snap er niks meer van mensen van de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:59

Ik vind eigenlijk dat als je je paard nog niet in de goede galop kan krijgen, je niet op wedstrijd thuishoort en dus óók niet in de B.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:00

Thats me: Mijn merries galop is wel goed, super zelfs, alleen het aanspringen gaat soms mis omdat ze te fanatiek is... Haar gedachten zijn dan even blij en dan springt ze verkeerd aan..
Thuis en met losrijden springt ze noooit verkeerd aan dus valt er niks te oefenen behalve kilometers maken op concours in de dressuur ring...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:01

Tja ik heb ook het zelfde probleem maar het ligt toch echt bij jezelf. Jij laat een onderdeel niet goed zien en krijgt daar een punt voor, hoe netjes het ook oplost

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:03

TolineS schreef:
Thats me: Mijn merries galop is wel goed, super zelfs, alleen het aanspringen gaat soms mis omdat ze te fanatiek is... Haar gedachten zijn dan even blij en dan springt ze verkeerd aan..
Thuis en met losrijden springt ze noooit verkeerd aan dus valt er niks te oefenen behalve kilometers maken op concours in de dressuur ring...

Ja, thuis en in de losrijring rijden we allemaal eigenlijk op Z niveau. Jammer genoeg kijkt de jury alleen naar wat je in de ring doet.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:04

Puissance: Mijn merrie loopt thuis en op het losrijterrein zelfs L waardig, dus zeggen : als je je paard nog niet in de goede galop krijgt.. pfff, erg kortzichtig wat dit geval betreft..Mijn merrie springt verder nooit verkeerd aan... Ben benieuwd wat voor toppaard jij rijd..

daantjuhhh

Re: snap er niks meer van mensen van de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:10

Voor een winstpunt in de B moet je paard ook eigenlijk L waardig zijn.
Maar dit moet je wel in de ring laten zien.
De jury kan jou toch moeilijk beoordelen op wat jij thuis en op het inrijterein laat zien?

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:11

Ik weet inmiddels al genoeg.. sommige antwoorden die hier komen daar heb ik niet veel aan..Wilde gewoon even mededelen dat ik dit nog niet heb meegemaakt in mijn vorige dressuurcarriere en dat ik het gewoon raar vind..Heb geen zin om op welke manier dan ook niet concourswaardig genoemd te worden door mensen die geen flauw benul hebben hoe mijn merrie loopt..
Want concourswaardig is ze absoluut wel, ze is gewoon blij in de ring en vergeet door haar enthousiasme dan goed aan te springen....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:13

Je had dus gewoon verwacht dat iedereen het met je eens zou zijn, en zou zeggen 'Oh wat een gemene jury, je had gewoon een 8 moeten krijgen, omdat je het op het inrij-terrein wel kan'.

Gek zeg, dat je die reactie niet heb gekregen... :?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:18

TolineS schreef:
Ben benieuwd wat voor toppaard jij rijd..

Vanwaar die persoonlijke aanval?
Jij bent degene die een oefening niet goed laat zien en daarvoor gestraft wordt door de jury.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:18

Niemand zegt dat jij niet concourswaardig bent.
Of dat je paard dat niet is.

We geven alleen aan dat het iets is om te oefenen.
Als hij het thuis goed doet en in de ring niet moet je zorgen dat hij het thuis perfect doet, dan doet hij het in de ring beter.

Dat zegt mijn instructrise met mijn rechterstelling probleem.

Thuis nergens geen probleem mee, op concourse loopt ie door mijn been te sjouwen.

Dus zegt ze, dan moet je zorgen dat hij het thuis super perfect doet.
En op concours gewoon blijven oefenen en km maken.
Alleen moet je dan niet verwachten dat je voor het afwenden van E naar B op de rechterhand een 8 krijgt.

Is toch ook prima, is niks mis mee.

Zelfs al heb je een super dier die heel goed loopt en je haald 200 punten.
dan nog heb je wel ergens een aandachtspuntje.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:19

nee Anoeska,dat had ik zeker niet verwacht. Maar heb het met mijn vorige paard gewoon nooit meegemaakt en weet ook niet beter dan dat je bij meteen herstel gewoon een voldoende kunt krijgen...
En als een ander jurylid ook zegt dat ze het dom vind omdat het B is ..
Maar ja, ga gewoon puur uit intresse bij een volgende x, die hopelijk niet komt, gewoon na de proef even naar de jury...
Vind het gewoon jammer dat mensen dan meteen gaan zeggen dat we niet op het concoursterrein thuis horen, terwijl ze verder niks van ons weten...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:21

Puissance schreef:
Ik vind eigenlijk dat als je je paard nog niet in de goede galop kan krijgen, je niet op wedstrijd thuishoort en dus óók niet in de B.

