Orun cursus, is het echt nuttig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:10

Lielle schreef:
Idd wel een tamelijk botte opmerking, aangezien je geen idee hebt van wat voor paarden ik heb gereden ;) Bovendien heb je de opmerking die begint met "en zeker als" voor het gemak even overgeslagen. Die varieren nl van 1.35 tot ruim 1.75 en hebben in allerlei klasses goed meegedaan ;)

Daaronder was er afgelopen jaar een van 1.75 en dat ging helemaal niet onverdienstelijk (en die heb ik als eerste heel scherp aan het been gezet), maar ik heb wel het verschil gemerkt met een paard dat mij qua postuur beter past.
Maar op een ORUN cursus heb je te maken met paarden van allerlei ruiters, en ik heb toch al regelmatig gemerkt dat ze niet allemaal even vlug aan het been zijn.

En dat heeft niets met knopjes te maken, wel met hoe ze in de basis zijn opgeleid.
Ik heb overigens geen ambitie om ORUN te doen, dus voor mij is dit een hypothetische kwestie.

Dat klopt dat ben ik ook helemaal met je eens.

Maar datg betekend dat jij dus WEL uit de voeten kan met een paard van 175..
In je eerste post kwam het op mij over alsof je dat niet kon.

Maar je kan het wel, fijn/makkelijk is misschien anders.

Maar dat is wel de reden dat de orun de limit op 1.60 zet.

Een persoon van 1.55 kan wel op een paard van 1.80 ook al is het misschien niiet makkelijk,
Als je kan rijden, dan kan je dat.

Maar ben jij 2 meter en moet jij op een pony van 1.50?
nee dat kan niet.
Ook al kan jij goed rijden.
stuur z'n pony maar eens een parcour door met je lange benen.
Dan zit je het paard in de weg.

Jij op een groot paard zit je hoogstens jezelf eens een keer in de weg.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:12

Paardenbegrijpen zit voor zover ik het allemaal begrijp behoorlijk vol :=

Lielle

Re: Orun cursus, is het echt nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:16

dat ben ik niet met je eens. Ik heb ook echte kleintjes (lees 1.20) gereden en dat kan ook, iig met dressuur. Spingen is idd wat anders, maar dat argument gaat niet op want de regel bestaat al jaren en het is pas sinds kort dat dressuurmutsen (geintje) ook moeten springen. Ik denk dat je veel beter zo'n grens kunt los laten (of op een D pony leggen) en dan in een cursus gewoon wat beter kijken met paarden toewijzen. Dit vind ik een rare en arbitraire regel.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:16

De opleiding die in januari begint wel ja. Voor het jaar erna weet ik zo niet of wil je echt aankomend jaar starten met de opleiding?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:21

Dit staat ook bij de toelatingseisen op paardenbegrijpen ;)
•Het in het bezit zijn van een instructeursdiploma of -certificaat is een pre (Orun, Deurne, ISPH, FNRS, Freestyle, Centered Riding of nog anders).

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:22

Lielle schreef:
dat ben ik niet met je eens. Ik heb ook echte kleintjes (lees 1.20) gereden en dat kan ook, iig met dressuur. Spingen is idd wat anders, maar dat argument gaat niet op want de regel bestaat al jaren en het is pas sinds kort dat dressuurmutsen (geintje) ook moeten springen. Ik denk dat je veel beter zo'n grens kunt los laten (of op een D pony leggen) en dan in een cursus gewoon wat beter kijken met paarden toewijzen. Dit vind ik een rare en arbitraire regel.

