lesgeven met deze hitte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:44

Schriktraining met de tuinslang? :D
Deden ze bij ons wel eens. Kijken welke pony's er door het water durfden, of er onder door. Altijd een groot sucses haha, en je kunt de kids uitleggen hoe ze om moeten gaan met de angst van hun pony. Als er iets mis gaat, gewoon slang op de grond leggen en er is niks aan de hand. :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:44

rijbroek die komt bij mij ook niet aan, wordt wel een spijkerbroek, tegen de vliegen... is niet anders

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:45

Bij ons worden de lessen ook niet afgezegd. Wij rijden dan ook afwisselend in de binnen- en buitenbak. Binnenbak is wel wat benauwder omdat wij buiten toch een windje hebben maar een paar uur in felle zon is voor de dieren en instructie ook niet fijn. Wij hebben in al onze bakken een eb en vloedbodem dus over stof heel weinig te klagen! Dat is wel luxe hoor moet ik zeggen.

Ik heb dit spelletje gedaan met kids en pony’s die wel wat schrikkerig waren maar het ging echt heel erg goed. Enige dat de pony’s eng kunnen vinden is het deeltje waarbij het water in de emmer gegoten wordt. Als je nog wat wiebelige of angstige kids hebt, loop je mee naar de andere kant en help je rustig met de pony vasthouden als het water in de emmer moet. Werkt helemaal prima en vooral met heet weer; staan de dieren toch wat minder alert dan normaal!

Ik probeer het voor de kids zo leuk mogelijk te houden en de dieren zoveel mogelijk te ontlasten. Je kunt eerste half uurtje gewoon lesgeven. Punten op de ‘I’ zetten wat betreft houding, die perfecte gebroken lijn eindelijk eens erin krijgen bij ze (leg 2 balken neer waar ze kaarsrecht langs moeten rijden, een pion op de X waar ze omheen moeten etc.) etc. Daarmee vul je al een kwartier. Beetje draf doen, een galopje en weer lekker stappen met lang teugeltje. Leg intussen wat theorie uit (als de kids hun aandacht er nog bij kunnen houden en zet tijdens het stappen dan de spullen voor je spelletje klaar).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:47

Abeltje77 schreef:
Maar wordt zo'n emmerwaterwedstrijd niet echt een wedstrijd? Met alle 'schop em in draf', 'trek aan de teugels', en 'zo snel mogelijk weer terug' van dien?

Ik kan me voorstellen dat je een rustige les wilt verzinnen, maar daar hoort een wedstrijd toch niet echt bij? Dan lijkt het me weer allerminst rustig.

Tenzij ik het heel verkeerd zie natuurlijk....

Het is aan jezelf als instructeur om de orde te bewaren. Leg uit waarom we het rustig aan doen. Eerste half uur kunnen ze hun ei al kwijt en ja moeten de pony's even "aan het werk" (en die zijn echt wel wat gewend). Ik deed het waterspelletje gewoon in stap het eerste rondje en de tweede keer mochten ze, als ze dat wilden, ook in draf.
Bij mij verliep het allemaal helemaal prima!

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:50

Mijn dierenarts zei altijd: 'Er is er maar een die last heeft van de hitte en dat is de ruiter'. Het werk dat een gemiddelde ruiter met zijn paard doet, kan het paard prima aan, ook bij 30 graden.
Ik houd daarom vooral rekening met mezelf als het zo warm is. :D Dus veel in stap, keertwendinkjes stappen enz. En na het rijden paard lekker onder de douche.

Je zou caroussel met de kids in stap kunnen oefenen, of leg wat balkjes neer en laat ze daar tussendoor rijden. Zelf een petje op en insmeren met zonnebrand en het gaat vast lukken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:53

jannie86 schreef:
rijbroek die komt bij mij ook niet aan, wordt wel een spijkerbroek, tegen de vliegen... is niet anders

Pffff, zo zie je maar hoe het kan verschillen...ik loop juist nu liever in een rijbroek, is dunnere stof dan spijkerbroek. Als je in een spijkerbroek klam raakt door de hitte wordt de stof stug en gaat het zo plakken aan je lijf.
Rijbroek kun je tenminste nog lekker soepel in bewegen. Tenzij je natuurlijk van die hobbezakken-spijkerbroeken hebt hahaha...tuinbroek ofzo :D ;)
En ik heb echt niet van die dure, bekende merken rijbroeken met allerlei van die leuke verhalen erbij als dat het absorbeert etc....

