Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
magic_lover schreef:Ik rij ook volgende 'methode 2'.
Maar dan idd zoals hierboven beschreven, superlicht contact, en weestandbiedende hand waar nodig.
Dus geen trekpartij zoals sommige mensen denken, want dat ga je echt niet winnen
de nagevelijkheid komt vanuit de achterkant, en niet door maar heel hard aan de voorkant te gaan trekken oid
Als paard zich eruit drukt, even je hand sluiten maar wel je been eraan, zodra het paard nageeft hand voor/openen en weer met een superlichte verbinding achter je hand aan rijden.
Dat is echt een moment van enkele seconde (misschien wel korter).
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling om continu op druk te rijden en eraan te zitten, dan krijg je idd wel lamme armen op den duur.
Dit in combinatie met wat buigen en verschillende hoofd-hals houdingen is mijn paard zoveel beter en losser geworden, dat zou ik met methode 1 niet bereiken met mijn paard, dan zou hij als een plankje worden vrees ik.
Als je via methode 1 rijd, dan heb je toch al gauw (te) veel gewicht in je handen is mijn ervaring en kunnen ze al snel gaan hangen/steunen op jou, en dat is iets wat ik absoluut niet wil.
Ik streef ernaar om hem gewoon elke training echt super super licht te krijgen en houden in de aanleuning, actief van achter, en dat hij compleet loslaat in zijn lichaam, en op eigen benen loopt dat bereik ik dus via bovenstaande manier.
maargoed wat ook al gezegt werd, je moet gewoon kijken wat bij jou en je paard past.
! Devaney2009 schreef:Methode 1 brengt je weinig, je spoelt als ware het paard steeds licht in de mond, waardoor je geen lichtheid uit uit nageeflijkheid krijgt. Methode 2 denk ik dat het iets anders bedoeld wordt.
Gewoon meegaan met een ontspannen hand en daarmee druk met je been op de teugel rijden, dit met ontspannen hand en twee teugels licht begresen en met je been door het sterke heenrijden waardoor het paard echt nageeft. Hier komt geen kracht of trekken te pas. Als je bij methode twee pijn in je armen krijgt, dan doe je wat verkeerd. Probeer of je instructeur eens naast je wil lopen om je het gevoel van begrensen te laten voelen.
)
. Ik doe zelf leiever twee jaar langer over iets, als het dan vanuit ontspanning en begrip gebeurd. En daarbij valt bij mijn paard niets af te dwingen, niet door mij in elk geval, daar ben ik (gelukkig) niet handig genoeg voor. Anders was hij nu wellicht in protest, en aan het staken geslagen tegen deze tijd