Door dit antwoord..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:24

Wat hebben mijn paarden daar mee te maken dan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:25

TolineS schreef:
Puissance schreef:

Door dit antwoord..

Dat snap ik maar als een ander dat vind hoeft dat nog niet waar te zijn.

Ik vind wel dat je niet op een concourse terrein thuis hoord als je denkt een 8 te kunnen krijgen voor een verkeerde galop.

Ik vind alleen niet dat je meteen moet stoppen.
Ik kreeg laatst ook een 3 ergens op... (het afwenden)

dat is niet erg, ik weet waar ik aan moet oefenen.
Alleen als je het commentaar je ene oor in laat gaan en het andere uit en er dus niks mee doet omdat je zelf denkt dat het een 8 is.. ja dan ga je voor jan banketstaaf op wedstrijd.

Niet te serieus over nadenken.
Er zal ook weleens een keer voor komen dat je een 8 krijgt terwijl je een 6 verdiend.
gewoon lekker blijven oefenen,
je mag fouten maken, maar daar mag je ook voor gepakt worden op cijfers..

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:26

Je moet het zo zien...
Een jury weet niet hoeveel winstpunten je hebt, dus het zou zomaar kunnen dat je met 1 winstpunt al L1 mag starten en ja als je dan niet goed aanspringt kan ik dondergoed begrijpen dat je een onvoldoende krijgt...

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:30

daantjuh, ik verwacht ook geen 8 voor de verkeerde galop..Maar de galop op de andere hand,daar kreeg ik een 8 voor...misschien heb je dat verkeerd begrepen?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:31

TolineS: natuurlijk hoor jij op een concours thuis!! Als daar alleen de mensen zouden mogen komen die alles perfect uitvoeren, dan zou de startlijst errug klein zijn hoor. Thuis gaat het altijd beter, dat is normaal. En idd, kilometers maken op het concours, zodat je paard daar aan went, en uiteindelijk op concours net zo lekker door de baan kan gaan dan thuis. Maar dat neemt niet weg dat ik het met de jurybeoordeling over het verkeerd aanspringen eens ben.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:34

HubbaBubba, bedankt voor je antwoord, daar had ik ook idd nog niet bij nagedacht..thanx

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:36

TolineS schreef:
daantjuh, ik verwacht ook geen 8 voor de verkeerde galop..Maar de galop op de andere hand,daar kreeg ik een 8 voor...misschien heb je dat verkeerd begrepen?

Nee dat was ook bij wijze van spreken.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:37

Vooropgesteld zij dat, indien alle paarden die fout aanspringen niet op concours thuis horen, de ringen (en dat geldt niet alleen voor de klasse B!!) een stuk minder vol zouden zijn. Helaas zie je dit in alle klassen regelmatig. In de B kan een foutief aanspringen, het is inderdaad nog maar B en geen M, bij nagenoeg direct en correct herstel best nog wel tot een 6 leiden. Het is alleen altijd erg lastig om op basis van een verhaal te beoordelen of het nog wel een 6 waard was, maar ook niet of een 3 te laag is. Daarom is het niet zinvol om iets dergelijks voor te leggen aan derden, die de proef niet hebben gezien. Maar dat dit per se tot een laag punt moet leiden in de B is evenmin juist, een B-paard staat niet aan de hulpen als een M-paard en kan daardoor bij juist handelen van de ruiter/amazone nog wel een 6 halen. In hogere klassen is dit wel een laag punt maar hoe laag hangt ook af van het feit of er hersteld wordt. Een -2 kan in dit geval niet, dit is niet conform de reglementen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:42

carmab schreef:
Vooropgesteld zij dat, indien alle paarden die fout aanspringen niet op concours thuis horen, de ringen (en dat geldt niet alleen voor de klasse B!!) een stuk minder vol zouden zijn. Helaas zie je dit in alle klassen regelmatig. In de B kan een foutief aanspringen, het is inderdaad nog maar B en geen M, bij nagenoeg direct en correct herstel best nog wel tot een 6 leiden. Het is alleen altijd erg lastig om op basis van een verhaal te beoordelen of het nog wel een 6 waard was, maar ook niet of een 3 te laag is. Daarom is het niet zinvol om iets dergelijks voor te leggen aan derden, die de proef niet hebben gezien. Maar dat dit per se tot een laag punt moet leiden in de B is evenmin juist, een B-paard staat niet aan de hulpen als een M-paard en kan daardoor bij juist handelen van de ruiter/amazone nog wel een 6 halen. In hogere klassen is dit wel een laag punt maar hoe laag hangt ook af van het feit of er hersteld wordt. Een -2 kan in dit geval niet, dit is niet conform de reglementen.

hoezo kan -2 niet?

