kosten belangrijker dan kwaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:34

Allereerst vind ik 10 euro voor een echt goede les geen geld én vind ik het op z'n minst echt goed klinken zoals je je lessen omschrijft!

Maar tja, als ik terugdenk aan mijn kindertijdponyrijavonturen was 't ook dat ik allang blij was dat ik uberhaupt in de buurt van ponies en paarden kon wezen en zowel mijn ouders als ik hadden geen flauw benul van dingen als ORUNdiploma's, L-dressuur of een goede paardrijbasis (nah, ze blijft toch d'r op zitten?). De locatie (zo dichtbij mogelijk) en prijs waren dus ook doorslaggevender dan de kwaliteit van de dieren, lesgevers en lessen. De gevolgen ook. Pas de laatste 15 jaar heb ik echt een beetje leren rijden, daarvoor kon ik alleen mooi zitten op goed afgestompte ponies...

Ik denk er nu dus, dertig jaar en heel wat ervaring later, heel anders over en zou mijn kind, als ik die zou hebben, net als ikzelf ergens op les zetten waar ze echt wat leren, waar goed met de dieren wordt omgegaan en waar ook de omgang met de dieren belangrijk is. Kwaliteit ipv kwantiteit dus. Een goede lesgever mag best wel iets kosten, je krijgt het er dubbel en dwars voor terug. Vind ik. Uit ervaring.

Het ligt wel aan de instelling van de ouders idd, willen die gewoon kind van de straat en gezeur over ponies kwijt of vinden ze kwaliteit en bv veiligheid belangrijker. Evengoed, als je als ouder de ballen verstand hebt van paarden enzo blijft 't moeilijk, net als dat je nog drie kinderen met dure hobbies hebt (of geen geldboom in de achtertuin).
Wat dat betreft is het verschil tussen mij en mijn ouders destijds (al is mijn moeder nu ook al aardig heropgevoedt :D ) dat ik idd meer ervaring met lessen, paarden en paardrijden heb om de verschillen te zien tussen goed, beter en best. Mijn kind, als ik die dus zou hebben, zou echt niet op de eerste de beste manege gedumpt worden...

tibbie

Re: kosten belangrijker dan kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 02:01

Nou meid ik vind dat je goed bezig bent! Ik reed priveles met nog 10 andere ruiters in de bak uhhhu. Daar ben ik ook gauw gestopt hoor want kon mijn aandacht er totaal niet bijhouden omdat het zo druk om mij heen was. Daarbij is het zo dat er ongeveer 12 a 13 ruiters rijden in de lessen... Ze noemen deze manege ook wel de ponyfabriek.
Naar mijn mening is dit geen manier van werken...
Hoe jij het doet vind ik top, iedereen heeft gewoon de aandacht en dat is zo belangrijk. Anders moeten ze hun kinderen maar een uurtje laten zwemmen- kost haast niks- en ze zijn ook van de straat!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:13

paardrijden is een dure sport, zeker als je het vergelijkt met voetbal oid. Dus de gedachte hier kan mijn kind rijden langer rijden voor minder geld zal vaak voorkomen, ja. Ik denk dat veel ouders ook nog niet echt stilstaan bij kwaliteit of ja, paardrijles is paardrijles zeg maar.. die ommekeer komt wel, maar duurt even.
Ik vind dat je niet veel vraagt en in kleine groepen op goede paarden leer je gewoon veel meer van!!! Ga zo door zou ik zeggen :D

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:57

Ben het met je eens hoor. Zoals jij je werkwijze omschrijft lijkt me daar helemaal niets mis mee, super zelfs! Zo zouden ze allemaal te werk moeten gaan. Ik denk alleen dat de betreffende ouders dit inzicht niet hebben, omdat de meeste (waarschijnlijk) zelf weinig tot geen verstand hebben van wat goed en minder goed is.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:03

Ik ben het eens met bovenstaande bericht, maar denk dat er nog een puntje is. Als ik zie hoe leuk kinderen het vinden in een groepsles met z'n alle vooraf poetsen en tijdens het stappen aan de lange teugel kletsen daarna gezellig samen de pony's allemaal langs voor een aai en na kletsen. Misschien omdat je het zo doet missen ze dat groeps gevoel met vriendinnetjes?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:21

het is een beetje dubbel. Ik denk dat iedereen hier voor de kwaliteit gaat. Omdat we belufr willen leren paardrijden.

Voor kinderen is dat anders. Als ze maar op het paard zitten. Maar ook de gezelligheid speelt mee. Of ze de geld middag kunnen blijven omhangen etc.

Bij de manege waar ik les gaf liepen de paarden ook niet meer dan 2 lessen per dag en maximaal 4 of 5 in de les. De eerste lessen met iemand ernaast. Bij mij moesten ze alles leren, ook op- en afzadelen. Dit deed ik vaak voor de les, maar ja alles gaat in het begin langzamer. Dus soms reden ze veel korter. Werd me ook niet altijd in dank afgenomen. Jammer, hoort er bij

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:47

Bij paardrijden is het meestal wel zo dat kwaliteit beter is..
maar bij spullen hoefd het niet perse.
Goedkoop kan ook kwaliteit hebben

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:31

gaat mij niet om goedkoop, maar meer in de zin van, goede veilige kwalitatieve spullen.

