niveaugericht jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: niveaugericht jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:53

Tja, 't is toch écht alleen maar een kwestie van lezen ;)
Dat je niet blij zou zijn met alleen maar vijven dat mag ik inderdaad hopen ja :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:41

Fitzroy schreef:
Ik vind zelf dat als jij nog niet toe bent aan het niveau in de gevraagde proef je dan thuis moet blijven of nog in de oude klasse door moet rijden. Het zou toch van de zotte zijn als er met de ogen dicht gekeken moet worden naar foute eenvoudige danwel vliegende wissels. Dan werk je nagesprongen wissels in de hand.

Overigens heb ik het idee dat er in Belgie heel anders gejureerd wordt en op een veel lager niveau. Je hoeft daar toch ook geen opleiding te doen als jurylid, iedere willekeurige ruiter kan bij jullie toch jureren als ik het goed begrepen heb.

Hier worden progressieve overgangen in de lagere klasses juist gevraagd en dus ook niet afgestraft.

Ik heb heel erg het idee dat je vanuit de Belgische situatie dit bericht schrijft.

Heel je verhaal klopt niet....

In Belgie wordt er niet anders gejureerd en over dat niveau valt te betwisten en zeker niet beter of slechter als in NL.
Verder moet je ook beseffen dat er in belgen 2 grote stromingen zijn van wedstrijddressuurrijden.Eentje die simultaan is aan die van jullie (B, l,m, z) maar ook een gebasseerd op het duitse systeem (e, a,l en m)
Dus bij de eerste genoemde rij je in de landelijke rijvereningen (lrv) die over vlaanderen gereden worden en de andere is de zogenaamde federatie (of correcter de KBRSF)

Wat proefopbouw betreft zijn jullie proeven en onze lrv proeven beter gericht qua opbouw in training. Immer heb je veel meer klasses waarin je echt simpele proeven hebt. De federatie proeven zijn al veel 'moeilijker' in die zin dat je eigenlijk enkel de E klasse hebt als zijnde een echt beginneling niveau. Dan heb je de A, waarin een enkelvoudige wissel komt ( en sorry TS, enkelvoudig is enkelvoudig en betekent dus stap-galop, galop-stap en niet stap-galop, galop,draf draf stap) en daar je paard dus wel al voldoende op de achterhand moet hebben om dat correct te rijden.
Dan komt de l, die eigenlijk daarop verder bouwt, dus meer wissels, meer verzamelen en verruimen etc.
En dan komt de m, die dan alles aangeeft qua appuye, sb, vliegende wissels etc.

Wat dus het probleem is (en dat vind ik persoonlijk) is de opbouw en je percentensysteem waaraan punten gekoppeld worden. Een E klasse kan je op 3 wedstrijden uitrijden (immer boven 68% heb je 5 punten en met 15 mag je over) en met een goed jong paard ben je dus met die punten op max 6-8 wedstrijden uit de E klasse(bij 30 is men verplicht over te gaan)
Dus kom je al snel op die A proef met die enkelvoudige wissel, en dat komt voor een jong paard vaak te vroeg. ik bedoel te vroeg om het correct te rijden, en dus niet zoals je vaak ziet een uiteengevallen overgang. Dus werkt dat een beetje onbewust forceren in de hand. Maar immers met een goed paard kan je er dan nog doorvliegen.
Maw een vierjarige kan je ruim in 1 seizoen zonder extreem veel te moeten starten door 2 niveau krijgen. Maar dan heb je nog maar 2 niveau's over.
En dan beginnen de problemen. Wat ja die twee vorige gingen supervlot, dus willen de mensen doorrijden op hun zoektocht naar eer en glorie. En dan gaan ze rijden voor proeven ipv te werken aan basis en ontwikkeling van hun paard. Dat zie je paarden met 5jaar een stang en trens in krijgen (immers is dat toegstaan vanaf L, wat ong overeenkomt met jullie Z1) die basis missen en ja als jury word je dan niet vrolijk. Want dan zie je dieren die echt goede gangen hadden ineens slecht bewegen, (drie takt galop, telgangstap etc), maar alsnog als je dan een seizoen regelmatig rijdt kom je wel aan je punten en mag je dus M starten en ja dan zie je vaak heel vreemde oefeningen die je niet op je protocol ziet staan (vliegende wissels die of gewoon niet gereden worden, als enkelvoudig gereden worden, paarden in alle bochten en vormen gedraaid worden, in honderd stukken springen etc). En dan blijven dus vele mensen steken, raken gefrustreerd, (want hoe kan het dat ze geen punten krijgen , immers al de rest ging toch goed?!!!) en vaak verdwijnt dat paard van het tafereel en komt er nieuwe en herhaalt dit verhaal zich...