Ik neem ook niet aan dat al je medecursisten 2 meter zijn :P
Er zijn vast wel meer mensen die op een wat kleiner paard/pony passen..
Dus vind best dat ze die regel kunnen veranderen :j

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:25

Lielle schreef:

Maar de dressuurmutsen moeten ook op de paarden van de springruiters, en de springruiters moeten op de paarden van de dressuurmutsen. :)

En ze kunnen niet beter kijken met paarden toewijzen, want de meeste vinden het wel fijn om op alle paarden een keer gezeten te hebben.
Dadelijk loot je met het examen net de paarden waar je nooit op gereden hebt...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:26

QueenE schreef:
Dit staat ook bij de toelatingseisen op paardenbegrijpen ;)
•Het in het bezit zijn van een instructeursdiploma of -certificaat is een pre (Orun, Deurne, ISPH, FNRS, Freestyle, Centered Riding of nog anders).

Ik heb ze gemaild en dit is niet perse nodig, hun voorkeur gaat daar wel naar uit maar als je niet beschikt over een vooropleiding maar je hebt wel ervaring en jij en je paard voldoen aan de rest van de toelatingeisen is het verder geen probleem.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:27

Bij ons in de cursus liep er 1 van 1.58m. Die mocht als uitzondering mee blijven rijden, omdat ze echt geen ander paard kon meekrijgen. We hadden nogal veel gedoe over wie er op die pony examen moest springen. We hadden namelijk nogal veel lange personen in de cursus. En die pony kwam in de dubbel helemaal niet uit. (terwijl ze niet eens zo heel klein was)

Ik vind het erg goed dat de dressuurruiters ook een sprongetje moeten maken :j
In de Hoefslag stond ook een heel stuk over dat dressuurruiters een B-parcours moeten kunnen en durven springen.
Bij ons op de vereniging springen er ook maar heel weinig, zelfs bij de pony's. Ik vind dat springen bij het
paardrijden hoort. (En dat hoeft echt niet hoog te zijn)

Als instructeur vind ik ook dat je je leerlingen af en toe een sprongetje moet laten maken, daarom vind ik het erg goed dat het nu bij de opleiding hoort.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:31

asjemenou schreef:
Maar de dressuurmutsen moeten ook op de paarden van de springruiters, en de springruiters moeten op de paarden van de dressuurmutsen. :)

daar heeft het toch niets mee te maken? Ik bedoel alleen dat de regel al lang bestond voordat iedereen moest springen (prima trouwens IMO) dus dat het er niets mee te maken heeft dat je als lange ruiter niet kunt springen op een kleintje, want daar ben ik het wel mee eens. Maar net zo goed als ik als ukkie in het nadeel ben op een groot paard maar het ermee zal moeten doen, kan dat andersom ook, mits je redelijk kunt rijden en zelf voldoende balans en gevoel hebt. (nogmaals ik doe geen ORUN dus het blijft hypothetisch).

Citaat:
En ze kunnen niet beter kijken met paarden toewijzen, want de meeste vinden het wel fijn om op alle paarden een keer gezeten te hebben.
Dadelijk loot je met het examen net de paarden waar je nooit op gereden hebt...

dan zul je ook daar eens naar moeten kijken :D

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:32

Hoe moeten ze daar dan naar kijken Lielle?
Niet meer loten maar van te voren vast bepalen wie er op welk paard moet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:40

bv, maar dat hoeft toch geen weken van tevoren. Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon 's ochtends ipv loten even ruiters en paarden shufflen. Nu is het namen uit een pot trekken, dan pak je een paard en zoekt er uit een groep ruiters iemand bij. Is echt geen rocket science lijkt me zo, en die examencommissie hoeft verder geen details ervan te weten, gewoon mappen van ruiter (klein, gemiddeld, groot, dik/dun) op paard (klein/gemiddeld/groot, tenger/zwaar).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:04

LisaB schreef:
Bij ons in de cursus liep er 1 van 1.58m. Die mocht als uitzondering mee blijven rijden, omdat ze echt geen ander paard kon meekrijgen. We hadden nogal veel gedoe over wie er op die pony examen moest springen. We hadden namelijk nogal veel lange personen in de cursus. En die pony kwam in de dubbel helemaal niet uit. (terwijl ze niet eens zo heel klein was)

Ik vind het erg goed dat de dressuurruiters ook een sprongetje moeten maken :j
In de Hoefslag stond ook een heel stuk over dat dressuurruiters een B-parcours moeten kunnen en durven springen.
Bij ons op de vereniging springen er ook maar heel weinig, zelfs bij de pony's. Ik vind dat springen bij het
paardrijden hoort. (En dat hoeft echt niet hoog te zijn)

Als instructeur vind ik ook dat je je leerlingen af en toe een sprongetje moet laten maken, daarom vind ik het erg goed dat het nu bij de opleiding hoort.

