Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:19

Tuurlijk heb je strenge jury's erbij zitten maar jury's die streng maar rechtvaardig jureren en ook lekker op het protocol bij lage(re) cijfers goed commentaar geven heb ik geen probleem mee. Dan kan je weer verder namelijk. Jureren is voor iedere jury ook anders lijkt wel, soms zit er zo een verschil in. Toch zie ik ook vaak mensen dat ik denk "Hoe is die nou weer in de L/M/Z beland?"

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:20

ik heb het inderdaad welleens gehoord... ohh die jury is hardstikke streng bla bla bla maar dat vond ik echt niet heb het ook nog nooit gehad dat ik het er niet mee eens was.. mischien een stukje niet willen horen dat het gewoon niet goed is.? ik weet het niet.

lisch

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:23

"Hoe is die nou weer in de L/M/Z beland?"
helemaal mee eens mijn instructriese jureert t/m z en die verteld mij ook vaak aparte dingen.. en dan kijken ze je boos aan als ze geen goede punten hadden ach je hebt overal mensen voor he;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:24

lisch schreef:
"Hoe is die nou weer in de L/M/Z beland?"
helemaal mee eens mijn instructriese jureert t/m z en die verteld mij ook vaak aparte dingen.. en dan kijken ze je boos aan als ze geen goede punten hadden ach je hebt overal mensen voor he;)

Indeed. Ach, je kan best een keer een off-dagje hebben maar soms.. soms zie ik mensen die in de M of Z rijden en dat vind ik dan niet eens L-waardig :o. 'T zal wel aan mij (ons) liggen, nooit aan de ruiters namelijk :Y).

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:28

van mij mag de jury net nog wel "strenger" worden, ik vind dat er veel te makkelijk punten worden gereden zeker nu door de laatste 7 onderdelen kun je nog steeds winst rijden ook al ging de proef niet geweldig.

er rijden nu veel mensen in klasses rond die daar absoluut nog niet klaar voor zijn maar omdat ze toch punten krijgen kunnen ze wel blijven doorstromen en dat lijkt me als jury nu ook geen pretje om te moeten beoordelen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:31

Van mij mag het ook wel strenger :j

Is het bij jullie in de buurt ook zo dat als iemand met een bekende naam (lees: veel paarden uitbrengen, ook hoger in de dressuur) rijdt, dat ze dan ook automatisch hoog eindigen? Ik zag gisteren een bekende stalruiter hier uit de buurt rijden. Paard was tegen de hand, onregelmatig, viel een keer in galop, maar reed toch erg hoge punten in vergelijking met de rest van de ruiters.

Soms denk ik nog wel eens van 'als ik ook een bekende naam had, dan gaat het allemaal veel makkelijker'.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:32

@ Roxxiejj, dat is me (nog) niet opgevallen. Ga daar de volgende keer eens op letten :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:39

Ik vind het fijn om een strenge maar rechtvaardige jury te hebben. Het ligt er denk ik ook aan van wat wil een jury graag zien. Ik heb zelf een Haf en weet dat bv zijn uitgestrekte draf niet zo is als bij een KWPN-er en moet daar dus ook harder mijn best voor doen. Als de jury hem jureert naar zijn "kunnen" dan is het rechtvaardig en dan hoef ik helemaal geen 8 daarvoor te hebben ik ben met een 6-jes protocol ook tevreden.
Als ze er maar commentaar bij zetten dan weet ik weer waar ik aan kan werken.

Je ziet idd soms mensen rijden in klasses dat ik ook mezelf wel eens afvraag.. hoe zijn ze er in hemelsnaam gekomen.
Ooit eens een Z wedstrijd meegeschreven en er kwam er eentje binnen met een paard die zo scheef was dat er alleen op het protocol steeds vermeld stond, scheef binnen komen, scheef paard, .. dan als je dat terug krijg moet er toch wel een TL balk bij je aan gaan .. toch.

Als ik bagger rij weet ik dat gelijk en zie ik dat ook terug in mijn punten. Als ik er een goed gevoel over heb dan klopt dat ook vaak wel... maar het is en blijft een jury sport.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:40

Bij ons valt het echt heel erg op. Vooral op de wat grotere, bekendere wedstrijden, dan kom je als amateur al bijna niet meer mee. En dan heb ik het over de L1.
Laatst met een rabo wedstrijd werd zelfs een ander jurylid eerste, wat meerdere mensen om mij heen niet terecht vonden (hadden de proef bekeken, dus wisten waar ze het over hadden).