Dat vind ik dan in schil contrast met lrv en jullie systeem, waar je mooi progressief kan opbouwen en je echt de B en l proeven kan zien als mooie inloop en vanaf M beginnen de proeven iets pittiger, maar toch correct opbouwend opgesteld.
Het is echter dat in Belgie de bodems vaak barslecht zijn op de lRV wedstrijden en idd de jurering daar vaak door janneke en mieke gedaan wordt. (buiten de grotere wedstrijden )

Ik ben zelf ruiter en jury en enkel om bij de federatie te mogen rijden moet je 2 brevetten behalen. Ok niet zo moeilijk is wat theorie en wat praktijk (dressuur, springen en omgang)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 20:57

Ik ben het met je eens, dat er te weinig tussenproeven zitten bij de federatie. Ondertussen is in de A de eenvoudige wissel er uit gehaald en in de A7 zijn er geen "moeilijke" oefeningen. Maar vanaf de L wordt het zwaar natuurlijk.
Het nadeel van LRV is dat Z2 +/- gelijk is aan een M-proef, waardoor je niet meer verder kan. Als je (zoals sommige) met een 6-jarige Z2 start en wint, zou je dat de komende 12 jaar blijven rijden.
Daar hebben ze in Nederland ten minste nog ZZ licht en ZZ zwaar.

Wat die brevette betreft, heb ik nog een eitje te pellen met die van de VLP... }>

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:09

webster543 schreef:
Ik ben het met je eens, dat er te weinig tussenproeven zitten bij de federatie. Ondertussen is in de A de eenvoudige wissel er uit gehaald en in de A7 zijn er geen "moeilijke" oefeningen. Maar vanaf de L wordt het zwaar natuurlijk.
Het nadeel van LRV is dat Z2 +/- gelijk is aan een M-proef, waardoor je niet meer verder kan. Als je (zoals sommige) met een 6-jarige Z2 start en wint, zou je dat de komende 12 jaar blijven rijden.
Daar hebben ze in Nederland ten minste nog ZZ licht en ZZ zwaar.

Wat die brevette betreft, heb ik nog een eitje te pellen met die van de VLP... }>

Ja ok ze hebben de enkelvoudige wissel verandert of beter gezegd verlengd. Punt blijft wel overgangen van galop naar stap, dan idd enkele passen stap en dan galop(in proef is dat denk ik tussen Fen X naar stap en voor h in galop.
En van de lrv klopt niet meer Webster, dit jaar hebben ze ZZ-l ingevoerd

webster543

Re: niveaugericht jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:26

Wordt dat dan niet gereden op het nationaal? ZZ-L?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:41

webster543 schreef:

Nationaal federatie is de zware m e, de zogenaamde M9-M10 proeven, hoewel ik dit eerder een proef tussen Z2 en ZZL vind in Nl.
Maar Lrv is dus nu gestart met de ZZ-L klasse, analoog zoals NL dus

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:03

bulck schreef:
webster543 schreef:

Nationaal federatie is de zware m e, de zogenaamde M9-M10 proeven, hoewel ik dit eerder een proef tussen Z2 en ZZL vind in Nl.
Maar Lrv is dus nu gestart met de ZZ-L klasse, analoog zoals NL dus

Ik bedoel dit jaar op het nationaal ruitertornooi in Ravels, heb ik de proef ZZ-L niet gezien. Of ben ik mis?