Maar als QueenE met haar pony meedoet aan de dressuurvariant, dan hoeven er helemaal geen andere mensen op haar pony te springen. Althans, dat was bij ons niet zo. En op het examen hoef je als dressuurprikker ook niet te springen. Dat doen alleen de deelnemers die allround zijn.

Wat betreft de stokmaat: ze moeten ergens een grens trekken. Dus dan maar bij 1,60 m. Ik ben het er wel mee eens :)

Zelf heb ik in Giekerk de ORUN gevolgd, bij Nella Bijlsma. Zij is echt héél goed! En QueenE: jij woont daar om de hoek, dus zal je daar hoogstwaarschijnlijk ook je ORUN volgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:06

Pletje123 schreef:
Maar als QueenE met haar pony meedoet aan de dressuurvariant, dan hoeven er helemaal geen andere mensen op haar pony te springen. Althans, dat was bij ons niet zo. En op het examen hoef je als dressuurprikker ook niet te springen. Dat doen alleen de deelnemers die allround zijn.

Nee, maar je moet wel meedoen in de springlessen en dan passen de afstanden niet als er een pony tussen zit.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:14

KarinvdM schreef:
Pletje123 schreef:

Nee, maar je moet wel meedoen in de springlessen en dan passen de afstanden niet als er een pony tussen zit.

Oké, met een pony wordt het tijdens het springen van een dubbel op paardenmaat wel lastig ja. Hoewel ik me afvraag of er een groot verschil is tussen een pony van 1,58 en een paard van 1,60m.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:18

Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: ik vond het echt een waardeloze opleiding en heb er weinig tot niets geleerd.
Achteraf had ik voor dat geld liever privelessen genomen van een goede instructeur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:19

Waar heb jij je ORUN gevolgd dan Fitzroy?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:22

Maakt dat iets uit? Ik heb geen zin om namen te noemen.
QueenE vraagt om ervaringen, dus die krijgt ze. ;)
Misschien scheelt het dat ik zelf al Z reed op het moment van de cursus en al 20 jaar in de paarden zat, dus een grote algemene kennis had. Voor mij had het absoluut geen meerwaarde.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:07

Ja klopt Sophie ik kom dan in Giekerk.. Ik ga dit jaar ook mee als combinatie met iemand die daar nu ook mee bezig is dus dan kan ik iig even de sfeer proeven..

& om even op het springen terug te komen, mijn pony haalt de dubbels wel op paardenafstand hoor :P Dus daar ligt het niet aan :) Ik ga nog maar eens navragen of het echt niet mogelijk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:39

Fitzroy schreef:
Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: ik vond het echt een waardeloze opleiding en heb er weinig tot niets geleerd.
Achteraf had ik voor dat geld liever privelessen genomen van een goede instructeur.

Ik heb een beetje hetzelfde idee aan de cursus overgehouden, vond alles heel erg volgens het boekje en weinig te maken hebben met het gevoel, iets wat in mijn ogen erg belangrijk is bij paardrijden en lesgeven. Snap heel goed dat iedereen de theorie hetzelfde moet leren, maar paarden zijn geen machines die het dus maar doen als je het juiste knopje indrukt, en zo moesten wij wel lesgeven/rijden. Alternatieven waren niet echt aanwezig.