Overigens...ik woon in Noord-Holland (dus 9 van de 10x wind) en hier staat wel veel zon maar een fikse wind waait er ook. Okay, dan verbrand je wel als je daar gevoelig voor bent maar die wind maakt het wel aangenamer.
En inderdaad, zonnebril op, petje op, smeren met die handel en desnoods een hemdje aan en knoop je een T-shirt over je schouders vast. Wel wat warmer maar verbrand je niet zo op je schouders en rug. Dan moet het zeker wel lukken hoor.
Oh ja enne...genoeg water drinken hè. Neem desnoods even iets van een Mars mee voor je energie!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:56

Trouwens...pffff...4 uur achter elkaar lesgeven? Meid, ik benijd je niet hoor!
Mijn max is 2 uur achter elkaar lesgeven. Ik doe het dan ook voor hobby en niet voor mijn beroep maar als ik langer dan die 2 uur moet staan dan raak ik vermoeid (rug, benen, veel lopen etc.) en boeit het me niet meer of ze het ooit nog eens zullen gaan leren :+ Misschien dat je er beter wat aan kunt gaan doen dat je niet meer zo lang achter elkaar hoeft les te geven? Als dat mogelijk is hoor! Dan zie je er ook niet zo als een berg tegenop joh!
4 uur achter elkaar met perfecte omstandigheden zou ik al een hel vinden en zou ik echt mijn plezier erin kwijt raken...

Retlaw

Re: lesgeven met deze hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:58

normaal helemaal geen problemen met lesgeven hoor, ja aan het einde wel wat vermoeid. laat ik nu net geen pet hebben en de zonnebril bij mijn vriend in de auto...

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:01

Ik zou morgen les hebben om 14:00 uur. Mijn eerste les van een nieuwe instructrice. Maar ik heb hem toch maar laten verzetten. Heb even op buienradar gekeken en om 14:00 uur zou het 35,8 graden zijn bij ons. Dat vind ik toch iets te gek. Heb ook een slechte conditie dus ik denk dat ik van mijn paard af val van de hitte. Wel vervelend dat ik meteen de eerste les moet verzetten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:03

Misschien een idee om een lesje aan de zit te wijden? Zonder zadel rijden, dameszit, rondje draaien, eventueel een knoop in de teugels zodat je echt alleen op zit moet sturen, en dat alles vooral in stap of een rustig sukkeldrafje.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:05

dat zijn ook ongeveer mijn ideeen, slalommen, oefeningen voor de zit etc.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:08

Lynske78 schreef:
Ik zou morgen les hebben om 14:00 uur. Mijn eerste les van een nieuwe instructrice. Maar ik heb hem toch maar laten verzetten. Heb even op buienradar gekeken en om 14:00 uur zou het 35,8 graden zijn bij ons. Dat vind ik toch iets te gek. Heb ook een slechte conditie dus ik denk dat ik van mijn paard af val van de hitte. Wel vervelend dat ik meteen de eerste les moet verzetten.

Als je mijn nieuwe klant geweest was, had ik je niet anders dan groot gelijk gegeven en gecomplimenteerd met je verstandelijke inzicht!!!

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:08

Waterspelletjes te paard.

Je kunt er genoeg vinden op het internet volgens mij.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:13

ik heb mijn lessen ook verzet naar volgende week ondanks mijn geplande wedstrijd debuut in september
maardit ga ik mezelf niet aan doen in dit weer ook vanwege mijn hoge factor op een fikse migrane met dit weer vooral na inspanning.

ik vergeef de voorkeur toch aan een fijne doorgeluchte binnenhal dan een felle zon

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:16

Ik heb de kinderlessen afgezegd, en de volwassenen die rijden straks onder de sproeier door.
Geeft leuke taferelen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:21

tsja die binnenhal is ook niet echt fijn nu, flink benauwd

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:52

Rijden zonder zadel, dan leren ze echt zitten. Probeer mits het kan in een beschutte omgeving met wat bomen of zo (op het weilan/of in de bestaande rijbak) dan heb je in ieder geval minder last van de zon.