*denk aan veiligheids leertjes om aan vast te houden tijdens het rijden standaard aan elk zadel vast.
*singels met elastiek ivm welzijn paarden
* standaard peesbeschermers om
* leenspullen allemaal met veilgheidskeurmerk en worden elke 2 tot 4 jaar vervangen
* zadels en hoofdstellen van goede en veilige merken die goed worden onderhouden en regelmatig worden gecontroleerd door een zadelmaker
* schone en hele dekjes ( absoluut geen standaard iets op manege's :n )

zijn zaken waar leken niet aan denken, maar die in de kosten erg kunnen oplopen. en die wel weer net het verschil uit kunnen maken. ( lees: kappotte caps is niete cht veilig, flippende paarden met singeldwang ook niet, en de eerste 10X dat een ruiter de galop aanleert en er keihard afstuitert omdat het evenwicht er nog niet geheel is, en hij zich nergens aan kan vasthouden wordt ook niet op prijs gesteld :+ )
Laatst bijgewerkt door Lowara op 04-10-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:33

Ik vrees dat al die punten voor paardenkenners vanzelfsprekend zijn en wenselijk, maar dat ouders die niets hebben met paarden dat wellicht niet eens opmerken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:43

Het paardrijden gaat bij die koters om heel veel meer dan het rijden zelf :). Kinderen willen een uurtje lekker hobbelen op de pony's, ze willen plezier en lol hebben. Kinderen willen met elkaar lekker bezig zijn met de pony's :). Jij wilt kwaliteit, jij wilt dat de kinderen goed leren rijden, maar daar gaat het de kinderen vaak niet om eerste instantie en de ouders al helemaaaal niet.

Jij zorgt voor kwaliteit, maar dat is wellicht een andere kwaliteit die de ouders verwachten :) en de kinderen misschien ook wel :).

Ik wil absoluut niet zeggen dat jij het niet goed doet hoor, juist niet. Ik vind het juist een goed initiatief, maar je moet wel begrijpen dat niet iedereen het op die manier wilt leren :). Mag ik vragen wat je verdere fasciliteiten zijn? En hoe je verder de lessen opbouwt?

Datgene wat jij op je lijstje hebt staan komt overigens in veel maneges hier in de beurt stuk voor stuk voor hoor :) en is vaak een basis van de manege ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:00

Ik vind dat je les enorm goed klinkt. Ik kan de ouders dan ook niet begrijpen.
Je weet van te voren toch wel of iets te duur is of niet?!

Buiten dat lijkt het me dat je je kind op de meest verantwoordelijke manier wilt leren paardrijden...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:52

peesbeschermers vind ik niet nodig. De rest van het lijstje komt bij de officiële maneges wel voor.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:46

tja, breng dat sommige mensen maar eens aan het verstand. Natuurlijk komen er ook veel mensen om de gezelligheid he.
En tja, kosten zijn vooral in deze tijd denk ik wel een heel belangijk punt. En vaak pas als kinderen ouder worden gaan ze opzoek naar kwaliteit. Ik ook. Heb heel lang op een manege les gereden. Waar de verzorging van de paarden ver te zoeken was. De lessen waren oké. De pony's konden dan ook wel wat, maar het was gewoon oneerlijk. Mijn ouders wisten daar ook niks van. Want je gaat ervan uit dat een bedrijf met paarden ook wel verstand heeft van paarden. Dus wat zou je zelf nou, met je verstand van 0 tegen zo een manege bedrijf zeggen dat de kwaliteit ver te zoeken is. Dat kan natuurlijk niet. Dat weet je niet. Maar, zelf kom je er op een gegeven moment wel achter als je ook bij anderen gaat rijden. Ik heb gewoon zelfs bijna spijt dat ik daar ooit heb gereden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:04

Tja, ikzelf zou als ouder juist blij zijn dat ik zo iemand als jij zou kunnen vinden wanneer mijn zoontje ooit zou willen lessen. Sowieso vind ik je niet duur, maar zelfs al was je iets duurder, dan nog! Zelf heb ik vroeger de eerste 2 à 3 jaar ook in een vergelijkbare kleinschalige omgeving gelesd, en daarna kreeg ik mijn eigen pony.
Even wat argumenten die je zelf misschien ook kunt gebruiken, en waarvan ik weet dat het allemaal voordelen zijn:

* De les is duurder, maar je hebt minder lessen nodig om op hetzelfde eindniveau te komen - na een jaar kunnen kids die bij jou gelesd hebben veel meer.
*Veel betere individuele begeleiding - aandacht voor specifieke problemen, mogelijkheid voor kids om in hun eigen tempo aan hun eigen problemen te werken. Daardoor ook minder angst en meer vooruitgang bij kids.
*Behalve les in rijden leren de kids bij jou ook over verantwoord OMGAAN met paarden. Tuigonderhoud, poetsen, verantwoord op stal zetten en er weer uit halen, etc. Iets wat bij de gemiddelde manege onmogelijk is omdat het veel te veel tijd kost. Kids leren dat een paard geen "ding" is.
*Ouders kunnen, indien ze dat interessant vinden, ook een heleboel meeleren ;) Ideale voorbereiding op al dan niet in de toekomst een eigen paard.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:07

Wauw... Ik wou dat ik in de buurt van Losser woonde, dan had mijn dochter meteen bij jou op les gemogen :D .
Het inderdaad jammer dat tegenwoordig kosten voor kwaliteit gaan, maar helaas is het niet anders.
Ikzelf zou dit soort lessen toejuichen, het zou mijn inziens de veiligheid vergroten. Ik vind dat kwaliteit hand in hand moet gaan met plezier. Heb zelf lang geleden ook kinderlessen gegeven, (deurne-stages) dat waren dan grote groepen soms wel 10 tot 12 kinderen, en hadden die lol? De meeste waren te bang om plezier te hebben. te weinig geschikte ponies voor beginners of half gevorderden. Het vergde veel tijd en geduld om alle kindjes dan aan het rijden te krijgen, met plezier wel te verstaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:27

je kan ook zeggen: een uur met 10 voor 7,50 is duurder dan met 3 voor 10 euro. Je krijgt dan meer aandacht

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:31

RT--> JI