Ga de vervolgcursussen ook niet doen dus meer, wil me door andere cursussen blijven ontwikkelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:01

Ik kan me goed voorstellen dat mensen die al 'verder' zijn vinden dat ze weinig aan de cursus an sich hebben gehad.
Ja het is uit het boekjes werk, en wie een beetje op weg is in de paarden weet al 80 procent zo niet alles. De richtlijnen zijn erg basis en rechtlijnig, ik denk dat het anders ook niet zou werken.
Toch vond ik de cursus de moeite waard, ik heb weinig tot niks nieuws gehoord. Maar wel veel bevestiging gekregen, de kans gekregen om met meerdere personen combinaties te beoordelen en te bespreken onder leiding van een kundig instructeur. Iets dat je irl eigenlijk nooit doet. Heb heel goed kunnen samenwerken met veel betere ruiters dan ik.
De cursusleider speelt een grote rol in hoe de cursus verloopt natuurlijk.

Voor meer gevoel en alternatieve aanreikingen denk ik dat je niet bij de KNHS moet aankloppen maar je moet onderrichten in specifieke cursussen. Die in mijn ogen het basis theoretisch kader van de KNHS aanvullen.

De paarden eis en loting bij het examen is me om het even, als instructeur van 1,55 kan je ook een 180 paard op je bordje krijgen. Wat ze willen is dat je het paard op je examen onderhoudend of liever wat kan verbeteren in de 20 minuten die je krijgt. Lijkt me fair voor iemand die instructeur moet gaan worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:19

Ik vond het doodzonde van mijn geld. Theorielessen waren complete tijdverspilling en grote bron van ergernis.
Praktijk vond ik vreselijk. Manier van rijden voegt mij totaal niet, paarden waren alleen maar aan het staken en ik zat me alleen maar op te vreten. Op het lesgeven kregen we totaal geen feedback waardoor ik net zo goed thuis had kunnen staan lesgeven. Verder vond ik het niveau van rijden over het algemeen echt bedroevend :o

Samengevat: zonde van mijn tijd, energie en geld, maar het is wel handig om dat papiertje te hebben :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:49

Ik denk ook dat het erg erg aan ligt wie je als cursusleider hebt. Ik volg de cursus bij mijn onstructrice op stal, misschien heb ik als voordeel dat ik haar manier van rijden en lesgeven al ken, maar ik verwacht toch wel dat ik er veel zal leren.
Fitzroy schreef:
Misschien scheelt het dat ik zelf al Z reed op het moment van de cursus en al 20 jaar in de paarden zat, dus een grote algemene kennis had. Voor mij had het absoluut geen meerwaarde.

Voor mij geld dit ook, ik zit er nog watl wat langer in, maar toch verwacht ik wel het een en ander op te kunnen steken.
De tijd zal het leren! :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:21

Citaat:
Annebe, welke opleiding had jij op zak toen je je verzekerde? Of was je toen nog bezig?

Ik had op dat moment geen opleiding en wilde in eerste instantie ook niet de Orun gaan doen.
Door rond te bellen kwam ik er al snel achter dat er meerdere bedrijven bestaan waar je geen Orun voor hoeft te hebben om je bedrijf / jezelf te verzekeren.
Ik heb bij Mark Elbers een goede (verzekerd voor mijn bedrijfs lessen en buitenritten) en betaalbare verzekering af kunnen sluiten.
http://www.digitaletussenpersoon.nl

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:30

Ik vond niveau 2 niet echt geweldig, maar dat lag in mijn ogen vooral aan de cursusleider, het was wel leuk, maar ik leerde er weinig vond ik, we stopten vaak ook vroeger enzo, om "lekker op tijd thuis te zijn" daarvoor ga ik niet naar een cursus! :?
Niveau 3 en 4 vond ik helemaal geweldig!
Eigenlijk kon ik daar van alle instructeurs echt veel leren, jammer dat er geen niveau 5 is! :D

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens te kijken wie de cursus geeft bij niveau 2 en dat je je een beetje in die persoon zijn lesgeven kan vinden.