Dat kreeg ik met de pony zo vaak voor verkeerd aanspringen...

Ik dacht dat dat kon bij niet getoond/onjuist.

Je moest toen altijd wel in een hoekje tussen de C en M bijvoorbeeld aanspringen, dus bij mislukking was je te laat en had je het niet tussen de C en M getoond.

nu heb je in de B een halve volte.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:00

kijk maar in het proevenboekje of reglement. Niet getoond is in feite een 0. -2 is alleen voor programmafouten, bv. links wenden ipv rechts. Dit wordt nogal eens fout gedaan bij de beoordeling. Halthouden op G, terwijl dat op X moet is ook geen -2, maar leidt tot een lager punt omdat je te laat halt houdt. Dit geldt ook als je bv. in de M na de letter aanspringt of aandraaft. Dan krijg je dus ene lager cijfer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:31

daantjuhhh schreef:
Ik kreeg mijn 2de proef een 3 voor het halthouden terwijl mijn 3 jarige keurig stil stond.
Hij stond alleen niet 4 kant... :Y)

Dan heeft hij niet zijn gewicht goed over de benen verdeeld gehad. Niet vierkant is toch wat sneller geschreven dan 'gewicht niet over 4 benen verdeeld'. Moet het als schrijver regelmatig opschrijven in de B, en bedoeld wordt dan dat ze een been ontlasten, of nog wat gestrekt staan oid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:37

TolineS schreef:
Weer frustratie afgelopen weekend

Lijkt me niet leuk wedstrijd rijden zo.

Vind de punting terecht. Er wordt iets gevraagd, je hebt er in de B ook nog even de tijd voor om uitgebreid voor te bereiden en het gevraagde wordt niet correct getoond. Dan kunnen ze moeilijk een 5 of een 6 geven.

Maar lijkt me goed om eens na te denken of je verder wilt in deze jurysport, als het frustraties oplevert, en dan bedenkt dat je het soms niet eens kunt zijn met de beoordeling, en je schouders erover ophaalt want dit gaat niet de laatste keer zijn. Of dat je het niet van je af kunt zetten en beter kunt gaan springen of endurance rijden oid, wat een stuk objectievere sporten zijn.

Niemand zet je het mes op de keel om te starten, je hoeft er je brood ook niet mee te verdienen, je doet het omdat je het leuk vindt (neem ik aan). Als je er gefrustreerd van wordt lijkt het me niet meer leuk.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:48

Urielle schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik kreeg mijn 2de proef een 3 voor het halthouden terwijl mijn 3 jarige keurig stil stond.
Hij stond alleen niet 4 kant... :Y)

Dan heeft hij niet zijn gewicht goed over de benen verdeeld gehad. Niet vierkant is toch wat sneller geschreven dan 'gewicht niet over 4 benen verdeeld'. Moet het als schrijver regelmatig opschrijven in de B, en bedoeld wordt dan dat ze een been ontlasten, of nog wat gestrekt staan oid.

Als ik jureer is het commentaar erbij niet in balans. Anders wordt het verwarrend, als je niet vierkant op laat schrijven.

TS je moet net vergeten dat er ook juryleden zitten hier. Als je een onderdeel niet goed uitvoerd krijg je een onvoldoende. Dat je het snel hersteld is natuurlijk wel het enige juiste. Als iemand bij mij in de ring verkeerd aanspringt en het niet hersteld dan neem ik dat onderaan bij de rijvaardigheid ook nog mee. Dat komt dan ook in het commentaar te staan. Andersom als je wel hersteld kan het zomaar zijn dat als ik twijfel tussen een 6 of een 7 dat je eerder die 7 krijgt omdat je snel hersteld.

ALs je niet hersteld dan kost je dat dus op een paar onderdelen punten. Je kunt ook niet als de overgang stap draf niet lekker gaat deze even overnieuw doen, kost je ook punten.

Heel vervelend als jouw paard in de ring niet laat zien wat daarbuiten goed gaat, maar daar moet je zelf een oplossing in vinden. Misschien rijd je anders door spanning (ojee als hij maar goed aanspringt), misschien let hij niet goed op door de omgeving. etc...
Aan jou om uit te vinden hoe het komt en er actie op te ondernemen.
Succes.