Dit is voor mij dan wel weer een goeie drijfveer. Hierdoor ga ik nog harder mijn best doen om naam te maken, zsm. Het zal me lukken ;)

@Mando: geen TLlamp, een bouwlamp ;)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:41

@Risky, op de laatste 7 onderdelen mag je geen winst rijden als de rest van de proef niet goed ging.
die laatste 7 onderdelen is een soort van samenvatting van de proef.

Ik weet dat er juryleden rondlopen die bij sommige verenigingen een kruisje achter hun naam hebben staan en dus niet weer hoeven komen.
Tja als je 3 a/b B pony's in de ring hebt en ze krijgen vervolgens 160 142 en 115.....en dit is nog maar 1 voorbeeld van die dag.
Dan vind ik je toch best wel een strenge jury!

En over het jureren van iemand met een bekende naam,
komt ook wel voor hoor maar meestal hebben die ook erg mooie en goed bewegende paarden te rijden.

Ik kan mijn proeven meestal aardig goed relativeren
alleen nu heb ik in september mee gedaan in Ermelo NK klasse L2 met mn fries.
1 proef gereden daarbij 3 juryleden
Ik werd gepunt met het volgende 200(4e) 186(14e) 176(24e) uiteindelijk 13e
Nu was het gefilmd, het was een mooi voorwaartse proef met swung
paard liep keurig in de aanleuning, oefeningen waren allemaal correct geen fouten.
Ik had mij zelf op 190 tot 195 geschat, hoe kan ik nu zeggen welke jury goed zit?
Ik ben er nog steeds niet over uit :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:43

Bij ons in de regio heb je best wel wat wedstrijden waar ze heel selectief hun juryleden kiezen.
Als je dan ruiters hebt die die punten ernstig serieus nemen, (wedstrijden waar echt iedereen winst rijdt dus he) en ze komen dan een terecht puntend jurylid tegen dan valt het al snel tegen. Want vorige keer lieptie lang zo goed niet en toen had ze toch dik winst.

En dat soort juryleden zijn er naar mijn mening schuldig aan dat ruiters hun prestaties niet meer kritisch kunnen beoordelen.

Ik ken iemand die alleen verlies reed of tegen verlies in de M2 en die heeft winst in de Z1 door allleen op eigen stal te starten waar ze altijd 1 jurylid hebben voor de hogere klasses.
Kijk als je het zelf wil geloven.........

Verder ga ik met Urielle mee. OOk ik heb een paard met concentratieproblemen, buiten had ik het redelijk opgelost maar nu binnen mag ik weer vooraan beginnen.......

Als ik zelf jureer hoor ik weinig klachten terwijl ik niet bijzonder hoog punt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:47

just_bassie schreef:
paard liep keurig in de aanleuning, oefeningen waren allemaal correct geen fouten.
Ik had mij zelf op 190 tot 195 geschat, hoe kan ik nu zeggen welke jury goed zit?

Eigenlijk kunnen ze allemaal gelijk hebben. Ik vind vaak dat als je kijkt per onderdeel wat ze ervoor gegeven hebben het altijd wel klopt. Ik denk dat het best leuk is om die coupons allemaal naast elkaar te leggen en het filmpje van je proef nog eens te kijken. Dan kun je goed zien wat welke jury belangrijk vond en zo. :)

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:48

Hmm, nou ik heb liever een strenge jury hoor,
En indd word 't vaak als excuus gebruikt, en dat vind ik best wel zielig,
je kan rijden of je kan het niet, en als je het dus niet kan is het jammer voor je maar zeker niet de schuld van de jury.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:50

Roxxiejj schreef:
Van mij mag het ook wel strenger :j

Is het bij jullie in de buurt ook zo dat als iemand met een bekende naam (lees: veel paarden uitbrengen, ook hoger in de dressuur) rijdt, dat ze dan ook automatisch hoog eindigen? Ik zag gisteren een bekende stalruiter hier uit de buurt rijden. Paard was tegen de hand, onregelmatig, viel een keer in galop, maar reed toch erg hoge punten in vergelijking met de rest van de ruiters.

