Wedstrijden en beoordeling AB-pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Re: Wedstrijden en beoordeling AB-pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:10

zoveel bixie wedstrijden zijn hier niet ook weer niet en de deelnemers vallen wel mee. Dit weekend is westerbork bixie. 21 deelnemers. Kan mij niet voorstellen dat het dan vol zit. Bixie opzet vind ik wel goed. Je ziet dat de kinderen die bixie hebben gereden al een stuk beter de proeven begrijpen in de B dan kinderen die voor het eerst gewoon B starten

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:19

@Caroline, er vertelden een aantal dames, regio groningen dat zij elke maand 1 weekend propvol met bixie hebben en dan zelfs nog een wachtlijst. 21 is al heel wat. Heb sinds ik jureer 1 x bixie moeten beoordelen, denk een combinatie of 5 dat dit was.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:19

En ik ben deze week voor het eerst gebeld sinds ik anderhalf jaar geleden de Bixie er bij deed. Ook als gewoon IL jurylid heb ik nog nooit Bixie gejureerd.
Wel 1 x een meisje geholpen met haar Bixie proef omdat haar moeder ingegeipst was.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:47

Scum schreef:
Zoiets heb ik ook ooit meegemaakt. Op de kampioenschappen. Jurylid naast mij had als laagste 195 punten gegeven!
Ik had 'normaal' gepunt en mijn laagste zat zo'n 30 punten lager.
Mijn punten vielen daardoor in het niet en zijn lijst bepaalde alleen wie er kampioen werd.

De kampioen wordt bepaald door diegene die zijn punten ver uit elkaar heeft liggen. Niet door diegene die het hoogste punt. ;)
Als jij een stuk lager met je punten zit, kun je nog de kampioen bepalen. Gelukkig maar.
(neem aan dat bij jullie ook gewoon het gemiddelde percentage de kampioen bepaald.)

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:02

Er zijn toch al aparte proeven voor de AB pony's?
Als je voor die kleintjes nog meer apart gaat organiseren wordt de overstap toch alleen maar groter!
In de tijd dat ik op mijn B-pony reed moesten we gewoon de "grote" paarden proeven doen, en dat was dus in de M1 gewoon schouderbinnenwaarts/travers/keertwendingen.....Dan wou je wel serieus trainen hoor!
Ik denk dat als je het allemaal nog makkelijker gaat maken, het niveau er niet beter op word, en dat dus de fout eerder bij te gulle jury's ligt dan bij de proeven.

Dus misschien een aparte jurybijscholing, van hoe de proeven te beoordelen bij de pony's?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:11

Ik lees ook even mee, heb een stapel A'tjes waar er komend jaar weer wat van uitgebracht gaat worden.
Is een 4 jarige pony, meisje van 11, pony loopt hele stukken braaf nagevelijk (nog niet alles), kan een pasje opzij enzo. Hoop dat ze het wel leuk gaan doen.

Ik merk bij het mennen wel dat juryleden vaak slecht kleintjes kunnen beoordelen (start met een van mijn pony's Z voor de wagen). Tel bij het feit dat het lastig te beoordelen is nog op dat zo'n kindje wel erg schattig is en je krijg scheve verhoudingen.

Beetje met stelling, rustig in aanleuning en stukken nagevelijk(dat een pony nog niet de hele proef bij elkaar loopt moet imo nog geen punt zijn in de B-AB) moet toch wel het minimum zijn vind ik in een B proef. Anders kan je beter Bixie blijven starten met een kleintje imo.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:12

Ilse ze noemen het nu L1 ,L2 of zelfs M1, terwijl de proeven niet volgens de officiele maatstaven van die klasses worden beoordeeld.
Echt aparte proeven hebben ze niet, alleen in de AB-B klasse. Maar daarna is de L1 proef gewoon een B proef voor de andere klasses. En word ook lager beoordeeld.
Daarom is de stap zo groot. L2 bij de AB's is niet te vergelijken met L2 bij de klasse C of D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:14

Dennis schreef:
Ik lees ook even mee, heb een stapel A'tjes waar er komend jaar weer wat van uitgebracht gaat worden.
Is een 4 jarige pony, meisje van 11, pony loopt hele stukken braaf nagevelijk (nog niet alles), kan een pasje opzij enzo. Hoop dat ze het wel leuk gaan doen.

Ik merk bij het mennen wel dat juryleden vaak slecht kleintjes kunnen beoordelen (start met een van mijn pony's Z voor de wagen). Tel bij het feit dat het lastig te beoordelen is nog op dat zo'n kindje wel erg schattig is en je krijg scheve verhoudingen.

Beetje met stelling, rustig in aanleuning en stukken nagevelijk(dat een pony nog niet de hele proef bij elkaar loopt moet imo nog geen punt zijn in de B-AB) moet toch wel het minimum zijn vind ik in een B proef. Anders kan je beter Bixie blijven starten met een kleintje imo.

Meisje van 11 is ook wel meteen een stuk groter en wat anders dan een kind van 7 of 8 .

