kwam er toch op neer dat ik steeds toegeeflijker en vriendelijker met mijn hand moest zijn, en steeds terug naar de basis. Schakelen, overgangen, schakelen, lang en laag kunnen plaatsen en wat hoger ingesteld.

Ik ben handig zat in mijn rijden, ik kan het gemiddelde paard best rond dwingen, en daar ontspannen. Ze snappen dan snel zat dat ze daar moeten blijven, maar het gevoel mis ik dan.

ik doe er liever 10 jaar langer over, dan dat ik binnen 3 jaar Z2 rijd, maar een gefrustreerd spastisch paard onder mijn kont heb.

maar je kan zeker proberen om te rijden volgens methode 2. Dan leer je vanzelf of het bij jou en je paard past. Elk paard is ook anders en op elk paard moet je weer kijken wat het beste bij het paard past. je kan als ruiter niet 3 paarden trainen volgens precies dezelfde methode vind ik. Ook daarop moet je kunnen anticiperen.

Leer jezelf zoveel mogelijk methodes, en combineer het goede van allemaal.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:08

Devaney2009 schreef:
Methode 1 brengt je weinig, je spoelt als ware het paard steeds licht in de mond, waardoor je geen lichtheid uit uit nageeflijkheid krijgt. Methode 2 denk ik dat het iets anders bedoeld wordt.
Gewoon meegaan met een ontspannen hand en daarmee druk met je been op de teugel rijden, dit met ontspannen hand en twee teugels licht begresen en met je been door het sterke heenrijden waardoor het paard echt nageeft. Hier komt geen kracht of trekken te pas. Als je bij methode twee pijn in je armen krijgt, dan doe je wat verkeerd. Probeer of je instructeur eens naast je wil lopen om je het gevoel van begrensen te laten voelen.

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik rijd mijn paard ook methode 1 en krijg ook les van een Intermediar2 dressuur ruiter. maar dat er even buiten gelaten. Ik heb bij deze methode heel veel baat. Het is gewoon van achter naar voren rijden. Ik heb zeker lichtheid en nageeflijkheid.

Aan de TS: Ga op je gevoel af. Als je paard bij methode 2 zich gaat verzetten is dit niet voor jou de methode om dat paard zo te rijden. Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Staar je niet blind op wat andere voor prestaties rijden daar zet je jezelf alleen maar mee onder druk en is het rijden dadelijk niet meer voor je plezier!

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:30

daar kan ikhet alleen maar mee eens zijn.

Staar je niet blind op prestaties van een ander.
er zijn meer wegen die naar de top leiden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:35

Ik snap je vraag maar ik vind het moeilijk om daar een goed antwoord op te kunnen geven vanachter de computer.

Het kan heel goed zijn dat je paard bij lesjuf 1, veel moest compenseren. Het feit dat hij bij juf 2 voor je gevoel niet zo lekker loopt, hoeft denk ik niet direct te betekenen dat het niet goed is. Het zou kunnen dat je paard bij juf 2 minder goed loopt voor je gevoel omdat juf2 je paard eerst recht wil hebben. Op dat moment is het dus goed mogelijk dat je paard anders moet bewegen en dus andere spieren, banden en pezen moet belasten. In deze geschetste optie kan het dus zijn dat het niet prettig lopen juist goed is.

Maar nogmaals dat is slechts een optie die mogelijk kan zijn. Je zou bv iemand die veel verstand heeft van balans een keer laten kijken of je vraagt gewoon aan juf 2 waarom je het gevoel hebt dat het minder gaat. Ik verwacht dat een goede juf zonder problemen met een begrijpelijke onderbouwing zou moeten komen.

(ps juf kan natuurlijk ook meester zijn :D )

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:40

Hoi allemaal,
bedankt voor jullie antwoorden,
maar ik ga verder met methode 1.
Voel mn paardje iedere les vooruit gaan, hij is licht in de mond, kan hem makkelijk oprichten en terug voorwaarts neerwaarts rijden.
Na mijn les met methode 2 was ie een week erg hard in zijn mond...
Toch bedankt want ik wist het even niet :D

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:47

hi, dan heb ik hetzelfde meegemaakt als jij,
het is erg niet erg om verder te kijken naar andere methodes.
je leert er ook van wat jou niet bevalt.

heel erg veel succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:48

-> JI

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:10

Lillybee, lees een beetje laat deze topic bij maar dit heeft niets met de goede 2e methode te maken.
Wat voor zien heeft het om het paard achter te activeren (zoals je het omschrijft is het meer opjagen) als ie die actie niet in zijn lijf en dus ook aanleuning kwijt kan.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:54

ik denk dat de mevrouw in kwestie heel erg veel verwachtte van mijn paard.
Hij showt, en loopt met mooi veel schwüng. Als hij zijn lijf niet gebruikt, lijkt dit vanaf de grond alsnog Wél zo te zijn.

Ik denk daarom dat de instructrice wel dacht dat het kon, hij moest "ff aanpakken" maar hij kon dat helemaal niet verwerken, en de instructrice dacht "doorzetten" in plaats van een stapje terug.

tja. het is vervelend gelopen, maar ik kan nog steeds heel leuk met haar omgaan, ik zou alleen nooit meer les van haar nemen. Iets te enthousiast ;). Ik doe zelf leiever twee jaar langer over iets, als het dan vanuit ontspanning en begrip gebeurd. En daarbij valt bij mijn paard niets af te dwingen, niet door mij in elk geval, daar ben ik (gelukkig) niet handig genoeg voor. Anders was hij nu wellicht in protest, en aan het staken geslagen tegen deze tijd