Soms denk ik nog wel eens van 'als ik ook een bekende naam had, dan gaat het allemaal veel makkelijker'.

Ik denk dat het ook is, omdat die ruiters heel goed proeven kunnen rijden. Ook al heeft het paard een mindere dag, maar je rijdt al je figuren heel erg correct kom je toch al gauw nog aan heel veel punten. Ik moet zelf ook weleens schrijven en als je dan naar 2 verschillende combinaties kijkt, waarvan combinatie a een onrustig beeld geeft en combinatie b een fijner rustig beeld, dan kan het nog makkelijk zijn dat combinatie a meer punten rijdt.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:52

Skygirl schreef:
just_bassie schreef:

Eigenlijk kunnen ze allemaal gelijk hebben. Ik vind vaak dat als je kijkt per onderdeel wat ze ervoor gegeven hebben het altijd wel klopt. Ik denk dat het best leuk is om die coupons allemaal naast elkaar te leggen en het filmpje van je proef nog eens te kijken. Dan kun je goed zien wat welke jury belangrijk vond en zo. :)

Maar ja om nou een 8 en een 4 op 1 onderdeel goed te kunnen praten?
Bij 200 en 186 stond nog een leuk compliment en een paar opmerkingen
maar bij de 176 stond helemaal niets bij geschreven....dat vind ik zelf nog het meest jammere er aan

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:54

wat mij ook opvalt is dat met het vorige proevenboekje je blij mocht zijn als je 2 winstpunten in 1 proefje reed dat kwam ook niet zo vaak voor.

met de huidige proeven word er heel vaak 2 winst gereden per proefje terwijl het niveau echt niet beter is en naar mijn idee komt dat toch door die laatste 7 onderdelen, rijd je een normale proef met wat 6en 7ens een vijfje dus voor 1 winst voldoende door de extra 7ens bij de laatste onderdelen kun je ineens 2 winst hebben terwijl het niveau gelijk blijft

sorry weet het niet beter uit te leggen maar dat valt mij gewoon op

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:56

De bekende waar ik het over had dat was dus, volgens meerdere mensen overigens, een proef wat geen rustig beeld gaf. Paard had vaak mond open, toch best veel verzet, ruiter vond ik ook niet bepaald rustig er op zitten.
Maar ben het wel met je eens over het feit dat ze wel weten hoe ze hun proefjes moeten rijden. En op welke manier bij welke jury. Maar goed, dat weet ik ook wel min of meer en ik ben een amateur.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:59

just_bassie schreef:
[..]
Maar ja om nou een 8 en een 4 op 1 onderdeel goed te kunnen praten?
Bij 200 en 186 stond nog een leuk compliment en een paar opmerkingen
maar bij de 176 stond helemaal niets bij geschreven....dat vind ik zelf nog het meest jammere er aan

Oh dat is wel erg vreemd dan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:02

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik nog reed vond ik juist eerder dat er laag gejureerd werd. Ik heb best vaak gehad dat ik nauwelijk dressuurmatig getrained had en de dag ervoor nog een lekkere wilde buitenrit had gereden en dan na tien minuten losdraven al de bak in moest. Dan reed ik nog een winstpunt met een eerste plek, terwijl ik het zelf niet goed vond gaan. Ik vond wel dat er aardig wat jury's waren die genoeg commentaar op lieten schrijven, dat had wel wat meer gemogen van mij.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:05

risky schreef:
wat mij ook opvalt is dat met het vorige proevenboekje je blij mocht zijn als je 2 winstpunten in 1 proefje reed dat kwam ook niet zo vaak voor.

met de huidige proeven word er heel vaak 2 winst gereden per proefje terwijl het niveau echt niet beter is en naar mijn idee komt dat toch door die laatste 7 onderdelen, rijd je een normale proef met wat 6en 7ens een vijfje dus voor 1 winst voldoende door de extra 7ens bij de laatste onderdelen kun je ineens 2 winst hebben terwijl het niveau gelijk blijft

sorry weet het niet beter uit te leggen maar dat valt mij gewoon op

Je kunt toch niet als je hele proef gemiddeld een 6 hebt gereden zoals ik opmaak hierboven
dat je op alle laatste onderdelen 7ens krijgt??
Laat het paard bv een verruiming en arbeidsdraf zien in de proef voor een 7, dan heb je die 7 wel verdient
maar krijg je een 6 op je arbeidsdraf en een 5 op de verruiming, dan kun je toch niet hoger dan een 6 krijgen op je draf?
dit geld dan ook voor de stap en galop.
wel heb ik eens gehoord dat juryleden 10en gaven op verzorging terwijl verder de proef alleen 6en en 5jes voorkwamen
waardoor er veel winst werd gehaald