Misschien zouden ze meer met leeftijden moeten gaan werken, zodat de wat oudere ruitertjes op kleine pony's gewoon in de normale klasses kunnen starten. En voor de kleinere ruitertjes een overgangs periode tussen Bixie en klasse B maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:18

Idd, veel jonger schiet imo ook vaak niet erg op. Heb een meisje van 8 rijden, kan echt wel leuk sturen, is eerlijk tegen mijn pony's, rijd met mijn jonge pony's zonder problemen, stukje nagevelijk, soms al een pasje opzij en zou in de Bixie het zeker goed doen. Maar de voor de B is het nog net niet goed genoeg.
Moet wel zeggen dat mijn ruitertjes hier op hun verzorgpony rijden en 2 of 3x in de week rijden (en vaak ook niet op de zelfde pony), en niet zoals veel kinderen met een eigen pony bijna iedere dag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:28

Hmm ik moet zeggen dat ik dat niet zo heel veel vind uitmaken... veel kids rijden namelijk op de dag dat ze les hebben netjes, maar de andere dagen doen ze voornamelijk racen... :=

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:34

crossmonster schreef:
Ilse ze noemen het nu L1 ,L2 of zelfs M1, terwijl de proeven niet volgens de officiele maatstaven van die klasses worden beoordeeld.
Echt aparte proeven hebben ze niet, alleen in de AB-B klasse. Maar daarna is de L1 proef gewoon een B proef voor de andere klasses. En word ook lager beoordeeld.
Daarom is de stap zo groot. L2 bij de AB's is niet te vergelijken met L2 bij de klasse C of D

Maar L2 bij de C pony's is toch ook een echte L2 proef, dus in die zin bedoel ik dat het al apart gehouden wordt.

Er word al zo weinig georganiseerd voor de AB pony's (iig hier in de regio) Als ze nog meer buitengesloten worden van de reguliere rubrieken, maak je het bijna onmogelijk voor die kleintjes om nog ergens te starten.
Als je een AB pony de zelfde proeven laat lopen als de CDE pony's, kan ook de handicapregel weer toegepast worden, waardoor je dus de ABC pony's bij elkaar krijgt, en daardoor gaat denk ik automatisch het niveau weer wat omhoog.....

mmm.... hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb omschreven! :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:37

Ik bedoel dat de kinderen voor de gek gehouden worden, ze rijden niet L2 als ze met een AB pony L2 rijden ;)

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:39

crossmonster schreef:
Ik bedoel dat de kinderen voor de gek gehouden worden, ze rijden niet L2 als ze met een AB pony L2 rijden ;)

En dat bedoel ik ook! :D

Daarom zeg ik ook laat ze met de gewone proeven meedraaien, leren ze als het goed is dat ze wat minder cadeau krijgen, en wat meer moeten rijden..... ;)
Of de jury's moeten aangepakt worden!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:13

Nou daarentegen vind ik wel dat kinderen een laagdrempelige concoursjes moeten kunnen rijden, na de bixie, als voorbereiding op de normale proeven.
Ik vind de proeven die de kids nu moeten rijden prima, maar noem het dan klasse A1 tm A3, zodat ze niet menen dat ze L2 rijden of zelfs M1, als ze een AB pony hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:05

ilse18 schreef:
Er word al zo weinig georganiseerd voor de AB pony's (iig hier in de regio) Als ze nog meer buitengesloten worden van de reguliere rubrieken, maak je het bijna onmogelijk voor die kleintjes om nog ergens te starten.

Hier kunnen AB-tjes op iedere ponywedstrijd starten.
Ik wil ze ook niet buitensluiten, maar ik denk dat het anders zou moeten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:15

Hier kunnen ze ook starten op iedere pony wedstrijd. Maar je bent vaak de enige in je rubriek. Een van mijn Atjes is vorig jaar gestart maar was 9 vd 10 keer alleen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:26

Maar wat zou je nog als voorbereiding tussen de bixie en de B moeten doen dan?

Ik vind die bixie B1 proef qua niveau en beoordeling al een heel eind richting B-niveau voor die kleintjes gaan.
Toen ik laatst Bixie B zat te jureren stond ik er van te kijken hoe correct die kids daar aan het rondsturen waren. Zo heb ik ze afgelopen weekend in de reguliere B niet rond zien rijden.

De enige onderdelen uit de reguliere B (paarden, want die van de AB-pony's ken ik niet volledig) die missen zijn de middenstap en middendraf en het stuk galop is iets korter. Verder zit alles wat in een B-proef zit erin, alleen de criteria onder de streep zijn op de ruiter gericht ipv meer op het paard.

Edit/ Je moet voor de grap de bixie B en B-AB proef eens naast elkaar leggen. Alleen de onderdelen aan het einde van de proef verschillen en bij het van hand veranderen wordt in de B-AB 1 maal enkele passen middendraf gevraagd ipv alleen van hand veranderen. Verder is het exact dezelfde proef!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:52

Hier in Groningen barst het inderdaad van de bixie :Y)

Denk dat het een goede verbetering zou zijn als kinderen die van de A/B komen hun C/D gewoon weer B mogen starten.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:30

de AB pony's rijden al lagere proeven. de L1paarden is de L2 voor deze pony's.
als de ruiter netjes stuurt en de aanleuning is stil mag zijn ruitertje best punten krijgen in de B en mischien in de L1 (onze B dus) maar als ze verder komt dan moet er toch meer nageeflijkheid komen. en dat mag ook best verwacht worden. net als bij de grote pony's en paarden wordt er steeds meer verwacht en minder oogjes toegeknepen en terecht.
deze kinderen leren hierdoor. en voordat er echt hoog gereden wordt zijn ze er uitgegroeid.
ik vindt zoals het nu gaat best goed. en de bixies is leuk voor diegene die nog niet aan echte proefjes toezijn.