Waterspelletjes zijn er genoeg, maar dan moet je wel ruiters hebben die met de pony's kunnen werken. Zoals sponzen overgooien (met water en welk team het vaakst de spons vangen zonder te laten vallen). En er zijn zoveel spelletjes meer. Balkjes lopen, om hindernissen heen enz.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:52

Ik weet niet of je perse een uur wilt rijden, maar is het geen idee om een half uur te rijden, en daarna samen met de kinderen de pony's te 'douchen'? Maak je er gewoon een 'omgangsles' van. Vinden ze waarschijnlijk hartstikke leuk, en voor de pony's wellicht ook fijn om even lekker nat te worden en al dat zweet erafgespoeld te krijgen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:57

Bij ons op de manege gaan we dan veel met de kinderen buitenritjes maken, maar ja dat is dan natuurlijk ook met manegepony's.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:07

jannie86 schreef:
heb je weleens 4 uren achter elkaar in een buitenbak gestaan met een felle zon, zo heet dat je dacht dat je omviel, en je zweette als een gek omdat je aan moest singelen? ik kan me prima aanpassen. Maar ik vind dit echt alles behalve fijn, vandaar ook de vraag naar rustige leuke spellen.

edit: kreeg allemaal smsjes en telefoontjes van bezorgde moeders, of het wel door ging, dus ja, dan ga je even nadenken, en wist ook niet wat t beleid van de manege was met deze dagen.

Maak jij je druk om jezelf?
Dacht om de ruitertjes die moeten rijden...

ik ga vanavond ook gewoon lesgeven en er wordt ook gewoon gewerkt :j

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:12

ik zou ik iets met water doen
maar ik had ook les maar heb hem ook afgezegt vanwege dit weer en ze vondt het juist hartstikke goed ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:13

Kelly_Taco schreef:
jannie86 schreef:
heb je weleens 4 uren achter elkaar in een buitenbak gestaan met een felle zon, zo heet dat je dacht dat je omviel, en je zweette als een gek omdat je aan moest singelen? ik kan me prima aanpassen. Maar ik vind dit echt alles behalve fijn, vandaar ook de vraag naar rustige leuke spellen.

edit: kreeg allemaal smsjes en telefoontjes van bezorgde moeders, of het wel door ging, dus ja, dan ga je even nadenken, en wist ook niet wat t beleid van de manege was met deze dagen.

Maak jij je druk om jezelf?
Dacht om de ruitertjes die moeten rijden...

ik ga vanavond ook gewoon lesgeven en er wordt ook gewoon gewerkt :j

Vanavond als in: als de zon weg is?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:14

Vanavond als in 17.30 dus dan zal hij er nog wel zijn denk ik (en hoop ik stiekem ook, zie ik er nog wat van)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:57

nou er zit wel verschil tussen 14.00 en 17.30, mijn laatste was gewoon aangenaam met een windje
bij mijn laatste les durfde ik t shirt ook wel weer van mijn schouders, en ja die ruiters die moeten werken, maar als je weet dat t beginners zijn, zul je ook begrijpen dat ik niet stil sta in een hoekje, dus op en afzadelen aansingelen etc.
ik maakte me ook niet druk om dat ik t warm kreeg, maar wel zou verbranden en al dat soort dingen. en hoe ik wel een leuke en aangename les voor paard en ruiter kon bedenken.

t is een waterfestijn geweest, en heerlijk genoten.
laatste les waren pubers, nou die zeuren ook hoor, meer dan die kleintjes!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:03

Ik heb mijn lessen van vanmiddag verzet naar vanavond, vond dat een fijner idee..Nu ga ik "normaal"na mijn werk meteen lesgeven maar na 3 uur postlopen( van 12:30-15:30) zag ik dat dus niet meer zitten..
Normaal verzet ik het eerlijk gezegd ook niet zo snel moet ik eerlijk toegeven..