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:14

Ik kan me er wel bij aansluiten. Ik wil zelf ook graag streng beoordeeld worden, veel commentaar op me protocol. En ik wil me punten niet kado krijgen. Ik vind dat er redelijk goed gejureerd wordt.

Mijn broek zakt af van al het commentaar, strenge jury, jury gaf alleen punten aan de mensen van eigen vereniging, hou niet van Friezen, bla, bla bla. Je moet gewoon goed rijden. En volgens mij doen jury dat niet en zijn ze eerlijker. Natuurlijk moet je met jonge parden kilometers maken, lekker doen! Maar die met z'n instelling rijden zeuren ook niet zo over de punten. Maar van die omhoog gevallen types met goede paarden die niet nog niet zo goed kunnen rijden hebben het meeste commentaar. Andersom een stuk minder. Maar dat is mij beleving. Je kan twee verschillende proeven, met twee verschillende jury's op één dag mijn inziens niet volledig vergelijken met elkaar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:18

Citaat:
wel heb ik eens gehoord dat juryleden 10en gaven op verzorging terwijl verder de proef alleen 6en en 5jes voorkwamen waardoor er veel winst werd gehaald

Nou dan zal ik hem maar blonderen zodat zijn manen nog witter lijken meer kan ik er niet aan doen.....
}:0

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:18

Er zijn strenge jury's, dat is nu eenmaal een feit.
maar zolang deze rechtvaardig blijven , is er naar mijn idee niks aan de hand!

Ik rijd veel liever wat minder punten bij een strenge jury, dan dat ik voor mijn idee een rot proef neer heb gezet en alsnog punten rijd.
Dan heb ik ze voor mijn idee ook niet verdiend!

Wat wel frsytrerend is, als je 2 verschillende jury;s hebt op 1 wedstrijd, dat je de ene proef super fijn rijd en lage punten krijgt, en een proef die veel slechter gaat lagere punte krijgt.
Doe maar liever 2 keer dezelfde jury op 1 dag.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:24

doom schreef:
mensen denken vaak al klaar te zijn voor een klasse, terwijl er gewoon vele malen beter getraind moet worden.

Dit zien ze dan ook terug op hun protecol en dan wordt er vaak gezegt MAAR ik had een strenge jury, dus ja jammer maar helaas....

Ben wel benieuwd hoe jullie bokkers het zien :j

idd, als je zelf en paard al een beetje ervaring hebben fluit je als het ware een beetje de B en L door.. en vooral schieten ze graag als ze net 10 winstpuntjes bij elkaar hebben geraapt (lees; door 181 te rijden iedere keer) en dan gaan ze meteen over naar de volgende klasse. Zodat ze volgens mij kunnen zeggen dat ze M rijden.

Ik ken dus zo iemand die dat extreem doet, en t mooie is nog, die krijgen iedere keer nog winst ook!

en als ze dan idd een keer een lage uitslag krijgen dan komt het;

ja maar:
- ik heb geen tijd gehad om los te rijden
- die en die reden in mijn ring, die zijn al zóóóó vaak naar de brabantse kampioenschappen geweest
- degene die hoger dan mij eindigde rijden op een paard wat al ZZ heeft gelopen
- ik had die jury, daar rijdt nooit iemand punten bij

aaargh, waarom moeten mensen zich meteen verdedigen als ze een keer geen punten rijden??..

Dressuur is en blijft een jurysport, en is het niet veel mooier om na een paar keer goede winst over te gaan naar de volgende klasse?

En ook iets waar ik altijd om moet lachen, najah, omdat ze er zelf zo gelukkig van worden;

dat mensen zich in gaan schrijven bij wedstrijden waarvan ze de jury's 'kennen', en waar ze vrijwel altijd winst van krijgen. (niet kennen in de zin van kennissen, maar die punten gewoon hoger)