hoe duidelijk/eerlijk tegen jeugdruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:51

Ik zou inderdaad proberen te filmen.
Als dat niet lukt zou ik een theorieles gaan geven:
Laat de gevolgen zien die kunnen gebeuren, blessure's door een overbelaste voorhand, last van de rug ed.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:27

Misschien niet de meest subtiele manier, maar soms maakt het op meiden van die leeftijd nog wel indruk als je ze duidelijk maakt dat ze hun paard pijn doen. Dat het niet de manier is waarop je een paard theoretisch naar ontspanning hoort te rijden is soms op die leeftijd nog te abstract om goed te begrijpen. Maar pijn is duidelijk, en de meeste meiden willen dat toch echt niet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:35

Asyaa schreef:
ik (zelf 16) wil dat mn instructeur gewoon alles zegt
of het nou vriendelijk is of niet
ik betaal mn instructeur niet om vriendelijk tegen me te zijn, maar om me iets te leren

100% eens. Als je niet tegen kritiek kunt, of er niks mee wilt doen, dan moet je geen les nemen.
Ik kan zelf ook niet goed tegen kritiek, maar ik ga er wel op de juiste manier mee om: ik ga mijn best doen om volgende keer geen kritiek meer te krijgen.

Ik hoop dat enkele van de hier aangedragen oplossingen werken en zo niet... Geef het dan maar op, sommige mensen zullen het nou eenmaal nooit begrijpen!

fjordnina

Re: hoe duidelijk/eerlijk tegen jeugdruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:49

Wat een vriendelijke, maar confronterende methode kan zijn is haar de middelen 'uit handen slaan'.

Als zij zegt dat haar paard op de oude manier beter liep, vraag dan daar op door. Waarom liep deze dan beter? Wat voelde er beter? Moet haar paard op die manier lopen om het goed te laten voelen of kan dat ook op een andere manier? Hou haar de spiegel voor zodat ze zelf het licht ziet ipv dat iemand haar de compleet uitgestippelde weg wijst.

Wat je ook kunt doen is een combinatie maken met een filmpje van haar rijden en het vervolgens zelf voordoen op jouw manier. Laat haar erover nadenken en kom er de volgende les op terug. Als zij dan zegt dat jouw manier zo slecht nog niet was kun je voorstellen haar dat ook op die manier te leren.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:15

Nou ik zou dus zeggen doei amazone, je zoekt het maar uit. ;)
Je hebt immers vaak genoeg uitgelegd dat het zo niet kan, maar ze staat niet open voor kritiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:55

Toevallig vandaag les gegeven aan de moeder, en even hierover gehad, zoals ik al had verwacht had amazone het thuis niet aangegeven. Moeder redelijk boos, en werd vanmiddag gebeld door meisje dat ze toch wel erg graag weer wilde lessen en het op de goede manier wilde leren. Heb nu morgen en maandag les met haar, hoop dat het allemaal indruk heeft gemaakt!

Houd jullie op de hoogte

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:12

fjordnina schreef:
Wat een vriendelijke, maar confronterende methode kan zijn is haar de middelen 'uit handen slaan'.

Als zij zegt dat haar paard op de oude manier beter liep, vraag dan daar op door. Waarom liep deze dan beter? Wat voelde er beter? Moet haar paard op die manier lopen om het goed te laten voelen of kan dat ook op een andere manier? Hou haar de spiegel voor zodat ze zelf het licht ziet ipv dat iemand haar de compleet uitgestippelde weg wijst.

Wat je ook kunt doen is een combinatie maken met een filmpje van haar rijden en het vervolgens zelf voordoen op jouw manier. Laat haar erover nadenken en kom er de volgende les op terug. Als zij dan zegt dat jouw manier zo slecht nog niet was kun je voorstellen haar dat ook op die manier te leren.

Wat een gedoe allemaal, en zonde van mijn tijd en goeie humeur. Als iemand geheel vrijwillig les van me wil hebben, prima. Maar..... dan wordt er gereden zoals ik dat wil, en niet anders. ik ga daar dus geen seconde over discussieren.
Vragen naar hoe en waarom graag, geen probleem, maar na de les. En wordt er getwijfeld aan de zin van mijn aanwijzingen gaan ze lekker ergens anders rondhobbelen.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:53

haike schreef:
Toevallig vandaag les gegeven aan de moeder, en even hierover gehad, zoals ik al had verwacht had amazone het thuis niet aangegeven. Moeder redelijk boos, en werd vanmiddag gebeld door meisje dat ze toch wel erg graag weer wilde lessen en het op de goede manier wilde leren. Heb nu morgen en maandag les met haar, hoop dat het allemaal indruk heeft gemaakt!

Houd jullie op de hoogte

Ik denk ook dat dit de beste manier is geweest, haar ouders inlichten. Zelf ben ik behoorlijk direct in mijn manier van lesgeven. Al probeer ik het op een "leuke" manier te brengen als het niet gaat zoals wenselijk laat ik mij daar wel -enigsinds tactisch- daar over uit. Ook ik heb zo`n herkenbaar verhaal meegemaakt en heb dit destijds aan haar rijdende moeder voorgelegt. Sindsdien was het ook goed. Als het kwartje door jou niet valt maar wel door moeders, is het alsnog opgelost.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:46

Hoi Haike, het begin is er....

Hoe was de eerste les gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:36

Ze heeft haar vinger gebroken, dus voorlopig even niet lessen ;)

Wel heeft ze gekeken hoe haar vader (zelfde paard) leste, hier heb ik het later uitgebreid over gehad, en ze zag het verschil zelf ook. Gaf ook aan dat echt zo snel weer kon, zoveel mogelijk wilde lessen en zo min mogelijk zelf wilde oefenen in begin, omdat ze nu echt goed wilde doen. Ook onderkende ze haar probleem, en gaf als reden dat idee had dan meer controle te hebben (is ook groot paard voor klein meisje)

Al met al erg positief dus al.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:56

Rot dat ze haar vinger gebroken heeft, maar haar reacties zijn positief! Hopen dat het zo blijft en ze ook positief blijft als ze zelf gaat rijden!